Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Fokadvies Especial x Krack C

 
Profiel   

Graag wil ik ook mijn 3jarige merrie Nuronijke laten dekken van Especial x Krack C (https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2102583/nuronijke )

Paard met goed karakter voldoende maat en stevig beenwerk eronder. Stap is goed en ruim, maar wat toontredend. Draf is goed, genoeg knie maar mist wat ruimte in de schouder. Achterbeen wordt correct gebruikt maar zou ik graag wat sneller willen zien.
Galop kan ik nog niet heel goed beoordelen, wat ik tot nu toe gezien heb heeft ze een goede sprong maar blijft ze wat vlak. Zou het willen omschrijven als mist wat ruimte in de schoft.

Beste standfoto:


[ img ]

Zelf zit ik te denken aan:

- negro (altijd wat bang voor het korte voorbeen)
- ferdeaux
- Las vegas

Buiten het KWPN boekje om ben ik weg van de Jonge AES gekeurde hengst Mister US


Kunnen jullie mij helpen voor ideeën of bevestigingen op een hengstenkeuze?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 21:37 



 
Profiel   

Mooie merrie. Is de merrie getest op wffs? Especial is positief. Wel handig om te weten als er ook een positieve hengst in je lijstje staat

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 00:50 



 
Profiel   

Nee niet getest!
Ik kan bar weinig van especial vinden, fijn dat je het zegt mister US valt in iedergeval al af dan.

Merrie zal ik laten testen maar neem aan dat dat 4-8weken duurt. Voor dit jaar wordt een WFFS vrije hengst dus noodzakelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 08:40 



 
Profiel   

Van je lijstje zou ik voor Las Vegas gaan, omdat ik verwacht dat deze de ruimte in de schouder kan geven wat de andere twee minder doen. En een goed achterbeen plus een goede galop. Eerste veulens zien er veelbelovend uit.

Mooie merrie met een prachtig front.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 09:08 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Van je lijstje zou ik voor Las Vegas gaan, omdat ik verwacht dat deze de ruimte in de schouder kan geven wat de andere twee minder doen. En een goed achterbeen plus een goede galop. Eerste veulens zien er veelbelovend uit.

Mooie merrie met een prachtig front.


Zou je buiten mijn lijstje om nog een andere hengst adviseren? Of denk je dat dit een aardig passende combinatie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 09:22 



 
Profiel   

Ik zou in elk geval voor een hengst kiezen die een lange en goed bespierde hals vererft. Negro vind ik een goede daarvoor. Of zijn zoon Kjento. Heb je er weer wat Jazz bij, doet het goed in de lijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 09:44 



 
Profiel   

Kjento vind ik een goede optie ook wbt schouder, achterbeen en galop, het Ferro bloed lijkt het erg goed te doen in de moederlijn dus lijnenteelt daar op kan in deze wel goed zijn.

Governor zou wellicht nog een optie kunnen zijn wbt het achterbeengebruik, en de galop.

Bewegend beeld zou nog meer informatie kunnen geven. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 15:12 



 
Profiel   

Even het verkoopsfilm bijgevoegd

https://youtu.be/_iShTzuPe9s

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 09:11 



 
Profiel   

Gezien, paard gebruikt het achterbeen wel goed in de draf maar de bouw van het achterbeen maakt het wat lastiger om deze er goed onder te brengen. Ik denk dat dit ook terug te zien is in de galop.

Ik zou dus voor een hengst gaan die vooral een heel correcte bouw heeft van het achterbeen, Las Vegas of Kjento hebben mijn voorkeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 09:21 



 
Profiel   

KimDime schreef
Even het verkoopsfilm bijgevoegd

https://youtu.be/_iShTzuPe9s


Ik zou het ik een hele andere hoek zoeken :o In beweging mis ik wat veer, wat schwung. De stap is zo altijd moeilijk te beoordelen, maar lijkt behoorlijk kort. Verder zou het hoofd wat mij betreft iets chiquer mogen zijn.

Heb je de voorkeur voor een jonge hengst? Dan denk ik aan Taminiau of McLaren, of Toto’s Design of een favoriet van JdR: Mister Diamond.

Een bewezen hengst kan ik me ook goed voorstellen. Easy Game bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 09:36 



 
Profiel   

In dat geval wordt het Las Vegas. Qua karakter durf ik dat op deze merrie prima aan.
Ik vind Kjento mooi maar hij geeft mij niet het wauw gevoel.

Totilas bloed vind ik erg leuk aimee, echter ben ik met totilas bloed wat bang voor de maat.

Ik ben 1.80 en wil graag chique maar geen poppetjes paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 09:49 



 
Profiel   

Aimee schreef
KimDime schreef
Even het verkoopsfilm bijgevoegd

https://youtu.be/_iShTzuPe9s


Ik zou het ik een hele andere hoek zoeken :o In beweging mis ik wat veer, wat schwung. De stap is zo altijd moeilijk te beoordelen, maar lijkt behoorlijk kort. Verder zou het hoofd wat mij betreft iets chiquer mogen zijn.

Heb je de voorkeur voor een jonge hengst? Dan denk ik aan Taminiau of McLaren, of Toto’s Design of een favoriet van JdR: Mister Diamond.

Een bewezen hengst kan ik me ook goed voorstellen. Easy Game bijvoorbeeld.

Of For Ferrero. Mr.Diamond maakt ze idd wel echt heel mooi.

Ik vind de stap ook wat kort maar dat kan ook spanning zijn. In een grotere bak hadden haar bewegingen misschien wat beter getoond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 09:55 



 
Profiel   

KimDime schreef
Totilas bloed vind ik erg leuk aimee, echter ben ik met totilas bloed wat bang voor de maat.

Ik ben 1.80 en wil graag chique maar geen poppetjes paarden


McLaren en Easy Game voeren geen Totilas-bloed.

https://www.reesinkhorses.nl/hengsten/mclaren

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 10:01 



 
Profiel   

Aimee schreef
KimDime schreef
Totilas bloed vind ik erg leuk aimee, echter ben ik met totilas bloed wat bang voor de maat.

Ik ben 1.80 en wil graag chique maar geen poppetjes paarden


McLaren en Easy Game voeren geen Totilas-bloed.

https://www.reesinkhorses.nl/hengsten/mclaren

Easy Game wel Gribaldi en Totilas = Gribaldi

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 10:03 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Of For Ferrero. Mr.Diamond maakt ze idd wel echt heel mooi.

Ik vind de stap ook wat kort maar dat kan ook spanning zijn. In een grotere bak hadden haar bewegingen misschien wat beter getoond.


En als maat kennelijk een belangrijke afweging is, dan misschien Fontaine TN.
Daarvan lijken de nakomelingen flink maat te hebben, terwijl bij Las Vegas nog niet bekend is wat hij qua maat doorfokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 10:08 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Easy Game wel Gribaldi en Totilas = Gribaldi


Volgens mij geeft Easy Game juist maat, Gribaldi zelf ook. Dat Totilas kleintjes geeft, wijt ik zelf eerder aan zijn moederlijn. De Totilas-zonen die ik noemde, hebben overigens zelf ruimschoots maat.

McLaren gaat trouwens ook via Millennium en Easy Game terug op Gribaldi.

Goed, mijn punt is dat deze merrie in mijn ogen niet meer tritt in de benen nodig heeft en dat zou ik dus ook niet zoeken/bevestigen in een hengstenkeuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 10:13 



 
Profiel   

Aimee schreef
janderegelaa schreef
Easy Game wel Gribaldi en Totilas = Gribaldi


Volgens mij geeft Easy Game juist maat, Gribaldi zelf ook. Dat Totilas kleintjes geeft, wijt ik zelf eerder aan zijn moederlijn. De Totilas-zonen die ik noemde, hebben overigens zelf ruimschoots maat.

McLaren gaat trouwens ook via Millennium en Easy Game terug op Gribaldi.

Goed, mijn punt is dat deze merrie in mijn ogen niet meer tritt in de benen nodig heeft en dat zou ik dus ook niet zoeken/bevestigen in een hengstenkeuze.

Gribaldi strooide altijd best wel in de maat. Net als Totilas ook doet. En zijn zonen ook weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 10:25 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Gribaldi strooide altijd best wel in de maat. Net als Totilas ook doet. En zijn zonen ook weer.


Nou ja, nu kan ik natuurlijk gewoon doen wat jij altijd doet: zwaaien met de fokwaarden. Volgens de fokwaarden vergroot Easy Game behoorlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 10:37 



 
Profiel   

Aimee schreef
janderegelaa schreef
Gribaldi strooide altijd best wel in de maat. Net als Totilas ook doet. En zijn zonen ook weer.


Nou ja, nu kan ik natuurlijk gewoon doen wat jij altijd doet: zwaaien met de fokwaarden. Volgens de fokwaarden vergroot Easy Game behoorlijk.

Ja, en Gribaldi ook. Het verschil is dat die fokwaarde berekend wordt op een basiswaarde van 1.65. Alles wat hij groter fokt, of dat nou 1.66 of 1.76 is, dat is vergrotend. Heb je een merrie van 1.70 en krijg je een nakomeling van 1.68 dan vergroot hij volgens de index. Terwijl hij nu eigenlijk strooit.

Daarnaast staan er maar 18 gekeurde nakomelingen (dus gemeten) van Easy Game geregistreerd en is de betrouwbaarheid van zijn index is nog niet optimaal. Als ik in de database kijk dan zie ik nakomelingen van 1.64 maar ook van 1.77. En grappig genoeg komt de grootste uit kleinste merrie dat dan weer wel. Anyway, hij strooit. Meer dan de helft zit wel boven de 1.70 maar als je net die andere helft hebt dan heb je wel een kleintje. Als je bij de moeder van Easy Game kijkt zie je overigens hetzelfde. Kleintjes en hele grote.

Edit: en wat is klein. Ik ben best tevreden met een 1.63 paard. Daar zijn ook ruiters voor. Het hoeft van mij niet perse groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 11:25 



 
Profiel   

Maar als ik zo’n argument tegen jouw stelling (afgaan op de fokwaarden) gebruik, dan doe je dat stelselmatig af als onzin :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 11:32 



 
Profiel   

Aimee schreef
Maar als ik zo’n argument tegen jouw stelling (afgaan op de fokwaarden) gebruik, dan doe je dat stelselmatig af als onzin :Y)

Als er een discussie over iets is dan vind ik fokwaarden leidend. Maar of een paard strooit in maat wordt niet gemeten. Alleen maar of hij groter of kleiner fokt dan het gemiddelde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 12:23 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Als er een discussie over iets is dan vind ik fokwaarden leidend. Maar of een paard strooit in maat wordt niet gemeten. Alleen maar of hij groter of kleiner fokt dan het gemiddelde.


Ja, dat weet ik. Ik vind het gewoon hilarisch dat je mijn argument nu tegen mij wil gebruiken :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 12:33 



 
Profiel   

Aimee schreef
KimDime schreef
Even het verkoopsfilm bijgevoegd

https://youtu.be/_iShTzuPe9s


Ik zou het ik een hele andere hoek zoeken :o In beweging mis ik wat veer, wat schwung. De stap is zo altijd moeilijk te beoordelen, maar lijkt behoorlijk kort. Verder zou het hoofd wat mij betreft iets chiquer mogen zijn.

Heb je de voorkeur voor een jonge hengst? Dan denk ik aan Taminiau of McLaren, of Toto’s Design of een favoriet van JdR: Mister Diamond.

Een bewezen hengst kan ik me ook goed voorstellen. Easy Game bijvoorbeeld.


Taminiau kan ook zeker het achterbeengebruik verbeteren, neigt alleen in stap ook eerder naar toontredend.

Ik ken Gribaldi trouwens niet echt als strooien met de maat, meestal gewoon normale stokmaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 12:48 



 
Profiel   

Op zich een mooie merrie, maar lijkt een erg rechte rug te hebben en strak op de lendenen. De voeten zijn zeker een aandachtspunt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 13:38 



 
Profiel   

manubres schreef
Op zich een mooie merrie, maar lijkt een erg rechte rug te hebben en strak op de lendenen. De voeten zijn zeker een aandachtspunt!

Deze voeten moeten eigenlijk een ijzertje want ze zijn behoorlijk kort.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 15:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen