Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Advies Charmeur x Ferro x Wisconsin

 
Profiel   

De merrie komt bij Reesink vandaan. Is een Ravel x Laomedon. Heb haar drachtig gekocht veulen is zeker verbeterd ze heeft meer front, merrie zou meer voorbeen gebruik mogen hebben. En dit is in het veulen zeer goed gelukt ook karakter lijkt heel goed ze is niet snel onder de indruk dat kan mijn charmeur wel gebruiken haha plus dat ze aardig aan de maat is. Heb haar inmiddels al een paar keer kunnen verkopen maar ik ga haar lekker zelf houden
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 17:13 



 
Profiel   

Diortje_vds schreef
Ik had net iemand van Reesink aan de lijn, supervriendelijk overigens, ik had hen ook gemaild om advies wat betreft hun hengsten, en ze adviseerden me...McLaren :D ze zei dat hij op alle vlakken het mooiste aansluit van hun hengstenbestand, en ze verzekerde me dat hij echt een TOP karakter heeft, zowel in omgang als met het rijden.
Ik heb ook wat video's van zijn veulens gezien, en ik vind ze wel aansprekend genoeg!

Ik heb nu nog niet gevraagd of ik mocht komen kijken, omdat ik nog thuis ah bekijken ben met mijn man, maar ik kan altijd wel even terugbellen. Ik zou missch ook overwegen de merrie naar daar te doen om te laten insemineren. In de hoop dat ze niet teveel stress heeft van op een vreemde stal te zijn :(:) maar het lijkt mij de efficiëntste manier van werken...of zie ik dat verkeerd? (Wij zitten ter hoogte van Brussel)


Gewoon doen!

Wat je vraag betreft: dat hangt af van jouw situatie en van de merrie. Als jij thuis geen goede faciliteiten en mogelijkheden hebt om te insemineren en je merrie geeft geen problemen op een andere stal, of je merrie heeft nauwkeurige begeleiding nodig, dan kan het handig zijn om haar daar naartoe te brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 18:04 



 
Profiel   

Ze doen dit blijkbaar zelf niet maar werken samen met hengstenhouderij Den Hoorn.

Ondertussen vernam ik van een vriendin dat er een station op ongeveer 15 km van bij ons is waar ik ze normaal gezien zou kunnen brengen, dus morgen alvast een belletje doen om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 22:57 



 
Profiel   

Diortje_vds schreef
Aimee schreef
Je bedoelt Jerveaux, denk ik?

Nog een jongere generatie kan ook: de jonge Jarville x Prestige



Haha ik vroeg me hetzelfde af!

Fijn, jullie geven me heel wat om over na te denken. Mijn man nog steeds als topfavoriet So perfect, maar ik moet ook die voorwaarden eens goed doornemen, want ook op dat vlak ben ik nog een groentje :+ maar las hier wel al vaker dat van Helgstrand niet altijd even makkelijk is.

Ik vind Next Level superrrrrrr leuk, maar Louise draaft ook al met heel veel knie, zoek ik dan niet beter met iets meer schwung/door het lijf? Ze mag zelf ook meer ondertreden.

Volgend jaar is niet waarschijnlijk dat ze gedekt wordt, ze gaat wschl eerst terug een tijd de sport in.

Wat vinden jullie van McLaren?

Je moet niet de fout maken zoals zovelen hier om een hele waslijst met hengsten te maken. Dan zie je door de bomen het bos niet meer namelijk. Kijk welk bloed in de moederlijn ( en het liefst de moeder) gepresteerd heeft. En dan is Bordeaux een hele voor de hand liggende keuze. Ben je bang voor te zwaar? Neem dan Ferdeaux.

Het is eeuwig zonde dat je man ermee springt. Liever even Z1 met een winstpuntje en dan is ze Elite. En echt nooit nooit nooit een springhengst opzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 23:30 



 
Profiel   

Zegt degene die springhengsten gebruikt op z’n dressuurstam :+ :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 07:18 



 
Profiel   

Ik zou ook zeggen dat het nooit zonde is als ruiter en paard er plezier in hebben. Plezier in de hobby is voor een amateur ruiter het belangrijkste. Beter met een grote glimlach in het L2 dan met tegenzin in het Z2 :)

Voor de fokkerij zou ik idd geen springhengst nemen, als de ambitie van manlief toch in die richting ligt dan ligt het in mijn ogen meer voor de hand om daar t.z.t. een spring of allround gefokt veulen/paard voor te kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 08:02 



 
Profiel   

Ach... een springhengst kan best goed uitpakken. Ik zou best Van Gogh durven te gebruiken hoor, maar dan moet je niet verwachten dat je veulen volgend jaar de veilingtopper is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 09:24 



 
Profiel   

Ik vind het ook nooit zonde als het paard dit fijn vindt :)

Al mijn merries (DR) lopen een parcoursje, afhankelijk van of ze het leuk vinden, en aanleg hebben. Het draagt zeker bij tot hun ontwikkeling, fysiek én mentaal. Daarnaast doe ik het zelf ook graag tussendoor. Het houdt een ruiter ook flexibel, zowel fysiek als mentaal ;)

Rex_Rolfo: Mijn man zelf is beroepsruiter en zit niet op nog een springpaard te wachten hoor :D hij heeft genoeg jonge dieren van de klanten. Het idee van scheutje springbloed was mijn eigen insteek omdat de moeder ook een internationaal springpaard heeft gegeven, en die heb ik dan ook laten varen, ik heb de meningen/raad hierover afgewogen en kon er me in vinden, van zo'n goede merrie en mooie lijn zou het wschl wat zonde zijn. Maar ik blijf geloven dat soms wat springbloed toevoegen geen kwaad kan.

Ik begrijp zeker de keuze van Bordeaux, maar ik zou dan zelf ook meer geneigd zijn Ferdeaux te nemen, maar twijfelde wat over die lijnenteelt.
Het is nooit mijn bedoeling geweest een hele waslijst op te stellen, want ik begrijp wat Janderegelaa daarmee bedoelt, maar een paar namen noemen en een beetje hulp mag en was uiteindelijk de bedoeling van dit topic.

Ondertussen zijn we er uit en wordt het dus McLaren! Ik hoop hiermee een fijne correcte match te maken. Ik ga morgen naar het station om de merrie te laten scannen, om nog zo min mogelijk tijd te verliezen. Het staat goed aangeschreven voor merriebegeleiding dus dat is ook al hoopvol!

Alleszins iedereen al bedankt voor de input! Zo spannend en een beetje een lange droom die nu uitkomt! Hopelijk lukt het nog dit seizoen! Duimen maar! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 11:40 



 
Profiel   

Mooie keuze, succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 11:46 



 
Profiel   

Lijkt mij ook een prima keuze, en hard op denken en zo tot inzichten komen lijkt me alleen maar goed. Hopelijk wordt ze snel drachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 14:20 



 
Profiel   

Just for something completely different....
Ik ben niet echt thuis hoor in het fokken. Maar als dit dier zo leuk kan springen, en het heeft inderdaad een hele fijne galop, dan zou ik niet voor een pur sang dressuur hengst gaan.

Ik denk dat Contender bloed qua type heel mooi op jouw merrie zou passen. Springkwaliteiten maar zeker ook heel fijn bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 14:37 



 
Profiel   

Aimee schreef
Zegt degene die springhengsten gebruikt op z’n dressuurstam :+ :Y)

Ik zeg ook niet dat je nooit een springhengst mag gebruiken. En al helemaal niet als je een allround stam hebt en een allround hengst gebruikt. Ik zeg het voor deze merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 15:02 



 
Profiel   

De moeder heeft een internationaal springpaard gegeven. Charmeur komt ook uit een veelzijdige stam. Kortom: slecht argument.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 16:30 



 
Profiel   

Aimee schreef
De moeder heeft een internationaal springpaard gegeven. Charmeur komt ook uit een veelzijdige stam. Kortom: slecht argument.

Er is een verschil tussen internationaal springen en internationaal op niveau springen. 1.40 is gewoon Z. Basissport, maar loopt in Belgie dus internationaal.

Waarom ik het bij deze merrie niet zou doen is omdat het de halfzus is van een goedgekeurde dressuurhengst. En mijn voorstelling was dat ze over een springhengst aan het denken waren omdat haar man springruiter is en deze merrie ook wel leuk kan springen. En dat zou ik dus nooit doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 17:23 



 
Profiel   

Ja, dat snap ik allemaal wel. M’n punt is niet dat ik je niet kan volgen, of dat ik het niet met je eens ben. We hebben hier allebei Bordeaux aangeraden omwille van dezelfde redenatie. M’n punt is dat je argumentatie mank gaat. Ook nu weer.

Neem de stam waar je zelf mee fokt. Staat bekend als de ultieme dressuurstam, ook al zijn er ook springpaarden uitgekomen. Je fokt zelf of hebt zelf gefokt met de volle zus van Rubinstein I, een dressuurhengst net zoals Kenzo US. En daar zet je springhengsten op. Dus of je staat niet achter je eigen hengstenkeuzes of je meet met twee maten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 17:41 



 
Profiel   

Aimee schreef
Ja, dat snap ik allemaal wel. M’n punt is niet dat ik je niet kan volgen, of dat ik het niet met je eens ben. We hebben hier allebei Bordeaux aangeraden omwille van dezelfde redenatie. M’n punt is dat je argumentatie mank gaat. Ook nu weer.

Neem de stam waar je zelf mee fokt. Staat bekend als de ultieme dressuurstam, ook al zijn er ook springpaarden uitgekomen. Je fokt zelf of hebt zelf gefokt met de volle zus van Rubinstein I, een dressuurhengst net zoals Kenzo US. En daar zet je springhengsten op. Dus of je staat niet achter je eigen hengstenkeuzes of je meet met twee maten.

Daar is 1 keer een springhengst op geweest omdat die een hele hoge beweegindex heeft. En de filosofie daarachter was bloedverversing. De merrie is nu ook Elite Sport in de dressuurrichting dus de filosofie klopt.
Haar eerste nakomeling van Trafalgar is voorlopig keur. Haar 2e nakomeling van For Ferrero is naar een oud KWPN voorzitter verkocht. En haar veulen van dit jaar van Ceasar is 3 dagen oud naar Amerika verkocht.

Is dus wel iets anders dan "we denken ook over een springhengst".

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 18:06 



 
Profiel   

Ik moet jullie allebei gelijk geven.
1. Zet er idd geen springhengst op.
2. jdr, you don't practice what you preach ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 18:15 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Daar is 1 keer een springhengst op geweest omdat die een hele hoge beweegindex heeft. En de filosofie daarachter was bloedverversing. De merrie is nu ook Elite Sport in de dressuurrichting dus de filosofie klopt.
Haar eerste nakomeling van Trafalgar is voorlopig keur. Haar 2e nakomeling van For Ferrero is naar een oud KWPN voorzitter verkocht. En haar veulen van dit jaar van Ceasar is 3 dagen oud naar Amerika verkocht.

Is dus wel iets anders dan "we denken ook over een springhengst".


Volgens mij is Caesar ook geen dressuurhengst, dus je fokt al meerdere generaties met springhengsten. En je schrijft hier in feite zelf al dat fokken met een springhengst prima uit kan pakken in de dressuurrichting. Moet je nagaan hoe goed je had kunnen fokken als je een dressuurhengst gebruikt had ;)

Wie zegt dat TS er niet verder over nagedacht heeft? En ze had toch ook gewoon een springhengst met een goede beweegindex kunnen gebruiken? Van Gogh heeft sowieso een betere index dan Caesar. Ten slotte is verkopen naar de VS volgens mij ook niet echt perse een bewijs van doordacht fokken.

Nou heeft TS al een keuze gemaakt en het is geen springhengst geworden, dus het is hier verder helemaal niet meer van toepassing. Maar de volgende keer dat je iemand op zo’n idee afvalt, raad ik je aan om toch eerst even te kijken of je jezelf niet in de voeten schiet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 18:39 



 
Profiel   

Aimee schreef
janderegelaa schreef
Daar is 1 keer een springhengst op geweest omdat die een hele hoge beweegindex heeft. En de filosofie daarachter was bloedverversing. De merrie is nu ook Elite Sport in de dressuurrichting dus de filosofie klopt.
Haar eerste nakomeling van Trafalgar is voorlopig keur. Haar 2e nakomeling van For Ferrero is naar een oud KWPN voorzitter verkocht. En haar veulen van dit jaar van Ceasar is 3 dagen oud naar Amerika verkocht.

Is dus wel iets anders dan "we denken ook over een springhengst".


Volgens mij is Caesar ook geen dressuurhengst, dus je fokt al meerdere generaties met springhengsten. En je schrijft hier in feite zelf al dat fokken met een springhengst prima uit kan pakken in de dressuurrichting. Moet je nagaan hoe goed je had kunnen fokken als je een dressuurhengst gebruikt had ;)

Wie zegt dat TS er niet verder over nagedacht heeft? En ze had toch ook gewoon een springhengst met een goede beweegindex kunnen gebruiken? Van Gogh heeft sowieso een betere index dan Caesar. Ten slotte is verkopen naar de VS volgens mij ook niet echt perse een bewijs van doordacht fokken.

Nou heeft TS al een keuze gemaakt en het is geen springhengst geworden, dus het is hier verder helemaal niet meer van toepassing. Maar de volgende keer dat je iemand op zo’n idee afvalt, raad ik je aan om toch eerst even te kijken of je jezelf niet in de voeten schiet.


Als je nou gewoon even in de database van het KWPN had gekeken, tegenwoordig vrij toegankelijk, ook voor niet leden. Dan had je gezien dat Ceasar een dressuurpaard is. Zijn moeder is Ferro x Samber, GP dressuur x GP dressuur. Zijn vader King heeft niets gedaan in de sport maar zijn moeder Wanda is de volle zus van Samber die zoals ik al zei GP dressuur was. Zij legde de IBOP af met een 8,5 voor de stap, een 9 voor de draf, een 8 voor de galop, een 8 voor houding, een 9 voor karakter en een 7 voor springen. Lijkt mij dus ook een dressuurpaard toch?

Ceasar heeft 1 merrie op de keuring gehad bij het KWPN en die is Elite geworden. Bij de dressuurpaarden.

De dressuurindex van Van Gogh is 116 en die van Ceasar 110. Die ontlopen elkaar nauwelijks. Met als enige verschil dat van Ceasar geen fokindex bijgehouden wordt want hij is niet bij het KWPN gekeurd.

Mijn fokken is altijd doordacht, naar Amerika verkopen is in elk geval kwaliteit als je zou weten wie hem gekocht heeft.

En ik zeg nergens dat je niet met een springpaard moet fokken. Ik zei het over die merrie.

Maar ik hoef mijn gram niet te halen hoor. Jij mag gerust vinden dat ik mezelf in de voet schiet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 21:11 



 
Profiel   

Well, that escalated quickly.

Ben benieuwd TS, ik denk dat het een goede keuze is. Blijft toch afwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 21:39 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Well, that escalated quickly.

Ben benieuwd TS, ik denk dat het een goede keuze is. Blijft toch afwachten.


My thoughts exactly :D

Dankje Suzanne, eerst al drachtig krijgen, of het een leuke combi wordt zijn zorgen voor morgen. Maar ook dat is het leuke eraan, toch!

Ik bedoelde nooit een 100% springhengst, daar vrees ik dat het misbegrepen is, of heb ik me niet duidelijk uitgedrukt, waarvoor dan excuses. Ik doelde eerder op een hengst met springbloed in de lijn, zoals mijn merrie zelf Wisconsin heeft, of mijn Dreamboy ook Ramiro heeft zitten erachter.


Ach, we moeten allemaal ergens beginnen he, ik heb alvast bewust gekozen voor een degelijke merrie als basis en in die opzet ben ik al geslaagd. Verder ben ik eerst en vooral ruiter die vooral m'n geluk haalt uit het africhten van mijn eigen dieren. Ja, ook met wat springwerk ertussen verweven (heiligschennis!! }> )

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 22:49 



 
Profiel   

Nou ik zou het best durven om er een goed bewegende springhengst op te zetten, alleen niet direct voor de commerciele verkoop. (al kan het natuurlijk super uitpakken) In mijn ogen zou een functioneel gebouwd paard zowel goed moeten kunnen springen als dressuren. Sir Donnerhall kan trouwens ook springaanleg vererven via Sandro Song. Of terug fokken op Nimmerdor, de mogelijkheden zijn er wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 07:25 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Mijn fokken is altijd doordacht, naar Amerika verkopen is in elk geval kwaliteit als je zou weten wie hem gekocht heeft.


Precies mijn punt: jij vind altijd dat je zelf doordacht fokt, maar anderen nooit, die hebben alleen slechte ideeën. Ook als zij volgens dezelfde of vergelijkbare redenatie fokken. Dat is dus meten met twee maten.

Verder zijn zowel Ferro als Samber springgefokt en fok jij dus duidelijk voor de handel. TS wil misschien wel gewoon een fijn veelzijdig paard voor zichzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 09:04 



 
Profiel   

Aimee schreef
janderegelaa schreef
Mijn fokken is altijd doordacht, naar Amerika verkopen is in elk geval kwaliteit als je zou weten wie hem gekocht heeft.


Precies mijn punt: jij vind altijd dat je zelf doordacht fokt, maar anderen nooit, die hebben alleen slechte ideeën. Ook als zij volgens dezelfde of vergelijkbare redenatie fokken. Dat is dus meten met twee maten.

Verder zijn zowel Ferro als Samber springgefokt en fok jij dus duidelijk voor de handel. TS wil misschien wel gewoon een fijn veelzijdig paard voor zichzelf.

Dit is echt de allergrootste flauwekul die ik ooit gehoord heb.

Zowel Ferro als Samber zijn basis rijpaard. Daarom kunnen ze het allebei. Ceasar staat als dressuurpaard geregistreerd.

Verder zijn alle paarden en dus ook de merrie’s waarmee ik fok door mijzelf gefokt dus dat ik voor de handel fok slaat ook nergens op. En ja, soms gaat er wel eens 1 weg. Een hobby moet ook bekostigd worden.

Dus voordat je nog meer onzin over mij gaat zwetsen zou ik me eerst iets beter verdiepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 09:44 



 
Profiel   

Klopt wat betreft voor mezelf, verkoop sluiten we nooit uit, behalve mijn Vivaldi, die sterft bij me, maar de hoofdgedachte is om een fijn sportpaard te fokken voor mezelf.
De Viv heb ik gekocht op 5 dagen oud, de Dreamboy op 3 - niet zadelmak, en zelf opgeleid tot 2 geweldige dieren, de Viv is bijna PSG klaar, de Dreamboy moet juist nog iets bevestigd worden in haar wissel, op 6jr...en tussendoor onderneem ik mijn eerste babysteps om te fokken, om dan hopelijk mijn eigen eerste fokproduct ook te kunnen aanrijden :)

Ondertussen ben ik deze ochtend naar het KI centrum geweest voor de eerste scan, ik was super fier op haar, ongelooflijk flink geweest, want we transporteren niet vaak, en ik was alleen, ook de eerste keer dat ze opgevoeld werd, wel wat stress maar wederom voorbeeldig . Een heel ander paard al als toen we ze aankochten vorig jaar, veel vertrouwen gekregen in mij en in het algemeen.

Ze was ongeveer halverwege haar cyclus, dus de DA heeft haar hengstig gespoten, ik mag maandag terug. Heel spannend allemaal!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 10:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen