Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke hengst voor een Sandreo x Clavercimbel

 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Ik overweeg om een opvolger van mijn merrie te fokken. Dus voor 'eigen' gebruik.
Mijn merrie is 1.62/1.64, vrij rank gebouwd en behoorlijk sensibel.
Ik zou graag zien in de opvolger, iets cooler in de kop en een wat steviger gebouwd type. Qua stokmaat ook liever niet groter dan zij zelf is.
Haar galop is in elk geval het verbeteren waard.

Ik zat zelf te denken in de richting van een Welsh Cob om het coolere en robustere erin te krijgen. Maar ik ben niet persé op zoek naar meer behang. Dus andere inzichten zijn ook zeker welkom!

Ik ben echt een leek qua hengsten, en heb nog nooit gefokt. Als ik mijn merrie laat dekken is er wel voldoende begeleiding/kennis op stal.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 20:55 



 
Profiel   

Zit daar achter Sultan Hanassi ?
Alles uit dat lijntje toonde heel veel bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 21:03 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 21:24 



 
Profiel   

esje01 schreef
Zit daar achter Sultan Hanassi ?
Alles uit dat lijntje toonde heel veel bloed.

https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-419190

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 21:30 



 
Profiel   

Ik zou voor een Gelderse hengst gaan die niet vergroot.
Ik denk dan aan Imposant EM, topkarakter, allround en niet te groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 21:36 



 
Profiel   

gomir schreef
Ik zou voor een Gelderse hengst gaan die niet vergroot.
Ik denk dan aan Imposant EM, topkarakter, allround en niet te groot.


Mooie hengst, en inderdaad veelzijdig, dat is zeker een pluspunt.
Zou van mij nog wat 'zwaarder/robuster' mogen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 21:46 



 
Profiel   

Ik heb haar moeder gefokt en ook oma is heel lang in ons bezit geweest.
Negro bloed paste heel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 22:09 



 
Profiel   

Je gaat toch geen Welsh cob zetten op een kwpn merrie? Ik zou me eerst eens wat meer verdiepen in de fokkerij en met name het kwpn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 22:13 



 
Profiel   

eventueel de hengst
MCKENZY JHL

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 22:16 



 
Profiel   

Gezien haar moederlijn zou ik haar leeglaten en een veulen kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 22:23 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Je gaat toch geen Welsh cob zetten op een kwpn merrie? Ik zou me eerst eens wat meer verdiepen in de fokkerij en met name het kwpn.


En waarom niet? Ik ben inderdaad nog niet erg thuis in de fokkerij, maar de meeste KWPN hengsten voldoen niet aan mijn wensen. Het doel is een fijn gebruikspaard voor mijzelf. Als ik haar niet had gehad was ik nu misschien zelfs wel op zoek naar mijn eerste liefde, een haflinger. Maar ik ga haar daarvoor niet weg doen. En kruisen met een haflinger dat lijkt me dan weer géén mooie kruising opleveren. Áls ik haar laat dekken wil ik wel meer richting mijn ideale paard gaan, uiteraard niet ten koste van alles, maar mijn redenatie is volgens mij niet zo verkeerd.
De Gelderse die hierboven gesuggereerd werd zou ik zelf nooit aan gedacht hebben, maar zou al een heel stuk richting mijn wensen kunnen komen. Garantie heb je uiteraard nooit met fokken. Maar een nóg hetere/fijn gebouwde als dat ze nu kan zijn wil ik gewoon zeker niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 22:24 



 
Profiel   

Benzz schreef
Gezien haar moederlijn zou ik haar leeglaten en een veulen kopen.


Kan je dat toelichten? Ik heb er écht geen verstand van, maar wil wel leren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 22:25 



 
Profiel   

HarmanyL schreef
Suzanne F. schreef
Je gaat toch geen Welsh cob zetten op een kwpn merrie? Ik zou me eerst eens wat meer verdiepen in de fokkerij en met name het kwpn.


En waarom niet? Ik ben inderdaad nog niet erg thuis in de fokkerij, maar de meeste KWPN hengsten voldoen niet aan mijn wensen. Het doel is een fijn gebruikspaard voor mijzelf. Als ik haar niet had gehad was ik nu misschien zelfs wel op zoek naar mijn eerste liefde, een haflinger. Maar ik ga haar daarvoor niet weg doen. En kruisen met een haflinger dat lijkt me dan weer géén mooie kruising opleveren. Áls ik haar laat dekken wil ik wel meer richting mijn ideale paard gaan, uiteraard niet ten koste van alles, maar mijn redenatie is volgens mij niet zo verkeerd.
De Gelderse die hierboven gesuggereerd werd zou ik zelf nooit aan gedacht hebben, maar zou al een heel stuk richting mijn wensen kunnen komen. Garantie heb je uiteraard nooit met fokken. Maar een nóg hetere/fijn gebouwde als dat ze nu kan zijn wil ik gewoon zeker niet.


Koop dan gewoon een veulen. Is veel verstandiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 22:27 



 
Profiel   

Fokkerij gaat om verbetering, niet om vermeerdering. Je emotie dat je een kind van je paard wil is niet bepaald verbetering. Fokken is geen gokken, het is stelselmatig de beste genen bij elkaar brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 22:27 



 
Profiel   

splenius schreef
eventueel de hengst
MCKENZY JHL


Ook mooi, maar vrij groot en ook nog te fijn naar mijn smaak

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 22:27 



 
Profiel   

HarmanyL schreef
Benzz schreef
Gezien haar moederlijn zou ik haar leeglaten en een veulen kopen.


Kan je dat toelichten? Ik heb er écht geen verstand van, maar wil wel leren!

Alleen maar stamboekmerrieś, nul sport, nul predikaten. Dat zegt je misschien niets, maar dit is wel belangrijk. Als je het veulen ooit wil verkopen dan zullen er weinig mensen op af komen.
Koop iets wat je aanspreekt, dan heb je de kans op een fijne klik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 22:29 



 
Profiel   

Benzz schreef
Fokkerij gaat om verbetering, niet om vermeerdering. Je emotie dat je een kind van je paard wil is niet bepaald verbetering. Fokken is geen gokken, het is stelselmatig de beste genen bij elkaar brengen.



Maar ik hoef géén top sport paard met perfecte afstamming.. ik wil een fijn gebruikspaard. En ja die kán een top papier hebben, maar ik denk dat áls ik en veulen met mijn merrie wil fokken dat ook kan met een ander ras. Misschien zijn er ook KWPN hengsten die wat zwaarder en kleiner zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 22:32 



 
Profiel   

HarmanyL schreef
Benzz schreef
Fokkerij gaat om verbetering, niet om vermeerdering. Je emotie dat je een kind van je paard wil is niet bepaald verbetering. Fokken is geen gokken, het is stelselmatig de beste genen bij elkaar brengen.



Maar ik hoef géén top sport paard met perfecte afstamming.. ik wil een fijn gebruikspaard. En ja die kán een top papier hebben, maar ik denk dat áls ik en veulen met mijn merrie wil fokken dat ook kan met een ander ras. Misschien zijn er ook KWPN hengsten die wat zwaarder en kleiner zijn.

Maar in de fokkerij werkt het anders, een zwarte en een witte maken geen grijze. Het gaat om genen die bij elkaar passenl

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 22:37 



 
Profiel   

Nou ja, de moeder heeft van Negro een LT paard gegeven en van Osmium een Z2 paard. Dat Ferro-bloed past dus kennelijk best aardig. Negro voldoet ook aan de wensen van TS en indien nodig, is het veulen ook best verkoopbaar. Dus lekker met Negro dekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 22:45 



 
Profiel   

De kans is met een welsh cob dat je de diepe rug / hoge achterhand vd cob krijgt en t hetere van je merrie. Die constituties liggen veel te ver uitelkaar. Dat zie je bv aan de kruisingen met Friezen, sommigen zijn geslaagd, maar heel groot deel krijgt net de verkeerde eigenschappen mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 22:49 



 
Profiel   

Aimee schreef
Nou ja, de moeder heeft van Negro een LT paard gegeven en van Osmium een Z2 paard. Dat Ferro-bloed past dus kennelijk best aardig. Negro voldoet ook aan de wensen van TS en indien nodig, is het veulen ook best verkoopbaar. Dus lekker met Negro dekken.

Zet het maar op markplaats met deze afstamming, de opbrengsten wegen niet op tot de kosten. TS wil overigens met een welsh cob dekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 22:50 



 
Profiel   

TS heeft toch ook niet gezegd dat ze wil fokken voor de winst? Als zij een bak geld uit wil geven, lekker laten gaan. En een Negro x Sandreo raak je heus wel kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 22:55 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
reactie op verwijderde berichten verwijderd


Verbetering hoeft niet gelijk te staan aan alleen maar grand prix paarden willen fokken. Vooral niet als 90% van de ruiters die ambities helemaal niet hebben. Dan is een fijn gebruikspaard veel belangrijker.

Ts, zoals eerder is aangekaart, schijnt Negro bloed goed te passen. Negro zelf is wat ouderwets, mooi robust. Ik zou dan denken aan een Glamourdale, maar die geeft ze doorgaans wel groot. Verder zijn de Gelderse inderdaad interessant qua veelzijdigheid. Je zou eens kunnen kijken bij de hengsten van Marcel van Bruggen bijvoorbeeld.

Welsh cob zijn hele leuke dieren, ik houd van welshen, maar ik zou die niet zomaar op een rijpaard zetten. Puur omdat de conformaties veel verschillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-23 23:12 



 
Profiel   

ESTOBAR NRW

https://www.gestuet-neuenhof.de/nl/heng ... tobar-nrw/

Mooie "ouderwetse" gebouwde dressuurhengst..

In het duitse bloed vind je zulke hengsten.

Franziskus ggk hengst met ingrid klimke is ook zon hengst.


https://www.tewis.nl/hengsten/escolar/

Escolar.. de zoon van estobar nrw.. zelfde mooie zwaar gebouwde bespierd type.. beschikbaar oa bij r tewis


Ik zou dus altijd voor duits bloed gaan.. en niet voor nederlands of gelders bloed.. dus kwpn ggk of ggk bij erkend stamboek v het kwpn. Maar kwa afstamming alleen maar duits bloed.. geen gelders sglt in de moederlijn.. ook niet na 4 a 5 generaties.... dat zijn de stuwende paarden niet de dragende paarden die je nodig hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 06:01 



 
Profiel   

amen schreef
ESTOBAR NRW

https://www.gestuet-neuenhof.de/nl/heng ... tobar-nrw/

Mooie "ouderwetse" gebouwde dressuurhengst..

In het duitse bloed vind je zulke hengsten.

Franziskus ggk hengst met ingrid klimke is ook zon hengst.


https://www.tewis.nl/hengsten/escolar/

Escolar.. de zoon van estobar nrw.. zelfde mooie zwaar gebouwde bespierd type.. beschikbaar oa bij r tewis


Ik zou dus altijd voor duits bloed gaan.. en niet voor nederlands of gelders bloed.. dus kwpn ggk of ggk bij erkend stamboek v het kwpn. Maar kwa afstamming alleen maar duits bloed.. geen gelders sglt in de moederlijn.. ook niet na 4 a 5 generaties.... dat zijn de stuwende paarden niet de dragende paarden die je nodig hebt.


Ja dit zijn qua model zeker hengsten in de richting wat ik zou willen, wel allebei groot
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 06:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen