Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vragen over rietjes veiling?

 

[ img ]
Nieuw topic moeten openen omdat de vorige niet aan de bokt regels voldeed.
Mijn excuus aan Bokt, bij deze en ik hoop dat dit informatieve forum nu wel voldoet.

De rietjes veiling word nu alweer enkele jaren door mij georganiseerd.
Sterker nog ik was de eerste die een veiling organiseerde voor alleen diepvriessperma van hengsten.

Als jullie vragen hebben, waar kan je ze dan beter stellen dan bij mij.
Dus vraag maar raak!

Ook lees ik dat er vaak veel misverstanden zijn op Bokt.nl over diepvriessperma van hengsten.
Dus als je daarover vragen hebt dan brand maar los. Dan krijg je antwoord van mij, iemand die er dagelijks mee bezig is.
Ook ik weet niet alles, maar ik weet er wel heel veel van.

Vragen staat vrij dus brand maar los!



Laatst bijgewerkt door Pistasche op 08-02-22 09:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Topic aangepast wegens reclame

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 17:18 



 
Profiel   

Ik heb een aantal veilingen opgeslagen. Er is ergens toch een drempel omdat ik het nog nooit gedaan heb en ook niet weet hoe dat dan zit met verzenden enzo. Dat houd me wel tegen moet ik zeggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 17:29 



 
Profiel   

Ik heb mijn merrie drachtig van een aankoop uit een eerdere veiling en ben nu heel hard aan het nadenken of ik nog ergens op ga bieden. Maar misschien eerst dit veulen even afwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 17:54 



 

N_B_N schreef
Ik heb een aantal veilingen opgeslagen. Er is ergens toch een drempel omdat ik het nog nooit gedaan heb en ook niet weet hoe dat dan zit met verzenden enzo. Dat houd me wel tegen moet ik zeggen


Dan is het maar goed dat ik dit forum ben gestart ;)

Verzenden gaat doormiddel van het gebruik van zogenaamde "Dryshippers"
Dit zijn kleine containertjes (zeg maar thermosflessen) met daarin een poeder of soort watten.
De Dryshippers worden de dag voor verzenden gevuld met vloeibaar stikstof dat is ongeveer -196 graden koud.
De Dryshippers moeten dan een nacht blijven staan om te zorgen dat het poeder of watten helemaal zijn volgezogen met vloeibaar stikstof.

De volgende dag gieten wij de nog "vrije" vloeibare stikstof eruit en controleren het gewicht van de Dryshipper.
Zo is de werking en maximale vulling gecontroleerd en is er geen vloeibare stikstof meer in de container. (die zit immers vast in de watten of poeder)
Als je deze Dryshipper dan omkeert loopt er geen of bijna geen vloeistof meer uit, daarom heet het een Dryshipper en is het veilig.

In het midden zit dan een buisje waarin de rietjes worden gedaan en de temperatuur in dit midden is dan ook -196 graden.

De Dryshipper zit in een doosje en kan dan met elke pakket dienst worden verzonden.
Wij verzenden dit via UPS.
Je krijgt dan een track en trace code en kan je pakketje volgen, eigenlijk hetzelfde zoals je bij Bol.com ook hebt.

De Dryshipper komt vervolgens bij de veearts aan die de rietjes in zijn grote bewaar vat zet. De lege Dryshipper kan je weer terug sturen met elke pakket dienst die je wilt.

Het beste is om te zorgen dat dit verzenden gebeurt voordat je merrie hengstig is. Dan is het sperma altijd op tijd bij de merrie, het is immers oneindig houdbaar in de stikstof.

Hierbij wat foto's van zo'n pakketje
De doos zoals deze bij de veearts aankomt:

[ img ]

De binnenkant is gevuld met piepschuim met daarin de Dryshipper. In het midden zie je de opening waarin het buisje met de rietjes komt.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 17:57 



 

Peppertree schreef
Ik heb mijn merrie drachtig van een aankoop uit een eerdere veiling en ben nu heel hard aan het nadenken of ik nog ergens op ga bieden. Maar misschien eerst dit veulen even afwachten.


Super!
Van welke hengst is ze drachtig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 17:58 



 
Profiel   

Dank je wel voor de informatie, wat interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 17:59 



 
Profiel   

Nu ik je topic zie bedenk ik mij dat ik de sperma nog moet ophalen bij je. :D
Eerdaags maar eens doen kan ze weer gedekt worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:00 



 
Profiel   

Hoe zit het met de stamboek registratie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:03 



 

Spaansepony schreef
Nu ik je topic zie bedenk ik mij dat ik de sperma nog moet ophalen bij je. :D
Eerdaags maar eens doen kan ze weer gedekt worden.


Geen probleem. Zit netjes opgeslagen en wij leveren alle rietjes met een jaar gratis opslag.
Bent altijd welkom om het af te halen, maar laat vooraf wel even weten zodat ik zeker aanwezig ben

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:09 



 

AM01 schreef
Hoe zit het met de stamboek registratie?


Dat is geen probleem. De meeste grote stamboeken registreren inmiddels doormiddel van DNA.
Als het veulen is geboren nemen ze een haar monster en registreren ze de afstamming.

Sommige stamboeken vragen om een dekbewijs, het KWPN bijvoorbeeld heeft daarvoor een blanco formulier waar je de gegevens van hengst en merrie invult (of laat invullen) en het dekstation of veearts tekent deze waarna de dekking kan worden aangemeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:12 



 
Profiel   

Interessante hengsten zitten ertussen! In sommige namen zitten wel spelfouten trouwens. Denk niet dat het dramatisch is want ik herken ze nog wel, maar misschien toch goed om er even doorheen te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:13 



 

Suzanne F. schreef
Interessante hengsten zitten ertussen! In sommige namen zitten wel spelfouten trouwens. Denk niet dat het dramatisch is want ik herken ze nog wel, maar misschien toch goed om er even doorheen te gaan.


Oh dat is vervelend, U kunt mij altijd een pb sturen zodat ik eventuele fouten kan corrigeren.
Er zijn natuurlijk ook hengsten waarvan de naam op meerdere manieren geschreven wordt of die bij een nieuwe eigenaar een net andere spelling of zelfs geheel nieuwe naam krijgen.

Maar ik zie de foutjes graag tegemoet zodat ik ze kan aanpassen, het blijft een monsterklus om telkens meer dan 150 verschillende hengsten in te voeren ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:18 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Interessante hengsten zitten ertussen! In sommige namen zitten wel spelfouten trouwens. Denk niet dat het dramatisch is want ik herken ze nog wel, maar misschien toch goed om er even doorheen te gaan.


Ik ben dan wel weer benieuwd welke hengsten jij het meest interessant vindt! Ik kom er niet uit.

@jeroenstrik, ik zag de hengst Sir Charlie Chaplin, maar degene die 1.40 springt is een andere toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:18 



 
Profiel   

Fijn dat je dit topic opent! Ik heb al een aantal jaar dat ik loop te twijfelen juist omdat ik inderdaad geen idee had hoe het in zijn werk ging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:20 



 
Profiel   

Wat doen jullie als iemand uit het buitenland het hoogste bod doet op een rietje?
Naar het buitenland verzenden van sperma zit aan regels verbonden, ben wel benieuwd hoe jullie daarmee omgaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:20 



 
Profiel   

Jeroen_strik schreef
Suzanne F. schreef
Interessante hengsten zitten ertussen! In sommige namen zitten wel spelfouten trouwens. Denk niet dat het dramatisch is want ik herken ze nog wel, maar misschien toch goed om er even doorheen te gaan.


Oh dat is vervelend, U kunt mij altijd een pb sturen zodat ik eventuele fouten kan corrigeren.
Er zijn natuurlijk ook hengsten waarvan de naam op meerdere manieren geschreven wordt of die bij een nieuwe eigenaar een net andere spelling of zelfs geheel nieuwe naam krijgen.

Maar ik zie de foutjes graag tegemoet zodat ik ze kan aanpassen, het blijft een monsterklus om telkens meer dan 150 verschillende hengsten in te voeren ;)


Zijn kleine dingen hoor maar Wyton heet Wynton en Rodium heet Rhodium.
Van de springhengsten weet ik niet veel dus daar valt me niks op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:25 



 
Profiel   

Peppertree schreef
Suzanne F. schreef
Interessante hengsten zitten ertussen! In sommige namen zitten wel spelfouten trouwens. Denk niet dat het dramatisch is want ik herken ze nog wel, maar misschien toch goed om er even doorheen te gaan.


Ik ben dan wel weer benieuwd welke hengsten jij het meest interessant vindt! Ik kom er niet uit.

@jeroenstrik, ik zag de hengst Sir Charlie Chaplin, maar degene die 1.40 springt is een andere toch?


UB40 is al jaren geëxporteerd en enkele jaren overleden. Fokt enorm goed. Ampere zag ik ook staan, is niet meer beschikbaar in Nederland. En Weltmeyer natuurlijk maar ook Wilawander xx, de volbloed.
Kan best interessant zijn als je er naar op zoek bent.
Edit: en Total US natuurlijk ook.


Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 07-02-22 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:27 



 

Peppertree schreef
Suzanne F. schreef
Interessante hengsten zitten ertussen! In sommige namen zitten wel spelfouten trouwens. Denk niet dat het dramatisch is want ik herken ze nog wel, maar misschien toch goed om er even doorheen te gaan.


Ik ben dan wel weer benieuwd welke hengsten jij het meest interessant vindt! Ik kom er niet uit.

@jeroenstrik, ik zag de hengst Sir Charlie Chaplin, maar degene die 1.40 springt is een andere toch?


De registratie op Horsetelex is helaas niet juist. Sir Charlie Chaplin loopt dressuur en heeft nooit 1.40m gesprongen. Dus de info die u daar over hem vindt klopt behalve de spring registratie dan.

Een hengste keuze is heel persoonlijk en afhankelijk van veel factoren. Wat wil je fokken, wat is je budget, wat voor merrie heb je enz enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:28 



 
Profiel   

Ik ben altijd benieuwd waarom deze rietjes geveild worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:29 



 

[/quote] Zijn kleine dingen hoor maar Wyton heet Wynton en Rodium heet Rhodium.
Van de springhengsten weet ik niet veel dus daar valt me niks op.[/quote]

Klopt dat zijn type fouten, heb ze nu aangepast, maar het kan een tijdje duren voordat het op de site zichtbaar is. Bedankt voor de correctie :)


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-02-22 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:30 



 

Ania schreef
Fijn dat je dit topic opent! Ik heb al een aantal jaar dat ik loop te twijfelen juist omdat ik inderdaad geen idee had hoe het in zijn werk ging.


Super, vraag maar raak!
Ik probeer alle vragen te beantwoorden

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:31 



 

Marije_jiplover schreef
Wat doen jullie als iemand uit het buitenland het hoogste bod doet op een rietje?
Naar het buitenland verzenden van sperma zit aan regels verbonden, ben wel benieuwd hoe jullie daarmee omgaan?


Klopt.
De rietjes die geschikt zijn om naar het buitenland te verzenden zijn gemarkeerd met "EU" en deze kunnen wij dan ook verzenden naar buitenlandse klanten.

Ook hebben wij veel buitenlandse klanten die hun merrie in Nederland laten insemineren

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:32 



 

Amy223 schreef
Ik ben altijd benieuwd waarom deze rietjes geveild worden?


Een simpel en eerlijk antwoord: Handel :=

Ik heb ooit een jong paard geruild tegen een grote partij rietjes en ben zo begonnen.
Nu veilen we rietjes die worden ingekocht in grote en kleine partijen van meestal professionals.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:37 



 
Profiel   

Wat een interessant topic! Wat ik me afvraag: hebben jullie manieren om de kwaliteit te controleren?

Ik heb namelijk wel eens rietjes gehad, waarvan ik bijna zeker weet dat het meer verdunningsmiddel dan spermacellen waren :=

(Niet via jullie veiling overigens)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:48 



 
Profiel   

Wat interessant! Ik zou er niet op bieden, heb geen paarden meer. Maar bied he echt maar op één rietje?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 18:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen