Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor een Inspekteur merrie

 
Profiel   

Goedemiddag allemaal,
Ik ben mij een beetje aan het oriënteren voor mijn Inspekteur merrie.
Ze is 17, topfit en geen mankementen/gebreken. Nu laat ik voor de zekerheid van de week de DA komen om te bepalen of het “nog” verstandig is om het door te zetten omdat ze niet eerder een veulen heeft gehad.
De reden is omdat ik graag een nakomeling van haar wil om zelf verder mee te kunnen zodat zij (als alles goed gaat).

Iets over haar:
Bruine merrie 1,64
Half tuigbloed (moeders kant)
Vader Inspekteur
Haar bouw lijkt wat op tuig, ze heeft een vrij lange rug en lange hals.
Haar beweging is normaal/vlak rij- recreatiepaard. (Dat heeft ze dan weer helaas niet van mams).
Haar karakter is rustig, betrouwbaar, mensgericht en doet alles voor mij zonder in protest te komen (als ze iets moeilijk vind gooit ze andere oefeningen in de strijd). Ik laat er momenteel een kind van 13 op rijden ook.
Ze is in topconditie en mogen momenteel M1 starten en ze is nog steeds leergierig en werkwillig.

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Wat ik in een hengst zoek;
Niet te groot (Max 1,68/9)
Iets kortere rug en hals (om hopelijk iets te compenseren met mijn merrie)
Souplesse en fijn achterbeenwerk (omdat ik dit mis bij mijn merrie).
En eentje die fijn in karakter is.

Als alles goed gaat is het de bedoeling dat ik met de nakomeling de dressuursport in ga.

Het liefst zoek ik Hannoveraan/Oldenburgerbloed.


Heeft 1 van jullie tips? En misschien juist dont’s?
Ik heb geen verstand van fokkerij dus als iets niet kan, prima maar afbranden hoeft niet, alvast bedankt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:55 



 
Profiel   

Ik moest eigenlijk gelijk denken aan Johnny Depp.
Ik zie daar fijne veulens van en past denk goed in je wensenlijstje.

Je bent al wel wat ‘later’ in het seizoen dus zou niet te lang meer wachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 18:01 



 
Profiel   

simpie94 schreef
Ik moest eigenlijk gelijk denken aan Johnny Depp.
Ik zie daar fijne veulens van en past denk goed in je wensenlijstje.

Je bent al wel wat ‘later’ in het seizoen dus zou niet te lang meer wachten.


Ah oké ga ik mij in verdiepen,
Het seizoen klopt, moet binnen nu en een maand wel denk ik. Als het allemaal kan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 18:02 



 
Profiel   

Met Inspekteur er achter denk ik dat het belangrijk is dat de hengst maat fokt, welke tuigpaardhengst zit er achter?

Ik moet denken aan Kaiman voor een fijn karakter, wat compacter, veel souplesse en 3 nette gangen.

For Ferrero past wellicht ook bij je wensenlijstje, weet alleen niet of deze voldoende maat zal fokken.

Ik moest ook denken aan Ferdeaux qua achterbeengebruik en compacter fokken, maar dat past wellicht niet helemaal qua karakter en souplesse.

Guardian en diens zoon Night Shadow komen ook in mijn hoofd op.

Heb je ook een goede standfoto van je merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 08:28 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Met Inspekteur er achter denk ik dat het belangrijk is dat de hengst maat fokt, welke tuigpaardhengst zit er achter?

Ik moet denken aan Kaiman voor een fijn karakter, wat compacter, veel souplesse en 3 nette gangen.

For Ferrero past wellicht ook bij je wensenlijstje, weet alleen niet of deze voldoende maat zal fokken.

Ik moest ook denken aan Ferdeaux qua achterbeengebruik en compacter fokken, maar dat past wellicht niet helemaal qua karakter en souplesse.

Guardian en diens zoon Night Shadow komen ook in mijn hoofd op.

Heb je ook een goede standfoto van je merrie?


Kaiman had ik inderdaad ook op het oog. Ik heb helaas geen goede standfoto van mijn merrie.
Het liefst heb ik er wat ouder Duits bloed in zoals gribaldi, donnerhall…

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 14:48 



 
Profiel   

Marjolein van den Bosch van de Du Bois hengsten heeft haar Gribaldi Junior dit jaar voor het eerst in de dekdienst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 15:03 



 
Profiel   

Heeft ze Tuigbloed aan moeders kant of Gelders? Heb je een linkje naar haar afstamming?

Edit
Laat maar Inspecteur x Farao x Ureterp. De moeder is inderdaad Tuigpaard geregistreerd en de merrie zelf is rijpaard geregistreerd. Jammer want deze merrie kan je heel goed Gelders registreren.

Ik zou haar naar de stamboekopname in Didam laten gaan. Wie weet krijg je er nog een predikaat bij. (Wel richting Gelders paard op laten nemen met deze bloedvoering.

Hengst denk ik nog even over na. Als je Gelders durft kan je Henkie overwegen. Die maakt ze compacter en flitsender in de beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 15:09 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
Heeft ze Tuigbloed aan moeders kant of Gelders? Heb je een linkje naar haar afstamming?

Edit
Laat maar Inspecteur x Farao x Ureterp. De moeder is inderdaad Tuigpaard geregistreerd en de merrie zelf is rijpaard geregistreerd. Jammer want deze merrie kan je heel goed Gelders registreren.

Ik zou haar naar de stamboekopname in Didam laten gaan. Wie weet krijg je er nog een predikaat bij. (Wel richting Gelders paard op laten nemen met deze bloedvoering.

Hengst denk ik nog even over na. Als je Gelders durft kan je Henkie overwegen. Die maakt ze compacter en flitsender in de beweging.


Hier heb ik inderdaad over na zitten denken, maar omdat ik met mijn merrie al enorme moeite heb met verzamelen zal dat met een Gelderse nakomeling niet anders zijn.. en eigenlijk wilde ik dus dat niet meer maar verder is Henkie inderdaad een prima combinatie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 15:39 



 
Profiel   

Shirley__ schreef
Elisa2 schreef
Met Inspekteur er achter denk ik dat het belangrijk is dat de hengst maat fokt, welke tuigpaardhengst zit er achter?

Ik moet denken aan Kaiman voor een fijn karakter, wat compacter, veel souplesse en 3 nette gangen.

For Ferrero past wellicht ook bij je wensenlijstje, weet alleen niet of deze voldoende maat zal fokken.

Ik moest ook denken aan Ferdeaux qua achterbeengebruik en compacter fokken, maar dat past wellicht niet helemaal qua karakter en souplesse.

Guardian en diens zoon Night Shadow komen ook in mijn hoofd op.

Heb je ook een goede standfoto van je merrie?


Kaiman had ik inderdaad ook op het oog. Ik heb helaas geen goede standfoto van mijn merrie.
Het liefst heb ik er wat ouder Duits bloed in zoals gribaldi, donnerhall…


Met Gribaldi en Donnerhall bloed kun je natuurlijk ook aan Toto jr denken of een zoon van hem. Ik weet alleen niet of dat niet wellicht wat te zwaar gaat worden qua massa.

Maar Kaiman is een erg fijne hengst vind ik, heel bewerkbaar en mooi type ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 16:00 



 
Profiel   

Shirley__ schreef
Hier heb ik inderdaad over na zitten denken, maar omdat ik met mijn merrie al enorme moeite heb met verzamelen zal dat met een Gelderse nakomeling niet anders zijn.. en eigenlijk wilde ik dus dat niet meer maar verder is Henkie inderdaad een prima combinatie!


Hermès

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 19:11 



 
Profiel   

Iemand die ik ken had een bloedmooie merrie uit een inspekteur merrie van Fürst Jazz.
Ook heel goed lopen.
Maar nog niet ohz, maar in de hand e.d. heel braaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 19:16 



 
Profiel   

Shirley__ schreef
Hier heb ik inderdaad over na zitten denken, maar omdat ik met mijn merrie al enorme moeite heb met verzamelen zal dat met een Gelderse nakomeling niet anders zijn.. en eigenlijk wilde ik dus dat niet meer maar verder is Henkie inderdaad een prima combinatie!


Wel of niet makkelijk kunnen verzamelen heeft opzich niet zo veel te maken met Gelders bloed.
Wel met kenmerken van haar exterieur uiteraard.

Als je weg wil blijven bij het Gelderse type zou ik een hengst die veel bloed doorgeeft kiezen.
Want Inspecteur was dan wel rijpaard geregistreerd. Hij is omwille van zijn bloedvoering en type ook veel voor de Gelderse fokrichting gebruikt. Je merrie is dus heel klassiek gefokt.

Hermes is inderdaad wel een mooie optie. Of wellicht Apache bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 08:13 



 
Profiel   

[ img ]
Ik denk dat de grand prix hengst Gribaldi Junior RT perfect zou passen ! Hij sluit op alles uit je eisen lijstje aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 21:42 



 
Profiel   

Hallo allemaal,
Mijn merrie is gecheckt en kan inprincipe gewoon dragen. Risico’s zijn er helaas altijd.

Morgen wordt ze voor de tweede keer gescand tijdens hengstigheid en de volgende hengst gaat het worden als alles goed gaat;

Ziyech

[ img ]

Nog een jonkie maar zeer fijne hengst.
Ben er zelf gisteren even geweest, en heb hem even in real life mogen ontmoeten en wat is ie aanhankelijk! Wat een topper in omgang.

Zijn bouw is alles wat ik zoek;
Mooie billen (deze vormen nog want hij is pas 3, maar absoluut niet schraal of houterig),
Mooie gespierde bovenlijn (nu al, ja!)
En mooie maat, mooi beenwerk en een wat kortere rug (op de Site van Hengstenhouderij Brinkman verteken het beeld van zijn rug wel heel erg in vergelijking met in het echt)
Samen met Brinkman besloten voor deze hengst te gaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 21:20 



 
Profiel   

Leuk, ben benieuwd wat er uit gaat komen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 07:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen