Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Advies hengst voor Welsh rijpony

 
Profiel   

Ik zoek advies in de keuze voor een hengst voor mijn Welsh rijpony voor volgend jaar. Het gaat om deze dame:

[ img ]

[ img ]
(foto van Vivian Hesen)
[ img ]
(foto van Vivian Hesen)

Afstamming: Heitrak's Marvin x Orchard d'Avranches, volledige afstamming: klik

Beschrijving: Welsh WPBR keurmerrie, 1,46m, heeft bij de vorige eigenaar 3 veulens gehad. Ik weet dat de merrie vrij klein fokt. Ze heeft een wat zware hals en wat verzonken rug. Ze kan heel goed bewegen en heeft een mooie uitstraling en een mooi hoofd. Ik zoek een hengst die de mindere punten van de merrie verbeterd, en de goede punten behoudt/niet naar beneden haalt. Ik zou graag een fijne sportpony willen fokken, die mooi bovenin de D maat komt. In principe voor mezelf, maar misschien ook wel voor de verkoop. Kom maar door met jullie adviezen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 15:10 



 
Profiel   

Wil je een Welsh hengst of mag het ook iets anders zijn? Anders verplaatsen we het topic naar WPC :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 16:16 



 
Profiel   

Welsh zit ik niet zo in. Mijn hengst komt van don cremello, moederlijn ook een gezonken ruggen lijn. Hij heeft juist een mooie bovenlijn. Wel een grote appaloosa kop maar dat hebben mijn andere dc nakomelingen niet hoor. Hij is mooi boven in de d maat geworden, maar dc fokt niet altijd even groot. Toch wel altijd groter dan de moeder in mijn geval kleinste moeder was 1,33 en dochter 1,38m.

Veel forest hengsten hebben ook een mooie

[ img ]
Mijn hengst


Laatst bijgewerkt door lailapri op 27-06-21 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 16:26 



 
Profiel   

Nicole288 schreef
Wil je een Welsh hengst of mag het ook iets anders zijn? Anders verplaatsen we het topic naar WPC :)

Ik hou het topic liever hier voor (hopelijk) meer input.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 16:36 



 
Profiel   

Duitse pony's hebben ook vaak mooie bovenlijnen. Er zijn zowel bij nrps als welsh hengsten met (een vleug) duits bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 19:15 



 
Profiel   

Misschien een Connemara hengst?
Deze staat in Nederland, is gefokt in Denemarken:
http://connemara.nl/skaergardens-celtic-night/

Connemara's zijn echte sportpony's met aanleg voor zowel dressuur als springen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 10:24 



 
Profiel   

Ik wil sowieso bij de merrie in de buurt blijven qua bloed, dus New Forest en Connemara vallen wat mij betreft af.
Lailapri, jouw hengst vind ik niet zo bij mijn merrie passen, ik vind zijn hoofd niet fijn genoeg en ik wil geen (kans op) stippels, sorry!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 10:27 



 
Profiel   

Het gaat ook niet om dekken met mijn hengst, maar om voorbeeld te geven van don cremello nakomelingen. Mijn hengst heeft er genoeg gedekt dit jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 14:00 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik voor Sanaa kijken naar een Duitse rijpony hengst.
Kijk eens naar dubois hengsten.

Sanaa is overigens bij mijn buurman gefokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 08:40 



 
Profiel   

Eilinora schreef
Persoonlijk zou ik voor Sanaa kijken naar een Duitse rijpony hengst.
Kijk eens naar dubois hengsten.

Sanaa is overigens bij mijn buurman gefokt.

Hey wat leuk! Ken je de lijn goed? Ik ben wel benieuwd naar achtergronden voor je advies voor een Duitse hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 16:53 



 
Profiel   

een keuze voor volgend jaar is erg lastig, Veel ponyhengsten staan maar enkele jaren ter dekking omdat ze verkocht/gecastreerd etc worden voor de sport.
Dit is natuurlijk erg jammer, omdat je op die manier ook nooit de vererving kan volgen van hengsten.
Je zou nu op dit moment kunnen kijken naar hengsten waarvan je verwacht dat ze (bij leven en welzijn) nog wat langer ter dekking zouden staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 11:53 



 
Profiel   

*schop* het nieuwe jaar is aangebroken, en ik weet nog steeds niet of is de merrie laat dekken maar ben wel aan het kijken. Dus: correct bergop gebouwde hengst in de D-maat gezocht voor Welsh partbred keurmerrie. Merrie kan goed bewegen, kan wel lossigheid gebruiken, kan geen lange rug gebruiken en geen zware onderhals.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 20:11 



 
Profiel   

We gaan na de CHK wel weer even brainstormen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 20:23 



 
Profiel   

mooie merrie !
Zou inderdaad even afwachten rond februari, dan weet je welke hengsten nog beschikbaar zijn en welke niet. Bij de ponyhengsten worden er elk jaar altijd veel verkocht/gecastreerd voor de sport (of niet meer aangeboden voor verrichtingen en dus niet meer goedgekeurd). Daarnaast zijn de meeste keuringen ook in februari. En de nieuwe dektarieven staan ook vaak online

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 09:58 



 
Profiel   

Uiteindelijk ben ik tot een keus gekomen, ze is geïnsemineerd net Veenstra’s Krack. Een NRPS goedgekeurde hengst, kampioen van zijn jaargang, maar volledig nwpcs- gefokt.
https://nrps.nl/database/52801720150037 ... ra-s-krack

[ img ]

Krack heeft een mooie hals, goede rug en goede beweging. Allerbelangrijkste is dat hij een fijn karakter heeft. Nu duimen dat Sanaa drachtig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-22 16:44 



 
Profiel   

Nou en nu duimen!!!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-22 13:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen