Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst voor Lopinto des Fontaines merrie

 
Profiel   

Dag,

Ik zou heel graag volgend jaar een veulentje willen fokken met mijn merrie. Ik heb 0,0 ervaring hiermee en ben dus ontzettend op zoek naar tips, ervaringen en ook in welke richting ik kan zoeken qua hengsten.

Het gaat om een 14 jarige NRPS merrie van 162 cm met Frans bloed, zie horsetelex (https://horsetelex.nl/horses/pedigree/1644497/charming)

Ze heeft in het verleden twee veulens gehad.

Wat mijn wensen zijn:
- merrie is heel braaf en wil daar liever niet op inleveren
- mag wat groter
- mag meer beweging in zitten, merrie loopt erg vlak
- springgericht lijkt het meest logisch, maar mag ook allround of dressuur

Ik heb niet veel recente foto's aangezien ze een soort op rust staat na mijn eigen zwangerschap en blessure van haar kant. Maar hier wel een paar oudere fotos.


[ img ]

[ img ]

Mocht mijn post niet volledig genoeg zijn, laat het vooral weten dam vul ik het aan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 12:17 



 
Profiel   

mijn zus heeft een 3 jarige impressive, en dat is echt een heel fijn dier, mooi aan de maat, heel fijn karakter en zijn bewegingen misstaan niet als dressuurpaard.

https://www.vdlstud.nl/nl/paarden/Impre ... -Contender

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 12:44 



 
Profiel   

Uit wat voor merrie komt die van je zus? Vind het wel een aansprekend paard maar heeft niet mega beweging.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van deze
https://www.stalvanvliet.nl/portfolio-i ... -connects/

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 13:02 



 
Profiel   

uit een Great Pleasure x Flemmingh merrie.

heb zelf weinig kaas gegeten van springpaarden, maar deze viel me echt op hoe lekker bewegen, met veel voorbeen en toch heel makkelijk zo met alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 13:07 



 
Profiel   

Impressive beweegt zelf niet mega maar je ziet wel veel nakomelingen die heel lekker bewegen. Love connects beweegt wat beter maar de veulens die ik gezien heb vielen mij dan weer tegen. Manden beweegt zelf ook heel fijn, kijk bijv ook het filmpje van het examen. Wat hij vererft weet je dan weer niet. Unaniem geeft ook fijne bewegers maar vaak weer weinig maat

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 15:40 



 
Profiel   

Love connects heeft nog niet zoveel nakomelingen. Maar zijn verhaal spreekt me wel aan, ook omdat die eventing is dus heel veelzijdig.

Impressive ga ik eens verder op zoeken dan. Mijn merrie beweegt echt heel heel vlak, dus zou graag wat meer willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 15:50 



 
Profiel   

Als Love Connects je aanspreekt kun je ook nog kijken naar diens vader Connect zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 14:45 



 
Profiel   

Heeft niemand meer tips? Waar op te letten, hoe te starten enz?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 11:03 



 
Profiel   

Met een beetje mazzel is er volgend jaar weer de hengsten keuring en hengsten shows, daar zou ik gaan kijken wie je zelf aanspreekt en wat contact zoeken met grote hengsten houders, een vragen wat doe je adviseren

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 11:53 



 
Profiel   

Je kan evt ook kijken naar een Gelderse hengst. Zijn vaak fijne bewerkbare paarden die veelzijdig gefokt zijn. Je kan er een leuke sprong mee maken maar in de dressuur ring komen ze ook goed tot hun recht. In maart is er altijd een show van de gelderse hengsten in Ermelo. Daar kan je meer info krijgen over het gelderse paard en de verschillende hengsten en hun nakomelingen.
Ik vindt zelf de combi met een gelderse altijd heel fijn maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 12:03 



 
Profiel   

Rena100 schreef
Heeft niemand meer tips? Waar op te letten, hoe te starten enz?


Ik zie dat je merrie volbloed er achter heeft zitten, dit is ook wel te zien aan de bouw en waarschijnlijk ook aan de beweging. Ik zou wegblijven bij hengsten waar ook voor in volbloed zit gezien je wensen.

Van welke hengsten heeft ze veulens gehad en hoe zijn die geworden? Zoek je een kwpn of nrps hengst? allround, of meer springen of meer dressuur? Is het veulen voor eigen gebruik of commercieel? Heb je wellicht een filmpje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 12:22 



 
Profiel   

Hoe te starten;

Gaan informeren of er in jouw omgeving een veearts is die affiniteit heeft met merriebegeleiding. De meeste veeartsen kunnen wel scannen en insemineren; maar zeker als het je eerste keer wordt heb je echt iemand nodig die er ook op gebrand is jouw merrie dragend te krijgen en jou in het proces mee te nemen. En daar is echt wel verschil in! Misschien heb je fokkers in de buurt die kunnen aangeven welke dierenarts zij goede ervaring mee hebben.
Enkele punten die je van te voren kan overwegen en/of bespreken zijn o.a.
- Komt hij scannen/insemineren als je thuis geen opvoelbox hebt? Zou jij/hij overwegen om dan bijvoorbeeld de trailer te gebruiken? Of vindt hij het goed als je bijvoorbeeld een schot tegen de stalopening zet?
- Kosten: sommige dierenartsenpraktijken hebben een merriepakket, andere berekenen per activiteit.

Het kan ook dat er een hengstenstation of paardenkliniek bij jou in de buurt zit, waar ze merriespreekuur hebben. Je moet dan wel met je merrie op pad, maar het is een overging.

Vervolgens zou je medio maart, zodra je hengstigheid gaat zien, de eerste scan kunnen uitvoeren. De dierenarts kan dan zien of de merrie van binnen fit is. Of ze cyste (s) heeft, of ze vocht aanmaakt, of ze geen slijmvorming heeft. Mocht er dan actie moeten worden ondernomen zit je nog aan het begin van het seizoen.

Je krijgt dan feeling met haar cyclus en het balletje gaat vanzelf rollen. Als je de juiste begeleiding hebt.

Tip: vraag de dierenarts om een merriekaart, of maak er zelf eentje. Eenvoudig 3 kolommen, datum, groei van de eitjes, opmerking/behandeling. Maak daarop ook een schets van de baarmoeder indien/waar zij evt. cyste heeft. Mocht je dan in de loop van het seizoen toch nog naar een kliniek moeten, of naar de hengstenhouder, dan heb je de hele historie overzichtelijk en hoeft een vervangende dierenarts niet overnieuw te beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 13:05 



 
Profiel   

Gelders spreekt me niet zo aan, omdat ik graag een springpaard wil fokken, of nou ja, een met springbloed.

In eerste instantie wil ik het veulen zelf houden, maar wil wel zodanig logisch fokken dat als ik toch moet/wil verkopen ik daar ook makkelijk de optie voor heb.

Kwpn, nrps, duits, Frans maakt me niet zoveel uit, denk wel dat de voorkeur bij kwpn ligt, ook ivm eventuele verkoop.

De nakomelingen staan in haar horsetelex (zie beginpost). Haar eerste veulen is naar Amerika verkocht als Hunter, die andere gewoon als springpaard. Een zus van mijn paard heeft een goedgekeurde zoon.

Kikido, Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Heel erg fijn. Ik vind het geen probleem om met haar op pad te moeten en heb een trailer dus ik zat zelf te denken aan een hengsten houderij die merriebegeleiding aanbiedt en ook bevalling begeleiding. Enterbrook zit in de buurt die ik zo ken, verder moet ik een beetje op onderzoek uit.

Mijn paard staat in een hit actief stal, dus 24/7 buiten. Dus voor de bevalling misschien wel fijn als ze dan ergens anders kan komen te staan. Het is wel mogelijk om haar hier in een stal te zetten, en wellicht met veulen ook, er zijn nog een aantal paarden die in een aparte weide staan en snachts op stal. Moet overigens nog overleggen hoor, maar wilde eerst zelf een beetje informatie verzamelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 16:06 



 
Profiel   

Over de Trakehners wordt gezegd dat deze vlak bewegen: https://www.horses.nl/articles/trakehner/
Echter heeft de Trakehner Dalera BB juist Olympisch dressuur goud gewonnen.
Ik zou kijken hoe de hengst beweegt en beweging vererft en niet naar hoe dichtbij er eventueel een Volbloed zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 17:56 



 
Profiel   

Trakheners en volbloeden zijn natuurlijk absoluut niet te vergelijken...ik heb niks tegen volbloeden maar gelijke genen matchen dat is al heel lang bekend en in dit geval zijnd at niet de genen die TS wilt hebben.

TS, is die zus van je paard een volle zus? en van welke hengst heeft ze een ggk zoon en bij welk stamboek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 08:43 



 
Profiel   

Ik ken jouw dagelijkse bezigheden niet, maar bedenk of de voortgang van jouw merrie past in jouw agenda als je zelf op pad gaat. Bijvoorbeeld:
Maandag: hengstig, controle eitje
Woensdag: controle groei eitje
Donderdag: insemineren
Vrijdag of zaterdag: controle of ze geovuleerd heeft. In fokkers termen = of het ei "weg" is, op weg naar de baarmoeder. Je weet dan dat er op het juiste moment geïnsemineerd is.

Het voordeel van een kliniek als Enterbrook is, dat er in het weekend ook altijd een merrie-paardenarts aanwezig is, mocht jouw merrie bedenken in het weekend te ovuleren.
Bij ons doet de plaatselijke dierenartsenpraktijk naar volle tevredenheid de begeleiding aan huis. Voorheen kwamen we daarmee wel eens klem met weekenddiensten, doordat er toen nog geen ervaring genoeg was. We brachten dan de merrie in het weekend naar een kliniek. Dat is ook een mogelijkheid.

Wat praktisch dingen met betrekking tot je hengstenkeuze:
Sperma kan verzonden worden naar de kliniek, maar ook naar jouw huis- of staladres. Dat hoeft geen belemmering te zijn. Als je gebruik maakt van diepvriessperma zal je merrie een paar dagen naar een kliniek/hengstenhouder gaan, omdat het moment van insemineren nauwkeurig komt.
Omdat jouw merrie al veulens heeft gehad, zou ik ook wel diepvries sperma aandurven. Wij hebben zonder problemen diverse diepvriesveulens gehad. Mocht je dat nu nog te spannend vinden, en je kiest een hengst die in de sport loopt, dan heb je kans dat je door-de-week vers sperma krijgt maar in het weekend (als de hengst op concours is) diepvries. Dat kan je van te voren informeren.

Buitenlandse hengsten hoeft ook geen probleem te zijn. Dat wordt op dezelfde manier per koerier verzonden. Hierbij wel nagaan of de koerier op zondag over de grens gaat, want anders sta je ineens voor een verassing. Zo niet, zou je het kunnen halen (leuk uitje ...) of heb je misschien een bevriend adres, waar het bezorgd kan worden en je het zelf kan ophalen. Zo hebben wij eens op zondagmorgen bij een Duitse zakenrelatie aan het ontbijt gezeten nadat hij 's nachts het kwakkie voor ons had
ontvangen.

Zo heb je al wat overwegingen waardoor er wellicht al hengsten afgestreept kunnen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 09:24 



 
Profiel   

Och man wat een werk komt er bij kijken he en wat een keuzes! Wel leuk hoor, maar daar denk je als leek helemaal niet over na.

Ik zou best merrie kunnen wegbrengen, dan ophalen wanneer ze paar dagen later vol gescand is zeg maar. 3x per week heen en weer is me wel teveel van het goede. Op stal laten komen lijkt me niet handig ivm stal zelf.

Wat betreft wegblijven van volbloed lijkt me ook slim, want lopinto was echt een heel erg heethoofd als hengst, hij is dan ook gecastreerd.

Dit is ggk hengst van haar zus, geen volle zus overigens. https://horsetelex.nl/horses/pedigree/2 ... -zuidgeest
En bij nrps goedgekeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 12:01 



 
Profiel   

Ik was niet Trakehners met Volbloeden aan het vergelijken. Ik wilde zeggen dat je paarden als individu moet bekijken en op basis van feitelijke eigenschappen en niet op basis van wat misschien zou kunnen zijn, omdat een bepaald soort voorouder in de afstamming voorkomt.
Ook zeggen dat een hengst heet was en in de afstamming een aantal Volbloed voorouders heeft en daarom is gecastreerd, is een aanname. Dan hadden veel springhengsten gecastreerd moeten zijn, want er zijn er heel wat (geweest) met een aantal Volbloeden op het papier.
D3ze heeft twee maal Pretendent, die 67% Volbloed had (We hadden het over gangen in verband met volbloed):
https://sporthorse-data.com/pedigree/zaire-e

Elisa2 schreef
Trakheners en volbloeden zijn natuurlijk absoluut niet te vergelijken...ik heb niks tegen volbloeden maar gelijke genen matchen dat is al heel lang bekend en in dit geval zijnd at niet de genen die TS wilt hebben.

TS, is die zus van je paard een volle zus? en van welke hengst heeft ze een ggk zoon en bij welk stamboek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 16:08 



 
Profiel   

Dat de hengst is gecastreerd omdat die onhandelbaar was is geen aanname. Dat weet ik uit eerste hand. De vorige eigenaar van mijn paard, heeft de hengst gegroomd en weet dus precies hoe die was en ook waarom die gecastreerd was.

Mijn paard is op zich heel braaf als je haar kent, maar ze kan ook echt heel erg niet braaf zijn en heet zijn. Dat is vooral op momenten dat er iets nieuws is of op vreemd terrein en ook in relatie met haar hormonen. En het heeft ook weer met mezelf te maken, ze spiegelt enorm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 19:24 



 
Profiel   

Maar dat wil nog altijd niet zeggen dat wanneer je een hengst gebruikt, die een Volbloed of een paar Volbloeden tamelijk recent in de afstamming heeft, je een heet paard krijgt en wanneer er geen Volbloed dichtbij zit, je geen heet paard krijgt. Er zijn ook hete paarden, die geen Volbloed dichtbij hebben en niet hete paarden, die dat wel hebben. Paarden zijn individuen en zeker niet alle Volbloeden zijn heet. Kijk naar een paard zijn eigenschappen en wat een paard vererft.

https://forum.chronofhorse.com/t/choosi ... /760689/12
SOOOOOO many Thoroughbreds are FAR from “hot”! It’s so unfair to use that generalization. And I say that from VAST experience, stood two TB stallions for over 30 years and was a licensed trainer at the track. I could ride either of my stallions with a halter and leadline, did an entire dressage test for a client looking for temperment in that. A good Thoroughbred sport-types stallion would give you some potential size and alot of talent for eventing. I bred one that was USCTA horse of the year twice - went to prelim and then backed down to schoolmaster for younger riders and pony clubbers. I also thing TKs are a good bet - they have alot of Arab in their mix and are doing great in eventing.

Robin2

Jul 11

Thank you!

I agree that TB’s are so varied overall. One of the nicest horses I’ve ever owned was a very unassuming TB mare. She had the best mind I’ve ever seen, to the point where I couldn’t believe how willing she was and kept waiting for the other shoe to drop. She passed in her teens unexpectedly and it broke my heart right in two, almost considered quitting horses. Comparing the TB’s I’ve ridden to the warmbloods, with the exception of a couple of very nice Traks, TBs are a clear favorite for me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 20:31 



 
Profiel   

Connect geeft fijne allround paarden, maar als je wil vergroten zou dat niet mijn eerste keus zijn.

Ik heb zelf twee superfijne Impressive's, maar het zijn wel hele scherpe iets aparte dieren. Dat hoor ik van meer mensen hier in de buurt en dat is voor jou dus wel een overweging.

Zelf vind ik Gullit een hele sympathieke hengst die netjes beweegt en ook echt brave karakters lijkt te vererven.
Kallmar lijkt ook wel royale correcte paarden te geven met voor een springpaard nette bewegingen, maar daar is gezien de leeftijd van de hengst over het karakter nog niet zoveel te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 21:16 



 
Profiel   

Impressive is wel een gave, spreekt me enorm aan. Maar wat bedoel je dan met wat apart? Iets scherp vind ik niet erg, maar hou niet van een paard dat voor elk sprietje schrikt zeg maar.

En uiteraard kan je dat nooit 100% weten van te voren. Maar een beetje de juiste kant op fokken scheelt natuurlijk wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 07:03 



 
Profiel   

Himyar schreef
Ik was niet Trakehners met Volbloeden aan het vergelijken. Ik wilde zeggen dat je paarden als individu moet bekijken en op basis van feitelijke eigenschappen en niet op basis van wat misschien zou kunnen zijn, omdat een bepaald soort voorouder in de afstamming voorkomt.
Ook zeggen dat een hengst heet was en in de afstamming een aantal Volbloed voorouders heeft en daarom is gecastreerd, is een aanname. Dan hadden veel springhengsten gecastreerd moeten zijn, want er zijn er heel wat (geweest) met een aantal Volbloeden op het papier.
D3ze heeft twee maal Pretendent, die 67% Volbloed had (We hadden het over gangen in verband met volbloed):
https://sporthorse-data.com/pedigree/zaire-e

Elisa2 schreef
Trakheners en volbloeden zijn natuurlijk absoluut niet te vergelijken...ik heb niks tegen volbloeden maar gelijke genen matchen dat is al heel lang bekend en in dit geval zijnd at niet de genen die TS wilt hebben.

TS, is die zus van je paard een volle zus? en van welke hengst heeft ze een ggk zoon en bij welk stamboek?


Dat ben ik met je eens, ik zeg alleen dat als je vlakke gangen wilt verbeteren en het type dat je beter geen lijnenteelt toe kan passen op de volbloed. Er waren vroeger mooie combinaties met volbloed x gelders maar dat was natuurlijk heel anders gefokt.

TS: bij de ggk zoon van de halfzus is maat ook echt een punt van aandacht. Ik zou echt gaan voor een hengst die voldoende maat fokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 07:31 



 
Profiel   

Ik weet dat de halfzus zelf ook klein is, pony nog volgens mij. Wil ook graag wat groter inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 11:00 



 
Profiel   

Rena100 schreef
Impressive is wel een gave, spreekt me enorm aan. Maar wat bedoel je dan met wat apart? Iets scherp vind ik niet erg, maar hou niet van een paard dat voor elk sprietje schrikt zeg maar.

En uiteraard kan je dat nooit 100% weten van te voren. Maar een beetje de juiste kant op fokken scheelt natuurlijk wel.


Ik zit er nog niet op dus dat vind ik lastig in te schatten. Als veulen waren ze beide de eerste maanden niet te benaderen en echt een beetje bijzonder. 3-jarige is nu in de hand zo raar nog niet, maar wel heel erg scherp op alles wat nieuw of anders is. En hoor van africhtingsstallen ook wel dat ze nog niet zo makkelijk lijken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 13:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen