Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Advies Hengsten Keuze kruising Haflinger x Fries x Shagya

 
Profiel   

Hoi Bokkers,

Ik ben heel benieuwd wat voor paard jullie bij mijn kruising zouden vinden passen.

Nyomi is een 5 jarige merrie, 1.59 hoog. Haar vader is een Haflinger x Shagya arabier. Vader van vader is de Shagya hengst Nicolo. Moeder is een Haflinger x Fries en Afstammeling onbekend.

Mijn fok/gok wensen voor een veulen:
- iets groter tussen de 1.60-1.65
- Goed beenwerk (Nyomi heeft iets ingesnoerd pijpijn voor en weke koot/stijl been achter)
- niet té barok (Nyomi is vrij flink, zouden dus iets fijner willen fokken al willen we wel dat het veulen veel body behoud)
- hengst moet flinke scheut Shagya arabisch bloed bevatten.
- uiteraard ook een fijn karakter.

Wie zou er een leuke hengst weten?


Foto's van Nyomi:

[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 21:35 



 
Profiel   

Geen idee maar wat een mooi paard.

Ik zou denken richting een arabo-friese hengst

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-21 22:01 



 
Profiel   

Leuk dier....misschien dat Kadar van Kirsti Nap passend kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 06:32 



 
Profiel   

Is de hengst van kyrkelover misschien iets? Ik vind het een prachtige hengst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 06:34 



 
Profiel   

mijn idee een roky moutainhorse....vast geen arabisch bloed maar wel passend hier!
of het vlaamse trekpaard, niet te verwarren met het nederlans trekpaard, dat zou ook best mooi kunnen zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 07:03 



 
Profiel   

Ik denk aan een sjieke arabo fries, behoudt je de maat en de body. Karakter en beenwerk kun je zelf op selecteren. En door terug te fokken op zowel het friese als arabische bloed krijg je iets meer fok zekerheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 09:08 



 
Profiel   

Mooie merrie! Ik had een veel minder zwaar paard verwacht als ik de krusing zo lees(zwaar niet als in dik maar in breed/stevige gewrichten).
Ik heb geen advies voor een passende hengst, maar vind he ontzettend leuk dit te volgen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 09:15 



 
Profiel   

Leuk paard (onder haar vetjes maar daar werken jullie aan las ik)! Ik vind haar een goed gelukte, aansprekende kruising. Ik hou ervan.

Ik zou dat aansprekende, verrassende wat deze kruising heeft niet willen verliezen. Daarom zou ik juist geen gebruik maken van fries of haflinger bloed. Ik zou bang zijn dat je veulen dan teveel fries of teveel haflinger gaat worden, maar dan 1 zonder stamboekpapier. Voor mij zou zo'n veulen weinig toevoegen.

Arabierenbloed, en dan niet een spichtig typje, maar eentje met massa, maat en gangen geeft je misschien een veulen met looks en gebruikskwaliteit.

Of je de gewenste maat gaat behalen met deze merrie blijft denk ik een gok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 09:31 



 
Profiel   

Als je een (arabo) fries kiest zou ik wel goed opletten dat de rug niet week is.
Om richting de 165cm te fokken zou je echt opzoek moeten naar een hengst die dat zelf ook is, of zelfs groter. Dan vallen volgens mij 90% van de arabieren al af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 09:43 



 
Profiel   

_Tarzan schreef
Is de hengst van kyrkelover misschien iets? Ik vind het een prachtige hengst!


Mee eens! Ook echt een prestatie hengst

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 10:11 



 
Profiel   

Wat een grappig dier!
Draf foto vind ik minder. Maar die stand foto is echt mooi.

Ik zou ook gaan voor arabofries.
Zeker geen 5e ras erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 10:16 



 
Profiel   

Net als wat Boras zegt, wil ik niet nog meer fries bloed er in fokken. Haflinger houd ik nog even open, omdat mijn droomhengst voor haar een Haflo is die op haar vader lijkt (Haflinger x Shagya arabier, 1.60 hoog en prachtige bouw), echter bestaat deze hengst nog niet :+

Rockymountain ben ik zelf niet zo'n fan van, hun bouw en formaat spreekt mij niet echt aan. Ook heb ik meerdere kruisingen gezien waar ik niet echt over te spreken was.

Een van mijn favoriete hengsten is Carletto (Van Jolanda Adelaar), een Murgese Paard. Na de keuring afgelopen weekend, en het advies wat ik daar kreeg ben ik er niet helemaal zeker van of hij bij Nyomi past en haar kan verbeteren. Ook omdat het een 4e ras zou toevoegen.


Op dit moment ligt de voorkeur echt bij een hengst van rond de 1.60/1.65 met minimaal 50% Shagya bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 11:25 



 
Profiel   

De EASP heeft zelf enkele shagya hengsten ggk voor de dekdienst, misschien zit daar wat tussen? Sommige rijpaardhengsten voeren ook meer of minder shagya bloed.

Na het zien van je andere topic snap ik wel dat je wilt veredelen en geen fries bloed wil gebruiken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 12:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen