Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze voor Dreamboy x Dayano

 
Profiel   

PietJanB schreef
sorbetje schreef
Ik zou kijken naar een hengst met een goede stap. Bij mij schiet Lowlands naar binnen ivm karakter en stap. Ik denk ook dat deze de bovenlijn kan verbeteren. Mclaren zou ook nog een optie zijn.

Twee mooie hengsten die inderdaad veel hokjes aantikken. Bij McLaren wel weer dubbel Donnerhall (via Sir Donnerhall en De Niro) en Lowlands is een tik te groot…


Dubbel Donnerhall samen met de wat verdere Donnerhall in mijn merrie is -op basis van jullie feedback- misschien toch niet zo een probleem en daarmee komt ook McLaren, door iemand van jullie voorgesteld, wel weer in het vizier. Lijkt een superfijne hengst, alleen is er wel wat weinig info over (nog zo jong).

Qua bouw lijkt hij heel goed in elkaar te steken en beweging en rijdbaarheid lijkt ook heel goed. Wel heel fijn gebouwd, terwijl mijn merrie ook geen spierbolletje is. Wat denken jullie? Wie weet er meer over?

Ook Ferguson blijft me nog steeds bij maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Ik wil een sterke hengst in de verbinding over rug en achterhand en de merrie is toch een beetje slap.

Gotcha-Utopia spreekt me ook wel aan. Probleem is dat er niet veel nakomelingen van blijken te zijn. Het is heel ander bloed, op zich goed maar -en dat zou niet moeten- dan denk je wel eens ‘oei, is dit goed genoeg?’ of ‘fok ik hier niet een te eenvoudig paard mee?’. Zou je niet mogen denken, gewoon omdat het misschien wat minder commercieel bloed is, maar het speelt wel ergens in mijn hoofd. Devil’s advocate… wat denken jullie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 19:39 



 
Profiel   

De nakomelingen die ik er van gezien heb spraken mij erg aan qua beweging en type maar hij past niet op iedere merrie. Het is minder commercieel maar wel vrij bloed en een goed paard verkoopt zichzelf altijd wel denk ik.

Ik zou juist bij jouw merrie oppassen met lijnenteelt op Donnerhall, ik vind het een geweldige hengst maar zaken als de bovenlijn verbeteren plus een goed achterbeen fokken wil daar denk ik nog best mee in het gedrang komen. Met uitzondering van Toto (of zonen) omdat deze gewoon vrij uniform fokt, dat zou ik nog wel durven.

Ik zou niet voor McLaren gaan als zijn type je aanspreekt (teveel lijnenteelt op Donnerhall) maar echt voor Millenium zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 08:22 



 
Profiel   

Moeilijk zeg, want alle hengsten die ik kan bedenken daar heb je inteelt mee. Of op Jazz, of op Ferro, of op Donnerhall.

Wat denk je van Easy game? Doet het blijkbaar goed met Flemmingh en Jazz bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 08:33 



 
Profiel   

Of Morricone? Wel beetje De Niro bij maar dat is wel fijn en heel beperkt zo.

Easy Game ook wel maar een volle Trakehner, ben beetje bang voor al dat bloed? Bovendien fokt die ze wat te groot voor deze merrie, vrees ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 09:19 



 
Profiel   

Easy Game vergroot inderdaad, ik vind Millenium persoonlijk beter dan Morricone (qua achterbeen) en je zit weer met het Donnerhall lijnenteelt verhaal. Maar uiteraard is het belangrijk om te doen wat voor jezelf het beste voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 12:46 



 
Profiel   

Op 1.80 zal hij niet meer vergroten hoor. Eerder verkleinen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 13:54 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Op 1.80 zal hij niet meer vergroten hoor. Eerder verkleinen.

Of even groot blijven en dat vind ik ook geen goed idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 13:56 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Moeilijk zeg, want alle hengsten die ik kan bedenken daar heb je inteelt mee. Of op Jazz, of op Ferro, of op Donnerhall.

Wat denk je van Easy game? Doet het blijkbaar goed met Flemmingh en Jazz bloed.


Nou ja, als je perse lijnenteelt wil vermijden, is er toch nog best wat te verzinnen?

George bijvoorbeeld :D

Of Escolar of zijn vader. De eerdergenoemde Trafalgar. Of Rheinglanz. Als een beetje Jazz mag: Lord Europe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 17:44 



 
Profiel   

Aimee schreef
Suzanne F. schreef
Moeilijk zeg, want alle hengsten die ik kan bedenken daar heb je inteelt mee. Of op Jazz, of op Ferro, of op Donnerhall.

Wat denk je van Easy game? Doet het blijkbaar goed met Flemmingh en Jazz bloed.


Nou ja, als je perse lijnenteelt wil vermijden, is er toch nog best wat te verzinnen?

George bijvoorbeeld :D

Of Escolar of zijn vader. De eerdergenoemde Trafalgar. Of Rheinglanz. Als een beetje Jazz mag: Lord Europe.


George, nu ja… Escolar en vader Estobar zijn +1,70 m, Lord Europe ook. Trafalgar zou een luchtzuiger zijn, op zich niet zo’n probleem maar wil toch uitsluiten ivm eventuele erfelijkheid. Ik vind hem wel een superaantrekkelijk type.

Rheinglanz wel mooi bloed maar zuiver Trakehner en niet genoeg gekend over rijdbaarheid, dat risico wil ik niet nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 20:27 



 
Profiel   

George voldoet anders aan zo ongeveer je hele wensenlijstje. Ik ben benieuwd hoe de veulens volgend jaar zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 21:15 



 
Profiel   

Dat is toch niet serieus?

TS: bij het nprs lopen er een paar Trafalgar zonen in het verrichtingsonderzoek, nadeel is alleen dat deze nog jong zijn dus niets bekend over de nafok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 08:22 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dat is toch niet serieus?

TS: bij het nprs lopen er een paar Trafalgar zonen in het verrichtingsonderzoek, nadeel is alleen dat deze nog jong zijn dus niets bekend over de nafok.

Wat bedoel je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 11:34 



 
Profiel   

Ik doelde op de suggestie van George..een PRE.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 12:09 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik doelde op de suggestie van George..een PRE.

Zit je wel met vrije bloedvoering :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 12:10 



 
Profiel   

Lekker een temperamentvolle PRE op een al hete merrie zetten..ik houdt van PRE's maar zie beide "rassen" liever gescheiden blijven. Maar goed, dat is offtopic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 12:14 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Lekker een temperamentvolle PRE op een al hete merrie zetten..ik houdt van PRE's maar zie beide "rassen" liever gescheiden blijven. Maar goed, dat is offtopic.


Ik weet niet over welke George jij het hebt. Maar ik heb het over die schimmel hengst die met Britt Dekker in het zadel goede proeven loopt nadat hij ‘s ochtends heeft gedekt. Met andere woorden: veel braver vind je ze niet.

Als ik de wensen van TS op een rijtje zet, kom ik hierop uit:
- vrije bloedvoering
- rittigkeit en braaf (door amateur te rijden)
- sterke verbindingen
- met name sterke bespiering lendenen
- vermogen tot sluiten
- licht sabelbenig is aandachtspunt

Ik zie niet in waarom de bloedvoering helemaal vrij moet zijn, maar prima: dan voldoet George aan alle punten.

Overigens hebben er bekendere fokkers mee gedekt, dus je kunt erom lachen, maar er zijn fokkers die er de meerwaarde van inzien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 19:42 



 
Profiel   

Aimee schreef
Elisa2 schreef
Lekker een temperamentvolle PRE op een al hete merrie zetten..ik houdt van PRE's maar zie beide "rassen" liever gescheiden blijven. Maar goed, dat is offtopic.


Ik weet niet over welke George jij het hebt. Maar ik heb het over die schimmel hengst die met Britt Dekker in het zadel goede proeven loopt nadat hij ‘s ochtends heeft gedekt. Met andere woorden: veel braver vind je ze niet.

Als ik de wensen van TS op een rijtje zet, kom ik hierop uit:
- vrije bloedvoering
- rittigkeit en braaf (door amateur te rijden)
- sterke verbindingen
- met name sterke bespiering lendenen
- vermogen tot sluiten
- licht sabelbenig is aandachtspunt

Ik zie niet in waarom de bloedvoering helemaal vrij moet zijn, maar prima: dan voldoet George aan alle punten.

Overigens hebben er bekendere fokkers mee gedekt, dus je kunt erom lachen, maar er zijn fokkers die er de meerwaarde van inzien.


Ik zei dat ik liefst geen drie tot vier keer Donnerhall of andere zie terugkeren, een keertje dezelfde hengst mag wel s. Het maakt de hengstenkeuze op termijn veel beperkter bij veel meer dan dat, hoge inteeltpercentages zijn toch gewoon een slecht idee als je gezonde paarden wil fokken.

Klopt wat je zegt over George dus snap je voorstel deels wel, al is outcome bij zo’n outcross wel heel onvoorspelbaar; zeker bij een hengst zonder afstammelingenrapportage. Je fokt er ook een totaal ander type paard mee. Ik ben niet echt fan van de bewegingsvorm van Spaanse paarden, noch van de bouw. De extreme knie, het vaak zwaaiende voorbeen, de hele hellende croupe, de kortere rug enz.

Bedankt trouwens, je lijstje criteria is een hele goede samenvatting van wat ik eigenlijk zoek. Dat houd ik zo bij

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 20:25 



 
Profiel   

Aimee schreef
Elisa2 schreef
Lekker een temperamentvolle PRE op een al hete merrie zetten..ik houdt van PRE's maar zie beide "rassen" liever gescheiden blijven. Maar goed, dat is offtopic.


Ik weet niet over welke George jij het hebt. Maar ik heb het over die schimmel hengst die met Britt Dekker in het zadel goede proeven loopt nadat hij ‘s ochtends heeft gedekt. Met andere woorden: veel braver vind je ze niet.

Als ik de wensen van TS op een rijtje zet, kom ik hierop uit:
- vrije bloedvoering
- rittigkeit en braaf (door amateur te rijden)
- sterke verbindingen
- met name sterke bespiering lendenen
- vermogen tot sluiten
- licht sabelbenig is aandachtspunt

Ik zie niet in waarom de bloedvoering helemaal vrij moet zijn, maar prima: dan voldoet George aan alle punten.

Overigens hebben er bekendere fokkers mee gedekt, dus je kunt erom lachen, maar er zijn fokkers die er de meerwaarde van inzien.


Ik lach er niet om, ik vind PRE's fantastische paarden en ja, de meesten zijn vrij braaf maar ze hebben wel een heel ander temperament. (cool en temperamentvol in een) Wat mij tegen zou houden bij zo'n outcross is als je dit temperamentvolle gaat combineren met de sensibele kwpn karakters zonder de coolheid van de PRE"s. Naast dat ze inderdaad hele andere bewegingsvormen hebben, maar goed het is een andere discussie. Ik ben benieuwd naar de nakomelingen van deze kruisingen maar zou het zelf om bovenstaande redenen niet zo snel aanraden. (ik zou eerder voor een Lusitano gaan bij dit soort kruisingen omdat deze over het algemeen een bewegingsvorm hebben die meer bij de warmbloeden passen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 07:39 



 
Profiel   

Misschien is een volledig vrije bloedvoering dan ook iets minder belangrijk dan een passende hengst ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 09:32 



 
Profiel   

Zou Bloomberg een optie kunnen zijn voor deze merrie ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 10:04 



 
Profiel   

Citaat
Ik ga eens op zoek naar meer zonen en dochters.

Kijk eens in het Ferguson topic,daar krijg je een aardig beeld van zijn nakomelingen.
[FB] Nakomelingen Ferguson

Heel eerlijk; ik kijk er best van op dat ze voor exterieur 80 punten kreeg. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 11:33 



 
Profiel   

Je zegt dat je wel een beetje van Duits bloed houdt, maar overweeg de hengst Secret eens, mooie bloedvoering, ik vind een mooie bovenlijn en persoonlijk vind ik het een geweldige hengst en bloed sluit ook goed aan met Donnerhall bloed.... Hij is ook (nog) betaalbaar....

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 19:52 



 
Profiel   

Ik vind zelf de jonge hengst My Blue Horse Santiano erg aansprekend. Wellicht iets voor jouw merrie?
Volgens mij een fijn karakter, goed model, correcte achterbeenstand en redelijk vrij bloed. En niet heel groot..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 00:39 



 
Profiel   

Ha leuk, bekende merrie!

Ik ben wel fan van Totilas-bloed in combi met deze merrielijn. Daar zijn er meerdere van die zich (op het oog) top laten bewerken.

Denk dat er niet zoveel mis is met de rug van je merrie, maar dat het vertekent doordat ze gewoon in het geheel wat bespiering/ vet mist. (wat je zelf ook aangeeft). Dus daar zou ik me niet blind op staren. Het lijntje geeft gewoon hele correcte en mooie paarden.

Ik zit niet helemaal in de dressuurhengsten, maar zou vooral nadruk leggen op lossigheid en bewerkbaarheid. Een Ferguson lijkt inderdaad ook best een goede keuze. En wat ik zeg, iets van Totilas-bloed. (maar dan zou ik geen Go.vernor kiezen, hoewel die ze wel heel knap geeft)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 08:12 



 
Profiel   

@ PietjanB: haar moeder is drachtig van Florida TN. het lijntje heeft veel maat, ik zou echt adviseren om een hengst te kiezen die verkleint. daarnaast goed bovenlijn in de gaten houden en iets op achterbeen letten, dat niet te gehoekt wordt.

@ Kahlua: op basis van deze foto's lijkt die 80 wat hoog, maar als 3-jarige was het echt meer dan terecht mijn inziens.

[ img ]

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 09:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen