Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze voor Dreamboy x Dayano

 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Hallo
Dit is mijn KWPN-merrie van Dreamboy x Dayano x Flemmingh x Nimmerdor. Moeder en grootmoeder zijn Elitemerries, zij is voorlopig keur en D-OC maar wordt als alles goed gaat ook Elite (hopelijk!!). Ze meet +1,80m en is moeilijk rond te krijgen.

Ze haalde goede keuringsresultaten, 80 op exterieur, 80 op beweging, 75 op stap, 80 op draf, 85 op galop en 80 op houding op de keuring in Gelderland en werd uiteindelijk geselecteerd voor de NMK. Op basis van haar lineaire scores denk ik vooral dat de rug (lichtjes week, moeilijk gespierd te krijgen) en het verloop lendenen (week) een aandachtspunt zijn. Dat merk ik ook wel in het rijden. Ze is ook licht sabelbenig.

Ze heeft een redelijk hoog verwantschapspercentage dus ik wil graag een hengst met een lage verwantschap, die zich makkelijk laat sluiten, die niet groot is (liefst zelfs onder 1,70 m, zij is al +1,80 m), zeer rijdbaar is en een goed karakter heeft. Graag ook een hengst met bewezen vererving, ik wil vooral proberen te verbeteren en niet zomaar te kweken.

Nog wat info: ze is heel soepel en zacht te rijden maar ook heel heet, veel merrie en wil vooral lopen. Dan is het hard werken aan de ontspanning en vooral in stap uit dat zich. Het is ook niet zo makkelijk om spieren te kweken, ook door de grootte. In omgang is ze enorm lief en braaf. Ook in het rijden is ze braaf, alleen heet en loperig. Ze springt mooie wissels, kan mooi appuyeren en lijkt talent te hebben voor piaffe-stapjes, het basiswerk is de grootste uitdaging!!
Ik ben wel fan van Duits bloed voor deze merrie, en zeker van De Niro en Rubinstein-afstammelingen. Ik wil vooral rittigkeit!

Voorlopig staan op mijn lijstje: Glock's Toto Jr (maar wel wat duurder en enkel DV?), Just Wimphof (karakter? bergopwaarts?), Next Romancier (maar weinig bewezen?).

Wat denken jullie? Welke suggesties hebben jullie nog? Waarom wel of niet? Alvast bedankt voor jullie advies!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 20:01 



 
Profiel   

Geen verstand van hengstenkeuzes maar wil alleen zeggen dat je merrie een prachtig hoofd heeft <3
Succes met de keuze maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 20:33 



 
Profiel   

Ik dacht gelijk aan For Ferrero eigenlijk. Goed karakter, sluit makkelijk en geeft hele fijne nakomelingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 20:43 



 
Profiel   

Diddykong schreef
Ik dacht gelijk aan For Ferrero eigenlijk. Goed karakter, sluit makkelijk en geeft hele fijne nakomelingen.


Daar heb ik ook naar gekeken, hele leuke hengst. Ik heb wel mijn twijfels bij de dubbele inteelt op Donnerhall bij For Ferrerro en het feit dat er net al Donnerhall in de bloedlijn van mijn merrie zit (via Dayano-Dolany). Drie keer Donnerhall vind ik wat veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 21:18 



 
Profiel   

chanicha schreef
Geen verstand van hengstenkeuzes maar wil alleen zeggen dat je merrie een prachtig hoofd heeft <3
Succes met de keuze maken!

Dank je, ze heeft inderdaad een fijn en lief hoofdje. Zelfs met haar 1,80 m past haar snuitje bijna in een theekopje

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 05:37 



 
Profiel   

Ik zou kijken naar een hengst met een goede stap. Bij mij schiet Lowlands naar binnen ivm karakter en stap. Ik denk ook dat deze de bovenlijn kan verbeteren. Mclaren zou ook nog een optie zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 05:54 



 
Profiel   

sorbetje schreef
Ik zou kijken naar een hengst met een goede stap. Bij mij schiet Lowlands naar binnen ivm karakter en stap. Ik denk ook dat deze de bovenlijn kan verbeteren. Mclaren zou ook nog een optie zijn.

Twee mooie hengsten die inderdaad veel hokjes aantikken. Bij McLaren wel weer dubbel Donnerhall (via Sir Donnerhall en De Niro) en Lowlands is een tik te groot…

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 07:37 



 
Profiel   

En Ferguson?
Zijn nakomelingen presteren echt super in de sport.
Daarnaast heeft de hengst zelf een goede stap en fokt geen kastelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 16:56 



 
Profiel   

simpie94 schreef
En Ferguson?
Zijn nakomelingen presteren echt super in de sport.
Daarnaast heeft de hengst zelf een goede stap en fokt geen kastelen.

Dank je voor je goeie tip!!! Al veel fijne suggesties van iedereen.

Ik heb ook Ferguson al eens in het oog gehad, zou hem toch weer aan het lijstje willen toevoegen nu. Voorlopig blijf ik dan al bij Toto Jr en Ferguson komt daar bij.

Ik zou die twee wel nog s willen vergelijken qua rug en lenden. Die wil ik echt versterken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 19:39 



 
Profiel   

Toto fokt natuurlijk ook top. Qua karakter kunnen ze nog wel eens scherp zijn.
Denk dat hij de rug/lendenen wel meer kan verbeteren dan Ferguson zal doen. Daarentegen heeft/geeft Ferguson souplesse en goed karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 21:42 



 
Profiel   

Oei. Dat is wel een moeilijke afweging want ik wil echt een paard dat door mij (amateur van nu al 40) binnen 5-10 jaar ook nog te rijden is (gaat eerst wel een tijdje bij een ruiter). Geen overdreven heet beestje, dat is de merrie al wat. En eentje die lekker zit want dat blijkt zelfs voor de hele goeie profi die er nu een aantal keren opzat, niet zo mee te vallen.

Maar die sterkere lenden, zijn toch ook wel nodig lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 22:04 



 
Profiel   

Mooie merrie, goede merrielijn!

Er zijn al wel wat goede opties voorbij gekomen. Ik zou zelf ook naar Kjento kijken en als het toch een jonge hengst mag zijn: Florida TN.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 20:40 



 
Profiel   

Ze heeft gisteren haar IBOP gelopen, 7.5 / 7 / 8 / 7.5 / 8 / 8 / 7.5 en totaal 76. Daarmee heeft ze vanaf nu dus het Elitepredikaat, joepie! Kjento is fantastisch maar zo groot… Florida TN, die ken ik niet en ga ik nu eens bekijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 20:56 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met de geslaagde IBOP!

Kjento is 1.72 m dus dat valt wel mee. Bovendien is van zijn vader Negro bekend dat hij nog wel eens verkleind. Ik zou er daardoor niet zomaar vanuit gaan dat Kjento veel maat meegeeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 07:38 



 
Profiel   

Leuke merrie heb je en gefeliciteerd met de mooie score.

Zoals eerder benoemd lijkt Ferguson goed te passen bij je merrie. Je kan ook naar zijn zoon Kyton kijken. Heel fijn en bewerkbaar paard met fijn gangwerk en niet te groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:15 



 
Profiel   

Gefeliciteerd dat is mooi voor je veulen straks! Kjento zou ik niet doenn, je inteeltpercentage op jazz/ferro/nimmerdor/farn is dan echt enorm en je beperkt je enorm als je daarna met een nakomeling wil fokken.

Ik denk dat de meeste hengsten toch wel de 1.70 aan gaan tikken. Ferguson geeft wel echt fijne rijdbare paarden, dat vind ik geen slechte tip. Toto's moet je gewoon veel in de hand hebben als jong paard, wel eerlijk. Taminiau kan ook nog eentje zijn om in gedachten te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:16 



 
Profiel   

Kiss1990 schreef
Leuke merrie heb je en gefeliciteerd met de mooie score.

Zoals eerder benoemd lijkt Ferguson goed te passen bij je merrie. Je kan ook naar zijn zoon Kyton kijken. Heel fijn en bewerkbaar paard met fijn gangwerk en niet te groot.


Ok, dank je! Jij bent eerder fan van Ferguson en Kyton dan Toto. Waarom zou je specifiek die keuze maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:19 



 
Profiel   

sorbetje schreef
Gefeliciteerd dat is mooi voor je veulen straks! Kjento zou ik niet doenn, je inteeltpercentage op jazz/ferro/nimmerdor/farn is dan echt enorm en je beperkt je enorm als je daarna met een nakomeling wil fokken.

Ik denk dat de meeste hengsten toch wel de 1.70 aan gaan tikken. Ferguson geeft wel echt fijne rijdbare paarden, dat vind ik geen slechte tip. Toto's moet je gewoon veel in de hand hebben als jong paard, wel eerlijk. Taminiau kan ook nog eentje zijn om in gedachten te houden.


Weer goed advies en info, thanks! Ik heb weer wat om uit te zoeken :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:22 



 
Profiel   

Met Toto heb je ook lijnenteelt op Donnerhall he?

Totilas bloed vind ik geen rare optie verder, wellicht is een andere zoon of Toto kleinzoon ook interessant.

Ferguson kan ook een goede optie zijn, of hij de rug zal verbeteren weet ik niet maar als ik haar rug zo zie denk ik dat ze het wel kan hebben. De rug is vooral lang maar niet zo week. Ik vind het een mooie merrie!

Je kan ook nog kijken naar een hengst als Millenium of een van diens zonen, fokt mooie modellen door en souplesse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:44 



 
Profiel   

PietJanB schreef
Kiss1990 schreef
Leuke merrie heb je en gefeliciteerd met de mooie score.

Zoals eerder benoemd lijkt Ferguson goed te passen bij je merrie. Je kan ook naar zijn zoon Kyton kijken. Heel fijn en bewerkbaar paard met fijn gangwerk en niet te groot.


Ok, dank je! Jij bent eerder fan van Ferguson en Kyton dan Toto. Waarom zou je specifiek die keuze maken?


Je hebt het over een hengst met vrije bloedvoering. Als je nu met Toto gaat fokken en je wil wanneer dat een merrie wordt over een paar jaar mee verder fokken zit je met het Gribaldi/Totilas bloed waar veel mee gefokt wordt. Bij Kyton en Ferguson ga je echt een andere kant op qua bloed voering.

Dan is het insemineren met diepvries sperma altijd iets moeilijker en kan je niet bij elke dierenarts hiervoor terecht. Voor het eerste veulen zou ik altijd vers kiezen, als ze makkelijk drachtig wordt kan je altijd nog diepvries proberen.
Dan heb je natuurlijk ook nog verschil in dekgeld wat bij Toto echt wel serieus hoger ligt.

Maar het zijn natuurlijk allemaal persoonlijke keuzes met een zo goed mogelijke overweging en een fokdoel die voor ieder iets anders kan zijn.

Ik hou persoonlijk erg van de instelling en bewerkbaarheid van Ferguson en Kyton en het karakter wat ze doorgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:08 



 
Profiel   

Kiss1990 schreef
Je hebt het over een hengst met vrije bloedvoering. Als je nu met Toto gaat fokken en je wil wanneer dat een merrie wordt over een paar jaar mee verder fokken zit je met het Gribaldi/Totilas bloed waar veel mee gefokt wordt. Bij Kyton en Ferguson ga je echt een andere kant op qua bloed voering.

Dan is het insemineren met diepvries sperma altijd iets moeilijker en kan je niet bij elke dierenarts hiervoor terecht. Voor het eerste veulen zou ik altijd vers kiezen, als ze makkelijk drachtig wordt kan je altijd nog diepvries proberen.
Dan heb je natuurlijk ook nog verschil in dekgeld wat bij Toto echt wel serieus hoger ligt.

Maar het zijn natuurlijk allemaal persoonlijke keuzes met een zo goed mogelijke overweging en een fokdoel die voor ieder iets anders kan zijn.

Ik hou persoonlijk erg van de instelling en bewerkbaarheid van Ferguson en Kyton en het karakter wat ze doorgeven.


@Elissa: ja, die dubbele Donnerhall besefte ik ook maar vond ik nog net aanvaardbaar. Hoe moeilijk is het om weg te blijven van Jazz-Krack-Flemmingh-Ferro… en niet uit te komen bij Donnerhall, wow die D zit ook al bijna overal in . Bedankt om mee te denken!
@Kiss1990 bedankt, zelfs als ik niet verder ga fokken met de nakomeling is dit wel een goeie bedenking. Die rijdbaarheid en bewerkbaarheid wordt zo geroemd bij de Totilasjes, dat spreekt me zo aan en is wel moeilijk om vanaf te blijven. En ondanks de Donnerhall geldt dat voor De Niro ook.

Heb nog wat Ferguson-filmpjes bekeken, ik zag hem ook ooit in Den Bosch. Ziet er goed uit. Ik wil zeker nog genoeg sterke ruggen, sterke lendenen, niet te hete karakters en bewerkbaarheid zien bij zijn nakomeling, maar dat lijkt dus wel goed. Ik ga eens op zoek naar meer zonen en dochters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 10:29 



 
Profiel   

sorbetje schreef
Gefeliciteerd dat is mooi voor je veulen straks! Kjento zou ik niet doenn, je inteeltpercentage op jazz/ferro/nimmerdor/farn is dan echt enorm en je beperkt je enorm als je daarna met een nakomeling wil fokken.

Ik denk dat de meeste hengsten toch wel de 1.70 aan gaan tikken. Ferguson geeft wel echt fijne rijdbare paarden, dat vind ik geen slechte tip. Toto's moet je gewoon veel in de hand hebben als jong paard, wel eerlijk. Taminiau kan ook nog eentje zijn om in gedachten te houden.


Jazz en Ferro zitten ver genoeg weg om met Kjento te kunnen dekken. Tenzij je helemaal geen lijnenteelt wil. Maar dan valt alles met Toto ook af. Dat je daarna beperkt bent met je verdere fokkerij klopt niet. In de volgende generatie heb je de genen van Jazz en Ferro alleen verankerd en kun je dezelfde hengsten/bloedlijnen kiezen als je nu doet in het geval dat je lijnenteelt volledig wil voorkomen.

Ik snap het advies van Ferguson/Kyton juist niet in relatie tot de wens om de bovenlijn te versterken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:05 



 
Profiel   

Ik zou hem ook niet gebruiken als ik echt de bovenlijn wil verbeteren, in Ferguson zit Donnerhall ook he..zei het verder weg.

Niet duits maar wel vrij bloed en een hengst die wellicht aan je wensen voldoet is Gotcha Utopia, geeft ze wat kleiner en beknopter met een goede bovenlijn en goed achterbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:29 



 
Profiel   

Ik vind de rug van deze merrie zo op het eerste gezicht zeker niet verkeerd.
Vandaar in combi met de wensen van rittigkeit, niet te groot en minder verwantschap en hoe de nakomelingen het doen, Ferguson. Vind hem juist wel mooie modellen doorfokken, luxer dan hij zelf is.

Gotcha-Utopia is ook een interessante suggestie. Zelf te weinig nakomelingen van gezien om er iets van te kunnen zeggen, behave die paar op de hk dan. Die spraken wel aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 11:40 



 
Profiel   

Andere suggestie: Trafalgar
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 07:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen