Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze Vitens x Elegant

 
Profiel   

Beste Bokkers,

Ik zie mensen meerdere keren om advies hier vragen en er komen soms echt hele goede ideeën uit vandaar dat ik de gok ook waag.

Ik ben voor mijn gelderse Z2 dressuur merrie opzoek naar aan fijn hengst.
Wat zoek ik:
- Goed formaat tussen 1.68 en 1.74
- Sterk achterbeen
- GEEN weke rug
- Fijn bewerkbaar paard.


Even wat over mijn merrie: hele fijne merrie, harde werker maar wel een stresskip, niet door spooky dingen (loopt overal wel langs) maar bang om dingen fout te doen e.d. Ze heeft een strakke bovenlijn en 3 bewerkbare gangen. Mooi front, stokmaat van 1.71, Langgelijnd, de achterhand mocht wel wat sterker zijn en meer ondertreden, wel mooi voorbeen gebruik.

Ik fok een veulen met als doel een toekomstig sportpaard (dressuur) voor mijzelf waar ik ook lekker buitenritjes mee kan maken e.d.

Mijn merrie heeft dit jaar een veulen van Lord Diamond gekregen. Ik ben zelf tevreden over het veulen en de hengstenhouder was ook erg te spreken over hem.

Hierbij enkele foto's van mijn merrie en haar veulen van Lord Diamond.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 06:43 



 
Profiel   

Wil je een rijpaard hengst of een gelderse hengst? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 07:07 



 
Profiel   

xmichxrocky schreef
Wil je een rijpaard hengst of een gelderse hengst? :)


Dat maakt me niks uit. Alles staat open, alleen is bij de gelderse hengsten de keuze natuurlijk wel beperkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 07:16 



 
Profiel   

Je merrie heeft geen weke rug maar wat strakke (lendenen) en lange rug met een wat platter kruis. Ik verwacht dat ze zelf daarom niet heel veel souplesse zal hebben. Ik zou kijken naar een hengst met een wat compacter model, die makkelijk kan verzamelen met souplesse en een krachtig achterbeen.

Als eerste denk ik nu aan de hengst Kaiman, super fijn en bewerkbaar karakter die makkelijk schakelt, draagt en verzameld. Ik verwacht dat deze het model ook kan verbeteren maar het is een jonge hengst dus nog geen nafok van bekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 08:05 



 
Profiel   

Staat Imposant er wat bloed voering betreft te dicht op?

Ik heb uit mijn Gelderse merrie van Parcival een Imposant veulen gefokt. Merrie is een mooi dier, kan waanzinnig lopen en heeft talent voor springen maar een complex karakter en raakt op evenementen als een wedstrijd dusdanig overprikkeld dat ze compleet over de rode kan gaan.
Het veulen van deze merrie en Imposant is inmiddels drie. Mooi compact dier, zeer gymnastische bouw. En een karakter wat we heel erg veel op haar oma lijkt ( niet zo stressie).
Ze wordt nu ingereden en daar merk je vooral in karakter enorme verschillen ten opzichte van moeder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 08:25 



 
Profiel   

Imposant is een Danser x Elegant. Dat is best dichtbij, maar waar je ook tegenaan loopt zijn de wensen van TS en het model vd merrie. Daar past Imposant mijns inziens niet goed bij.

Ik zou gaan voor een dressuurhengst met wellicht een wat klassieker model die veel lossigheid heeft en geeft. Bijvoorbeeld een jonge Negro of anders misschien Negro zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 08:38 



 
Profiel   

Elisa2 thanks. Kaiman stond nog niet op mijn lijstje maar lijkt idd wel goed te passen. Het maakt mij niet het een jonge hengst is, is juist wel gaaf.
Ik zeg ook niet dat mijn merrie een weke rug heeft maar wel lang en daar wil ik absoluut geen hengst op met een wat weke rug.

@Nickeltje, Danser staat idd te dicht bij. Beide aan moederskant meteen Elegant.
Succes met je 3 jarige, ik hoop dat je er een fijn paard aan hebt.

@SophievdV op mijn lijstje staat Kjento al wel! Bedankt voor het mee denken

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 08:49 



 
Profiel   

Dat is dan inderdaad veel te dichtbij.

Ik hoop dat je een mooie match gaat vinden. Wellicht zoals hier boven gesuggereerd wordt, iets anders dan Gelders waarbij er met jouw merrie nog steeds een mooi stabiel paard uit kan komen.
En eentje die minder stressie is zoals jij nu je merrie omschrijft.
Succes met je keuze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 08:54 



 
Profiel   

Kaiman staat niet meer in Nederland toch. Die is over de plas gegaan dacht ik, naar Amerika dus :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 09:05 



 
Profiel   

Lowlands misschien, geeft/heeft hele fijne karakters, niet te lang in de rug en komt uit een hele goede moeder

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 09:13 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Je merrie heeft geen weke rug maar wat strakke (lendenen) en lange rug met een wat platter kruis. Ik verwacht dat ze zelf daarom niet heel veel souplesse zal hebben. Ik zou kijken naar een hengst met een wat compacter model, die makkelijk kan verzamelen met souplesse en een krachtig achterbeen.

Als eerste denk ik nu aan de hengst Kaiman, super fijn en bewerkbaar karakter die makkelijk schakelt, draagt en verzameld. Ik verwacht dat deze het model ook kan verbeteren maar het is een jonge hengst dus nog geen nafok van bekend.


Paarden met zulke ruggen moet je in beweging zien. De rug lijkt op stand strak, maar is vooral lang. Bij nakomelingen van Elegant met dit soort ruggen heb ik vaker gezien dat de lendenen in beweging dan week zijn.

Ik zeg Hermès of McLaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 10:36 



 
Profiel   

Ik moet denken aan een hengst als imposantos en all at once. Is het achterbeen traag/minder krachtig of bedoel je dat ze wat lastig te sluiten is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 11:49 



 
Profiel   

Ferguson zou ook een optie zijn. Ik heb een jaarlingmerrie van Ferguson uit een Elegant moeder, kan goed bewegen met veel souplesse en het karakter is ook goed. Ik heb helaas geen goede foto om te plaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 11:56 



 
Profiel   

Ferguson heeft denk ik een ander type merrie nodig. Iets minder lengte en een snel achterbeen.

Wat Aimee zegt klopt wel en dat komt echt bij Elegant vandaan. Die paarden hebben wel de neiging om af te breken achter het zadel en hun bekken als het ware de verkeerde kant op te kantelen. Dat is lastig om aan elkaar te rijden, ook al lijkt het op stand wat aan de strakke kant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 11:59 



 
Profiel   

Wauw wat een reacties. En er zitten een paar hengsten bij waar ik nog niet aan heb gedacht. Bedankt voor het mee denken allemaal.

Ik heb ook aan Ferguson en Kyton gedacht maar bij Kyton spreken ze nu over nakomelingen met een weke rug.

Haar achterbeen is zeker niet traag maar mag wel meer ondertreden en krachtiger doorkomen. Ze is wel heel makkelijk te sluiten, met name in de galop.

Ik las idd dat Kaiman verkocht is maar dat de eigenaren hem bij Dinja in training laten....

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 13:03 



 
Profiel   

En Casaron? Vind dat zelf een beetje een ondergewaardeerde hengst. Maar moet ook eerlijk zeggen dat ik niet zoveel verstand van fokken heb zoals sommige bovenstaande dus wellicht kan iemand met meer verstand toevoegen of hij wel of niet een verbetering zou kunnen zijn.

Vriendin van mij verwacht iig volgend jaar een veulen van hem. Ben toen mee wezen kijken en vond het een fijn en rustig dier maar tegelijkertijd wel heel allround opgeleid :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 13:12 



 
Profiel   

Aimee schreef
Elisa2 schreef
Je merrie heeft geen weke rug maar wat strakke (lendenen) en lange rug met een wat platter kruis. Ik verwacht dat ze zelf daarom niet heel veel souplesse zal hebben. Ik zou kijken naar een hengst met een wat compacter model, die makkelijk kan verzamelen met souplesse en een krachtig achterbeen.

Als eerste denk ik nu aan de hengst Kaiman, super fijn en bewerkbaar karakter die makkelijk schakelt, draagt en verzameld. Ik verwacht dat deze het model ook kan verbeteren maar het is een jonge hengst dus nog geen nafok van bekend.


Paarden met zulke ruggen moet je in beweging zien. De rug lijkt op stand strak, maar is vooral lang. Bij nakomelingen van Elegant met dit soort ruggen heb ik vaker gezien dat de lendenen in beweging dan week zijn.

Ik zeg Hermès of McLaren.


Ik snap wel wat je bedoelt, heb Elegant zelf vaak gezien vroeger ook in beweging. McLaren zou ik juist niet doen vanwege de rug (het Sir Donnerhall bloed geeft ook vaak wat rechte ruggen)
Hermes zou wel kunnen mits de merrie goed kan galloperen, ik denk dat dat bloed wel aansluit.

Kjento geeft fijne nakomelingen qua beweging en model, of het bij je karakter wensen past weet ik niet. Zijn veulens hebben wel allemaal een veertje in het lopen.

Volgens mij is Kaiman nog gewoon beschikbaar ondanks dat hij inderdaad verkocht is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 13:19 



 
Profiel   

https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... ring-farm/

Hij is wel echt weg. Wellicht nog via dv maar dat is wel een duurder traject.

Casaron vind ik niet zoveel aan maar er zijn mensen die er helemaal fan van zijn.

En Dutch Design? Ik weet alleen niet wat ie qua nafok doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 13:47 



 
Profiel   

Ik me voorstellen dat mensen Casaron kiezen om zijn inzetbaarheid en karakter maar zijn gang werk vindt ik in alles best simpel, ik heb hem al meerdere keren live gezien maar hij zou zeker niet mijn keuze zijn qua gangwerk.

Dutch Design? Die ken ik niet, als ik google kom ik op een spring hengst. Ik wil wel echt de dressuur sport in.
Diepvries doe ik liever niet. Dat is idd een heel ander traject qua kosten e.d.

Hermes had ik nog nooit over na gedacht maar kan idd ook wel goed passen. Mijn merrie heeft een fijne bewerkbare galop maar niet mega spectaculair.

Bij Kjento twijfel ik idd wel over het karakter, is nog wel een heethoofd volgensmij en dat maakt me opzich niks uit maar heethoofd x heethoofd weet ik niet of ik daar zo een fijne combi uit krijg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 14:39 



 
Profiel   

Kaiman is idd vertrokken. Erg jammer. Bedankt voor je input Elisa2, ik had hem nog niet op mijn lijstje staan maar kwam zeker bovenaan te staan.

https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... ring-farm/

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 06:48 



 
Profiel   

Ah jammer, het dier heeft zo'n heerlijk karakter.

Hij gaat niet het laatste aan souplesse geven maar wat denk je van Toto jr.? Kan zeker wel kracht in het achterbeen en verzamel talent toevoegen. Of zijn zoon Kingston, deze heeft net iets meer souplesse zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 07:50 



 
Profiel   

Out of the box:
Dylano

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 07:54 



 
Profiel   

Van Toto is t jammer dat t alleen diepvries is. En dan met het behoorlijke dekgeld vindt ik het wel een heel kostenplaatje worden om haar überhaupt drachtig te krijgen.

kingston zou idd nog wel een leuke optie zijn.

Ik ben er zeker geen tegenstander van om een tuigpaard te gebruiken maar niet bij deze merrie. Dat zou ik eerder bij een compactere merrie kiezen die wat meer voorbeengebruik mag hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 08:05 



 
Profiel   

Leuke merrie!

Heb je al eens naar Just Wimphof gekeken? Merrie van een vriendin met vergelijkbare bouw als de jouwe heeft daar 3 hele fijne functionele veulens van gegeven met een heel makkelijk karakter.
Er is ook nog een zoon van hem ggk uit een Gelderse moederlijn.

Zelf heb ik op mijn Elegant Winningmood en zoon Il Divo gebruikt, daar is het gebruik van bekken/achterhand erg goed bij geworden.

Mijn Casaron uit dezelfde merrie heeft veel ruimte maar idd wel meer moeite om aan elkaar te komen. Wel echt een TOP braaf karakter, echt ongelofelijk lief en makkelijk paard. En zo zijn ze allemaal. Dus is ook beetje de vraag wat je prioriteit heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 08:22 



 
Profiel   

Prachtige merrie!
Ik dacht eventueel aan Double Dutch (Hexagon).
Die is niet al te veel weg van het type van je merrie, maar wel ander bloed. Het veulen zou wellicht ook niet slecht doen op de Gelderse keuring maar kan dan ook naar de rijpaarden. Zijn karakter schijnt fijn te zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 08:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen