Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze Zapatero VDL x Corland

 
Profiel   

Hi allen,

Onlangs heb ik een merrie aangekocht voor allround gebruik. Het gaat om een springgefokte merrie met een ongecompliceerd karakter.

[ img ]


Ze heeft 9 veulens gehad welke allemaal springgefokt zijn en is ze na langdurige fokdienst bij een fokkerij bij een handelaar terecht gekomen die haar onder het zadel heeft gehad;
https://youtu.be/hb791zbGFr0

Ik heb haar nu 2 weken staan en het is een erg nuchter dier, als ze iets spannend vindt snurkt ze wat en maakt zich groot maar gaat overal langs.
Ze is in 2012 gekeurd en toen gemeten op 1.70 maar uitgegroeid tot 1.72. Aan haar stokmaat wil ik geen afbreuk doen.

Ik zie graag een hengst die wat meer luxe kan toevoegen en meer bergopwaarts beweegt en die goed kan verzamelen.


Afstamming:
[ img ]
linkje naar KWPN database: https://www.kwpn.nl/database?paard=P-457502

Omdat ik zelf meer dressuur georiënteerd ben spreken onderstaande hengsten mij aan;
Sezuan
Jazz bloed bijv een Johnson of Furst Jazz
Just Wimphof

Maar een goede springhengst sluit ik niet uit.
Budget tot 2000euro


Laatst bijgewerkt door Willemiens op 31-10-21 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 12:25 



 
Profiel   

Ik kan de video niet zien..

Ik zou voor een hengst met een correcte beenstand, ik zie dat de merrie sabelbenig is (Jazz bloed vaak ook) en voor wat toontredend. Zo te zien heeft ze een goede galop dus ik snap wel dat je voor een hengst wilt gaan die de draf kan verbeteren.

Heb je een goede standfoto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 12:33 



 
Profiel   

https://youtu.be/hb791zbGFr0

Even via YouTube geüpload.

Heb alleen ongelukkige standfoto's, zal morgen even nieuwe maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 12:43 



 
Profiel   

Ja als ik heel eerlijk ben dan zou ik hier een goed (bewegende) springhengst op zetten, de merrie kan goed springen! en een om een bergopwaarts bewegend dressuurpaard hier uit te fokken wordt moeilijk denk ik. Ik vind het wel een leuk dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 12:49 



 
Profiel   

Ik weet zelf weinig van springhengsten :o vandaar dat ik neig naar een dressuurhengst.
Diarado is een van de weinige die mij aanspreekt dus daarom sluit ik advies zeker niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 12:51 



 
Profiel   

Diarodo geeft ze ook bloedmooi en goede bewegers, de merrie geeft genoeg maat dus dat vind ik niet zo'n rare keuze. Dan fok je een dier wat goed kan springen en bewegen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 08:30 



 
Profiel   

Ik zou op deze merrie ook zeker een goedbewegende springhengst zetten ipv een dressuurhengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 11:05 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
Standfoto’s zijn van vandaag na de 1ste keer longeren dus ze staat wel een beetje loom.

Zoals ik zei, ik ben niet thuis in de springhengsten dus zie graag jullie advies tegemoet. Voor mij is van belang dat het wel een luxer type is tov de merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 21:16 



 
Profiel   

En de hengst Cantona TN?
Fijn bewegen en een mooi model

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 09:54 



 
Profiel   

Daar moest ik vanmorgen ook nog aan denken, die geeft ze luxe. Vind het ook een hele aansprekende hengst zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 13:04 



 
Profiel   

Bedankt! ik heb bij van Uytert en Nijhof ook advies opgevraagd dus ik ben benieuwd waar zij mee terug komen.
Ik zal Cantona ook eens bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 15:26 



 
Profiel   

Wat een fijne merrie! Ik ben zeker geen fokexpert, maar als je geen probleem hebt met wat ouder bloed, zou ik denken dat een Indoctro of een Contender of nakomelingen hiervan, hier ook mooi op zou passen. Zeer goed bewegende en luxere springpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 16:33 



 
Profiel   

Contender, ja bloedmooi paard! Alleen die is al eventjes overleden dus zal ik een nakomeling moeten zoeken. Zal VDL ook eens aanschrijven.

Nijhof kwam met de volgende suggesties;
Highway M TN

Zambesi

Dorian Grey TN Z

Commil Champ Z

Ben er niet gelijk weg van en zijn allemaal onder de 1.70, de merrie zelf fokt niet vergrotend dus het liefst wel een hengst die boven de 1.72 komt.

Joop had ook advies gegeven op mijn vraag naar een luxere springhengst en daar kwam Diarado ook uit.

Zelf kwam ik Chubakko nog tegen, die lijkt het allemaal makkelijk te springen en zijn eerste nakomeling in lijken dit wel meegekregen te hebben in het vrijspringen.
Alleen lijkt hij op standfoto kort in de rug;

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 11:19 



 
Profiel   

Ik ken een Zambesi nakomeling en dat was een erg mooi, luxe veulen. Inmiddels volwassen, loopt in de US.

Komt wel uit een heel erg goede moeder(lijn).

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 11:57 



 
Profiel   

Heb je al eens bij zangersheide gekeken, daar wordt namelijk nog meer geselecteerd op zowel vader als moederlijn.
Nadeel bij hengstenhouders is dat ze voornamelijk hun eigen hengsten aanbieden en niet die beter zullen passen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 15:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen