Hengst keuze voor Dialy Diamond x Ferro merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst keuze voor Dialy Diamond x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:11

Ja ze is sensibel dus en Daily Diamond staat bekend om het geven van fijne karakters dus die is waarschijnlijk gebruikt omdat het uit de moederlijn komt. Aangezien ze gefokt is bij van der Linde kunnen zij daar antwoord op geven?

Ik weet dat zij weg zijn van het Toto bloed en het op zich goed in hun fokkerij lijkt te passen. Ik vraag me alleen wel af of je daar een wat hoogbeniger paard van krijgt.

Als karakter zo belangrijk is dan is het wellicht wijs om voor een hengst te gaan die gewoon echt bewezen fijne karakters vererft.

kiko

Berichten: 752
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: Hengst keuze voor Dialy Diamond x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 09:17

Heb al contact met ze en komen er op terug. Sowieso werd Taminiau genoemd.
Ik vind lastig want je wil een goed paard maar ook een goed karakter. Haar moeder was ook al een knuffelkont dus dat zit wel in de lijn. Ik wil het veulen houden vandaar dat ik naar het karakter kijk anders was het veel makkelijker geweest als je zeker wist dat voor de verkoop was.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hengst keuze voor Dialy Diamond x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:51

Het karakter van de moeder is het belangrijkste. Daar wordt het veulen door opgevoed.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst keuze voor Dialy Diamond x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:18

Oke ik ben benieuwd, zou ook vragen waarom ze Daily Diamond gebruikt hebben.

Je kan echt wel een goed paard fokken met een goed karakter maar het is wel belangrijk dat je weet waar je op moet letten.

kiko

Berichten: 752
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 18:49

Babootje schreef:
Het karakter van de moeder is het belangrijkste. Daar wordt het veulen door opgevoed.


Het is een enorme knuffelkont maar ze kan ook enorm bitchy zijn naar de anderen. Dan moet je heel snel aan de kant want dan let ze niet op jou
Mijn oude merrie heeft bij de fokker 5 veulens gehad en is helemaal verliefd als ze een veulentje ziet dus ik hoop dat zij ook een rol kan meespelen bij het opvoeden maar eerst gaan ze apart want ik denk dat ze heel beschermend gaat zijn.

kiko

Berichten: 752
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 18:53

Elisa2 schreef:
Oke ik ben benieuwd, zou ook vragen waarom ze Daily Diamond gebruikt hebben.

Je kan echt wel een goed paard fokken met een goed karakter maar het is wel belangrijk dat je weet waar je op moet letten.


Ik zal het aan ze vragen. Ze was nu op vakantie.
Dit zijn de veulens die haar moeder heeft gehad.

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:14

Hm toch veel Jazz bloed gebruikt, niet heel veel prestatie. Ik snap wel waarom hij met Taminiau kwam, maar voor jou is het denk ik het belangrijkste dat je kijkt naar de belangrijkste criteria voor jezelf. (karakter)

Ik vind Vivaldi bloed toch geen rare optie voor een goed karakter, maat en wat meer hoogbenigheid. Wellicht is Vitalis of een zoon van hem interessant.

kiko

Berichten: 752
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: Hengst keuze voor Dialy Diamond x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 15:02

Zal toch eens naar Vivaldi en nakomelingen kijken. Want meerdere kwamen met hem maar zei dan altijd gelijk nee wil geen Jazz. Heb een paar Jazz nakomelingen gezien die echt letterlijk het licht uit je ogen sloeg. Uit het niks fiks steigeren of tegen het schot aan lieten vallen.

Ga proberen volgende week naar de hengstenshow bij Team Nijhof te gaan om Spielberg te bekijken.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst keuze voor Dialy Diamond x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:06

Spielberg kan ook een optie zijn, ik snap dat je die associatie met Jazz hebt maar Vivaldi geeft echt andere karakters.

kiko

Berichten: 752
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: Hengst keuze voor Dialy Diamond x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 22:16

Ik had even naar Vivaldi gekeken. Het is niet helemaal mijn type waar ik op val. Livius vind ik dan wel mooi. Maar ga mij toch even verdiepen in Vivaldi en zijn nakomelingen. Omdat hij toch bewezen is in goede karakters doorgeven.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hengst keuze voor Dialy Diamond x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:47

Ik heb een Vivaldi x Ferro merrie en nog nooit zo'n lief paard gehad.

kiko

Berichten: 752
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: Hengst keuze voor Dialy Diamond x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 14:39

@Babootje wat leuk zeg. Heb je misschien een foto en/of filmpje voor mij?

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:41

kiko schreef:
@Babootje wat leuk zeg. Heb je misschien een foto en/of filmpje voor mij?


Afbeelding

Afbeelding

Een filmpje ga ik van de week weer eens even maken; ze is al weer een stukje verder inmiddels in de training.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:47

Het is een paard met heel veel looplust; blijft altijd voor je gaan. Maar i.t.t. tot wat je zou verwachten bij Jazz bloed is ze helemaal niet schrikkerig. Ze is overal gemakkelijk langs te rijden. Een groot voordeel op wedstrijd kan ik je zeggen. Verder is ze ook een heel goede "moeder". Haar veulen van Ferguson is nu bijna 2. Precies zn moeder haha.

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:48

kiko schreef:
Ik had even naar Vivaldi gekeken. Het is niet helemaal mijn type waar ik op val. Livius vind ik dan wel mooi. Maar ga mij toch even verdiepen in Vivaldi en zijn nakomelingen. Omdat hij toch bewezen is in goede karakters doorgeven.

Ik denk dat je wel een beetje teveel aan de karakters hangt. Er zijn maar weinig hengsten die echt een rotkarakter geven zoals Rex magna dat vroeger bijvoorbeeld deed.

Vivaldi kun je prima mee dekken maar sperma is niet goed meer.

Maat en karakter absoluut Spielberg. Laat je miet misleiden door zijn eigen draf. Die was vroeger echt heel erg goed en hij geeft dat ook beslist door. Hj is zelf jaren geleden al geblesseerd en nooit meer echt getraind.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hengst keuze voor Dialy Diamond x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:57

Vanwege zn leeftijd bedoel je Jan? Kan ik me voorstellen.
Maar hij heeft natuurlijk genoeg goede nakomelingen rondlopen.

kiko

Berichten: 752
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: Hengst keuze voor Dialy Diamond x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 16:48

@Babootje mooi paard hoor. En jouw 2-jarige lijkt inderdaad enorm op zijn moeder.
Mijn Daily Diamond is erg zuinig op zichzelf maar heeft wel enorme looplust.
Alleen wil ze alles zien. Met wind en regen kun je prima rijden maar als er ineens een raar geluid is bij de buren dan is het bingo. Maar van de week vloog er een helikopter heel laag over en dan doet ze weer niks (aan de ogen kon ik wel zien dat ze het spannend vond). Maar als ze een vreemd paard ziet dan beukt ze bijna de staldeur eruit dus weet niet hoe dat moet als ik ooit op pad moet met haar. Het is een hele lieve maar ook mega slim en sensibel.

Ik ga proberen volgende week bij Team Nijhof te kijken naar Spielberg. Maar is nog niet helemaal zeker of het lukt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:05

Babootje schreef:
Vanwege zn leeftijd bedoel je Jan? Kan ik me voorstellen.
Maar hij heeft natuurlijk genoeg goede nakomelingen rondlopen.

Ze hebben hem ook recent erkend bij het KWPN omdat hij enorm veel FEI geklasseerde nakomelingen heeft.

kiko

Berichten: 752
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 21:20

Ik heb het toch een jaar uitgesteld en ga haar dit jaar laten dekken. Vorige week naar de hengstenkeuring geweest. En deze hengsten was ik van gecharmeerd maar vind lastig omdat ik karakter dus belangrijk vind.

O’toto van de wimphof
Extreme US
O’frederic
One two three
L’avenir
Obsession

Deze had ik al op mijn lijstje
This is Naqueen
Santiano
Just wimphof

Was benieuwd wat jullie van de hengsten vinden.

kiko

Berichten: 752
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 21:29

https://youtu.be/30TRpLregNI

Naku aan de longeerlijn. Ze heeft een wat korter voorbeen en mag wat meer front en het zou fijn zijn als een hengst maat doorgeeft want ze is maar 1,61m. Ze heeft wel body en een sterk achterbeen.


Afbeelding

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Hengst keuze voor Dialy Diamond x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:46

So Perfect misschien iets?

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:55

Hele mooie merrie!...Ik weet zo even geen hengst voor haar, maar ik wil toch even zeggen dat er te negatief over kort benig wordt gedaan, dat geeft vaak meer balans dan hoogbenig.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst keuze voor Dialy Diamond x Ferro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:11

Lastig,ik vind de rug wel echt een aandachtspunt. Ze lijkt moeilijk van achteruit met de schoft omhoog te kunnen lopen en achterbeen is wat lang en sterk gehoekt. Verder mooie merrie.

Ik zou in ieder geval meer voor een bewezen hengst gaan die maat fokt.

kiko

Berichten: 752
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 23:48

manubres schreef:
Hele mooie merrie!...Ik weet zo even geen hengst voor haar, maar ik wil toch even zeggen dat er te negatief over kort benig wordt gedaan, dat geeft vaak meer balans dan hoogbenig.


Ik krijg dat van de hengsten houders te horen. Zelf zou ik het mooi vinden als ze iets meer beweging zou hebben in het voorbeen. Ze krijgt steeds meer balans onder het zadel. Ze is maar 1,61 dus het toont ook sneller korter dan

kiko

Berichten: 752
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 23:52

Elisa2 schreef:
Lastig,ik vind de rug wel echt een aandachtspunt. Ze lijkt moeilijk van achteruit met de schoft omhoog te kunnen lopen en achterbeen is wat lang en sterk gehoekt. Verder mooie merrie.

Ik zou in ieder geval meer voor een bewezen hengst gaan die maat fokt.


We zijn nu bezig met de middendraf aan te leren want dat snapte ze eerst niet maar soms zitten er al hele mooie passen bij dat je haar voelt opstijgen. Dus snap dat je dat bedoelt en ik zou inderdaad wat meer beweging in het voorbeen willen/schoft omhoog komen.