Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 7 [ 175 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst keuze voor Dialy Diamond x Ferro merrie

 
Profiel   

Elisa2 schreef
Maar is hij braaf genoeg? Tijdens het VO was hij behoorlijk scherp.

Het blijft een jonge hengst he.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 18:15 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Avalanche schreef
Obsession is gaaf zeg! Ook een Vitalis zoon. Ik denk dat die de bovenlijn van de merrie sterk verbeterd.

Daarom, en meer opwaarts en meer beweging.

Ferro met Jazz bloed is vaak een fijne combinatie, ook qua karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 18:22 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Elisa2 schreef
Maar is hij braaf genoeg? Tijdens het VO was hij behoorlijk scherp.


Het blijft een jonge hengst he.


Inderdaad en nog geen nafok bekend..

Zou zelf dan eerder voor Opoque gaan als TS echt graag een jonge hengst wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 18:43 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
kiko schreef
Iemand ervaring met First Date?

Even een tipje...kies 2 of 3 hengsten uit. Zorg dat ze een beetje het type hebben van jouw merrie dan kan het niet snel mis gaan. Een hele waslijst van verschillende hengsten is niet zinnig, daar kom je nooit uit.

Obsession zou overigens mijn keuze zijn voor jouw merrie.


Ik ga mij even verder verdiepen in die 4 die ik heb en dan strepen.
This is Naqueen lijkt mij super braaf. L’avenir vind ik heel gaaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 20:04 



 
Profiel   

Zou zelf dan eerder voor Opoque gaan als TS echt graag een jonge hengst wilt.[/quote]

Opoque was ik ook erg gecharmeerd van maar volgens mij was hij op de hengstenkeuring niet zo braaf als ik het mij herinner. Er waren er bij die paar keer omhoog kwamen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 20:07 



 
Profiel   

Ja maar lief, je voedt toch zelf je veulen op? En als jouw merrie braaf is, is het veulen het ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 20:08 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Ja maar lief, je voedt toch zelf je veulen op? En als jouw merrie braaf is, is het veulen het ook.


Het is een hele lieve knuffelmerrie. Verkiest knuffelen boven eten
Maar ze is wel sensibel. Dus hoop dat er wat nuchterheid bij kan komen. Vandaar dat ik het karakter belangrijk vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 20:11 



 
Profiel   

Maar een nuchter paard maak je zelf. Ik heb ooit met een Ferro merrie met Jazz bloed gefokt, en ben met veulen gewoon heel nuchter omgegaan. Die was echt broodnuchter, keek nergens meer van op. Er is een deel karakter, maar ook echt een groot deel opvoeding. En sensibel is fijn met rijden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 20:13 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Maar een nuchter paard maak je zelf. Ik heb ooit met een Ferro merrie met Jazz bloed gefokt, en ben met veulen gewoon heel nuchter omgegaan. Die was echt broodnuchter, keek nergens meer van op. Er is een deel karakter, maar ook echt een groot deel opvoeding. En sensibel is fijn met rijden :)

Sluit ik me bij aan. Karakter is een deel, maar opvoeding doet ook heel veel.
Iets als de hengstenkeuring is natuurlijk ook wel een hele happening voor jonge hengsten.
Overigens komt Opoque wel uit een hele fijne merrie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 20:21 



 
Profiel   

Sorry, verkeerde topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 20:26 



 
Profiel   

Opvoeding doet veel, maar echt niet alles. Apaches bv kunnen ook erg lief zijn, netjes opgevoed, braaf aan de hand etc. Maar... het gedrag op onbekend terrein, de sensibiliteit etc dat is zeer zeker ook een heel stuk erfelijk en dat verander je niet.

Dat moet je passen en anders idd gewoon ander type hengst zoeken, iedereen weer blij. Kijk goed naar je eigen doelstelling.

Dus nee, een paard kan je deels wel nuchterder maken, maar dat zal van binnen deels een hele sensibele blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 20:28 



 
Profiel   

Ik heb er een paar keer naast gelegen doordat ik bleef hangen met mijn voet in de omheining, schrok van machine. Achter de heg, beestje van kont veegde en spoor vast kwam in staart met opstappen. Als ze dan gaat is het een rodeo en kan je zeggen dan is ze echt niet grappig. Dit wil ik absoluut niet versterken vandaar dat ik naar karakter kijk. Ik ga heel nuchter met haar om en wandel veel om haar aan dingen te laten wennen. Kan zo de container bij de weg ophalen met haar en kan met de trekker de bak in als ze daar staat. Bladblazer aan. Toen ik haar net kreeg kon dat echt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 20:48 



 
Profiel   

Maar nuchter en sensibel zijn twee totaal verschillende dingen.

Mijn Jazz is zo sensibel als iets, maar kijkt totaal niet op van dingen die door de stal heen vliegen, een deken die van de bakrand valt of weet ik wat voor onzin er hier gebeurt. Dat vindt hij allemaal heel normaal. Hij is ook niet onder de indruk van vuurwerk. Hij vond na 3 dagen vuurwerk te hebben gezien dat dat er dan nu bij hoorde :+

Maar met rijden hoef je maar een bilspier aan te spannen en je krijgt al reactie. Hij reageert ook op hele minimale veranderingen in je houding of wat ook en een zweep zal ik nooit nodig hebben of sporen want lopen doet hij wel. Dat is een sensibel paard. En dat deel is idd aangeboren, daar verander je ook niet veel aan (al is ieder paard af te stompen, maar flegmatiek zal hij nooit worden.

Maar nuchterheid is gewoon prima aan te leren. Ze kunnen idd onder bepaalde omstandigheden kijkeriger zijn dan onder andere, zoals in een nieuwe omgeving, maar dat is des paards. Maar overal van schrikken en wegvliegen is niet sensibel, dat is gewoon jouw opvoeding. Mensen zijn veel te voorzichtig ook in die dingen. Doe gewoon zot rond je paard, laat dingen vallen, rondvliegen, whatever. Flikker een bal in de paddock en speel ermee.

Maar ik zie heel veel mensen al verschieten als er een lapje stof in de buurt van de baan ligt en dan vind ik het ook niet raar dat het paard erop reageert.


kiko schreef
Ik heb er een paar keer naast gelegen doordat ik bleef hangen met mijn voet in de omheining, schrok van machine. Achter de heg, beestje van kont veegde en spoor vast kwam in staart met opstappen. Als ze dan gaat is het een rodeo en kan je zeggen dan is ze echt niet grappig. Dit wil ik absoluut niet versterken vandaar dat ik naar karakter kijk. Ik ga heel nuchter met haar om en wandel veel om haar aan dingen te laten wennen. Kan zo de container bij de weg ophalen met haar en kan met de trekker de bak in als ze daar staat. Bladblazer aan. Toen ik haar net kreeg kon dat echt niet.

Maar dat kan met een Tinker ook gebeuren en die loopt langer door want minder makkelijk te kalmeren. Het grote voordeel van een sensibel paard is dat ze kalmeren zodra jij dat doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 20:55 



 
Profiel   

parnassia schreef
Opvoeding doet veel, maar echt niet alles. Apaches bv kunnen ook erg lief zijn, netjes opgevoed, braaf aan de hand etc. Maar... het gedrag op onbekend terrein, de sensibiliteit etc dat is zeer zeker ook een heel stuk erfelijk en dat verander je niet.

Dat moet je passen en anders idd gewoon ander type hengst zoeken, iedereen weer blij. Kijk goed naar je eigen doelstelling.

Dus nee, een paard kan je deels wel nuchterder maken, maar dat zal van binnen deels een hele sensibele blijven.


Inderdaad, ik zou dus ook echt voor een brave gaan als ik TS was.

This is Naqueen is echt een hele brave.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 21:01 



 
Profiel   

kiko schreef
Zou zelf dan eerder voor Opoque gaan als TS echt graag een jonge hengst wilt.


Opoque was ik ook erg gecharmeerd van maar volgens mij was hij op de hengstenkeuring niet zo braaf als ik het mij herinner. Er waren er bij die paar keer omhoog kwamen.


Nu is dat ook een spannende omgeving en het zijn nog piepjonge hengsten.

Het beste kijk je toch naar oudere hengsten en hun nafok die al bewezen braaf zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 21:02 



 
Profiel   

Als je voor goed karakter gaat zou je McLaren kunnen overwegen dat is een ontzettende lieve en goedaardige hengst
Vorige week Mauro gezien die is ook een aanrader wat een mooi beest en ook goed karakter

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 21:08 



 
Profiel   

kiko schreef
Ik heb er een paar keer naast gelegen doordat ik bleef hangen met mijn voet in de omheining, schrok van machine. Achter de heg, beestje van kont veegde en spoor vast kwam in staart met opstappen. Als ze dan gaat is het een rodeo en kan je zeggen dan is ze echt niet grappig. Dit wil ik absoluut niet versterken vandaar dat ik naar karakter kijk. Ik ga heel nuchter met haar om en wandel veel om haar aan dingen te laten wennen. Kan zo de container bij de weg ophalen met haar en kan met de trekker de bak in als ze daar staat. Bladblazer aan. Toen ik haar net kreeg kon dat echt niet.


Ik heb ook zo’n merrie, maar haar 2 nakomelingen zijn niet vooruit te branden. Ik ga dit jaar voor Obsession voor haar, dat durf ik nu wel aan na dat ik haar 2 veulens ken.
Het is overigens ook nog eens een Ferro :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 21:36 



 
Profiel   

Mauro lijkt mij idd ook geen verkeerde optie.

Ondanks geboren/getogen/zelfde opvoeding etc vind ik altijd wel grote verschillen te zien, terwijl ze hier van alles meemaken. Sommigen zijn idd tien jaar later nog steeds niet gelukkig met weer een nieuwe bloembak, anderen hebben er nog nooit naar gekeken. En dan kunnen ze op de hulpen ohz met dezelfde gevoeligheid reageren. Wat mij betreft hebben "de genen" best wel eea te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 21:42 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Maar nuchter en sensibel zijn twee totaal verschillende dingen.

Mijn Jazz is zo sensibel als iets, maar kijkt totaal niet op van dingen die door de stal heen vliegen, een deken die van de bakrand valt of weet ik wat voor onzin er hier gebeurt. Dat vindt hij allemaal heel normaal. Hij is ook niet onder de indruk van vuurwerk. Hij vond na 3 dagen vuurwerk te hebben gezien dat dat er dan nu bij hoorde :+

Maar met rijden hoef je maar een bilspier aan te spannen en je krijgt al reactie. Hij reageert ook op hele minimale veranderingen in je houding of wat ook en een zweep zal ik nooit nodig hebben of sporen want lopen doet hij wel. Dat is een sensibel paard. En dat deel is idd aangeboren, daar verander je ook niet veel aan (al is ieder paard af te stompen, maar flegmatiek zal hij nooit worden.

Maar nuchterheid is gewoon prima aan te leren. Ze kunnen idd onder bepaalde omstandigheden kijkeriger zijn dan onder andere, zoals in een nieuwe omgeving, maar dat is des paards. Maar overal van schrikken en wegvliegen is niet sensibel, dat is gewoon jouw opvoeding. Mensen zijn veel te voorzichtig ook in die dingen. Doe gewoon zot rond je paard, laat dingen vallen, rondvliegen, whatever. Flikker een bal in de paddock en speel ermee.

Maar ik zie heel veel mensen al verschieten als er een lapje stof in de buurt van de baan ligt en dan vind ik het ook niet raar dat het paard erop reageert.

Maar dat kan met een Tinker ook gebeuren en die loopt langer door want minder makkelijk te kalmeren. Het grote voordeel van een sensibel paard is dat ze kalmeren zodra jij dat doet.


Ze reageert heel erg op mijn lichaamshouding. Met zweep hoef je niet te rijden. Ze is mega gevoelig. En hoort en ziet alles. Maar er kan wel heel laag een helikopter of vliegtuig overvliegen en dan doet ze niks. Maar een vlieg op haar lichaam kan ze al van trillen.. ze voelt alles. Dus in sommige dingen is ze heel makkelijk en andere dingen niet.

Daarom doe ik juist van alles zodat ze eraan went. Met de trekker, de bladblazer, zagen, grasmaaier enz.
Ik kan haar bijvoorbeeld prima rijden met mega wind ze is alleen dan heel scherp maar wel te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 22:12 



 
Profiel   

Dat is idd een sensibel paard, maar wel nuchter. Maar persoonlijk zou ik idd echt het lijstje klein houden, focussen op wat je fysiek wilt verbeteren. Obsession is echt wel een goede optie. Vitalis is een zoon van Vivaldi en die geeft de liefste paarden ooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 22:17 



 
Profiel   

parnassia schreef
Mauro lijkt mij idd ook geen verkeerde optie.

Ondanks geboren/getogen/zelfde opvoeding etc vind ik altijd wel grote verschillen te zien, terwijl ze hier van alles meemaken. Sommigen zijn idd tien jaar later nog steeds niet gelukkig met weer een nieuwe bloembak, anderen hebben er nog nooit naar gekeken. En dan kunnen ze op de hulpen ohz met dezelfde gevoeligheid reageren. Wat mij betreft hebben "de genen" best wel eea te zeggen.


Dat dus. Zie je ook bij mensen. Ik ben ook weer anders dan mijn broer en zus. Maar heb wel dezelfde ouders.
Je probeert ze aan zoveel mogelijk te laten wennen maar niet alles wordt gewoon voor ze. Heb al meerdere keren geprobeerd om om te draaien en dan op haar kont te aaien maar ze blijft daar van schrikken . Ze is heel gevoelig voor aanrakingen dan. Kan ook geen vliegenspray gebruiken. Maar glansspray in haar staart kan wel.
Met wandelen kan ze juist op iets afstappen wat ze maar raar/eng vindt en dan is het weer goed. Maar voor een jong paard doet ze het heel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 22:23 



 
Profiel   

Zo werkt fokken helaas niet, Obsession heeft ook nog een moeder en moederlijn (waar Jameson ook uit komt)die ook het ea zeggen. Over het karakter en wat hij doorfokt kunnen we pas wat zeggen als zijn nakomelingen ohz komen.

Mauro is natuurlijk lijnenteelt op Ferro, weet niet of dat verstandig is met een stap die verbeterd moet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 22:24 



 
Profiel   

Cantodea11 schreef
Als je voor goed karakter gaat zou je McLaren kunnen overwegen dat is een ontzettende lieve en goedaardige hengst
Vorige week Mauro gezien die is ook een aanrader wat een mooi beest en ook goed karakter


McLaren zou ik persoonlijk voor deze merrie niet kiezen.
Geeft zeker fijne karakters, maar past imo beter op wat grotere en grovere merries.

Mauro heeft dan weer Ferro in de lijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 22:32 



 
Profiel   

Ik zou voor beiden niet kiezen met deze merrie. Met die hengsten ga je idd de zwakkere punten niet verbeteren denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 22:46 



 
Profiel   

De stap zou ik wel aandurven, ivm het stukje overstap/losgelatenheid dat Mauro hier zelf in laat zien.

Maar ja, kan natuurlijk dat t Ferro stukje teveel gaat domineren. Ferro twee keer vind ik (net) ver genoeg weg zitten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-23 22:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 7 [ 175 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen