Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze voor NRPS merrie

 
Profiel   

Hallo! :wave:

Voor komend jaar ben ik langzaam aan op zoek naar een goede hengst voor mijn D-pony merrie Odette van de Beekerheide.

Ze is een 12 jarige NRPS merrie van 1,48m met veel body/massa/bot. Haar vader is de New Forest hengst Orchid's Floris, haar moeder is de pony merrie Cleo van de Beekerheide, een dochter van Conrad SR en zij is ook de moeder van de recent gekeurde hengst Nilay van de Beekerheide. Cleo is een zus van de EK merrie Nina van de Beekerheide en zij is weer de moeder van de goedgekeurde hengst His Royal Badness DK en Madness DK.

En verder komen er nog tientallen andere goede sport pony's (EK springen en dressuur) en vele goedgekeurde hengsten uit haar directe moederlijn.

Ik zoek een hengst voor haar die veel lossigheid en souplesse heeft en sterk beweegt. Voldoende lengte heeft, niet te veel massa/body en verder correct gebouwd is en een goed/werkbaar karakter.

De merrie zelf beweegt heel sterk met een zeer goede stap en galop, goede draf met veel ruimte en kracht, maar zou net wat meer souplesse/lossigheid mogen hebben. Staat correct op de benen, kan genoeg lengte nemen, maar zou zeker niet korter mogen.

Dit jaar heeft ze een bijzonder goed hengst veulen gekregen van de Deense kampioens hengst Strandgaards Mangold (een zoon van FS Mr. Right). Helaas is hij voorlopig niet meer beschikbaar voor de fokkerij en wordt hij nu eerst op FEI niveau uitgebracht, anders was de keuze erg makkelijk geweest. :j

Ik zoek een D pony hengst, liever wat kleiner om zo in de D maat te blijven, omdat de merrie zelf al groot is en ook haar moederlijn groot is/fokt. Haar eerste veulen is ook al flink aan de maat, maar blijft waarschijnlijk wel gewoon in de D maat.

Eventueel sta ik ook open voor een goede rijpaard hengst (dressuur gefokt) die niet te groot is, maar haar wel goed kan aanvullen en verbeteren, met name qua beweging. Met als doel een goed (klein) sport paard te kunnen fokken en eventueel met een merrie veulen uiteindelijk weer terug naar de pony maat te kunnen fokken.

Liever geen schimmel of bonte hengsten.

Één heel belangrijk punt, de hengst MOET op een EU station staan of in Zweden staan.

Citaat
Op dit moment staan op mijn lijstje:
- FS Mr. Right
- FS Next Diamond

- Franklin
- Janeiro Platinum



[ img ]

[ img ]

Hier was ze hoogdrachtig en een beetje te dik :=
[ img ]


Haar hengst veulen van dit jaar
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 20:21 



 
Profiel   

https://stalbrinkman.nl/dressuurhengsten/ferguson/
fijne hengst, nakomeling die ik ken is een van begin 1,60, heel fijn karakter.

https://www.denieuweheuvel.com/hengst-ducatidubois/
volgens mijn idee is de nieuwe heuvel een eu station

https://www.holstud.nl/hengstenoverzich ... ategory=10
holstud is dacht ik ook een eu station

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 20:48 



 
Profiel   

Ik zit zelf niet zo in de pony hengsten, maar met het lezen van dit topic schoot gelijk D’Joep bij te binnen. Rijpaard hengst, niet te groot die denk ik goed aansluit bij jouw overige wensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 09:01 



 
Profiel   

lailapri schreef
https://stalbrinkman.nl/dressuurhengsten/ferguson/
fijne hengst, nakomeling die ik ken is een van begin 1,60, heel fijn karakter.

https://www.denieuweheuvel.com/hengst-ducatidubois/
volgens mijn idee is de nieuwe heuvel een eu station

https://www.holstud.nl/hengstenoverzich ... ategory=10
holstud is dacht ik ook een eu station


Ferguson vind ik inderdaad ook echt hele goede hengst! Heel goed bewegen, maar zoek eigenlijk een hengst met iets meer lossigheid. Hij is niet strak of iets dergelijks, maar denk dat hij niet genoeg lossigheid kan toevoegen aan mijn merrie.

Maar ik ga wel even verder kijken naar nakomelingen, misschien zit ik er naast. :D

Ducati is voor zo ver ik weet niet EU beschikbaar. Maar ook mist hij wat te veel lossigheid en zijn lichaamsgebruik spreekt mij ook niet zo aan. Te weinig schouder vrijheid en te veel stuwend achterbeen. Verder wel een mooie pony om te zien en interessant gefokt.

Holstud heeft in ieder geval wel EU beschikbare hengsten ter dekking staan, maar ik kan zo niet vinden of de pony dat ook is. Wel een mooie pony met een mooi type! Ga even verder informatie zoeken, bedankt!


simpie94 schreef
Ik zit zelf niet zo in de pony hengsten, maar met het lezen van dit topic schoot gelijk D’Joep bij te binnen. Rijpaard hengst, niet te groot die denk ik goed aansluit bij jouw overige wensen.


Deze wel al eens voorbij zien komen tijdje terug, maar verder niet meer aan gedacht! Mooi type, veel uitstraling en zelfhouding. Ga even kijken of ik meer informatie kan vinden en ook wat meer video's, kon er zo snel maar 1 vinden, maar daar had hij erg veel spanning en bleef hij best kort en strak bovenin. Kan zo ook even niet vinden of en waar hij ter dekking staat.


Bedankt! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 11:30 



 
Profiel   

Leuke merrie! Ik ga niet zomaar een hengst roepen dat vind ik lastig zat, ben zelf erg van het wikken en wegen :+ .

Waar ik wel mijn bedenkingen bij heb is FS Mr. Right. Tophengst die geweldige nakomelingen geeft maar...WFFS positief is. Geeft toch kans op een veulen dat het gen ook draagt en zo'n dier is minder interessant voor de fokkerij in de toekomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 11:43 



 
Profiel   

Leuke merrie inderdaad! Ik zit niet in de ponyhengsten, maar ik zou denken aan een Totilas-zoon in verband met de maat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 11:50 



 
Profiel   

Ga toch iets in de groep gooien :+ .

Deze https://danicaduen.de/hengste/dream-date/ is een hengst met héél veel losheid. Volg hem al een tijdje. Hij komt ook uit een mooi ponylijntje (geen paarden erin), uit een moeder van Hesselteichs Golden Dream. Dat zou met HET GD erachter nog wel eens heel mooi kunnen passen. En meegenomen, kleurtjes kans :D .
Of verzenden naar Zweden een optie is geen idee overigens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 11:54 



 
Profiel   

Ik heb mijn merrie nu drachtig van FS Mr Right, maar ik zal als je voor hem kiest, eerst je merrie testen op WFFS. Mijn merrie is gelukkig negatief, dus daarom toch voor hem gekozen. Evt. veulen laat ik ook testen.

<3 Die Dream Date is ook wel heel erg gaaf

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 13:10 



 
Profiel   

LDRD schreef
Ga toch iets in de groep gooien :+ .

Deze https://danicaduen.de/hengste/dream-date/ is een hengst met héél veel losheid. Volg hem al een tijdje. Hij komt ook uit een mooi ponylijntje (geen paarden erin), uit een moeder van Hesselteichs Golden Dream. Dat zou met HET GD erachter nog wel eens heel mooi kunnen passen. En meegenomen, kleurtjes kans :D .
Of verzenden naar Zweden een optie is geen idee overigens.

Hele gave hengsten maar niet eu, ik wil er ook graag dekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 14:00 



 
Profiel   

Ik heb een merrie met veel lossigheid en ik vind het juist ellendig. Alles beweegd, gehele ruggegraad swingt, hoofd continu van links naar rechts, ook veel flexibiliteit in de gewrichten. Ik ben alleen maar bang dat ze stuk gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 14:06 



 
Profiel   

Ik dacht dat D’Joep via De Capreton beschikbaar was, maar dat was dus 2020..

Andere hengst met veel lossigheid en niet teveel maat is Johnny depp.
Je gaf zelf aan dat je denkt dat Ferguson niet voldoende souplesse heeft/geeft maar kijk bijvoorbeeld eens bij de nakomelingen als Lightning star en My Precious.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 17:57 



 
Profiel   

Ik zag Franklin ook op je lijstje staan .. even een tip goed kijken naar het karakter van je merrie.

Ik heb zelf een 5 jarige Franklin merrie ( Franklin x Lord Leatherdale ) maar die kan vreselijk heet worden in het werk. Verder een super fijne merrie in de omgang echt een knuffel maar zoveel werklust dat dit haar ( ons) nog weleens in de weg zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 18:08 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
dit is een glamourdale x djamai du bois, ook paard op pony dus, van 2020. best leuk geworden al zeg ik het zelf

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 18:14 



 
Profiel   

Dankjewel allemaal!
Ben ook echt heel erg blij met deze merrie. :D

Heel interessante lijn, zelf correct gebouwd en goed bewegen en een fantastisch dier om op stal te hebben staan. <3
Net zoals haar zoon dit jaar, die we aanhouden en hopelijk mee naar de hengsten keuring kunnen nemen over een paar jaar.

WFFS maak ik mij geen zorgen om, in de zin dat ik ze niet per definitie uitsluit. Mijn merrie is uiteraard vrij (van alle testbare erfelijke ziektes/aandoeningen), dus een drager als hengst is een optie als de hengst verder past. Als er twee gelijkwaardige hengsten zijn, heeft de niet-drager natuurlijk de voorkeur. Helaas zijn er alleen erg weinig goede pony hengsten (dressuur) hier in Zweden beschikbaar en ook erg weinig op EU stations.

Een aantal erfelijke ziektes/aandoeningen fok ik echter per definitie niet mee, ook niet als drager, omdat deze als drager ook symptomen kunnen geven (zoals bijvoorbeeld CA en myotonie, die laatste was met de merrie nog even spannend, omdat haar vader drager is, gelukkig is ze zelf vrij).

Of ze minder interessant zijn voor de fokkerij als WFFS drager vraag ik me eigenlijk af. Een zoon van Mr. Right, die ook drager is, heeft vorig jaar meer dan 300 merries gedekt, wat voor een pony hengst bizar veel is.

Dream Date vind ik ook een fantastisch dier! Helaas inderdaad niet EU beschikbaar.
Cosmopolitan is ook een hengst die ik waanzinnig vind, maar ook niet EU. Zo zijn er nog meer hengsten die heel goed zouden passen, maar niet op een EU station staan of in ieder geval niet EU beschikbaar zijn.


lailapri schreef
Ik heb een merrie met veel lossigheid en ik vind het juist ellendig. Alles beweegd, gehele ruggegraad swingt, hoofd continu van links naar rechts, ook veel flexibiliteit in de gewrichten. Ik ben alleen maar bang dat ze stuk gaat


Ja dat is inderdaad weer het andere uiterste, maar mijn merrie kan wel echt wat meer lossigheid/souplesse gebruiken. Met de juiste training heeft ze wel echt een goed lichaamsgebruik en krijg je haar ook fijn en los door het lichaam. Maar van nature mist ze dat wel.

De hengst waarvan ze dit jaar een veulen gehad heeft, heeft zelf heel erg veel lossigheid en souplesse en het veulen heeft van allebei het goede meegekregen. Het sterke en de kracht van de moeder, maar souplesse van zijn vader. Waardoor het eigenlijk precies goed is. :D

Dit is een stukje van de presentatie na zijn goedkeuring als 3 jarige, maar kan even de andere betere video niet vinden. Geeft een idee in ieder geval



simpie94 schreef
Ik dacht dat D’Joep via De Capreton beschikbaar was, maar dat was dus 2020..

Andere hengst met veel lossigheid en niet teveel maat is Johnny depp.
Je gaf zelf aan dat je denkt dat Ferguson niet voldoende souplesse heeft/geeft maar kijk bijvoorbeeld eens bij de nakomelingen als Lightning star en My Precious.


Misschien dat ze eerst op de sport focussen? Kan in ieder geval niet terug vinden.

Die laatste twee zijn inderdaad wel hele fijne paarden! Benieuwd wat voor moeders daar achter zitten.


moniek21 schreef
Ik zag Franklin ook op je lijstje staan .. even een tip goed kijken naar het karakter van je merrie.

Ik heb zelf een 5 jarige Franklin merrie ( Franklin x Lord Leatherdale ) maar die kan vreselijk heet worden in het werk. Verder een super fijne merrie in de omgang echt een knuffel maar zoveel werklust dat dit haar ( ons) nog weleens in de weg zit.


Merrie heeft een heel fijn karakter, maar ook erg werkwillig en daardoor soms wat heet. Dus misschien dat dat dan niet de beste combinatie is. :=
Wel een hele gave hengst met goede nakomelingen.


lailapri schreef
[ [url=m/Qr53QV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WqNaqc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/S6MtqH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/09ogaL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1PuIlC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/C8TU9F.jpg]Afbeelding[/url] ]
dit is een glamourdale x djamai du bois, ook paard op pony dus, van 2020. best leuk geworden al zeg ik het zelf


Inderdaad goed gelukt. :j

Glamourdale heb ik ook wel in gedachte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 18:51 



 
Profiel   

glamourdale merries zijn ook niet altijd even makkelijk. kunnen erg snel zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 18:54 



 
Profiel   

Lailapri, ik zag een stukje voorbij komen waarin je zegt dat je een merrie hebt met veel lossigheid waarbij alles beweegt ..
Dat heb ik dus ook met mijn merrie .. pff niet makkelijk zo flexibel alles beweegt onder je .. ik heb er liever 1 die wat minder is hahaha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 20:29 



 
Profiel   

Tis de lastigste te rijden, maar dek haar met een hengst met kracht en je krijgt super veulen. Heb dr nu gedekt van gorgeous latino. Ik had nog zo een flexie merrie (allebei arabierige moeder en djamaï du bois als vader) daar heb ik 4 veulens mee gefokt en allemaal goede veulens. De glamourdale is er een van.

Een nakomeling van de 1e merrie wordt mogelijk ggk hengst naar denk niet zomaar eu hengst.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 22:49 



 
Profiel   

Snap je punt hoor, maar ik zou persoonlijk nooit met WFFS fokken, ook niet als de merrie vrij is. Ik heb toevalligerwijs een merrie gehad die positief was en hoe je het ook draait of keert, heel veel kopers haken af hoe goed de merrie verder ook is.
En ik denk dat een hengstveulen tzt op de keuring kansloos is als hij positief is.
Voor mij niet meer in ieder geval, keuze zat uit WFFS negatieve hengsten.

Al enig idee overigens waar je de hengst van dit jaar tzt zou willen aanbieden? Wordt dat in Zweden of kom je ermee naar NL?


Laatst bijgewerkt door LDRD op 07-11-21 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 10:24 



 
Profiel   

Kopers vind ik sowieso lastig volk, als je eerlijk tegen ze bent haken ze af of moet je een dier weggeven, als ze vervolgens een prul bij een handelaar kopen voor teveel geld en die later vanalles blijkt te mankeren gaan ze de held uithangen met wilde verhalen en is geen behandeling te gek 8)7
Ik koop zelf liever bij iemand die eerlijk is, dan weet ik wat ik koop en wat er al aan gedaan is, wat wel of niet kan, en zeg zelf heel wat schoonheidsdingetjes krijgt een dier nooit last mee. Net als een enkel gen van een ziekte die pas bij uiting komt met 2 genen. Ik zou zo een merrie wel durven kopen, maar dan wel bewuster fokken met bewezen negatieve hengsten en misschien de positieve hengsten die ervan komen ruinen en als gebruiksdieren verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 10:32 



 
Profiel   

Kopersvolk...tsja, laten we het daar niet over hebben :+ .

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 10:37 



 
Profiel   

Helaas is keuze zat hier in Zweden dus niet echt van toepassing. :=
Kwalitatief goede pony hengsten (dressuur) zijn er gewoon geen.

Maar ik snap je punt zeker en in Nederland is dat ook een veel makkelijkere selectie criteria, maar voor mij is het geen "beperking". Als het een goede hengst is die goed bij de merrie past, maar wel drager is, laat ik hem in ieder geval niet staan. Ook heb ik zelf geen moeilijkheden ondervonden bij verkoop van dragers, maar lastige kopers heb je overal wel...

Cijfers in Zweden laten wel zien dat drager hengsten gewoon volop gebruikt worden, zelfs de meest gebruikte rijpaard hengsten zijn dragers (oa Jovian en Springbank).


Beide hengsten wil ik in ieder geval in Zweden aanbieden, de andere is een NWR hengst dus die wil ik dan ook in NL als NWR aanbieden en dan dus waarschijnlijk gewoon maar allebei mee, week ervoor of erna is ook vaak het NRPS. Duitsland/Denemarken zitten ook wel in gedachten.

Maar eerst allebei maar gezond en heel 2,5/3 jaar worden, zich goed blijven ontwikkelen en ook goed genoeg zijn om ze überhaupt mee te nemen natuurlijk. :D
En dan even kijken hoe en wat, keuring in Zweden is een stuk later dan in NL. Dus dan zou het interessanter zijn ze eerst in NL aan te bieden en daarna in Zweden. Anders wordt het eerst Zweden en als 3,5/4 jarige in NL.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 12:06 



 
Profiel   

Ja, gezond opgroeien is wel een voorwaarde. Ben benieuwd tegen die tijd :j .

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 12:13 



 
Profiel   

Vanwege je voorwaarden en wensen denk ik aan Danciero, de hengst heeft zelf veel lossigheid en is niet super groot en staat bij Helgstrand dus volgens mij EU beschikbaar.

Ponyhengsten zou ik zo niet weten wbt EU stations.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 12:45 



 
Profiel   

Ik heb de ballen verstand van fokken en lees deze topics graag uit interesse.

Je wilt een hengst van een eu station, maar wat is dat en hoe word je EU station?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 13:23 



 
Profiel   

Is diepvries geen optie voor je? Daarmee vergroot je toch weer de keuze. Want het is inderdaad geen grote groep. De meeste Duitse hengsten zijn niet EU beschikbaar.

Next diamond vind ik persoonlijk wel echt een heel fijne hengst. Voor mij is de lijnteelt en de maat een klein issue. Maar hij blijft op mijn lijstje voor een ander jaar. De lijnteelt is ook maar net hoe je er tegenaan kijkt. Denkt dat menig rijpaardfokker er niet over zou vallen.
Een drager laat ik ook liever staan maar al met al vind ik het buiten dat aspect wel een hengst waar je wat mee kunt.

Ik vind kopen niet lastig. Als het me bevalt dan koop ik meestal snel maar verkopen ander verhaal pffff :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 14:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen