Hengstenkeuze nrps d pony merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marjolein88

Berichten: 4051
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:19

lailapri schreef:
Officieel mag alleen een eu station over de grens versturen toch?


Klopt en bovenstaande Duitse stations zijn dat niet, en krijg je torenhoge boetes als je het toch laat versturen en gepakt wordt.
Daarnaast met de nieuwe regels rondom UBN wordt meteen inzichtelijk als je pony gaat registreren van buitenlandse vader die niet van EU station afkomt. Dan moet je namelijk de NVWA papieren kunnen laten zien dat je de merrie daar hebt laten insemineren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:09

marjolein88 schreef:
lailapri schreef:
Officieel mag alleen een eu station over de grens versturen toch?


Klopt en bovenstaande Duitse stations zijn dat niet, en krijg je torenhoge boetes als je het toch laat versturen en gepakt wordt.
Daarnaast met de nieuwe regels rondom UBN wordt meteen inzichtelijk als je pony gaat registreren van buitenlandse vader die niet van EU station afkomt. Dan moet je namelijk de NVWA papieren kunnen laten zien dat je de merrie daar hebt laten insemineren.

Het zal op de 1 of andere manier heus wel kloppen want 2 jaar geleden zijn ze vreselijk aangepakt dus die nemen niet zomaar meer iets mee.

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:16

lailapri schreef:
Officieel mag alleen een eu station over de grens versturen toch?

Klopt ja :j

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 17:28

Neonlight schreef:
lailapri schreef:
Officieel mag alleen een eu station over de grens versturen toch?


Klopt inderdaad. :j
Vorig jaar was ik iets van 65 euro verzendkosten per keer kwijt vanuit Duitsland, met hippo-express. Die 57 euro zal dan inderdaad wel ex BTW zijn.


Nieuwsgierig :D ! Met welke hengst heb je toen gedekt?

Inmiddels wat meer onderzoek gedaan en contact gehad met iemand aangeraden via het NRPS die veel te maken heeft met sperma en het buitenland. Dit is wat ik heb begrepen: De verzender is ten alle tijden verantwoordelijk voor het papierwerk voor het transport. Als hij/zij er niet op wijst met bestellen kan je er dus vanuit gaan dat het papierwerk in orde is. De merriehouder is echter verantwoordelijk voor het inschrijven van je veulen én de problemen die daar evt uit voortkomen, in die zin is het dus toch wel erg handig goed te checken hoe of wat voor je besteld gezien het inderdaad tegenwoordig steeds makkelijker wordt voor de NVWA te zien wat je doet.

Toch vind ik het bijzonder dat het zo lastig is. Er lopen zo ongelofelijk veel nakomelingen in Nederland van Duitse hengsten uit Nederlands merries. Ik kan me niet voorstellen dat deze merries allemaal in Duitsland hebben gestaan voor het insemineren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengstenkeuze nrps d pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:08

De inseminerende dierenarts schrijft het dekformulier. Daarom is het ook helemaal niet aan de orde of een hengstenstation wel of geen EU station is. Dat wordt bij inschrijving niet gecontroleerd. Zou ook niet kunnen want stamboeken hebben een registratieplicht.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Hengstenkeuze nrps d pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:16


Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hengstenkeuze nrps d pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:49

Bonnieaw, ik verwacht een veulen van FS Next Diamond. TS was deze hengst ook opgevallen, maar helaas had mijn merrie verworpen, kwam niet in de cyclus en ik verwacht pas eind juni nu een veulen, voor TS te laat om dit mee te nemen in haar beslissing voor hengstenkeuze.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 11:54

Neonlight schreef:
Bonnieaw, ik verwacht een veulen van FS Next Diamond. TS was deze hengst ook opgevallen, maar helaas had mijn merrie verworpen, kwam niet in de cyclus en ik verwacht pas eind juni nu een veulen, voor TS te laat om dit mee te nemen in haar beslissing voor hengstenkeuze.

Er komt nu ook een appie hengst bij het nrps. Misschien iets voor jou merrie?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 12:13

Moederlijn is vanuit Sonny af Hojmark en Krimh gefokt , niet vast in de D-pony maat. Geen idee hoe groot de hengst is, maar sowieso kun je een terugslag in maat krijgen, dat risico wil ik niet lopen.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstenkeuze nrps d pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 14:41

Was als veulen wel een heel goed veulen, ben dus wel benieuwd.

De nwr pony's zitten ook allemaal engels of arabisch volbloeden in. Doorgaans ook groter als d pony's. Denk dat voor wat betreft maatvast je dan beste duits kunt nemen al zitten daar ook wel dieren tussen die met 2,5/3 jaar 1,48 zijn en altijd voor die maat blijven staan.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hengstenkeuze nrps d pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:58

Ik heb wel iets marge, mijn merrie zit niet helemaal tegen de 1.48 aan, maar met mijn vorige merrie heb ik de terugslag van Sonny bloed in stokmaat wel gemerkt. :)) Al haar veulens zijn ruim groter geworden als je gezien de stokmaat merrie en stokmaat hengst zou verwachten.
Daarom probeer ik de meer maatvast gefokte hengsten te gebruiken. :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:21

Neonlight schreef:
Ik heb wel iets marge, mijn merrie zit niet helemaal tegen de 1.48 aan, maar met mijn vorige merrie heb ik de terugslag van Sonny bloed in stokmaat wel gemerkt. :)) Al haar veulens zijn ruim groter geworden als je gezien de stokmaat merrie en stokmaat hengst zou verwachten.
Daarom probeer ik de meer maatvast gefokte hengsten te gebruiken. :)

Maar Krimh is niet zo groot dus dat scheelt misschien.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:57

1.55m en Sonny 1.67m, dat is stevig groter dan de D-maat. En dus niet 1 keer maar de hele moederlijn is dus groot. Ik denk dat betreffende hengst ook ruim uit de D maat valt.
Ik probeer echt een D-pony te fokken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:04

Neonlight schreef:
1.55m en Sonny 1.67m, dat is stevig groter dan de D-maat. En dus niet 1 keer maar de hele moederlijn is dus groot. Ik denk dat betreffende hengst ook ruim uit de D maat valt.
Ik probeer echt een D-pony te fokken.

Als je goed kijkt dan zie je dat de moederlijn eigenlijk verkleind. Er zit 1 uitschietertje van 3 cm naar boven door Sonny maar haar dochter (de moeder van de hengst) is weer kleiner, ondanks de vader (Krimh) van 1.55) en Winston jr. waarmee ze gedekt is, is 1.44. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Voor de rest blijft het atijd gokken natuurlijk.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hengstenkeuze nrps d pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:13

Ik snap precies wat je bedoelt, Sonny fokte niet groot, veel nakomelingen zijn in die maat. Maar juist Sonny was het die bij mijn merrie die terugslag gaf. Mijn vorige merrie haar moederlijn was ook die maat. Zelf, met Kantjes Ronaldo als vader was ze 1.49m. Al haar nakomelingen, met steady maat gefokte vaders, waren boven de 1.53m. Met de grootste op 1.60m.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstenkeuze nrps d pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 21:15

Chewano heeft bij mij ook wel gestrooid in de maat met ook een 1,60 uit een pony merrie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:16

Neonlight schreef:
Ik snap precies wat je bedoelt, Sonny fokte niet groot, veel nakomelingen zijn in die maat. Maar juist Sonny was het die bij mijn merrie die terugslag gaf. Mijn vorige merrie haar moederlijn was ook die maat. Zelf, met Kantjes Ronaldo als vader was ze 1.49m. Al haar nakomelingen, met steady maat gefokte vaders, waren boven de 1.53m. Met de grootste op 1.60m.

Ik snap ook wel dat je perse in de D maat wilt blijven. Ik zou gewoon kijken hoe groot die hengst is straks. Zijn vader is maar klein met zijn 1.44 dus met een beetje mazzel is hij ook klein.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hengstenkeuze nrps d pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 23:55

Zolang er nog genoeg keuze is aan andere geschikte hengsten wacht ik mooi af tot de nakomelingen ouder zijn. :) Kleur is meegenomen maar ondergeschikt aan kwaliteit.

Terug naar de hengsten voor TS, haar topic en mijn merrie wordt dit jaar niet gedekt. :)

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 00:41

Hij is bij het nrps niet genomen. De galop was ook wel springerig en hij had wat weinig lengte. Toch denk ik dat hij enkele van mijn merries wel kan verbeteren, mocht hij elders ggk worden en ter dekking komen.

Voor caia neig ik wel naar gin fizz, next diamond of cream de luxe dv (nwpcs aangewezen afgelopen keuring). Bij het NRPS vond ik day dream nf ook wel passend voor deze merrie maar ik twijfel teveel over de lijnteelt op don carino (vader van de moeder van mijn merrie en vader van de moeder van de hengst). Tevens fokt de hengst terug op golden isha, mijn merrie heeft don cremello in de bloedlijn, een nakomeling van golden isha. Mogelijk een te grote gok.

Annash
Blogger

Berichten: 26516
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:10

Ik heb FS Next Diamond vorige week nog live gezien, echt een super fijne hengst dat. Heel relaxed, koppie mooi bij de les, fijn bewegen!

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:32

Cream vind ik dan weer echt niks aan. Ik zie niet wat de meerwaarde van die hengst is tegen over het stamboek vergeleken met een Cassanova du bois. :o
Fizz blijf ik nieuwsgierig naar beeldmateriaal. Zolang dat er niet is vind ik het lastig oordelen.
Next Diamond is wel meer in opkomst. Voordeel met dat lijntje vind ik het fijne nuchtere karakter.

Neon ondanks dat het niet jouw topic is, ben ik wel benieuwd naar jouw hengstenkeus dit jaar!

Lailapri over welke hengst heb je het?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hengstenkeuze nrps d pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:44

Mijn merrie is eind juni pas uitgerekend, ik sla een jaar over. :)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:06

Isala’s Linnaeus is bij de herkeuring van het NRPS toch nog genomen en wordt ook aangeboden bij de NAS.

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:10

Neonlight schreef:
Isala’s Linnaeus is bij de herkeuring van het NRPS toch nog genomen en wordt ook aangeboden bij de NAS.


mij verbaasde de uitslag een beetje dat alle hengsten die aangeboden zijn voor de herkeuring ook allemaal nu toch goedgekeurd zijn. Was de centrale hengstenkeuringscommissie dan te streng geweest? Of is de herkeuringscommisie dan juist gul?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Hengstenkeuze nrps d pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:13

Of de hengsten hebben zich in minder spannende omgeving beter laten zien?