Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze nrps d pony merrie

 
Profiel   

Komend seizoen wordt 1 van mijn nrps pony's alweer 3 jaar oud. Ik weet nog niet zeker of ik haar komend jaar al zou willen laten dekken maar oriƫnteren kan natuurlijk altijd.

De merrie komt uit een goede moederlijn welke is opgebouwd uit de beste bloedlijnen van stoetetij du bois. Haar vader is vooral heel lief en zit exterieurmatig goed in elkaar. Ik heb uit deze 2 al 2 hele fijne merries gefokt met beide een uitmuntend karakter. Ik wil het liefst wel het karakter behouden dus hengsten die lastig fokken heb ik geen interesse is. Hengsten die zelf wat meer karakter hebben maar dat bewezen niet doorfokken zijn wel welkom. Uiteraard voedt moeder het kind op en ik kan me niet voorstellen dat ze dit niet goed zou doen.

De merrie beweegt goed maar ietswat meer ruimte en souplesse is de beweging mogen hebben. Ze is misschien wat horizontaal, wat meer bergop zou dus mooi aanvullen. De hengst moet correct op de benen staan, een goede rug hebben en naast goede gangen ook een leuke sprong kunnen maken. Lekker allround dus. Ik hou wel van duits bloed maar een scheut welsh (a of b) is ook welkom ivm het kunnen registreren bij het wpcv. Een andere plus zou zijn stippen of bewezen witgenen. Ik vermoed dat deze merrie wel het gen LP heeft maar geen witmakers. Ik fok het liefst in de d maat of kleiner, het wordt haar 1e veulen en daarbij zie ik groter nog niet zitten.

Wat betreft registraties de merrie draagt voldoende bloed voor een nrps veulen ookal heeft de vader geen arabisch bloed.
Kunnen registreren bij het wpcv zou een plus zijn.
En/of appaloosa kleurtje en dus registratie nas zou ook een plus zijn.
Schroom je echter niet hengsten te plaatsen zonder stippen of welsh bloed.

Ik heb momenteel alleen foto's in beweging:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Afstamming:
https://nrps.nl/database/52800820190006 ... ina-s-caia
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 03:22 



 
Profiel   

vroege voorjaar 2021 gevonden op mijn laptop, hier moet ze nog 2 worden
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 05:58 



 
Profiel   

Zelf ben ik aan het kijken voor mijn E-pony merrie naar een leuke hengst voor volgend jaar. Ik ben nog niet heel kritisch aan het selecteren, maar kwam deze hengst tegen op de site van het Welsh pony stamboek. Ik vind hem erg aansprekend :j

https://welsh-hengsten.nl/dekhengst/hulst-moonlight/

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 08:06 



 
Profiel   

https://nrps.nl/database/528008201800067-madness-dk

Vind dit een hele leuke hengst, ook met al dat wit <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 09:04 



 
Profiel   

beide vind ik zo op de foto mooie dieren om te zien. Ik ga eens filmpjes erbij zoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 18:33 



 
Profiel   

hulst moonlight is naar het buitenland?
madness kan lekker lopen.

Ik zag zelf nog der charmeur kh maar ik denk dat hij beter bij een andere merrie past en steendieks exclusiv

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 19:44 



 
Profiel   

beide van bovenstaande ponyhengsten zijn niet beschikbaar.
Ik denk zelf dat je goed moet kijken naar een langgelijnde hengst met veel front. Maar misschien nog een jaartje wachten? Pony ziet er nog erg jeugdig en onvold. ontwikkeld uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 12:29 



 
Profiel   

Ik zou hier te vraag gaan...https://www.stoeterijdubois.nl/hengsten.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 13:02 



 
Profiel   

vivana schreef

Ze heeft zowel het bloed van don cremello als cassanova als davinci

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 17:59 



 
Profiel   

hooffie schreef
beide van bovenstaande ponyhengsten zijn niet beschikbaar.
Ik denk zelf dat je goed moet kijken naar een langgelijnde hengst met veel front. Maar misschien nog een jaartje wachten? Pony ziet er nog erg jeugdig en onvold. ontwikkeld uit

Dank voor de tip. Op de foto's is ze natuurlijk 2 maar moeder is ook pas met 4 gedekt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 17:59 



 
Profiel   

Een hengst die mooi opwaarts is en een niet te lange rug heeft met mooi front en achterbeen is wat je zoekt, denk ik. Binnen de welsh nwr/partbred zijn er wel een paar en nrps ook vast, maar daar zit ik minder in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 19:21 



 
Profiel   

lailapri schreef
vivana schreef

Ze heeft zowel het bloed van don cremello als cassanova als davinci

Dus kun je aan haar advies vragen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 18:56 



 
Profiel   

ow bedoelde je het zo ;) ik begreep het anders omdat geen van haar hengsten er dus echt goed op past. Haar moeder is namelijk lijnteelt op carina via camilla en carino, en haar vader is een directe zoon van don cremello. Davinci komt uit een volle zus van haar moeder, don cremello is haar opa, cassanova zit het verste weg, maar heeft de moeder van carino in zijn lijn zitten als oma. Dat zou dan de meest veilige optie zijn maar hoe ver moet je willen gaan met lijnteelt. Zeker in deze tijden waar voldoende vers bloed te vinden is of in ieder geval lijnteelt pas voorkomt in generatie 5/6.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 01:29 



 
Profiel   

Ik vind de foto's lastig te beoordelen, dus mijn input komt even los van de merrie.
Bij de Welsh keuring van dit jaar vielen Amalia's Pieter en Marjan's Milan me op als fijne hengsten met goede beweging. Wel zijn de Welsh NWR misschien wat scherper dan wat je zoekt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 15:41 



 
Profiel   

Als zij hun karakter niet heel sterk vererven is er met deze moeder geen man overboord natuurlijj. Braver heb je ze bijna niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 17:27 



 
Profiel   

Ik zag dat du bois een nieuwe hengst heeft/krijgt. Erg benieuwd naar meer info. Op de duitse keuringen ook een aantal gave jonge hengsten gezien van oa gluck auf (vaak wel kort), dallmayr, golden grey, golden pleasure, en nog wel anderen. Maar tis afwachten wie er ter dekking komen en waar.

Ik neig met deze merrie eigenlijk wel naar een uitstapje naar welsh/new forest/? De hengst mag ook best een scheut paard bloed hebben maar voor een eerste veulen wil ik niet de kans op een groot veulen dus de voorkeur voor een hengst zit wel tussen de ongeveer 1,30m en 1,50m.

Ik ben benieuwd wat de keuringen dit jaar gaan brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 18:21 



 
Profiel   

Ik lees mee, ook weer opzoek voor aankomend jaar :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 22:20 



 
Profiel   

De nieuwe hengst van du bois is gaaf.

Gister zat ik een duitse hengstenshow te kijken. Daarbij viel fs next diamond me op. Ook in nl verkrijgbaar.

Ik ben benieuwd wat er op de keuringen voorbij gaat komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 08:37 



 
Profiel   

Ik kwam puur uit interesse even meelezen en zag toen die nieuwe hengst van Du Bois <3
Ik ben heel benieuwd naar bewegingsfilmpjes!! Prachtige hengst!

Wat vind je van deze?
https://zuchthof-kathmann.de/de/hengste ... -gold.html

Afgelopen jaar was hij ook via een hh in NL te bestellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 11:17 



 
Profiel   

Prachtig. Het moet wel echt over de grens verzonden kunnen worden ivm dat ik een heeeeeel eind van de grens woon en alles per ov doe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 12:55 



 
Profiel   

Ik weet van afgelopen jaar dat ik het zelf moest ophalen in Groningen. Ik ben toen weer voor Cas gegaan, omdat het slecht ging met mijn vader en ik daarom niet naar Groningen wilde rijden met de kans dat ik onderweg gebeld zou worden.

Verzenden deden ze toen niet. Wellicht is dat dit jaar anders. Als je wil, kan ik weer even opzoeken welke hh het was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 14:47 



 
Profiel   

Ik zou dan eerder de merrie in groningen zetten :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 17:43 



 
Profiel   

Ter info voor buitenlandse hengsten:

Ik heb met hippoexpress.be contact voor evt halen bij AT Schurf of Danica Duen. Is echt heel betaalbaar ! Voor Cosmopolitan of Dream Date bijvoorbeeld kan ik 's ochtends bellen,wordt dezelfde dag gebracht voor 57euro (ex btw gok ik) ze regelen alles met mijn inseminatiekliniek dus hoef eigenlijk niks te doen verder dan de kliniek te zeggen welke hengst ik wil.

Ik heb nu 3x bij Du Bois gedekt, zeg niet dat ik dit jaar wat anders doe maar wilde de optie voor gebruik van Duitse hengsten wel graag onderzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 20:09 



 
Profiel   

Officieel mag alleen een eu station over de grens versturen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 20:23 



 
Profiel   

lailapri schreef
Officieel mag alleen een eu station over de grens versturen toch?


Klopt inderdaad. :j
Vorig jaar was ik iets van 65 euro verzendkosten per keer kwijt vanuit Duitsland, met hippo-express. Die 57 euro zal dan inderdaad wel ex BTW zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 13:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen