Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 122 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze Toto jr x Cachet L x Krack C

 
Profiel   

Heb op FB advies gevraagd bij de KWPN veulens groep. Nou die adviezen lopen zo uit een :')
Dat is toch maar weer een bewijs dat fokken grotendeels smaak is. 99% van de hengsten die genoemd worden zou ik zelf niet pakken ivm smaak. Zou zomaar kunnen zijn dat het heus wel past op mijn merrie maar de nafok van die paarden spreekt mij niet aan.
Ik ben er nog steeds niet uit maar gelukkig heb ik nog even. Neig toch meer naar een NL hengst maar kan nog steeds niets vinden waarbij ik denk ‘wauw’. Dus denk dan aan een iets goedkopere Duitse hengst, mocht het qua dekken allemaal niet in een keer willen heb ik nog voldoende budget om het 100 keer te proberen :P of ik ga gewoon de gok wagen met een paard die mij enorm aanspreekt (dat wordt dan sowieso een buitenlandse hengst). Keuzes....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 05:41 



 
Profiel   

Bij veel buitenlandse hengsten heb je nog meer onzekerheid, qua fokwaarden, genetisch profiel, oc status dan bij een jonge hengst. Zeker als je voor een goedkopere hengst gaat. Ik zou echt gewoon eens nakomelingen gaan bekijken van verschillende hengsten. Sommige fokken ook anders dan ze zelf zijn, kan best zijn dat de nafok je dan wel aanspreekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 07:54 



 
Profiel   

en er staan in Nederland ook echt veel duits gefokte hengsten ter dekking momenteel

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 07:57 



 
Profiel   

fokfanaat schreef
en er staan in Nederland ook echt veel duits gefokte hengsten ter dekking momenteel

Ken je er een die je mij zou adviseren? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 08:03 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Bij veel buitenlandse hengsten heb je nog meer onzekerheid, qua fokwaarden, genetisch profiel, oc status dan bij een jonge hengst. Zeker als je voor een goedkopere hengst gaat. Ik zou echt gewoon eens nakomelingen gaan bekijken van verschillende hengsten. Sommige fokken ook anders dan ze zelf zijn, kan best zijn dat de nafok je dan wel aanspreekt.

Ja daar heb je ook weer gelijk in! Sommige hengsten fokken inderdaad mooier dan ze zelf zijn daar let ik ook wel op. Daarom liever een hengst waarvan al wel wat nafok bekend is want niet iedere goede hengst geeft ook super fijne nakomelingen en andersom natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 08:04 



 
Profiel   

xmarliez schreef
Heb op FB advies gevraagd bij de KWPN veulens groep. Nou die adviezen lopen zo uit een :')
Dat is toch maar weer een bewijs dat fokken grotendeels smaak is. 99% van de hengsten die genoemd worden zou ik zelf niet pakken ivm smaak. Zou zomaar kunnen zijn dat het heus wel past op mijn merrie maar de nafok van die paarden spreekt mij niet aan.
Ik ben er nog steeds niet uit maar gelukkig heb ik nog even. Neig toch meer naar een NL hengst maar kan nog steeds niets vinden waarbij ik denk ‘wauw’. Dus denk dan aan een iets goedkopere Duitse hengst, mocht het qua dekken allemaal niet in een keer willen heb ik nog voldoende budget om het 100 keer te proberen :P of ik ga gewoon de gok wagen met een paard die mij enorm aanspreekt (dat wordt dan sowieso een buitenlandse hengst). Keuzes....


Ja, heb het gezien dat je daar ook gevraagd had voor fokadvies. Heb zelf het idee dat er niet echt hele goede doordachte adviezen worden gegeven. Alleen hengsten waar ze zelf een goed veulen van gehad hebben, maar hun merrie is jouw merrie niet. Als je het goed wil doen moet je kijken naar de lineaire score, de moederlijn, de vaderlijn, de inteeltscore...Zelf kijk ik altijd naar de afstammelingenkeuring en Google ik op afstammelingen van een hengst of kijk op YouTube. Want wat hierboven al staat, sommige hengsten zijn bloedmooi maar vallen de veulens tegen.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon op je gevoel afgaan en een gokje wagen. Bij het KWPN is het advies natuurlijk wel wat gekleurd omdat ze wel een KWPN hengst(en) adviseren en geen buitenlandse. Ik heb zelf eerder een fokadvies aangevraagd en dat werd gedaan door Floor Droge (met puntjes op de o). Zij heeft natuurlijk al heel veel paarden, veulens, hengsten etc gezien en kan denk ik zeker zeggen wat een goede match is met het bloed dat je merrie voert. Als je bij het KWPN lid bent kost het maar 30,20 euro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:07 



 
Profiel   

Onze Cachet L x Vivaldi merrie is dit jaar gedekt door ook een duitse hengst, wel een jonge. Wij hebben gedekt met Ziyech. Maar onze merrie is 1.76 en langgelijnd, en hij lijkt compacter dus hopen (voor ons) ook dat hij dat wat doorfok. Ik zou een hengst kiezen waar je jezelf goed bijvoelt, of het nou een bewezen buitenlandse hengst is of een jonge kwpn hengst. Zeker omdat het veulen voor jezelf is :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:17 



 
Profiel   

manubres schreef
Ja, heb het gezien dat je daar ook gevraagd had voor fokadvies. Heb zelf het idee dat er niet echt hele goede doordachte adviezen worden gegeven. Alleen hengsten waar ze zelf een goed veulen van gehad hebben, maar hun merrie is jouw merrie niet. Als je het goed wil doen moet je kijken naar de lineaire score, de moederlijn, de vaderlijn, de inteeltscore...Zelf kijk ik altijd naar de afstammelingenkeuring en Google ik op afstammelingen van een hengst of kijk op YouTube. Want wat hierboven al staat, sommige hengsten zijn bloedmooi maar vallen de veulens tegen.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon op je gevoel afgaan en een gokje wagen. Bij het KWPN is het advies natuurlijk wel wat gekleurd omdat ze wel een KWPN hengst(en) adviseren en geen buitenlandse. Ik heb zelf eerder een fokadvies aangevraagd en dat werd gedaan door Floor Droge (met puntjes op de o). Zij heeft natuurlijk al heel veel paarden, veulens, hengsten etc gezien en kan denk ik zeker zeggen wat een goede match is met het bloed dat je merrie voert. Als je bij het KWPN lid bent kost het maar 30,20 euro.

Mee eens ik vond de keuzes die ze aandroegen eerder gebaseerd op eigen smaak dan wat op mijn merrie zou passen.
Bedankt voor de tip! Ga zeker even achter dat fokadvies aan. Sowieso kan dat nooit kwaad en ik heb zelf gewoon veel te weinig ervaring en twijfel te veel en te snel merk ik. Het is allemaal zo nieuw en vorige jaar wist ik het direct bij haar moeder en kreeg ik via bokt de doorslaggevende antwoorden. Nu heb ik niet perse 1 hengst waarvan ik denk ‘dat wordt hem!’.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 13:35 



 
Profiel   

Hootje schreef
Onze Cachet L x Vivaldi merrie is dit jaar gedekt door ook een duitse hengst, wel een jonge. Wij hebben gedekt met Ziyech. Maar onze merrie is 1.76 en langgelijnd, en hij lijkt compacter dus hopen (voor ons) ook dat hij dat wat doorfok. Ik zou een hengst kiezen waar je jezelf goed bijvoelt, of het nou een bewezen buitenlandse hengst is of een jonge kwpn hengst. Zeker omdat het veulen voor jezelf is :j

Dat is een mooie hengst inderdaad! Ik vind hem niet perse heel compact? Ik vind m eigenlijk ook nog wel een voor mij bij op het lijstje :') :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 13:38 



 
Profiel   

xmarliez schreef
Hootje schreef
Onze Cachet L x Vivaldi merrie is dit jaar gedekt door ook een duitse hengst, wel een jonge. Wij hebben gedekt met Ziyech. Maar onze merrie is 1.76 en langgelijnd, en hij lijkt compacter dus hopen (voor ons) ook dat hij dat wat doorfok. Ik zou een hengst kiezen waar je jezelf goed bijvoelt, of het nou een bewezen buitenlandse hengst is of een jonge kwpn hengst. Zeker omdat het veulen voor jezelf is :j

Dat is een mooie hengst inderdaad! Ik vind hem niet perse heel compact? Ik vind m eigenlijk ook nog wel een voor mij bij op het lijstje :') :D


Haha ja vergeleken met de merrie is alles compact :+ . Ik vind het ook een hele mooie hengst en ben erg benieuwd wat eruit komt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:14 



 
Profiel   

Ziyech voert zelf al 2x jazz. Wel verder weg maar echt ‘Duits’ is het weer niet.
Met ook nog Krack c en ferro verderop in de lijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 15:38 



 
Profiel   

Mooie merrie hoor met meer dan gemiddelde gangen. Volgens mij kan ze best naar de keuring. Een reebeen is niet erfelijk.
Qua hengst ben ik erg gecharmeerd van Las Vegas. Grootramige hengst met een stoer voorkomen. Hele krachtige hengst met een hele goede aanlegtest qua bewegen en rijdbaarheid. Zou best mooi kunnen passen bij jouw merrie, juist omdat ze best luxe is.
https://www.uytert.nl/nl/las-vegas

Verder Sekret. De hengst vind ik zelf niet super bijzonder qua voorkomen, maar de fokker van mijn paarden heeft hem een paar x gebruikt op verschillende merrie's en zonder uitzondering hele goede veulens van gefokt. Dus zijn nafok doet het blijkbaar goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:06 



 
Profiel   

simpie94 schreef
Ziyech voert zelf al 2x jazz. Wel verder weg maar echt ‘Duits’ is het weer niet.
Met ook nog Krack c en ferro verderop in de lijn.

Nog niet zo ver gekeken maar dan valt die inderdaad af! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:17 



 
Profiel   

Babootje schreef
Mooie merrie hoor met meer dan gemiddelde gangen. Volgens mij kan ze best naar de keuring. Een reebeen is niet erfelijk.
Qua hengst ben ik erg gecharmeerd van Las Vegas. Grootramige hengst met een stoer voorkomen. Hele krachtige hengst met een hele goede aanlegtest qua bewegen en rijdbaarheid. Zou best mooi kunnen passen bij jouw merrie, juist omdat ze best luxe is.
https://www.uytert.nl/nl/las-vegas

Verder Sekret. De hengst vind ik zelf niet super bijzonder qua voorkomen, maar de fokker van mijn paarden heeft hem een paar x gebruikt op verschillende merrie's en zonder uitzondering hele goede veulens van gefokt. Dus zijn nafok doet het blijkbaar goed.

Ja Secret geeft waanzinnige veulens! Maar volgens mij is deze alleen via Duitse stations beschikbaar?
Ik wil de merrie volgend jaar ook eerst thuis laten bekijken om zo zeker te zijn of het mogelijk is dat ze ster zou kunnen worden met het reebeen. Anders is het wel zonde van de tijd en het geld als ik haar zo maar naar de keuring toe doe en ze op stand al afgekeurd wordt.

Las Vegas is ook een paard die mij weer niet aan staat. Ik weet niet wat het is. Hij is zeker gaaf maar ook weer enorm. Ondanks dat ik niks tegen grote paarden heb voelt het gewoon niet fijn om er mee te dekken.
Ik krijg van steeds meer mensen te horen dat ik vooral mijn gevoel moet volgen. Moeilijk als het alle kanten op gaat haha. Heb de Ijzeren Man gemaild over advies wat betreft een buitenlandse hengst en merrie voor het eerst dragend zien te krijgen (Blue Hors Farrell blijft toch in mijn hoofd rond hangen). En ik heb gemaild voor For Final (tja ook een poppetje maar pfoe wat een fijn paard) of deze volgend jaar beschikbaar is etc.
Even dat afwachten. Ondertussen lekker begonnen met longeren met de merrie, wordt denk ik wel een heel fijn rijpaard en dat is ook wat ik wil fokken. Fijn karakter, fijn en soepel lijf en voldoende go. Deze merrie heeft dat allemaal voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:25 



 
Profiel   

Ja snap ik. Daarom stel ik je ook twee heel verschillende hengsten voor. Sekret heeft zich al redelijk bewezen qua nafok. Las Vegas is wat dat betreft natuurlijk nog wel een gokje. Je weet nooit hoe sterk een hengst vererft. Wij hebben Ferguson gebruikt op onze merrie en nu een veulen van 1 jaar. Onze merrie van Vivaldi x Ferro, was nog lastig om een hengst aan te paren die niet direct Vivaldi x Ferrobloed voerde _O-
Onze merrie is vrij luxe en ook niet zo groot, dus wat ons betreft zou ik zelf Las Vegas nog wel een optie vinden. Werd ons trouwens ook aangeraden door haar fokker. Ook daar zit Jazz en Ferro in maar dan wat verder weg. Maar fokken is sowiezo gokken natuurlijk.
Persoonlijk houd ik wel van het stoere en het front wat de hengst maakt.
Ferguson is wat kleiner maar misschien ook nog wel een mooie combi met jouw merrie. Ook een bewezen hengst met goede nakomelingen.
https://www.facebook.com/watch/?v=851446549050399

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 16:42 



 
Profiel   

Je kunt ook nog voor Spielberg gaan: bewezen, Duits bloed, betaalbaar, in Nederland beschikbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 21:39 



 
Profiel   

Misschien is het handig om dan juist wat informatie op te zoeken over de nakomelingen van de hengsten die je aanspreken en of deze voldoen aan: fijn karakter, fijn en soepel lijf en voldoende Go. En houd er rekening mee dat als je hengsten gebruikt waar lijnenteelt een rol speelt dat je bepaalde eigenschappen kan verankeren. Dit kan zowel positief als negatief zijn. Bij For Final bijv. fok je terug op het Donnerhall bloed wat positief kan zijn qua lengte en karakter maar misschien iets minder wvb het wat lange achterbeen en de souplesse. Kijk voor jezelf wat voor jou de belangrijkste punten zijn.

Een reebeen is geen probleem voor de keuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 09:13 



 
Profiel   

Ja dat probeer ik zeker! Daarom liever een wat oudere hengst zodat er wat nafok te bekijken is!
For Final is helaas uit de dekdienst gehaald. Dus die is geen optie meer. Afgelopen jaar heb ik op de keuring advies gevraagd over het reebeen (zonder foto materiaal, gewoon advies) en ze gaf aan dat als het niet uitsteekt het geen probleem is maar bij mijn merrie zit er wel een kleine ‘bobbel’. En dan zou het wel een afkeuring kunnen zijn vandaar dat ik er gewoon even iemand naar laat kijken, voor de zekerheid.

Ben er nog steeds niet uit maar goed ik heb nog even gelukkig! Wel heel blij met jullie input want dat zet mij weer op een ander spoor en zodoende ook al bij hengsten uit gekomen waar ik anders niet aan gedacht had.

Aimee, Spielberg wordt hier op bokt best vaak geadviseerd. Is er iets wat hij specifiek door fokt? Via die ene gare video ( :') ) op de website spreekt het mij nog niet voldoende aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 20:18 



 
Profiel   

Spielberg geeft in mijn ogen bewerkbare, gezonde paarden. Niet allemaal heel apart, maar wel veel maat,en makkelijk te rijden. En kan op veel merries kwa bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 20:23 



 
Profiel   

En Furst Dior?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 20:44 



 
Profiel   

@fokfanaat, ik zal hem eens beter bekijken, klinkt wel goed :)
Furst Dior zit ik de laatste dagen inderdaad ook aan te denken. Vond hem in Duitsland beter lopen maar kwaliteit heeft hij zeker! En ik denk dat Furstelball bloed het best goed op deze merrie zou doen. En het voordeel, lekker dichtbij :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 21:06 



 
Profiel   

Blue Hors Farrell valt helaas toch af. Hij dekt maar op bepaalde dagen en het sperma is (logisch) pas een dag later hier. Voor de eerste keer geeft dat voor mij te veel onzekerheid. Furst Romancier heb ik nog eens goed bekeken en denk dat deze aardig goed zal passen op mijn merrie zoals iemand hier al opperde.
Secret vind ik ook gaaf maar gaat alleen maar via Duitsland. Vind dat ook even te ingewikkeld :z
Follow Me OLD spreekt mij ook aan. Mensen die daar iets van vinden? Van die hengst? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 12:02 



 
Profiel   

Ja ik ben fan van Follow Me maar dacht dat hij naar Rusland vertrokken was oid. Heeft heel veel souplesse, drie goede gangen waarvan de galop de minste gang is en braaf, werkbaar dier. Merries moeten wel een actief achterbeen hebben en opwaarts beweging geeft hij niet zo. Hij heeft ook nog wel een aantal goedgekeurde zoons die wellicht ook wel interessant zijn.

https://www.horses.nl/fokkerij/kampioen ... -verkocht/

Van Finest Selection is er nu dus een aangewezen hengst bij het kwpn met zeer veel kwaliteit.

https://kwpn.tv/watch/11784

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 15:20 



 
Profiel   

Interessant topic -:) ! Je pakt het min of meer aan zoals ik: heel bewust op zoek naar een hengst die bij je merrie past, maar finaal wil ik ook een 'klik' hebben met de hengst.

Sperma uit Duitsland hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn. Je bestelt het gewoon online of per telefoon. De grote hengstenhouderijen zijn internationale bedrijven. Ze spreken Engels aan de telefoon. Ik laat me erdoor niet afschrikken. Maar goed, ik ben een Belg. Ik moet sowieso over de grens kijken voor een goede dressuurhengst.

Waar je wel op moet letten zijn de dekcondities. In Duitsland betaal je soms meteen de volle pot, ook als je merrie niet drachtig is. En moet je het jaar nadien ook nog eens opleggen als je dezelfde hengst wil gebruiken. Ik ben er vorig jaar veel geld mee verloren.

En je let idd best ook op de levertermijn. Sperma dat pas de dag nadien aankomt, dat heb ik liever ook niet meer. Daardoor vallen veel hengsten af.

Ik koos voor Glamourdale en Foundation voor meer lengte. Glamourdale deed wat ik van hem verwachtte :D bij mijn compacte Krack C merrie die sterk stempelt. Foundation kan ik je in 2022 laten weten.

Sperma van Foundation (Fidertanz x De Vito) doet er 2 dagen over. En je moet meteen volle pot betalen (= Schockemohle condities). Ben blij dat het na 2 jaar alsnog gelukt is. Heb ondertussen m'n lesje wel geleerd. Ik blijf ontzettend grote fan van de hengst, maar niet van de hengstenhouder ;) .

Ik dekte dit jaar een andere merrie met For Romance. Véél betere condities. Klein forfait, met opleg bij dracht. Sperma werd dezelfde dag geleverd. Lodbergen kan ik dus zeker aanbevelen als internationaal verdeelstation.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 15:48 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie input van weer!
Elisa, gave hengst inderdaad maar mij nog iets te jong op dit moment.

De paarden van Lodbergen spreken mij echt aan maar helaas dekken er een aantal niet meer die ik wel graag had gewild (For Final, Finest Selection en wellicht Follow me ook niet meer). Zo jammer! Zou graag via hun wat doen want heb met de Pretendenthoeve al fijn en snel contact gehad. Maar als ze niks meer hebben wat mijn paard past houdt het op natuurlijk! Alhoewel ik For Romance voor mijn beide merries wel interessant vind!
Wat jij zegt SarahJ is inderdaad wel iets om in de gaten te houden! Zonde als het niet lukt en je het jaar daar op eigenlijk verplicht bent weer voor die hengst te gaan en dan nog moet bijbetalen ook. Ik zal het goed in de gaten houden!

Ik zal het hengstenstation van Secret eens bellen, kijken of ik wat wijzer word :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 21:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 122 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen