Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eventinghengst voor For Romance merrie

 
Profiel   

Doordat we nu enkele draagmerries hebben, hebben we ook de kans om met onze sportpaarden te fokken. Vandaar ook kunnen we op zoek naar de ideale match voor onze Quintania.

Quintania is een heel bloedgemaakte merrie van 1m66 groot. Ze start volgend seizoen bk 6 jarige eventingpaarden.
Quintania is een For Romance x Gribaldi.

Wat ik zoek is een hengst die in combi met deze merrie een fijn eventingpaard kan voortbrengen. De hengst zelf mag iets koeler in de kop zijn want Quintania is nogal een heethoofd. Het allerbelangrijkste punt voor mij is het karakter, ik heb niet de ambitie om een internationale topper te fokken maar wil wel een fijn paard kunnen fokken waar het gros van de ruiters mee weg kan rijden.

Quintania zelf heeft hele ruime gangen en maakt een zeer goede sprong maar heeft wat moeite met het verzamelde werk en haar voorbeen mag net iets meer flitsend op de sprong.

Merrie in kwestie
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 19:13 



 
Profiel   

Ik ben niet zo thuis in de eventinghengsten maar wellicht zit hier wat tussen?

https://dutcheventingstables.nl/en/stallions/

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 15:33 



 
Profiel   

Ik zou adviseren om naar een goed springpaard te zoeken, met correcte bewegingen.
'echte' eventinghengsten zijn er weinig, en worden vooral geselecteerd op veel bloed. Mijn eigen ervaring is dat dat bloed helemaal niet zo heel belangrijk is. Ik denk dat je verder komt met een correct paard, wat goed kan beweging en die een goede springer is.
De hengsten met veel bloed leveren vaak sterk in op beweging/springtechniek, wat je in de basis een bak meer werk kost om het voor elkaar te krijgen. Dat beetje extra bloed gaat echt pas op het hogere werk (3/4/5 ster) 'gemakkelijk' zijn. Fijn dat ze meer uithoudingsvermogen hebben.
Mooi voorbeeld vind ik Ballaghmor Class van Oliver Townend dat met 23% bloed Badminton wint.


Hengsten die ik zelf voor mijn merrie op de lijst heb staan zijn o.a. Justice HL, Jardonnay VDL, Grand Slam VDL, Dakar VDL, Kallas VDL en Love Connects.

Dit jaar hebben we een veulen van Manden I Sonderbygaard. Een heel goede beweger en goede springer. Ik denk ook een fijn karakter, heb hem op stal bij Teeuwis gezien.
Wel erg groot, en nog veel moeite met zijn lijf, dat zag je de laatste keer wel terug bij de hengstencompetitie. Hij heeft ook nog maar weinig kilometers in de benen in het parcours volgens mij, dus hij moet zich nog wel bewijzen.

Ik weet niet of de namen die ik noem voor jouw merrie ook passend zijn, maar zijn de moeite waard om even verder na te kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 16:27 



 
Profiel   

@rozebadeend: Mijn echte springpaard met op papier weinig bloed loopt ook makkelijk mee op 2* en kan zeker meer aan dus daar ben ik me zeker van bewust. Springhengsten leken mij daarom ook zeer interessant net omdat deze merrie de dressuuraanleg al heeft. Het doel is echt gewoon een fijn eventingpaard fokken maar ik pin mij zeker niet vast op afstamming. De hengsten die jij noemt ga ik alvast eens bekijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 16:57 



 
Profiel   

Wellicht dat je ook eens kunt kijken bij het Trakehner stamboek. Trakehners zijn bij uitstek geschikte eventingpaarden en er zullen zeker hengsten bij zijn die je aanspreken. Zo is Grafenstolz de vererver met meeste eventingpaarden op wereldniveau. Gribaldi was ook een Trakehner maar toevallig ingeschreven bij het KWPN.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 17:47 



 
Profiel   

rozebadeend schreef
Ik zou adviseren om naar een goed springpaard te zoeken, met correcte bewegingen.
'echte' eventinghengsten zijn er weinig, en worden vooral geselecteerd op veel bloed. Mijn eigen ervaring is dat dat bloed helemaal niet zo heel belangrijk is. Ik denk dat je verder komt met een correct paard, wat goed kan beweging en die een goede springer is.
De hengsten met veel bloed leveren vaak sterk in op beweging/springtechniek, wat je in de basis een bak meer werk kost om het voor elkaar te krijgen. Dat beetje extra bloed gaat echt pas op het hogere werk (3/4/5 ster) 'gemakkelijk' zijn. Fijn dat ze meer uithoudingsvermogen hebben.
Mooi voorbeeld vind ik Ballaghmor Class van Oliver Townend dat met 23% bloed Badminton wint.


Hengsten die ik zelf voor mijn merrie op de lijst heb staan zijn o.a. Justice HL, Jardonnay VDL, Grand Slam VDL, Dakar VDL, Kallas VDL en Love Connects.

Dit jaar hebben we een veulen van Manden I Sonderbygaard. Een heel goede beweger en goede springer. Ik denk ook een fijn karakter, heb hem op stal bij Teeuwis gezien.
Wel erg groot, en nog veel moeite met zijn lijf, dat zag je de laatste keer wel terug bij de hengstencompetitie. Hij heeft ook nog maar weinig kilometers in de benen in het parcours volgens mij, dus hij moet zich nog wel bewijzen.

Ik weet niet of de namen die ik noem voor jouw merrie ook passend zijn, maar zijn de moeite waard om even verder na te kijken!



Grand Slam!! Geeft fijne bewegers, en kunnen zeer goed springen. Geeft ook een top karakter door wat denk ik ook zeer belangrijk is voor de eventing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 18:10 



 
Profiel   

Wat Ballaghmor Class betreft: vader heeft 52% bloed en de moeder is onbekend en valt dus helemaal niets over te zeggen.
https://sporthorse-data.com/pedigree/ballaghmor-class

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 20:03 



 
Profiel   

Himyar schreef
Wat Ballaghmor Class betreft: vader heeft 52% bloed en de moeder is onbekend en valt dus helemaal niets over te zeggen.
https://sporthorse-data.com/pedigree/ballaghmor-class


Wauw.... het is me op horsetelex werkelijk nog nooit opgevallen dat achter de moeder niks meer staat :+ :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 20:38 



 
Profiel   

rozebadeend schreef
Himyar schreef
Wat Ballaghmor Class betreft: vader heeft 52% bloed en de moeder is onbekend en valt dus helemaal niets over te zeggen.
https://sporthorse-data.com/pedigree/ballaghmor-class


Wauw.... het is me op horsetelex werkelijk nog nooit opgevallen dat achter de moeder niks meer staat :+ :')


Dus kan je niet zeggen:
Mooi voorbeeld vind ik Ballaghmor Class van Oliver Townend dat met 23% bloed Badminton wint.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 21:05 



 
Profiel   

Van Gogh, dan houdt je voor dressuur een leuk papier maar fok je met een allrounder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 21:11 



 
Profiel   

Anne_GTI schreef
Van Gogh, dan houdt je voor dressuur een leuk papier maar fok je met een allrounder.

Ik heb dit najaar idd een hele leuke Van Gogh zadelmak gemaakt. De hengst zelf ken ik niet zo goed maar zal hem zeker eens opzoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 07:36 



 
Profiel   

Eventer en mega koel in zijn hoofd. Geeft goed springende nakomelingen:

http://www.hoeveterlinden.be/dekhengste ... ygoot-bont

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 07:53 



 
Profiel   

Ik heb een leuke Van Gogh gefokt uit mijn Negro eventingmerrie, nu 2.5 jaar oud dus nog niet onder het zadel. Mijn doel was ook een leuke allrounder voor de eventing fokken. Ben erg tevreden met het veulen, wel duidelijk meer een springpaard dan een dressuurpaard, heb haar amper een pas zien draven :Y) . Wat me wel opviel is dat ze een erg brutaal karakter heeft, wilde ook niet met moeders meelopen al op 3 dagen oud, meelopen aan een halster was aanvankelijk ook een uitdaging, en dat karakter komt niet bij moeders weg.. Heb wel meer gehoord over van Goghs dat ze wat brutaal kunnen zijn. Zou dus wel even goed kijken wat je wil qua karakter. Denk dat die van mij een goed sportpaard wordt, sprong als veulen al erg soepel over de draden heen :') , maar of ik er als amateur fijn mee wegrij moet ik nog gaan zien.

[ img ]
(de linker)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 10:38 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Eventer en mega koel in zijn hoofd. Geeft goed springende nakomelingen:

http://www.hoeveterlinden.be/dekhengste ... ygoot-bont


Ceasar ken ik en ik ben absoluut geen ceasar fan :x Vind zijn nakomelingen niet goed genoeg, fijne gebruikspaarden wel maar in de sport vind ik de prestaties toch serieus tegenvallen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 11:40 



 
Profiel   

Ik zou er ook een fijne springer opzetten, met een goed karakter. Wij hebben zelf een lijstje gemaakt van hengsten die ons wel wat leken, en konden vervolgens een rondje hengstenhouders doen, uiteraard in overleg. Zo konden we de hengsten ook op stal zien, en hebben nog heerlijk geknuffeld met onze keuze haha :)
Door ze persoonlijk te zien, kun je vaak in combinatie met de filmpjes, best wel heel veel informatie halen met betrekking tot het karakter. Ik zou dus zeker aanraden om langs te gaan als het kan.

Eventinghengsten ben ik persoonlijk ook geen fan van, hoewel ik moet zeggen dat ik de meeste EV hengsten (Albaran, Esteban bv.) echt weinig aan vind, maar ze vaak verrassend leuke nakomelingen hebben!
En misschien H-Ekwador?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 11:53 



 
Profiel   

Lightninggg schreef
janderegelaa schreef
Eventer en mega koel in zijn hoofd. Geeft goed springende nakomelingen:

http://www.hoeveterlinden.be/dekhengste ... ygoot-bont


Ceasar ken ik en ik ben absoluut geen ceasar fan :x Vind zijn nakomelingen niet goed genoeg, fijne gebruikspaarden wel maar in de sport vind ik de prestaties toch serieus tegenvallen

Dan moet je toch even wat verder kijken. En zeker in het begin heeft Ceasar echt waardeloze merrie’s gehad. Ceasar op een goede merrie verslechterd beslist niet.
[ img ]


[ img ]

Van dit jaar. Uit goede merrie’s. En gaan allebei naar Amerika.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 18:09 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Dan moet je toch even wat verder kijken. En zeker in het begin heeft Ceasar echt waardeloze merrie’s gehad. Ceasar op een goede merrie verslechterd beslist niet.
[ [url=m/WzftAh.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/y2rAhE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van dit jaar. Uit goede merrie’s. En gaan allebei naar Amerika.


Dan verschillen wij daar duidelijk van mening. Versta me niet verkeerd he, jou Ceasar's zijn echt prachtig. Ik heb net de fb groep van Ceasar bekeken en ik vind ze echt niet goed springen, dressuurmatig best wel fijne paarden maar in combi met mijn merrie moet de hengst echt een veel betere springtechniek vererven. Als ik dan toch richting hoeve ter linde zou gaan, dan gaat mijn interesse meer richting Daddy Cool ter linden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 19:15 



 
Profiel   

https://www.ludger-beerbaum.de/en/horses/chubakko

Wat vind je van Chubakko? Ik heb deze hengst gebruikt op onze Carambole merrie. Daarmee hoop ik een fijn bewegend springpaard te fokken. Zelf wil ik er uiteindelijk, als het een merrieveulen is, eventing mee gaan rijden. Ik weet dat er meerdere internationale eventingruiters zijn die deze hengst hebben gebruikt.
Ik ben bij hem gaan kijken in Riesenbeck en het is echt een hele fijne hengst op stal.

Ik heb juist niet specifiek voor een eventinghengst gekozen, om toch een wat commerciëler veulen te hebben. Een hengstveulen is hier waarschijnlijk voor de verkoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 19:34 



 
Profiel   

Lightninggg schreef
janderegelaa schreef
Dan moet je toch even wat verder kijken. En zeker in het begin heeft Ceasar echt waardeloze merrie’s gehad. Ceasar op een goede merrie verslechterd beslist niet.
[ [url=m/WzftAh.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/y2rAhE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van dit jaar. Uit goede merrie’s. En gaan allebei naar Amerika.


Dan verschillen wij daar duidelijk van mening. Versta me niet verkeerd he, jou Ceasar's zijn echt prachtig. Ik heb net de fb groep van Ceasar bekeken en ik vind ze echt niet goed springen, dressuurmatig best wel fijne paarden maar in combi met mijn merrie moet de hengst echt een veel betere springtechniek vererven. Als ik dan toch richting hoeve ter linde zou gaan, dan gaat mijn interesse meer richting Daddy Cool ter linden.


Heb net even de filmpjes van jouw merrie bekeken en dan zou ik inderdaad ook wel kiezen voor een hengst die wat meer springtechniek toe kan voegen. Maar omdat jij zei dat karakter het belangrijkste punt is vond ik Ceasar wel passen. Maar ik begrijp nu dat je ook meer springtechniek wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 19:45 



 
Profiel   

MizzMontana schreef
https://www.ludger-beerbaum.de/en/horses/chubakko

Wat vind je van Chubakko? Ik heb deze hengst gebruikt op onze Carambole merrie. Daarmee hoop ik een fijn bewegend springpaard te fokken. Zelf wil ik er uiteindelijk, als het een merrieveulen is, eventing mee gaan rijden. Ik weet dat er meerdere internationale eventingruiters zijn die deze hengst hebben gebruikt.
Ik ben bij hem gaan kijken in Riesenbeck en het is echt een hele fijne hengst op stal.

Ik heb juist niet specifiek voor een eventinghengst gekozen, om toch een wat commerciëler veulen te hebben. Een hengstveulen is hier waarschijnlijk voor de verkoop.


Mijn 2 favoriete hengsten in 1 paard <3 Colman en Casall. Altijd gezegt dat als ik ooit de kans krijg een rechtstreekse Colman of een rechtstreekse Casall aan te kopen zal ik niet twijfelen. Zeer interessante hengst, kende hem zelf nog niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 19:51 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Heb net even de filmpjes van jouw merrie bekeken en dan zou ik inderdaad ook wel kiezen voor een hengst die wat meer springtechniek toe kan voegen. Maar omdat jij zei dat karakter het belangrijkste punt is vond ik Ceasar wel passen. Maar ik begrijp nu dat je ook meer springtechniek wilt.


Het karakter van Ceasar is inderdaad niet in twijfel te trekken maar met deze hengst ben ik inderdaad bang dat ik te veel moet inleveren op het springen en het is natuurlijk wel de bedoeling dat de paarden over de obstakels raken :j Mijn merrie zelf heeft vermogen genoeg om het te maken in de eventing maar als we iets kunnen verbeteren moeten we daar ook voor gaan en dan zou ik zeker dat voorbeen beter willen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 19:55 



 
Profiel   

Lightninggg schreef
janderegelaa schreef
Heb net even de filmpjes van jouw merrie bekeken en dan zou ik inderdaad ook wel kiezen voor een hengst die wat meer springtechniek toe kan voegen. Maar omdat jij zei dat karakter het belangrijkste punt is vond ik Ceasar wel passen. Maar ik begrijp nu dat je ook meer springtechniek wilt.


Het karakter van Ceasar is inderdaad niet in twijfel te trekken maar met deze hengst ben ik inderdaad bang dat ik te veel moet inleveren op het springen en het is natuurlijk wel de bedoeling dat de paarden over de obstakels raken :j Mijn merrie zelf heeft vermogen genoeg om het te maken in de eventing maar als we iets kunnen verbeteren moeten we daar ook voor gaan en dan zou ik zeker dat voorbeen beter willen

Ik begrijp het. Het zijn beide geen fenomenale springers en ik vind dat Ceasar goede merrie’s echt niet verslechterd maar een merrie die in de basis eigenlijk geen springpaard is daar kan hij ook geen springpaard van maken. Of ze vermogen genoeg heeft durf ik niet te zeggen want de filmpjes die ik gezien heb stonden de hindernissen heel laag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 19:59 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Lightninggg schreef

Het karakter van Ceasar is inderdaad niet in twijfel te trekken maar met deze hengst ben ik inderdaad bang dat ik te veel moet inleveren op het springen en het is natuurlijk wel de bedoeling dat de paarden over de obstakels raken :j Mijn merrie zelf heeft vermogen genoeg om het te maken in de eventing maar als we iets kunnen verbeteren moeten we daar ook voor gaan en dan zou ik zeker dat voorbeen beter willen

Ik begrijp het. Het zijn beide geen fenomenale springers en ik vind dat Ceasar goede merrie’s echt niet verslechterd maar een merrie die in de basis eigenlijk geen springpaard is daar kan hij ook geen springpaard van maken. Of ze vermogen genoeg heeft durf ik niet te zeggen want de filmpjes die ik gezien heb stonden de hindernissen heel laag.


Ze gaat deze winter wat 1m10 - 1m15 lopen op jumping en in het voorjaar maken we normaal de overgang naar M eventing. Als 5 - 6 jarig dressuurgefokt paard lijkt mij dat vrij goed. Hoe ver we met haar gaan geraken weet natuurlijk niemand en zal ook afhangen van meerdere factoren. Mijn eventingtrainer ziet het in ieder geval groots met dit paard (en hamert er op dat we niet te snel mogen gaan en haar heel moeten houden). Maar inderdaad, het is geen fenomenaal springpaard en zal in het springen ook niet abnormaal aanvoelen, een gevoel wat ze mij in de eventing zelf wel geeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 20:09 



 
Profiel   

Wat leuk dat in Chubakko jouw twee favo hengsten samen komen. Ik ben fan van hem, hij springt inmiddels 1.45 met Noora Forsten.

Dit is nog met Christian, een 2 fasen parcours. Hier kan je (imo) mooi zijn vermogen en goede galop zien in de eerste fase. In de tweede fase laat hij zien hoe hij ook economisch gaat springen en zijn voorbeen echt vlug is als hij sneller gaat. Dat laatste is voor mij een must voor een eventingpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 20:12 



 
Profiel   

Er worden hier al leuke suggesties gedaan!
Ik zou me eens verdiepen in Contendro I of een nakomeling van hem zoals Codex One Z. Daar weer een interessante nakomeling van is Cantona TN. Zie van deze hengsten hele fijne nakomelingen met veel bereidheid tot werken, super karakters en fijn en functioneel springen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 20:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen