Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dressuurhengst gezocht, heb graag veel suggesties

 
Profiel   

Gezien ik er nog steeds niet uit ben, en ik graag nog meer adviezen ontvang heb ik maar een nieuw onderwerp gestart…

Wat zoek ik:
-Dressuurhengst
-Goed achterbeen
-Beknopter gebouwd, merrie is vrij lang.
-Mooi front
-Stokmaat rond 1.68 of groter
-Fijn werkwillig karakter maar mag wat heet zijn
-Stamboek maakt niet uit, KWPN of Duits stamboek heeft voorkeur!

Foto’s van de merrie:

[ img ]

[ img ]

Linkje naar afstamming: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 797/cansje

Hopelijk komen jullie met wat meer suggesties, echt ik kan alles gebruiken! Ik ben nogal wispelturig en zie door de bomen het bos niet meer, maar het wordt langzamerhand tijd dat ik een keuze ga maken
Ik heb ook al bij een aantal hengstenhouders contact opgenomen, maar hoor graag van meerdere mensen wat zij geschikt vinden voor deze merrie!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 19:04 



 
Profiel   

Heb je ook een standfoto zonder zadel? Want ik kan zo eigenlijk niets van de bouw zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 19:40 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Heb je ook een standfoto zonder zadel? Want ik kan zo eigenlijk niets van de bouw zeggen.

Niet de beste foto, ik moet nog een keer een goede maken. Maar dit geeft denk ik al een goed beeld van de merrie. Ze is vrij fors gebouwd. Op dit moment hebben we een 2,5 jarige van Grand Slam uit haar, en zij is juist best smal gebouwd. Is dus nog niet veel over te zeggen, al geeft Grand slam ze niet heel flink.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 19:59 



 
Profiel   

Mvdh23 schreef
Avalanche81 schreef
Heb je ook een standfoto zonder zadel? Want ik kan zo eigenlijk niets van de bouw zeggen.

Niet de beste foto, ik moet nog een keer een goede maken. Maar dit geeft denk ik al een goed beeld van de merrie. Ze is vrij fors gebouwd. Op dit moment hebben we een 2,5 jarige van Grand Slam uit haar, en zij is juist best smal gebouwd. Is dus nog niet veel over te zeggen, al geeft Grand slam ze niet heel flink.

[ [url=m/YG0jNe.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 19:59 



 
Profiel   

Wat wil je verbeteren?

Ik zie vooral een langgelijnd paard, idd fors.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 21:36 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Wat wil je verbeteren?

Ik zie vooral een langgelijnd paard, idd fors.

Wat zijn de plus en minpunten van de merrie:
-Lang gelijnd (lange lendenen)
-Weinig front
-“slecht” achterbeen

-Top karakter, super werkwillig!
-Vrij nuchter tijdens het rijden
-Heel soepel/“gummi”
-Veelzijdig; springen, dressuur, crossen er is niks te gek voor deze merrie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 21:40 



 
Profiel   

Mvdh23 schreef
Avalanche81 schreef
Wat wil je verbeteren?

Ik zie vooral een langgelijnd paard, idd fors.

Wat zijn de plus en minpunten van de merrie:
-Lang gelijnd (lange lendenen)
-Weinig front
-“slecht” achterbeen

-Top karakter, super werkwillig!
-Vrij nuchter tijdens het rijden
-Heel soepel/“gummi”
-Veelzijdig; springen, dressuur, crossen er is niks te gek voor deze merrie :)


Uiteraard wil ik de minpunten verbeteren, en de pluspunten behouden

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 21:41 



 
Profiel   

Zo slecht is dat achterbeen niet hoor. Op de rijfotos lijkt ze langer in de rug dan op stand. Haar hals lijkt op de rijfotos ook korter dan op stand. Op stand vind ik het een prima paard.
Haar papier vind ik niet zo geweldig.

Ik zou genetisch fokken richting een Oldenburger afstamming. Mag ook een warmbloed van kwpn of nrps zijn, maar ik zocht het in dat Duitse bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-21 22:08 



 
Profiel   

Dees schreef
Zo slecht is dat achterbeen niet hoor. Op de rijfotos lijkt ze langer in de rug dan op stand. Haar hals lijkt op de rijfotos ook korter dan op stand. Op stand vind ik het een prima paard.
Haar papier vind ik niet zo geweldig.

Ik zou genetisch fokken richting een Oldenburger afstamming. Mag ook een warmbloed van kwpn of nrps zijn, maar ik zocht het in dat Duitse bloed.


Ik merk met rijden dat er soms kracht mist in het achterbeen. Ik vind daarom dat dat een verbeterpunt is voor als ik een veulen uit haar wil fokken.
Haar papier is idd niet geweldig haha, komt omdat haar moeder op wedstrijdterrein is gedekt Vandaar ook dat de vader niet is ggk.

Wat voor hengsten zou je voorstellen? Als je kijkt naar mijn wensen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 05:55 



 
Profiel   

Ik vind haar front nog niet zo verkeerd..zou misschien wat meer "nek" mogen hebben, denk dat het vooral vertekend omdat ze wat neerwaarts gebouwd is.

Ik vind haar papier ook helemaal niet zo verkeerd, Gentleman gaf fijne paarden en allrounders en aan moederskant zit Furioso.

In je andere topic heb ik wat suggesties gedaan, heb je daar nog naar gekeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 09:46 



 
Profiel   

Mvdh23 schreef
Haar papier is idd niet geweldig haha, komt omdat haar moeder op wedstrijdterrein is gedekt Vandaar ook dat de vader niet is ggk.


Wait, what?! :oo per ongeluk of expres?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 10:34 



 
Profiel   

Ik vind het vooral erg grappig dat een veulentje uit zo'n rare dekking dan "Cansje" heet :D

TS, ik ben al een paar jaar uit de fokkerij, dus ik heb geen namen meer paraat van de jongere lichtingen.
Zelf ben ik vooral van de theorie - kies de hengst uit die kwa type past en waarvan je hartje een slagje sneller gaat kloppen. Een veulen van zo'n hengst zul je blijer mee zijn dan de hengst die je selecteert puur op basis van rationele kengetallen.

Ik vind op de rijfoto's het achterbeengebruik overigens wél goed. Je ziet tegenwoordig nog maar zelden dat in draf het schenkel nog naar voren wordt bewogen. Zó hoort een paard te draven, maar de modefokkerij heeft hier momenteel (te) weinig oog voor. Komen ze nog wel eens op terug.
Bovenlijn van de merrie is ook goed genoeg, broekspier wellicht iets korter maar ook dat is goed genoeg. Fundament is wel aandachtspunt - merrie lijkt iets bokbenig te zijn en voos rond de kogels. De hengst die je kiest, let erop dat die deze aandachtpunten niet heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 12:29 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik vind haar front nog niet zo verkeerd..zou misschien wat meer "nek" mogen hebben, denk dat het vooral vertekend omdat ze wat neerwaarts gebouwd is.

Ik vind haar papier ook helemaal niet zo verkeerd, Gentleman gaf fijne paarden en allrounders en aan moederskant zit Furioso.

In je andere topic heb ik wat suggesties gedaan, heb je daar nog naar gekeken?


Ja daar heb ik zeker nog naar gekeken! Helaas nog niet echt een hengst die mij aanspreekt.
Wellicht ferdeaux
Het is idd zo dat ze nogal neerwaarts is gebouwd. Vandaar ook het front dat verbeterd maf worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 12:33 



 
Profiel   

Gwahir schreef
Mvdh23 schreef
Haar papier is idd niet geweldig haha, komt omdat haar moeder op wedstrijdterrein is gedekt Vandaar ook dat de vader niet is ggk.


Wait, what?! :oo per ongeluk of expres?


Neeee perongeluk… al ben ik best blij met het ongelukje, al was het leuker geweest dat haar vader ggk zou zijn, dan betekend ze voor het Kwpn ook nog iets haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 12:34 



 
Profiel   

Dees schreef
Ik vind het vooral erg grappig dat een veulentje uit zo'n rare dekking dan "Cansje" heet :D

TS, ik ben al een paar jaar uit de fokkerij, dus ik heb geen namen meer paraat van de jongere lichtingen.
Zelf ben ik vooral van de theorie - kies de hengst uit die kwa type past en waarvan je hartje een slagje sneller gaat kloppen. Een veulen van zo'n hengst zul je blijer mee zijn dan de hengst die je selecteert puur op basis van rationele kengetallen.

Ik vind op de rijfoto's het achterbeengebruik overigens wél goed. Je ziet tegenwoordig nog maar zelden dat in draf het schenkel nog naar voren wordt bewogen. Zó hoort een paard te draven, maar de modefokkerij heeft hier momenteel (te) weinig oog voor. Komen ze nog wel eens op terug.
Bovenlijn van de merrie is ook goed genoeg, broekspier wellicht iets korter maar ook dat is goed genoeg. Fundament is wel aandachtspunt - merrie lijkt iets bokbenig te zijn en voos rond de kogels. De hengst die je kiest, let erop dat die deze aandachtpunten niet heeft.


Bedankt! Zeker iets waar ik idd naar moet kijken.
Ik heb wel een paar hengsten waar mijn hartje sneller van gaat kloppen, maar als ik dan kijk of het aansluit op mijn merrie, dan is het antwoord bij een aantal nee.
Het veulen word voor mezelf dus het hoeft niet perse een heel bijzondere hengst op, al wil ik wel een veulen dat fijn kan lopen, en uiteraard een goed karakter heeft.

Ze heet idd niet voor niks Cansje. Iemand zei al agz de naam met een T moet beginnen; waarom noem je het veulen geen “Tweede Cans”

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 12:37 



 
Profiel   

TS, kijk nog eens goed naar je paard - die is niet "nogal neerwaarts " gebouwd hoor. Ze wordt neerwaarts gereden (rijfoto's - ging ze over het tempo?), op stand is ze helemaal niet neerwaarts van romprichting.
Ze is geen dressuurtype met verticaal front. Maar dat mag je ook niet van haar verwachten gezien haar bloedopbouw. Al gebruik je een hele verticale hengst hierbij, ook haar veulen zal waarschijnlijk geen verticaal front gaan hebben.

Ik weet dat het een beetje vloeken in de Bokt-kerk is, maar lees je eens in op "het evenwichtsmodel" van Karel de Lange / EASP. Van die auteur kun je heel veel theoriën ook beter direct weer vergeten, maar dat evenwichtsmodel is de moeite van het overwegen waard. Je zult daarna absoluut blijer zijn met je eigen paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 12:38 



 
Profiel   

Dees schreef
TS, kijk nog eens goed naar je paard - die is niet "nogal neerwaarts " gebouwd hoor. Ze wordt neerwaarts gereden, op stand is ze helemaal niet neerwaarts van romprichting.
Ze is geen dressuurtype met verticaal front. Maar dat mag je ook niet van haar verwachten gezien haar bloedopbouw. Al gebruik je een hele verticale hengst hierbij, ook haar veulen zal waarschijnlijk geen verticaal front gaan hebben.

Ik weet dat het een beetje vloeken in de Bokt-kerk is, maar lees je eens in op "het evenwichtsmodel" van Karel de Lange / EASP. Van die auteur kun je heel veel theoriën ook beter direct weer vergeten, maar dat evenwichtsmodel is de moeite van het overwegen waard. Je zult daarna absoluut blijer zijn met je eigen paard.


Ik ben zoiezo al heel blij met m’n paard hoor.
Maar als je met rijden wat minpunten hebt en deze wilt verbeteren, dan is het een punt dat ze meer gedragenheid kan gebruiken omdat ze dus snel neerwaarts/horizontaal gaat lopen.
Ik verwacht uiteraard niet dat je dit helemaal kunt verbeteren, maar als ik een hengst zoek dan is het er wel eentje die dit kan verbeteren.

Ik ga idd even lezen over dat evenwichtsmodel, thanks!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 12:46 



 
Profiel   

Wat vinden jullie van de hengsten Dancier Gold, of Dimaggio Black voor mijn merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 22:03 



 
Profiel   

Mvdh23 schreef
Dees schreef
Zo slecht is dat achterbeen niet hoor. Op de rijfotos lijkt ze langer in de rug dan op stand. Haar hals lijkt op de rijfotos ook korter dan op stand. Op stand vind ik het een prima paard.
Haar papier vind ik niet zo geweldig.

Ik zou genetisch fokken richting een Oldenburger afstamming. Mag ook een warmbloed van kwpn of nrps zijn, maar ik zocht het in dat Duitse bloed.


Ik merk met rijden dat er soms kracht mist in het achterbeen. Ik vind daarom dat dat een verbeterpunt is voor als ik een veulen uit haar wil fokken.
Haar papier is idd niet geweldig haha, komt omdat haar moeder op wedstrijdterrein is gedekt Vandaar ook dat de vader niet is ggk.

Wat voor hengsten zou je voorstellen? Als je kijkt naar mijn wensen?


Als je in de dressuurichting wilt fokken zitten er wel meer minpunten aan de merrie.
Dat je merrie wat vermogen in het achterbeen lijkt te missen komt door de neerwaartse romprichting in combinatie met een steil achterbeen. Verder bokbenigheid in de gaten houden en een hengst zoeken met een wat langer voorbeen.

Ik vind haar niet zo heel langgelijnd. Ze heeft wat korte benen en daardoor lijkt het zo. Vind dat ze bij de plas water wel laat zien dat ze heel goed kan bewegen en wel degelijk een goed achterbeen kan hebben maar dan zul je er een beetje aan moeten rijden. Vind het lichaam en de hals wel heel mooi trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 22:20 



 
Profiel   

[quote="janderegelaa"
Zo slecht is dat achterbeen niet hoor. Op de rijfotos lijkt ze langer in de rug dan op stand. Haar hals lijkt op de rijfotos ook korter dan op stand. Op stand vind ik het een prima paard.
Haar papier vind ik niet zo geweldig.

Ik zou genetisch fokken richting een Oldenburger afstamming. Mag ook een warmbloed van kwpn of nrps zijn, maar ik zocht het in dat Duitse bloed.
[/quote]

Ik merk met rijden dat er soms kracht mist in het achterbeen. Ik vind daarom dat dat een verbeterpunt is voor als ik een veulen uit haar wil fokken.
Haar papier is idd niet geweldig haha, komt omdat haar moeder op wedstrijdterrein is gedekt Vandaar ook dat de vader niet is ggk.

Wat voor hengsten zou je voorstellen? Als je kijkt naar mijn wensen?[/quote]

Als je in de dressuurichting wilt fokken zitten er wel meer minpunten aan de merrie.
Dat je merrie wat vermogen in het achterbeen lijkt te missen komt door de neerwaartse romprichting in combinatie met een steil achterbeen. Verder bokbenigheid in de gaten houden en een hengst zoeken met een wat langer voorbeen.

Ik vind haar niet zo heel langgelijnd. Ze heeft wat korte benen en daardoor lijkt het zo. Vind dat ze bij de plas water wel laat zien dat ze heel goed kan bewegen en wel degelijk een goed achterbeen kan hebben maar dan zul je er een beetje aan moeten rijden. Vind het lichaam en de hals wel heel mooi trouwens.[/quote]

Zoals bij de plas water moet ik er echt aan rijden, en uiteraard zie je dat het dan wel mogelijk is. Maar van nature mag er gewoon een beter achterbeen op.
Ik zoek idd een hengst die geen neerwaartse romp richting heeft want ik wil juist dat er meer een opwaartse romprichting op komt.

Bedankt voor je feedback! Hier kan ik weer over nadenken haha ;)
Als je nog suggesties hebt voor hengsten die kunnen passen, graag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 06:00 



 
Profiel   

Mvdh23 schreef
Wat vinden jullie van de hengsten Dancier Gold, of Dimaggio Black voor mijn merrie?


Juist als je de neerwaartse romprichting wat wilt verbeteren kun je beter wegblijven bij Donnerhall bloed.

Wat denk je van Kjento? kan zeker het achterbeen verbeteren, zijn veulens hebben veel veer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 09:56 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Mvdh23 schreef
Wat vinden jullie van de hengsten Dancier Gold, of Dimaggio Black voor mijn merrie?


Juist als je de neerwaartse romprichting wat wilt verbeteren kun je beter wegblijven bij Donnerhall bloed.

Wat denk je van Kjento? kan zeker het achterbeen verbeteren, zijn veulens hebben veel veer.



[ img ]
Deze hengst heeft een sterk achterbeen, een mooi front, niet te lang in de rug. Kan dit dan niet goed passen op mijn merrie? Donnerhall zit wel in de afstamming maar niet heel dichtbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 10:28 



 
Profiel   

Ga zo'n hengst in het echt zien.
Dikke kans dat bovenstaande foto vooral het resultaat is van Photoshop.


Hoewel ik niet meer zo thuis ben in de hedendaags goedgekeurde hengsten:
Deze MacMadison fokt overtuigend.
https://www.riekusveninga.nl/paarden/hengst/mac-madison

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 12:23 



 
Profiel   

Ik vind Kjento ook niet gek gedacht. Nakomelingen vallen positief op.

Als je ook naar jonge hengsten kijkt, zou Florida TN misschien ook nog wel interessant kunnen zijn.
Of Johnny Depp?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 12:35 



 
Profiel   

Dees schreef
Ga zo'n hengst in het echt zien.
Dikke kans dat bovenstaande foto vooral het resultaat is van Photoshop.


Hoewel ik niet meer zo thuis ben in de hedendaags goedgekeurde hengsten:
Deze MacMadison fokt overtuigend.
https://www.riekusveninga.nl/paarden/hengst/mac-madison


Photoshop vind ik nogal overdreven gedacht, als je naar de video’s kijkt is hier weinig aan de foto veranderd dan dat je op de Videos ziet.

Mac Madison heb ik nog niet eerder van gehoord, ik ga er eens naar kijken!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 13:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen