Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Laten dekken.

 
Profiel   

Hoi allemaal
Ik heb even een vraag.
Ik heb een Andalusië met papieren. En zou haar graag willen laten dekken. Waar doe ik dan goed aan. Ook door een hengst met papieren? Of maakt dat niet uit? Ik wil het veulen uiteindelijk zelf houden.
Ze heeft bij haar vorige eigenaren al 2 veulens gehad. Is het dan nog wel ok als je haar nog een keer laat dekken. Ze is 12 jaar oud.
Ik hoor het graag van jullie..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 23:51 



 
Profiel   

Hoi hoi, waar je goed aan doet ligt helemaal aan jou en je paard! Kijk goed naar je merrie, wat wil je verbeteren en wat zie je graag aan haar? Baseer daarop je hengstenkeuze en let op of de hengst goed bij je merrie past. Dit maakt inprincipe niet uit wat voor hengst dit is, papier of geen papier. Jij wilt het veulen graag zelf houden dus kijk ook zeker naar je eigen eventuele ambities.

13 jaar is zeker een mooie leeftijd om nog een keer te dekken en absoluut als ze al 2 veulens heeft gehad! Maar laat haar wel eerst even checken door de dierenarts om te kijken of alles van binnen ook goed is

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 23:56 



 
Profiel   

@hootje

Dank je wel voor jou reactie. Weet jij of er een speciale site is waar dekhengsten staan of eentje die goed aan te raden is.. en is het slim met een Andalusië of een kan het ook een ander paard zijn? Ben er nog niet echt in thuis.. maar lijkt me fantastisch om een super lief veulentje te hebben van onze liefde dame

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 00:00 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik, als het dus een zuivere PRE is, haar laten dekken door een zuivere PRE. Leuk dat je het veulen voor jezelf wil houden, maar niemand kan in de toekomst kijken.

En buiten dat is een goedgekeurde dekhengst veel betere gecheckt op gezondheid. Probeer voor de gezondheid van je toekomstige veulen een zo correct en gezond mogelijk dier te fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 02:00 



 
Profiel   

Frachiuqms schreef
Hoi allemaal
Ik heb even een vraag.
Ik heb een Andalusië met papieren. En zou haar graag willen laten dekken. Waar doe ik dan goed aan. Ook door een hengst met papieren? Of maakt dat niet uit? Ik wil het veulen uiteindelijk zelf houden.
Ze heeft bij haar vorige eigenaren al 2 veulens gehad. Is het dan nog wel ok als je haar nog een keer laat dekken. Ze is 12 jaar oud.
Ik hoor het graag van jullie..

Hoi!
Wat leuk dat je graag een veulentje wil van je eigen paard.
Wat doe je zoals met je merrie?
Rijdt je wedstrijden of zou je dat graag willen? En in welke discipline dan?
Heb je een goede standfoto van je paard? Een die goed van de zijkant is genomen?
En wat zou je graag willen verbeteren van je merrie en wat zou je graag willen behouden(wat zijn haar sterke punten)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 02:13 



 
Profiel   

NotNowNova schreef
Persoonlijk zou ik, als het dus een zuivere PRE is, haar laten dekken door een zuivere PRE.

TS heeft een Andalusiër geen PRE.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 02:20 



 
Profiel   

@fleurtje

Bedankt voor je reactie.
Ik ben voornamelijk bezig met dressuur. Mijn paard heeft helaas het een en ander mee gemaakt in het verleden.dus ben ik nu meer het vertrouwen op aan het bouwen en dressuur matig te rijden. Nu hou ik zelf meer van een sprongetje maar dat zit er bij deze dame niet in haha. Ook vind ik het prachtig om lekker buiten te rijden. Heerlijk in de natuur niets moet. Dus ik denk vooral veelzijdigheid. Ik heb vast wel een foto van de stand. Wat kan ik daar mee doen dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 11:07 



 
Profiel   

Als je een paard hebt met een stamboom is het altijd handig voor de toekomst om te fokken binnen dat stamboek.Dan krijg je een veulen met stamboom wat hem\haar extra kansen in het leven geeft.Maar,noodzakelijk is het niet dus als jij en je merrie zomaar een hengst van een ander ras leuk vinden dan is het ook jullie keuze. dat is het leuke van het hebben van een merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 12:03 



 
Profiel   

Frachiuqms schreef
@fleurtje

Bedankt voor je reactie.
Ik ben voornamelijk bezig met dressuur. Mijn paard heeft helaas het een en ander mee gemaakt in het verleden.dus ben ik nu meer het vertrouwen op aan het bouwen en dressuur matig te rijden. Nu hou ik zelf meer van een sprongetje maar dat zit er bij deze dame niet in haha. Ook vind ik het prachtig om lekker buiten te rijden. Heerlijk in de natuur niets moet. Dus ik denk vooral veelzijdigheid. Ik heb vast wel een foto van de stand. Wat kan ik daar mee doen dan?

Als je die foto hier in het topic plaatst dan kunnen mensen je gerichtere tips geven betreffende hengsten die goed zouden kunnen passen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 14:54 



 
Profiel   

Is de merrie een APTA gekeurde PRE of een Andalusier?

Als het een Andalusier is zou ik me niet tot een ras beperken maar kijken wat goed bij jou en bij haar past binnen alle rassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 14:59 



 
Profiel   

Als ik dit zo zie denk ik dat deze topic beter past bij hengstenkeuze en exterieur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 16:10 



 
Profiel   

KS-MK-> EHK

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 10:52 



 
Profiel   

Frachiuqms schreef
Hoi allemaal
Ik heb even een vraag.
Ik heb een Andalusië met papieren. En zou haar graag willen laten dekken. Waar doe ik dan goed aan. Ook door een hengst met papieren? Of maakt dat niet uit? Ik wil het veulen uiteindelijk zelf houden.
Ze heeft bij haar vorige eigenaren al 2 veulens gehad. Is het dan nog wel ok als je haar nog een keer laat dekken. Ze is 12 jaar oud.
Ik hoor het graag van jullie..


Ja ga voor een goedgekeurde hengst waarvan je ook weet of de hengst rontgenologisch goed is. Je hebt niets aan een goedkope dekking en een paard die al stuk is als hij 3 is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 10:34 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ga er eerst nog meer in verdiepen wat wel en wat niet ... En dan pas een beslissing nemen. Wat beter is een natuurlijke dekking of niet. Stamboom of niet. Etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 10:59 



 
Profiel   

Het beste is om na te gaan wat voor paard je wilt fokken. Daarna kijk je naar je merrie, wat te kunnen verbeteren. Daarom is het heel belangrijk om een goede stand foto te maken. Kun je hier delen, en kunnen we meekijken naar verbeter punten.

Tegenwoordig dekt bijna alles ki. Ik zou persoonlijk ook niet voor natuurlijk kiezen. Is niet iets romantisch, bij paarden.

Met stamboom of zonder. Ik zou ook altijd een hengst kiezen wat wel papieren heeft en liefst ook ggk. Zo weet je de achtergrond, en eventueel wat de voor ouders fokken. Dus ook de gezondheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 13:49 



 
Profiel   

AM_Horses schreef
Het beste is om na te gaan wat voor paard je wilt fokken. Daarna kijk je naar je merrie, wat te kunnen verbeteren. Daarom is het heel belangrijk om een goede stand foto te maken. Kun je hier delen, en kunnen we meekijken naar verbeter punten.

Tegenwoordig dekt bijna alles ki. Ik zou persoonlijk ook niet voor natuurlijk kiezen. Is niet iets romantisch, bij paarden.

Met stamboom of zonder. Ik zou ook altijd een hengst kiezen wat wel papieren heeft en liefst ook ggk. Zo weet je de achtergrond, en eventueel wat de voor ouders fokken. Dus ook de gezondheid.

Ik wil geen ki tenzij noodzakelijk om medische reden. En niet om romantisch of niet romantisch maar om natuur versus techniek. Er zijn nog stamboeken die voornamelijk natuurlijke dekkingen doen.Waar ik van weet zijn Engels Volbloed en Fjordenpaard.Waarschijnlijk nog wel meer. Ik vind dat de voortplanting bij paarden momenteel ontaard is met zelfs embryotransplantaties etc. En dan vraagt men zich af waarom paarden zo belachelijk duur zijn geworden.Een paard wordt op deze manier een product.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 14:42 



 
Profiel   

Ik weet natuurlijk niet hoe je merrie er uit ziet, maar stal Vrieswijk heeft een hele gave goedgekeurde valk Pre staan :j Voor zover ik weet dekt die nog natuurlijk. (Www.barockhorsestable.nl en dan Deseado)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 14:47 



 
Profiel   

Ki wordt gedaan mede om blessures te voorkomen. Heb al zoveel ellende gezien. Hengst krijgt klap. Of merrie van binnen schade. Ook wordt ki gedaan om ziektes te voorkomen. De hengsten die ki dekken moeten getest zijn op eva en cem. Ki wordt ook gedaan om zo meer merries te kunnen bedienen op één dag. Een dekking kost namelijk heel veel energie zowel lichamelijk als geestelijk. Sommige hengsten zouden dan 4 merries op een dag natuurlijk moeten dekken. Kan ik je wel vertellen dat de kwaliteit heel erg achteruit gaat.

Embryo transplantaties en ixci heeft verder niks mnet deze merrie te maken. Dit wordt enkel gedaan bij merrie die bv in de sport lopen of zelf niet kunnen dragen.

Ik weet genoeg paarden die voorheen natuurlijk dekte en naar ki zijn overgestapt. Ja ook haflingers, fjorden enz.

Tuurlijk gaat het ook wel goed. Maar kijk naar de risico's. Hoe de hengst is en ook de merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 14:59 



 
Profiel   

Paarden bestaan op deze aarde al zo'n 70 miljoen jaar. En de eerste mensen,of mensachtigen, pas sinds 10 miljoen jaar.Dus het is paarden al vele miljoenen jaren gelukt zich op natuurlijke wijze voort te planten. Al veel langer dan mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 15:18 



 
Profiel   

anjali schreef
Paarden bestaan op deze aarde al zo'n 70 miljoen jaar. En de eerste mensen,of mensachtigen, pas sinds 10 miljoen jaar.Dus het is paarden al vele miljoenen jaren gelukt zich op natuurlijke wijze voort te planten. Al veel langer dan mensen.


Dat klopt. Maar ondertussen zijn het geen wilde paarden meer. Over het algemeen lopen ze in de sport. Dit is een hele slechte vergelijking. Net als de wolf met een hond.

Ik zeg niet dat natuurlijk niet kan. Er zitten nu eenmaal risico's aan. Hengstenhouders zijn zuinig op hun hengsten. Hebben niet graag dat hun hengst een klap krijgt. Dan wordt de merrie al snel aan de kluisters gezet. Zeker bij onervaren merries.

Het belangrijkste is om een passende hengst te vinden wat past bij je merrie. Wil je natuurlijk, is de keuze een heel stuk minder

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 16:17 



 
Profiel   

anjali schreef
Ik wil geen ki tenzij noodzakelijk om medische reden. En niet om romantisch of niet romantisch maar om natuur versus techniek. Er zijn nog stamboeken die voornamelijk natuurlijke dekkingen doen.Waar ik van weet zijn Engels Volbloed en Fjordenpaard.Waarschijnlijk nog wel meer. Ik vind dat de voortplanting bij paarden momenteel ontaard is met zelfs embryotransplantaties etc. En dan vraagt men zich af waarom paarden zo belachelijk duur zijn geworden.Een paard wordt op deze manier een product.


Dit is niet jouw topic, maar dat van iemand anders en die vraagt toch niet om deze discussie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 16:20 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 17:47 



 
Profiel   

Frachiuqms schreef
[ [url=m/zOKYR1.jpg]Afbeelding[/url] ]



Een andere foto heb ik niet met heel haar lichaam. Tenminste is dit ok zo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 17:51 



 
Profiel   

Frachiuqms schreef
Frachiuqms schreef
[ [url=m/zOKYR1.jpg]Afbeelding[/url] ]



Een andere foto heb ik niet met heel haar lichaam. Tenminste is dit ok zo?


Dit is moeilijk te beoordelen.
Het beste is een stand foto van de zijkant.

Voor het idee, 4 benen zichbaar
[ img ]
dit was mijn eigen hengst

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 18:10 



 
Profiel   

Ik denk dat je het beeld van een schattig lief veulentje nog even uit je hoofd moet zetten. Het is namelijk niet alleen dat, je gaat er ook veel stress van hebben, er kunnen dingen mis gaan. Fokken is een keuze die je bewust moet maken, maar volgens mij is dit topic al een goed begin :)
Ik ben ook benieuwd naar een standfoto want haar bouw zou wel een punt van aandacht kunnen zijn. Ik zie zo op het eerst oog een lange wat holle rug en een onderhals, bijna een hertenhals. Ik zou dan zeggen, dat is niet ideaal om mee te fokken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 18:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen