Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 93 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze Cachet L x Krack C

 
Profiel   

Waarom pak je Everdale niet? Bewezen op het lijntje, goede achterbeen, bergop en souplesse.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 22:16 



 
Profiel   

Maar wel een pittig karakter toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 22:25 



 
Profiel   

Toevallig vanavond met een vriendin over gehad. Heb hem heel lang hoog op het lijstje gehad. Maar een beetje het ontbreken van het ‘gevoel’ van mijn kant er toch af gehaald. Vandaag er weer opgezet omdat hij op stand wel echt mooi is/wat kan toevoegen. En ik heb haar halfbroer van Everdale eens mogen rijden, waanzinnig paard is dat. Dus zeker nog steeds een optie wat mij betreft. Mensen daar verder nog een idee over waarom wel/niet? (@Phonix, halfbroer heeft een super lief karakter trouwens)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 22:26 



 
Profiel   

Ik heb gehoord dat Everdale zelf best een behoorlijk pittig karakter hebt. Er is een reden waarom alleen grote mannen hem kan voorbrengen op de vet checks. Hij wil ook heel graag hoog lopen met de hals.

Ik heb zelf een merrie met Everdale als opa, en het is echt het liefste beest ooit. Maar aan de hand kan ze snel veel worden en wil ook graag hoog lopen met de hals. Nu ben jij een heel capable ruiter, dus denk niet dat dat een probleem voor jouw is. Ik dacht meer aan dat je zei dat je merrie soms een beetje moijlijk was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 22:41 



 
Profiel   

Ze is aan de hand het meest makkelijke paard ooit. Dus ik denk dat ik dat wel aan durf. Plus het veulen gaat bij mij thuis opgroeien en tot nu toe hebben wij daardoor hele makkelijke paarden gekregen. Onder het zadel is ze ondertussen ook onwijs braaf maar dat heeft even geduurd haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 05:32 



 
Profiel   

Ze zijn zeker niet voor iedereen geschikt, maar wel talentvol. De merrie die ik heb gehad was echt een extreme beweger. Ik kreeg van zowel profs als van passanten altijd complimenten over haar bewegingen. Kon als net zadelmak paard ook al echt goed sluiten en zitten, maar ook goede zijgangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 06:45 



 
Profiel   

Ik ben meer weg van de Glamourdale nakomelingen dan die van Everdale omdat die laatsten wat hoog in het kruis blijven en achter niet altijd even goed qua achterbeen op enkele uitschieters na.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 09:19 



 
Profiel   

misterA schreef
amen schreef
Flemmingh vererft ook positief ocd elisa
Dat moet jou ook aanspreken!!


Is dit een feit? Dat werd vroeger wel eens beweerd maar volgens mij nooit is bewezen.
Bijna alle hengsten die van Flemmingh afstammen en een bekende D-OC fokwaarde hebben zijn namelijk gezond. Ze hebben vrijwel allemaal een fokwaarde ruim boven de 100. Amazing Star, 106
en vrijwel alle zoons en kleinzoons van Vivaldi zijn zeer gezond. Was dat niet het geval en was Flemmingh inderdaad niet gezond dan zou je dat ongetwijfeld terugzien bij zijn geteste nakomelingen.


Als je van de eigenaar te horen krijgt dat van alle dekhengsten nakomelingen waar de meeste ocd en minste ocd op rongtenfotos staat..

Dat Flemmingh de topper is bij ocd en Corland geeft t minste ocd ... en daar worden nogal wat paarden gerongtend...

Dus uit de praktijk ervaring uit 1r hand .. die volg ik...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 09:30 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik ben meer weg van de Glamourdale nakomelingen dan die van Everdale omdat die laatsten wat hoog in het kruis blijven en achter niet altijd even goed qua achterbeen op enkele uitschieters na.

Maar als ik op stand kijk naar Everdale en Glamourdale dan zou ik denken dat Everdale mijn merrie beter past. Glamourdale heeft veel lengte en een lang achterbeen en Everdale staat meer in het vierkantsmodel en heeft naar mijn idee ook een minder lang achterbeen. Dat maakt het ook zo moeilijk want je kunt niet alles in een hengst krijgen (denk ik) dus waar maak je dan de keuze in?
Ik hoop vandaag het advies te ontvangen! Dan hoop ik weer wat wijzer te worden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 08:04 



 
Profiel   

Kijk naar de nakomelingen zou ik zeggen, het lastige bij zowel Everdale als Glamourdale nakomelingen is dat ze niet allemaal het Negro achterbeen krijgen maar sommige het LL achterbeen. Ik vind de Everdale's vaak wat hoog in het kruis blijven, qua achterbeen en lengte zie ik weinig verschil bij de nakomelingen met in acht neming van bovenstaande.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 08:39 



 
Profiel   

Oké thanks voor de aanvulling!
Ik heb het fokadvies ontvangen. Morricone, Finch Hatton, Spielberg en Hermes. 4 hengsten waar ik zelf niet aan gedacht heb. Ook met een reden. De eerste Morricone staat op het lijstje voor haar dochter. Omdat ik zie dat zijn nakomelingen voldoende lengte mee krijgen en zij heeft dat nodig. Vind het een hele aansprekende hengst maar voor deze merrie is alles naar mijn idee ‘te lang’. Hoe zien jullie dit? Finch Hatton, lastig beschikbaar dus dan haak ik al af plus mega gaaf paard maar ik voel m niet.
Spielberg werd volgens mij bij haar dochter al eens geadviseerd. Denk dat hij zeker fijne paarden geeft maar ik ben op zoek naar net dat tikkeltje meer. Gewoon, omdat het kan.
Hermes, niet mijn type al denk ik wel dat hij een goed model heeft en zoals ze schreef geeft hij dit ook door. Dus qua verstand misschien een goede keuze maar qua gevoel niet.

Begin steeds meer te merken dat gevoel voor mij toch wel belangrijk is. Juist omdat ik het veulen zelf ga houden en ga opleiden. En in feite zijn er geen echt slechte hengsten want ze zijn allemaal goed gekeurd en hebben allemaal iets wat gewoon echt goed is. En ik probeer ook te kijken naar de positieve punten van mijn merrie en of de hengst dat hetzelfde heeft. Want de kans dat hij de minpunten gaat opheffen is er wel maar dat is niet zeker. En het versterken van de plus punten is dan denk ik toch een grotere kans.
Uiteindelijk wil ik gewoon een fijn sportpaard en dat wordt het sowieso wel omdat we ze zelf grootbrengen/opvoeden en dan heb je al 70% van het gedrag zelf in de hand. En als t een lelijke wordt, ach beetje goed voer en goed management doet wonderen vaak.

Mijn gevoel zegt nog steeds Farrel. Gewoon omdat ik wil zien wat Furstenball bloed doet op deze merrie. Tragalgar vind ik ook echt gaaf maar daar kan ik over een paar jaar ook nog mee dekken. Ik weet nu al een beetje wat Totilas bloed brengt bij haar. En dan Everdale blijft op de achtergrond rond spoken. Vind hem zelf onder het zadel altijd wat strak ogen maar op stand een heel fijn paard. Halfbroer van haar is dus echt een hele fijne maar ja wie zegt dat hij de plus punten door geeft? Dat risico is mij dan te groot denk ik. Kortom, Farrell nog steeds dik bovenaan maar ik vind het nog steeds super leuk en interessant om te lezen welke keuze jullie zouden maken/welke hengsten nog meer goed zouden passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-22 16:06 



 
Profiel   

Gevoel is denk ik altijd belangrijk en doorslaggevende factor. Ik zou zelf eerder voor Trafalgar gaan dan Farell. Gezien de punten die je wil verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 06:29 



 
Profiel   

In combi met deze merrie en gezien de Toto, zal je met Trafalgar weinig ruglengte overhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 08:25 



 
Profiel   

Zat er een onderbouwing bij deze vier verschillende hengsten? Mij lijkt Morricone niet te lang voor je merrie, het is echt een modellenmaker. Je kan ook nog kijken naar diens vader Millenium.

De Trafalgars hebben allemaal vrij weinig ruglengte, ik zou hem ook eerder doen bij een echt heel erg langgelijnde merrie. Geeft wel echt een goede beweging, achterbeen en fijne karakters.
Ik denk dat hij het model niet zal verbeteren.

Heb je weleens naar First Date gekeken of Furst Dior? beide Furstenball bloed. Uiteraard is je gevoel volgen heel belangrijk, als je gewoon echt voor Farrell wilt gaan dan moet je dat gewoon doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 09:13 



 
Profiel   

Bedankt voor de aanvullingen weer! Ik heb ondertussen wat nakomelingen bekeken/toegestuurd gekregen van Farrell die mij enorm aanspreken <3 ik vind ze stuk voor stuk sterk in het achterbeen, mooi front en voldoende souplesse hebben.

Furst Dior/First Date heb ik niet zo veel mee. De laatste viel mij ook best tegen in de hengstencompetitie.
Millenium heb ik inderdaad ook nog goed naar gekeken! Hele aansprekende hengst en helemaal mijn type, staat ook nog steeds op het lijstje. Maar voor deze merrie is er iets wat mij tegenhoudt. Weet niet goed wat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 11:29 



 
Profiel   

Die Farrel is wel inderdaad heel gaaf. En het dekgeld valt ook me, wat altijd fijn is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 11:37 



 
Profiel   

Ik vind First Date persoonlijk ook te beperkt in alles, Furst Dior spreekt me meer aan maar de merrie moet eigenlijk al wel echt een goed achterbeen hebben voor hem.

Misschien houdt het je tegen omdat je de keuze al gemaakt hebt haha, als Farrel je zo aanspreekt dan denk ik dat je het gewoon moet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 14:45 



 
Profiel   

Mooie merrie heb je. Zelf zou ik de rug wel als aandachtspuntje hebben.

Ik kan altijd weinig met online fokadviezen. Wie zegt dat diegene van het advies alle wijsheid in pacht heeft? En dat is natuurlijk ook zo bij de adviezen die je in dit soort topics krijgt. Het belangrijkste is dat jij als fokker er warm voor loopt en er een goed gevoel bij hebt. Farrell lijkt mij best een leuke keuze, wellicht niet heel commercieel, maar zou best passen. Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 18:46 



 
Profiel   

Bedankt voor het bericht! Wat zou je verbeterd willen zien aan haar rug? :)
Ik heb het advies ook opgevraagd omdat ik het interessant vind om te horen welke hengst mensen adviseren. Kan daar super veel van leren. Tot nu toe gaat het bij mij vooral op ‘gevoel’. Maar wat verstand is ook wel handig haha.
Ik ga binnenkort even bellen met de Ijzerenman om te kijken hoe en wat. Zodat ik gelijk actie kan ondernemen als mijn merrie bevallen is en weer hengstig is. Ben er ondertussen wel over uit dat ik voor Farrell ga. Maar eerst in spanning afwachten of het allemaal goed mag gaan met het veulen wat nu nog in haar buik zit <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 19:24 



 
Profiel   

Zo op die foto lijkt haar rug wat kort en wat strak bij de lendenen. Maar je hebt zeker een bovengemiddelde merrie hoor.

Ik vind dat advies van die 4 hengsten wel vrij onsamenhangend, zeker zonder argumentatie. Dat gaat echt alle kanten op. Van bewegingskanon Fynch Hatton tot goed fokkende, goed karakter, maar saaie krabbelaar Spielberg (oei, mag ik dat zeggen op bokt?!).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 19:41 



 
Profiel   

Er zat wel argumentatie bij hoor! Ik vond dat ze het netjes opgesteld had! Maar inderdaad wel heel divers (maar ergens ook wel goed aangezien er niet perse 1 hengst het beste zal passen). Ik was wel tevreden met het advies alleen spraken de hengsten mij persoonlijk niet genoeg aan om er een van te kiezen.

Strak bij de lendenen kan ik mij wel in vinden trouwens. Daarom wil ik ook een hengst die meer souplesse vererft. Het geheel mag gewoon meer souplesse krijgen. Ik denk dat Farrell dat wel kan toevoegen. De veulens die ik daar van gezien heb toonde alle voldoende souplesse.

Ik deel je mening over Spielberg trouwens haha. Hij fokt goed maar hij spreekt mij totaal niet aan :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 20:22 



 
Profiel   

carola schreef
Zo op die foto lijkt haar rug wat kort en wat strak bij de lendenen. Maar je hebt zeker een bovengemiddelde merrie hoor.

Ik vind dat advies van die 4 hengsten wel vrij onsamenhangend, zeker zonder argumentatie. Dat gaat echt alle kanten op. Van bewegingskanon Fynch Hatton tot goed fokkende, goed karakter, maar saaie krabbelaar Spielberg (oei, mag ik dat zeggen op bokt?!).

Je mag het wel zeggen, het klopt alleen niet. Spielberg zelf kan echt fenomenaal sjouwen, ik weet ook niet waarom ze hem niet verder gestart hebben. Daarnaast staat Spielberg nr. 1 in Horsetelex in sportpaarden vererving met maar liefst 48 nakomelingen met een FEI score.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:25 



 
Profiel   

Ja dat laatste klopt zeker. Maar kan Spielberg zelf zo goed sjouwen??? Dat heb ik nog nooit gezien en heel opvallend zijn er ook maar weinig filmpjes van hem te vinden waarop hij dan zo ‘fenomenaal’ sjouwt. Ik ben benieuwd of jij mij wel zo’n filmpje kan laten zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 06:44 



 
Profiel   

Farrell is helaas niet gelukt bij mijn merrie dus ben geswitcht naar Bon Bravour. Ze was toen wel in een keer drachtig en vandaag op de 30 dagen scan was er een hartje te zien!
Toen ik hoorde dat BB weer ging dekken ging ik enorm twijfelen maar meerdere mensen adviseerden bij Farrell te blijven omdat er nog niet veel bekend was over de kwaliteit van het sperma van BB maar toen Farrell niet wilde lukken heb ik toch maar de gok genomen en gelukkig met een positief resultaat. Nu maar hopen dat alles soepel verloopt en we volgend jaar een gezond veulen mogen verwelkomen _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 11:58 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met de dracht!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-22 08:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 93 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen