Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze Namelus R x Quasimodo Z

 
Profiel   

Aankomend jaar wil ik graag mijn merrie, een Namelus R x Quasimodo Z x Recruut, opnieuw laten dekken.
In 2021 heeft ze haar eerste veulen gekregen.
Rival Exceptionnel SL is een hengstveulen van Komme Casall (Comme il faut x Casall).
Een erg lief en aanhankelijk veulen. Eigenwijs en speels maar wel respectvol. In de opfok absoluut niet de baas.
Hij heeft een zeer gebalanceerde galop, een betere draf dan Ellie en dezelfde ruimte stap van Ellie.

[ img ]

[ img ]


Zelf heb ik al wel een aantal hengsten op mijn lijstje, maar ik ben toch eens benieuwd waar anderen mee komen. Ellie heeft zelf een fantastisch karakter.
Wil heel graag aan het werk en is daarin hartstikke eerlijk. In het springen is ze vliegensvlug,
maakt ze zelden een fout, opent ze van achteren super en heeft altijd voldoende ruimte over.

Wat wil ik behouden?
- Goede galop (basisgangen in het algemeen vind ik erg belangrijk)
- Goed karakter
- Openen achterhand
- Goed voorbeen

Wat mag verbeteren?
- Meer body (erg moeilijk dik te krijgen en vol te houden behalve in de dracht :+ )
- Rijbaarheid, ze heeft een enorm moeilijke mond
- Balans, al is die ohz wel heel goed trainbaar

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 23:42 



 
Profiel   

Arezzo natuurlijk! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 15:19 



 
Profiel   

Dat is er eentje van op het lijstje natuurlijk, haha! :):)

Ben het er vergeten bij te zetten dat ik in principe voor alle hengsten open sta. Jong en bewezen. Ben ook benieuwd wat er dit jaar weer ggk gaat worden. Voor mij is het wel een harde eis dat ze al onder het zadel moeten lopen waardoor er een inschatting mogelijk is van de rijbaarheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 17:28 



 
Profiel   

Het voordeel is dat ik op deze manier niet aan het twijfelen wordt gebracht. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 15:49 



 
Profiel   

Ik vind je huidige lijstje natuurlijk al erg leuk. We vallen een beetje op dezelfde hengsten :))

Ben benieuwd welke het uiteindelijk wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 16:57 



 
Profiel   

Harley
Carambole
Emerald van het Ruytershof

Deze hengsten schieten zo snel door mijn hoofd met je lijstje

Waar ik persoonlijk over twijfel is of er niet meer volbloed nodig is voor deze merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 16:49 



 
Profiel   

Haha Cio, ik hou je zeker op de hoogte!

Mulan, Harley had ik inderdaad ook op mijn lijstje staan, maar vanwege het kwaliteit van zijn zaad heb ik die voor dit jaar even geschrapt (dit staat op voldoende). Wie weet brengt VDL stud mij volgende week nog op andere gedachten. Emerald vind ik heel tof, maar die vindt ik dan weer wat overdreven aan de prijs. Ik weet namelijk niet hoe vruchtbaar mijn merrie is. Afgelopen seizoen heeft ze niet gepakt, maar daar kunnen heel veel factoren nog bij zijn geweest die daar invloed op hebben gehad.

Ik ben wel benieuwd waarom je denkt aan een volbloed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 10:54 



 
Profiel   

Namelus staat wel bekend voor lastigere mond, idem Quasimodo.

Recruut fantastisch karakter, maar oud model en daarom wel eens stug beschreven.

Ik verwacht dat een hengst met meer bloed/elasticiteit wat toe kan voegen (misschien is volbloed in de huidige fokkerij niet helemaal correct verwoord)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 11:07 



 
Profiel   

Ja klopt, vandaar dat ik ook echt streng selecteer op rijbaarheid. Hoef er niet nog een hengst op met een moeilijke mond. Het laatste wat ik wil is zoiets verankeren.

Dan begrijp ik je verwoording wel iets beter. Voor mij is bloed namelijk meer chiquer, meer richting volbloed type en heet. Iets wat zij dus al voldoende heeft. Juist daarom wil ik er een hengst op die meer body heeft.

Wellicht was een standfoto waar ze niet drachtig op was ook nog wel een interessante toevoeging. OP bovenstaande foto's is ze namelijk zo'n 7 en 8 maanden drachtig meen ik.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 07:43 



 
Profiel   

Ik moet meteen denken aan Grand Slam VDL. Goede rijdbaarheid wat hij duidelijk vererft, geeft nuchtere karakters, body en kwaliteit op de sprong.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 08:20 



 
Profiel   

Ik zou voor rijdbaar en makkelijk niet direct aan harley denken. Hiervan toch echt al een paar nakomelingen van dichtbij gezien die niet echt in die categorie vielen. Wel stuk voor stuk goede sportpaarden
trouwens. Maar gewoon echt niet te makkelijk kwa rijden en sensibel in de omgang. Grand slam ook een aantal nakomelingen van meegemaakt en dat vond ik persoonlijk wel echt super fijne paarden. Van drie die ik ken, ken ik ook de moeders en hij heeft daar bij echt wel voor meer maat en body gezorgd. Dus wat dat betreft zou hij heel erg goed bij je wensen aan kunnen sluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 09:01 



 
Profiel   

Voor rijdbaarheid en meer body denk ik aan ermitage kalone, echt een hele lieve hengst die zijn bouw (body) ook doorgeeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 10:19 



 
Profiel   

Ik duik even nog eens in Grand Slam, hij zit namelijk in mijn geheugen als een extreem voorzichtige en niet economische hengst. :') Geen idee hoe hij nu springt of beweegt, heb hem niet meer gevolgd. De nakomelingen moeten uiteindelijk wel nog willen springen en het spelletje leuk blijven vinden. Maar wellicht kunnen jullie daar meer over vertellen?

Hengst mag wel wat vergroten, maar hoef ze ook niet groter te hebben dan de 1.70 eigenlijk. Harley hoor ik juist ook hele goede verhalen over. Sensibel vind ik niet zo'n probleem, zolang de kop maar goed staat. Maar oke, Harley staat voor dit jaar sowieso niet op het lijstje vanwege de kwaliteit van zijn zaad. En als ik wel iets meer weet over de vruchtbaarheid van de merrie weet ik waarschijnlijk ook in welke mate zij haar eigen karakter doorgeeft.

Ik kom toch weer vaak uit bij zonen van Comme il faut. Comme il faut wil ik alleen niet direct op deze merrie gebruiken.

xxx88, ik kende hem niet maar ziet er inderdaad uit als een erg fijn te rijden hengst. Ik ga even wat meer van hem opzoeken. Hij staat ook niet zo heel ver bij mij vandaan zie ik. Wellicht daar ook nog een ritje naartoe brengen.

Zaterdag ga ik nog even langs bij VDL Stud, dus ook even wat hengsten ervaren en zien.

Wel allemaal bedankt voor het meedenken. Blijft toch leuk om uit te zoeken. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 18:20 



 
Profiel   

Bij VDL staat een jonge hengst van ermitage kalone, soleil optimus.
Die kan je dan eens bekijken om te zien of zijn body en beweging je aan staat.
Soleil optimus is in mijn ogen een typische ermitage qua body en beweging. Ermitage stempelt daarin echt.
Ermitage zelf staat wel altijd in België, bij Joris van Dijck als hij moet dekken en bij Marc van Dijck (Gilles Thomas rijdt hem) in training.

Een hele goede comme il faut zoon is parfait van het schaeck, goed karakter, heel goed springen en uit een topstam.
3 merries op rij liepen 1.60 en zijn moeder like a diamant van het schaeck is nu internationaal aan het doorbreken.
Ik weet wel niet of parfait genoeg body zal doorgeven.

Een andere optie is cazan van het schaeck, ook een comme il faut zoon, recent verkocht naar eurohorse.
Deze geeft paarden met maat en body (zo is hij zelf ook).
Komt ook uit een 1.60 moeder en ook een hele goede stam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 19:48 



 
Profiel   

Ik haal nog een andere CIF zoon aan die echt opvalt en waarvan de veulens ook keer op keer opvallen; Pegase vh Ruytershof.

Grand Slam nakomelingen doen het goed hoor! Zag toevallig laatst een Grand Slam x Namelus R op YouTube. Zag er imo niet verkeerd uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 22:39 



 
Profiel   

https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... ell-werth/

Een andere “out of the box”. Deze kan de rijdbaarheid en de body misschien ook wel verbeteren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 18:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen