Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze Dreamcatcher x Gribaldi

 
Profiel   

Na 2 mooie hengst veulens van Just Wimphof(zwart 2020) & Livius(vos 2021)
Ga ik dit jaar opzoek naar een nieuwe match voor Faith <3
Ze is een 11 jarige merrie van Dreamcatcher x GribaldiĀ 
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/624926

Momenteel is zij m2 dressuur en ze is 1,64m en is licht toontredend dus dat is wel belangrijk geeft ze niet door aan haar nakomelingen tot nu toe.
in de omgang is ze super lief
Onder het zadel erg sensibel en moeite heeft met ontspanning.

Verbeterpunten:
- Meer maat (beide veulens zijn niet zo heel groot)
- Rechte voeten
- vind moeilijk om lengte te pakken met rijden
- een wat steil achterbeen
- galop zou iets meer ruimte & bergop mogen

Positieve punten:
- Fijne bouw
- Veel schoudervrijheid
- ruime beweging
- Werkwilligheid
- eerlijk karakter
- ontzettend goed stappen

Ik wil het liefst geen vos hengst. Het liefste fok ik een donker veulen.

Just wimphof heeft haar niet zo zeer verbeterd, wel een mega lief karakter maar wat aan de kleine kant lijkt nu. De livius is een stuk beter lijkt meer maat te hebben & veel houding, ruimte in zijn gangen maar wel een echt een draakje.

Op mijn lijstje staat nu jameson rs2. Denk dat hij haar zeker kan verbeteren aangezien de stap zijn mindere kant is.
Alleen is hij misschien iets te scherp voor haar ben ik bang :=

Standfotos hier was ze wel drachtig
[ img ]

[ img ]

Als 3jarige
[ img ]


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ik hoor graag jullie mening en eventuele opties.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 14:37 



 
Profiel   

Wat een prachtige merrie, ik ben zelf wel weg van Jameson maar de merrie moet wel voldoende souplesse en een goede stap hebben inderdaad. Ik denk wel dat hij de galop kan verbeteren.

Ik moest denken aan Indian Rock voor het verbeteren van de galop, maat maar wellicht wordt dat iets te luxe. De merrie moet wel echt een goed achterbeen en kracht achter hebben.

Kjento kun je ook nog naar kijken, die zal ook de galop kunnen verbeteren en lijkt bij je wensen te passen. Veulens leken erg goed.

Of Las vegas, heb je ook weer aansluiting op het Bordeaux bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:13 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wat een prachtige merrie, ik ben zelf wel weg van Jameson maar de merrie moet wel voldoende souplesse en een goede stap hebben inderdaad. Ik denk wel dat hij de galop kan verbeteren.

Ik moest denken aan Indian Rock voor het verbeteren van de galop, maat maar wellicht wordt dat iets te luxe. De merrie moet wel echt een goed achterbeen en kracht achter hebben.

Kjento kun je ook nog naar kijken, die zal ook de galop kunnen verbeteren en lijkt bij je wensen te passen. Veulens leken erg goed.

Of Las vegas, heb je ook weer aansluiting op het Bordeaux bloed.


Bedankt voor je ingeving! Indianrock vind ik inderdaad ook erg gaaf maar ik denk ook dat je een heel luxe bloederig beestje krijgt.

Van Kjento veel mooie veulens van gezien en spreek mij ook aan maar op de 1 of andere manier houdt iets mij tegen...

Las Vegas heb ik ook aan zitten denken veel kracht heeft hij en vind hem sympathiek ogen.
Wat vind je van de bordeaux zoon merlot vdl?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:34 



 
Profiel   

Jameson is zelf echt amper de baan door te rijden. Ik had gehoopt dat het wel beter zou worden.. als de merrie al zo sensibel is zou ik deze combinatie niet maken.

En My BH Santiano?
Blijft zich goed ontwikkelen. Eerste jaargang wordt snel geboren dus kan je nog een beetje onderzoek doen.
Maar misschien iets teveel Donnerhall en Rubinstein waar je op terug fokt

Edit:
Met Merlot ga je denk ik ook vrij luxe fokken. Misschien nog wel meer dan met Indian Rock

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:36 



 
Profiel   

Bedankt simpie!
Daar was ik zelf ook beetje bang voor helaas verder vind ik hem perfect passen... maar dat is denk wel te veel risico.

Santiano had ik nog niet aangedacht
Maar ga ik zeker in de gaten houden en me even verder in verdiepen.

Wat zou te veel donnerhal of rubinstein uit kunnen pakken of in kunnen uiten?

Dan valt merlot ook zeker af. Het mag van mij wel iets meer "paard" worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:46 



 
Profiel   

Eens met Simpie en voor mij loopt Merlot teveel de grond in, Santiano zal meer massa geven en lijkt zich goed te ontwikkelen.

Las Vegas lijkt me goed bij je wensen passen en had ook gewoon hele goede veulens.

Een hengst die ook veel massa heeft en zich fijn aan het ontwikkelen is Mauro Turfhorst, ik vind hem wel iets neerwaarts in de romprichting en dat vind ik een minpuntje maar hij lijkt redelijk bij je wensen te passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 16:13 



 
Profiel   

Mooie merrie! Waardeert zich echt op in beweging vind ik. Dat steile achterbeen lijkt ze goed te gebruiken.

Heb even naar Jameson zijn genetische profiel gekeken, maar hij fokt ook meer naar het steile achterbeen, van voor meer Frans. Hij fokt vrij vierkant dus met de lengte in de merrie zou dat geen probleem moeten zijn. Ik was ook eerst erg gecharmeerd van Jameson, maar wat Simple al zegt de hengst is niet de makkelijkste. Het valt mij ook tegen dat dit niet lijkt te verbeteren, al komt dat misschien ook wel door de Corona tijd, waardoor paarden veel minder van huis komen.
Zelf ben ik daarom benieuwd hoe de nakomelingen het gaan doen...Soms ligt het ook aan het hengst-zijn en kunnen mss merries en/of ruinen zich heel fijn laten bewerken.

Ik moet zeggen dat ik je eerder gefokte veulens erg aansprekend vind, vooral de Livius (ga er vanuit dat dit de donkere vos is :D)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 11:09 



 
Profiel   

Dankje wel manubres, ik vind haar ook opwaarderen in haar beweging wat je op het eerste oog niet zou verwachten vind ik zelf.
Haar veulens zijn beide erg aansprekend inderdaad.
De just wimphof
[ img ]
De Livius
[ img ]

Het zou inderdaad kunnen dat de nakomelingen van jameson niet precee moeilijk te rijden zijn maar dat is nog afwachten.

Mauro vind ik persoonlijk niks.
Lastig vind ik het zeker dit jaar
Denk voor nu santiano, las vegas op het lijstje staan. Nog meer opties eventueel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 17:12 



 
Profiel   

Op bovenstaande plaatjes vind ik de Just Wimphof weer aansprekender <3

Ik ben eens op zoek gegaan op YouTube naar combi's met Dreamcathers...maar ik kan er niet echt warm van worden. Natuurlijk heb je ook een moederlijn. Zelf vind ik de Dante US nog wel een aardige houding hebben maar met name de Krack C geeft wat elegantie mee. Misschien is Indian Rock wat? Van moeders en vaderskant Krack C in de genen :D

Secret https://youtu.be/atofsmzlUv4
Davino https://youtu.be/ptd6qjdLJZA
Lord Leatherdale https://youtu.be/1fFec_80Qro
Dante US (Dante Weltino x Sir Donnerhall I) https://youtu.be/DIfeYopwJTQ
Revolution https://youtu.be/CWunDVQdasg
Revolution https://youtu.be/_r9k-Cuz55s
Ferdinand https://youtu.be/QEDj265oAvA
Dream Boy https://youtu.be/jWhh6jHmrFI
Krack C https://youtu.be/hoBzvB3YGhM
Indian Rock

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 19:03 



 
Profiel   

Ik ga de filmpjes eens bekijken bedankt voor alle info en zoek werk! _/-\o_

Dante us heb ik in 2020 geprobeerd mee te dekken 5 keer geinsemineerd zelfs 1 keer naar van uytert gebracht maar 5 keer niet raak helaas. Toen 1 keer met livius en gelijk raak net als met Just. Vandaar dat ik haar afgelopen jaar leeg had gelaten omdat ze pas ij juli bevallen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 19:14 



 
Profiel   

Haha...ik zie nu pas dat Elisa2 Indian Rock ook al heeft genoemd...alleen zegt zei juist dat het te luxe zou worden. Ik denk zelf dat een Dreamcatcher wel wat luxe kan gebruiken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 20:22 



 
Profiel   

Ik denk aan Vaderland. Of Glamourdale misschien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 21:02 



 
Profiel   

Ik vind ze inderdaad niet zo spectaculair van de filmpjes die van krack c misschien wel het meest aan sprekend. Ik denk dat moeders wel genoeg luxe door geeft aan haar veulens te zien.

Vaderland heb ik ook naar zitten kijken afgelopen jaar veel goeie veulens van gezien. Komt ook weer terug op vivaldi en krack c alleen is hij niet zo groot dus ben bang dat het weer een klein veulen wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 09:04 



 
Profiel   

In de merrielijn zit wel voldoende maat, of ben je bang dat deze veulens te klein blijven? Ik vind Vaderland geen verkeerde optie, maar lastige is dat er van zijn nafok weinig bekend is.

Ik vind de merrie meer een Gribaldi opdruk hebben dan Dreamcatcher, denk dat het fundament wel meer Dreamcatcher is.

Als ik in de moederlijn kijk dan zie ik dat de moeder erg succesvol was in de combinatie met San Remo. Wellicht is Kaygo daarom interessant, al weet ik niet of hij echt de beweging zal verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 09:20 



 
Profiel   

Ze waardeert zich onder het zadel flink op moet ik zeggen. Is ze nooit voor de keuring geweest als 3 jarige?
Las Vegas zou een goede optie zijn denk ik inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 09:55 



 
Profiel   

Wat een gave merrie

Wat betreft Vaderland ik heb er een veulen van ze is nu 7 maand en meet al 145.
Merrie waar ze uit komt is niet heel groot 165 gok ik. Dit jaar verwacht ik weer een Vaderland uit een merrie van 163.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 09:59 



 
Profiel   

Ik ben bang dat de veulens inderdaad wat aan de kleine kant kunnen blijven maar ze kunnen uit eindelijk natuurlijk nog de lucht in gaan. Ik denk dat de bijna 2 jarige nu rond de 150cm is.

Ze is nog nooit naar de keuring geweest helaas ik wil haar eigenlijk nog aanbieden (geen idee hoe dat gaat met oudere merrie's) omdat ze nu nog veulenboek is. Ook wil ik haar dit jaar nog z2 proberen te starten zodat ze in iedergeval sport is.

Misschien dat vaderland dan ook nog wel een optie is

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 12:02 



 
Profiel   

Ik lees vooral stil mee maar als de 2 jarige nu rond de 150cm is zou ik zeker een hengst zoeken die maat vererft als de merrie klein fokt. Dat vind ik inderdaad aan de kleine kant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 12:11 



 
Profiel   

CharmFaith schreef
Ik ben bang dat de veulens inderdaad wat aan de kleine kant kunnen blijven maar ze kunnen uit eindelijk natuurlijk nog de lucht in gaan. Ik denk dat de bijna 2 jarige nu rond de 150cm is.

Ze is nog nooit naar de keuring geweest helaas ik wil haar eigenlijk nog aanbieden (geen idee hoe dat gaat met oudere merrie's) omdat ze nu nog veulenboek is. Ook wil ik haar dit jaar nog z2 proberen te starten zodat ze in iedergeval sport is.

Misschien dat vaderland dan ook nog wel een optie is

Start haar dan eerst Z2. Liefst een paar winstpunten rijden en doe dan gelijk erachteraan een thuiskeuring. Dan is de ster vaak niet zo ver weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 12:17 



 
Profiel   

Ik hoop ook dat ze dit jaar z2 nog wordt met aantal winstpunten en dan inderdaad keuring dacht ik. Ik weet alleen niet of ze haar niet afstraffen op haar voorvoeten

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 12:39 



 
Profiel   

StalMelyn schreef
Ik lees vooral stil mee maar als de 2 jarige nu rond de 150cm is zou ik zeker een hengst zoeken die maat vererft als de merrie klein fokt. Dat vind ik inderdaad aan de kleine kant.

Klopt denk dat die van livius wel iets groter wordt. Maar ze fokt in iedergeval niet mega groot

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 12:41 



 
Profiel   

Van Just Wimphof is het bekend he, dat hij niet vergrotend fokt dus niet alleen aan de merrie te wijten. Op tweejarige leeftijd 1.50 cm kan prima uiteindelijk zo'n 1.65 cm worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 12:45 



 
Profiel   

CharmFaith schreef
Ik hoop ook dat ze dit jaar z2 nog wordt met aantal winstpunten en dan inderdaad keuring dacht ik. Ik weet alleen niet of ze haar niet afstraffen op haar voorvoeten

Als je met de smid en een ijzertje op tijd begint dan geloof ik dat niet. Als ze ongelijk zijn (dat is namelijk echt een Dreamcatcher ding) dan is dat een groter probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 13:35 



 
Profiel   

CharmFaith schreef
Ik hoop ook dat ze dit jaar z2 nog wordt met aantal winstpunten en dan inderdaad keuring dacht ik. Ik weet alleen niet of ze haar niet afstraffen op haar voorvoeten


Klopt wat janderegelaa zegt...Een paard dat zich al in de sport bewezen heeft krijgt sneller een predicaat toegekend. Of de merrie moet exterieurmatig echte tekorten hebben en zo lijkt het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 13:57 



 
Profiel   

Ik heb er verder geen verstand van maar die laatste foto <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 14:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen