Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze voor Hemmingway x Elcaro merrie

 
Profiel   

Ik heb een diarado van 3,5. Joop zei toen dat de merrie voor diarado wel wat rek nodig heeft.
Mijne is wel klein, nu 1.58m. Heel mooi hoofd en verder zeker niet popperig. Hij beweegt fijn en is speels en brutaal. Ik vind zijn karakter prima. Maat verbaast ons wel, moeder is 1.66 en groot- en overgrootmoeder zijn 1.69. De dierenarts was hier vorige week en die kent ook genoeg diarado's met een normale maat.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 13:38 



 
Profiel   

Canabis geeft ze idd speciaal in omgang :+
Cabrio hoor ik hier uit de buurt ook niet de fijnste karakters...en niet overtuigend qua springen, maar is puur van horen zeggen, heb er zelf nog geen van gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 14:17 



 
Profiel   

Als we toch out of the box gaan: ik weet dat je vroeger met veel plezier een Negro gereden hebt, en dat je er alles mee deed, dressuur, bos, springen en sgw.
Ik dacht dat Negro beknopte nakomelingen gaf, maar het genetisch profiel in de KWPN database geeft dat niet aan. Fijn bewegen, Ferro erachter, bewezen, braaf…

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 14:49 



 
Profiel   

Ach ja, de Negro merrie. Wat een geweldige instelling had dat dier. Helaas niet oud mogen worden. Als eerbetoon prijkt zij nog steeds op mijn avatar <3

Wat betreft karakter en het all round zijn zou Negro ook echt hoog op mijn lijstje kunnen. Ik ken alleen maar fijne karakters van deze hengst en allemaal een superachterbeen gebruik en fijne aanleuning. En idd het score formulier laat voldoende lengte zien. Maar het is wel zo dat alle Negro als een beetje dik en propperig overkomen. Ik vermoed omdat ze heel rondgeribt zijn. En met mijn korte dikke pootjes had ik ook op die Negro merrie, en een andere Negro die ik ook gereden heb, wel altijd last van flapperende onderbenen. Ik ben echt fan van Negro, maar ik vind het risico van Negro gewoon te groot om anatomisch iets te fokken dat niet bij mij past. Uiteindelijk moet er wel gewoon een 17,5 inch zadel goed op het paard passen, want dat mijn kont gewoon nodig. Maar ik ga er nog eens over denken....

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 16:54 



 
Profiel   

Hele verschillende hengsten worden aangehaald. Als het karakter heel belangrijk voor je is, zou ik naar wat oudere en bewezen hengsten kijken waarvan wat meer bekend is.

Ik vind Cantona ook niet gek gedacht. Wat luxer qua type zou de merrie op zich wel kunnen gebruiken en vader Codex staat bekend om zijn stabiele en goede karakter door te geven. Ik hoor ook positieve geluiden over de karakters van de Cantona nakomelingen.

Emir R ben ik zelf ook over te spreken. Hele fijne nieuwsgierige en werkwillige karakters met goede basisgangen.

Dallas VDL heeft ons uit een wat minder makkelijke merrie een heel fijn paard gegeven met hele goede gangen, veel balans, gemak op de sprong en met een gouden karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 17:34 



 
Profiel   

oji schreef
Wat leuk, jij hebt ook een Hemmingway!!! Herken jij wat van het karakter in mijn verhaal? Gewoon nieuwsgierig. En is die van jou ook zo'n haarbal? Gewoon niet tegenaan te toiletteren en te scheren in de winter.


Ja het is wel een haarbal maar qua karakter echt een goedzak. Niet snel over de zeik haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 20:17 



 
Profiel   

Hemmingway is fijn

Uno's moet je niet beledigen, hebben "air", past ook bij hun uitstraling. Dat past je als ruiter of dat past je niet. Kunnen idd iets pony-achtig zijn, maar je levert niet in op kwaliteit vd gangen. Zijn geen bange paarden, maar hebben wel een mening

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 20:28 



 
Profiel   

Even heel erg out of the box, maar gezien de punten die jij hebt opgenoemd.

- Langgelijnd
- Goed karakter
- Correcte basisgangen
- Mag wat bloederiger voorkomen hebben
- allround veulen
- niet te groot

Denk ik meteen aan de vader van mijn veulen, Kambarbay.
Dat is echter een akhal teke, en een perlino kleurige. Dat moet je maar net willen!
Afhankelijk van of jouw merrie een roodgen bij zich draagt ( is 1 van de ouders vos dan draagt ze sowieso een rood gen ) heb je dan 50/50 kans op een palomino of valk. Draagt jouw merrie geen rood bij zich krijg je 100% een valk. ( Kambarbay is homozygoot voor agouti ( bruin ), wat inhoudt dat hij altijd een agouti gen af geeft aan zijn nakomelingen. Hij kan dus geen zwarte paarden leveren. )
Hij geeft weinig aftekeningen, mijn veulen heeft op een mini kolletje na geen wit, dit zie ik ook bij andere nakomelingen.
Hij is 1.60 groot, en heeft op mijn merrie van 1.48 vergrotend gefokt. Veulen word zeker groter als moeder, maar dat was dan ook het doel.
Zie de meeste van zijn nakomelingen zo rond de 1.60/1.65 zitten.

Geeft echt hele fijne karakters, geeft zeker lengte door, is zelf een eventer en doet dit duidelijk met veel plezier.
Het is geen bijzondere beweger vind ik zelf, maar wel in balans en gewoon drie goede correcte basisgangen. Ik hoefde ook niet perce eentje die zichzelf KO mept met de voorbenen.
Ben ontzettend blij met mijn merrie veulen, ze is ontzettend koel. Nog veel koeler als haar moeder, maar zonder saai of traag te worden. Heel erg slim, mensgericht, en zo ontzettend makkelijk met werkelijk alles. Lichtvoetig, 3 fijne basisgangen.
Die van mij heeft ook de metallic glans nog eens doorgeerft van de akhal teke, heel erg gaaf gezicht in de zon.

Tja of je zo'n kleurtje wilt is de vraag, ik vind het heel gaaf haha.
Maar moest zeker aan Kambarbay denken met jouw verlanglijstje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 18:55 



 
Profiel   

Ha altijd leuk hoor als mensen out of the box denken. Maar aangezien dit de allereerste keer in mijn leven wordt dat ik een veulen ga fokken en het echt een veulen voor mijzelf wordt, kies ik toch wel voor een wat meer conservatieve combinatie. Zeker omdat ik toch wel heel graag heel veel van de merrie terugzie in het veulen durf ik echt niet zo ver out of the box te kijken met het risico een paard te fokken dat qua type heel ver van mijn merrie afstaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 21:12 



 
Profiel   

Ceasar ter Linden. Hartstikke allround. Van alles een beetje, maar een 10+ voor karakter. Je moet wel van bont houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 21:42 



 
Profiel   

oji schreef
Ha altijd leuk hoor als mensen out of the box denken. Maar aangezien dit de allereerste keer in mijn leven wordt dat ik een veulen ga fokken en het echt een veulen voor mijzelf wordt, kies ik toch wel voor een wat meer conservatieve combinatie. Zeker omdat ik toch wel heel graag heel veel van de merrie terugzie in het veulen durf ik echt niet zo ver out of the box te kijken met het risico een paard te fokken dat qua type heel ver van mijn merrie afstaat.


Het out of the box denken was gericht op zijn kleurtje en het feit dat het een minder bekende hengst is die bovendien geen KWPN bloed voert.
Voorderest is het nog steeds gewoon een warmbloed en sportpaard met wereldwijd nakomelingen van een heel diverse verzameling aan merries.

Sluit heel erg aan bij jouw wensen, moest daarom meteen aan hem denken.


Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat je voor een hier bekendere hengst gaat hoor!
Daar ga ik mij verder niet in mengen. Vraag me om hengsten met aparte kleurtjes dan weet ik er een hoop haha, maar wat momenteel het aanbod is aan KWPN'ers en soortgelijk ben ik niet in thuis.

In elk geval veel plezier en succes met het kiezen van de juiste combinatie. Je eigen veulentje is zo ontzettend leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 22:14 



 
Profiel   

https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... ell-werth/
Dit is de springhengst die naar Isabelle werth gegaan is. Die kan in mijn ogen ook heel goed bewegen en op het 1e filmpje zie je een paar nakomelingen en die lijken ook echt goed.
Gewoon maar een extra suggestie

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 18:24 



 
Profiel   

xxx88 schreef
https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... ell-werth/
Dit is de springhengst die naar Isabelle werth gegaan is. Die kan in mijn ogen ook heel goed bewegen en op het 1e filmpje zie je een paar nakomelingen en die lijken ook echt goed.
Gewoon maar een extra suggestie


Volgens mij dekt deze hengst niet.. ik wilde hem gebruiken voor mijn merrie maar kon iig geen dekstation vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 19:02 



 
Profiel   

xxx88 schreef
https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... ell-werth/
Dit is de springhengst die naar Isabelle werth gegaan is. Die kan in mijn ogen ook heel goed bewegen en op het 1e filmpje zie je een paar nakomelingen en die lijken ook echt goed.
Gewoon maar een extra suggestie

Hij is alleen niet goed op de foto. Wel apart dat ze een bemerking “gut” vinden, meerder ocd’s “akzeptabel” en als hij geen bemerkingen heeft dan noemen ze het “ekzellent…

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 19:08 



 
Profiel   

hengsten bij Werth dekken niet, sterker nog meestal eindigen ze als ruin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 19:24 



 
Profiel   

Oehlala schreef
hengsten bij Werth dekken niet, sterker nog meestal eindigen ze als ruin.

Hij wordt wel aangeboden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 19:36 



 
Profiel   

Sorry dat ik nog niet gereageerd heb. Beetje erg druk op het werk.

Janderegelaa: Stiekum had ik al verwacht dat jij met Ceasar ter Linden zou komen :D Het is gewoon dat bont echt niet mijn ding is. Voor mijn smaak heeft mijn merrie eigenlijk al teveel witte vlekken (grillige bles en 3 witte benen). Ik ben gewoon niet zo van de speciale kleurtjes geloof ik.

Die hengst van Isabella Werth vind ik wel een heel mooi dier en is natuurlijk geweldig allround. Maar voor mij teveel kasteel (1,75m). Vroeger veel op grote paarden van anderen gereden maar voor mijzelf kies ik toch echt voor een bescheidener maat. Weet niet meer waar ik het gezien heb maar geloof dat het 3700 oid dekgeld is. Dat vind ik wel heeeeuuul veel voor een leuk basisportpaard fokken en ook nog eens alleen DV en niet schoon op de foto's. Denk dat het alleen DV is omdat er waarschijnlijk inderdaad niet gedekt wordt bij Werth.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 15:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen