Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

 
Profiel   

Als je haffie looks wilt behouden (rondere vormen, dikke manen e.d.) zou ik er absoluut geen arabier op zetten. Grappig dat je die looks wel wenst, maar vervolgens een alinea later over arabieren begint :D Tenzij je er een wat zwaarder type kiest zoals de Shagya-arabier. Of bijvoorbeeld een wat zwaardere Akhal-Teke hengst, al verlies je dan wel bijna gegarandeerd die mooie manen.
Ik zou zelf eerder naar een Freiberger of een wat modernere Schwarzwälder fuchs kijken. Vooral met die laatste behoudt je echt die mooie zware looks en dikke manen. Of gewoon weer een haflinger? Dan kan het iig niet mis gaan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:02 



 
Profiel   

Hangt er natuurlijk wel heel erg van af wat voor Arabier je erop zet. De Haflo-Arab is juist een hele populaire kruising omdat je, zeker als je met een voshengst zou kruizen, een luxere Haflinger fokt. Ik zou er dan geen show Arabier opzetten maar een "werk" Arabier; dat zijn vaak beren van paarden; oersterk, fijn karakter, stevig beenwerk, etc. De echte renpaard Arabieren zijn hier een voorbeeld van.
Deze jongen bijv. van de Kossak Stud; ik heb hem in levende lijve gezien en dat is echt een prachtig paard die ook succesvol is geweest op de baan en veel goede kinderen heeft gegeven. Geen idee wat het dekgeld is aangezien dat nu met frozen gaat omdat hij er niet meer is.https://kossack.com/stallions/marwan/ of Gomel, was ook zo'n prachtig dier, https://kossack.com/stallions/gomel/.
En zo hebben ze er nog wel een paar. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 11:42 



 
Profiel   

Remark schreef
Leuke hengst, Vis di gallura! Ik vind hem alleen wat aan de kleine kant of iets te schraal qua bespiering in de hals bijv. als ik de standfoto op haar website bekijk.

@Aranel, heb je voorbeelden toevallig? Ik ben benieuwd :)

Ik las je reactie dus dacht laat ik even reageren.
Op die standfoto staat hij al volop in endurance training. Foto is begin vorig jaar gemaakt toen hij voorbereid werd voor de 100km.
Het grootste nadeel daarvan is dat de bovenlijn daardoor ook anders bespierd wordt. Hij is/was eigenlijk echt een tank.

[ img ]

Dit geeft al een beter beeld denk ik.
Op de foto als 3 jarige toen hij dus nog niet in duurtraining stond.


Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 14-01-22 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 21:45 



 
Profiel   

Misschien een Barock Pinto hengst? Ik heb geen verstand van fokken hoor, maar heb wel een BP in bezit en die zijn erg leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 21:58 



 
Profiel   

Vis di gallura
Als ts veredeling wil in de all-round richting is die hengst toch top. Mooi, all-round, bewijst zich in de sport, hard want kan de endurace aan en prima afstamming. Top!

Alleen had ts ook wensen waar andere hengsten nog beter in scoren:
Compact
Rondgemaakt
Groter
Haf-looks
Beter bewegen

Ik kan alleen Mandino vinden.

TS waat wil je eigenlijk met het paard gaan doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 08:23 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties! Mijn laptop heeft gedoucht met een kop thee. Of te wel die is kapot. Daarom alsnog via mijn telefoon deze reactie. Echter wel zonder quotes want dat ging de laatste keer mis.

Ik snap dat ik met de meeste niet koud bloedige rassen waarschijnlijk wat zal verliezen in de breedte. Dat zou ik niet erg vinden, maar dan zou mijn wens wel zijn dat het veulen boven de 1.50 uit komt. Vandaar dat ik een hengst zoek die minimaal 1.55 is en liever groter. Garantie heb je nooit, dat snap ik ook. Leuk om te lezen dat er wel degelijk meer maat gefokt wordt uit pony’s icm grotere pony’s of paarden.

Een koudbloed zie ik niet zitten. Graag zou ik een wat sportievere hengst willen. Welsh cobs vind ik gaaf. Echter houdt hun bouw en dan met name de rug mij tegen. Murgese ken ik niet en ga ik opzoeken. Anglo arabier is het onderzoeken waard, net als NRPS. De Noriker is voor mij niet sportief genoeg. Duitse rijpony’s vind ik geweldig! Echter tot nu toe heb ik er geen een gevonden die flink aan de maat is. De meeste zijn rond de 1.47 en dat is echt te klein icm hun body. Een hele grote haflinger is ook nog het kijken waard. Ik wist eigenlijk niet eens dat er zulke grote hengsten waren. Freiberger heb ik nog nooit van gehoord, laat staan ana gedacht. Die gaat op het uitzoeklijstje. Barok pinto’s heb ik ook bekeken. Die zijn doorgaans toch veel ‘fries’ en dat is eigenlijk niet wat mijn voorkeur heeft. Bedankt voor de tips allemaal!

Endomundo is heel erg gaaf zeg! Qua body wel precies wat mij aanspreekt.

Op Yanour ben ik toevallig via PB getipt. Super stoere hengst. Die onthoud ik zeker. De hengst bosco vind ik ook stoer. Inderdaad precies het type qua body. Echter is hij neerwaarts gebouwd, wat dan weer een minpunt is.

Henkie gaat ook op het lijstje. Een speciale kleur is voor mij helemaal niet belangrijk. Sterker nog, zwart of bruin zou ik juist wel gaaf vinden. Mckenzy is inderdaad niet wat ik zoek.

Fizz silver fame spreekt mij niet enorm aan. Mogelijk vanwege de speciale kleur. Wel bedankt voor het delen.

Ik wil nog wel even inhaken op een opmerking die ik een aantal keer lees: de lompheid van de haflinger. Daar staan ze natuurlijk om bekend. Echter is mijn ervaring (met specifiek mijn haflinger) dat het qua lompheid reuze meevalt. Ze is goed opgevoed en bij lange na niet zo lomp als bijvoorbeeld haar sportpaard buurman. Ja, ze blijft testen of ze toch niet nog ergens wat ruimt krijgt. Maar zolang ik consequent blijf is er niks van lompheid te merken.

Bedankt voor het de tip om te testen op pssm. Hier had ik nog niet aan gedacht.

Mijn haflinger is 6 trouwens. Dit zou haar eerste veulen worden.

Super gave Friese kruising, die van jou Saskia. Dat is eigenlijk de eerste van deze combi die ik leuk vind.

Bedankt voor de info over kleurkansen. Daar was ik toevallig nog benieuwd naar.

De kossac arabieren zijn inderdaad een stuk grover. Bijzonder wel dat gomer al zo lang overleden is en dat het sperma nog steeds gebruikt kan worden. Gomer spreekt mij wel aan, de ander minder.

Bedankt ook voor het delen van al jullie kruisingen!

Kyrkelover, dat ziet er qua bespiering inderdaad beter uit. Wat een verschil kan training maken zeg.

KoenD, je verwoord mijn wensen nog beter dan ik. En de haffie-looks zijn dan zelfs niet eens nodig want dat wordt al gedekt met compact en rond (op de dikke manen na dan). Mandino kan ik niet vinden. Welk ras is hij? Wellicht vind ik hem dan.

Wat ik mij trouwens nog afvroeg. Waar zoeken jullie die hengsten? Want de hengsten pagina’s van de stamboeken zijn echt heel gebruiksonvriendelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 21:07 



 
Profiel   

Ik ben nu 17 jaar de trotse eigenaresse van een haflinger x Groninger. Fotos in mijn profiel te bekijken. Is met mijn bijrijdster Z2 dressuur tussen de paarden geworden. Nu met actief pensioen. Paardje is 1.52 hoog en flink stevig.
Ben er nog steeds heel blij mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 21:27 



 
Profiel   

Hee wat leuk, jullie zie ik al jaren voorbij komen. Jouw paard is qua type eigenlijk precies wat ik zoek. Ik heb jouw paard niet zien lopen, dus qua beweging kan ik het lastig inschatten. Maar gezien de prestaties van jouw paard lijkt dat wel goed te zitten. Echt een gaaf ding!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 21:41 



 
Profiel   

Welsh cob X haflinger vind ik juist wel echt geniaal

[ img ]
[ img ]
[ img ]

En dit is hem nu

[ img ]

Zijn vader is hafdre gelert(geloof dat je het zo schreef)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 21:54 



 
Profiel   

Prada is nu rond de 156 vermoed ik, misschien iets groter, zal haar eens meten morgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 21:56 



 
Profiel   

Def schreef
Ik ben nu 17 jaar de trotse eigenaresse van een haflinger x Groninger. Fotos in mijn profiel te bekijken. Is met mijn bijrijdster Z2 dressuur tussen de paarden geworden. Nu met actief pensioen. Paardje is 1.52 hoog en flink stevig.
Ben er nog steeds heel blij mee.


Die van jou vind ik zo leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 21:56 



 
Profiel   

Remark schreef
Mandino kan ik niet vinden. Welk ras is hij? Wellicht vind ik hem dan.
.


Mandienio schrijf je die naam, het is een Gelderse hengst, KWPN dus. Ik vind hem persoonlijk erg gaaf <3 denk dat je bij Gelders bloed sowieso goed zit qua type body wat je zoekt zonder op de beweging in te leveren.

Al blijft het een flinke gok met een haflinger merrie erbij ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 22:07 



 
Profiel   

Als je nog niet pssm getest heb zou ik dat meteen doen. Helaas hebben behoorlijk wat haflingers pssm 1. Dan kun je er natuurlijk niet mee gaan fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 22:25 



 
Profiel   

Ik zou bij Henkie wel opletten als het gaat om beknoptheid. Ik heb best wat nakomelingen gezien die voor mij persoonlijk te beknopt zijn. Zeker als het gaat om halslengte. Kan me dan eerder vinden in Edmundo. Al is dat wel een groot paard natuurlijk. Groter dan 1.55 bedoel ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 07:16 



 
Profiel   

Ik bedoelde Edmundo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 07:39 



 
Profiel   

Vroeger heb ik perongeluk een kwpn x haflinger gefokt, vader haflinger.
Qua uiterlijk een super leuk paard, breed en iets korter. Qua karakter een flinke uitdaging :Y)

Haar moeder was mijn brede kwpn merrie met oud gelders bloed.

[ img ]
[ img ]
[ img ]

samen met der mama
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 09:09 



 
Profiel   

Ik heb ook een kruising haflinger/fries gehad. Relaxte, brave en lieve merrie. Helaas overleden, maar een once in a lifetime paard
Ze was ongeveer 1.58

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 09:26 



 
Profiel   

Ik denk dat Edmundo inderdaad aardig past in je wensenlijst.

Zag toevallig dat je Yanour noemde, moet je die eens opzoeken toen hij in endurance training stond. Scheelt een half paard. Daarom is het ook goed om te kijken naar de rest van de familie en wat de hengst zelf op het moment doet.
Dit jaar worden er overigens met name halfbloed veulens van Vis geboren, helaas geen combi met een haflinger dus die vergelijking kan ik je niet laten zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 12:57 



 
Profiel   

Ik volg. Hier een luxe haflinger met veel power en looplust, maar weinig voorbeen en verruiming.
Ik wil in 2023 haar laten dekken door Groter/ruimer voorbeen/opwaarts gebouwd, maar wel werkbaar en goed karakter.
Edmundo ziet er gaaf uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:03 



 
Profiel   

Charaz schreef
Def schreef
Ik ben nu 17 jaar de trotse eigenaresse van een haflinger x Groninger. Fotos in mijn profiel te bekijken. Is met mijn bijrijdster Z2 dressuur tussen de paarden geworden. Nu met actief pensioen. Paardje is 1.52 hoog en flink stevig.
Ben er nog steeds heel blij mee.


Die van jou vind ik zo leuk!


Dankjewel!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen