Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Haflinger kruising: welke hengst voor mijn haflingermerrie

 
Profiel   

Heeehoi,

Ik ben aan het overwegen om een kruising te fokken met mijn Haflinger. Wellicht vinden jullie het leuk om mee te denken qua hengsten? Graag zou ik een paard fokken dat wat meer maat heeft dan mijn Haflinger (1.45), betere bewegingen, maar wel met haffie looks. Met Haffielooks bedoel ik het compacte, de wat rondere vormen en dikkere manen.

Wensen zijn:
- Betere beweging
- Maat (afhankelijk van de bouw van de hengst, maar minimaal 1.55)
- Niet neerwaards gebouwd
- Geen kans op schimmel

Tot nu toe vallen mijn ogen op PRE’s en arabische hengsten. Ook sportpaarden kijk ik naar. Al betwijfel ik hoe de combi van een kwpn’er of oldenburger met een haflinger zou zijn. Ik ben een beetje bang dat ze te ver uit elkaar liggen.

Wat ik vaak prachtige hengsten vind zijn duitse rijpony’s. Echter zijn die helaas te klein.

Hier foto’s van mijn paard:
(Inmiddels is ze niet meer te dik. Dit is een oude foto, maar de enige standfoto die ik kon vinden)
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 06:45 



 
Profiel   

Misschien Vis di gallura van bokker kyrkelover? Prachtige hengst :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 07:05 



 
Profiel   

Bedankt voor de tip! Ik ga hem opzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 07:31 



 
Profiel   

Ik vind de kruising Haflinger X Fries vrijwel altijd goed uitpakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 07:35 



 
Profiel   

Leuke hengst, Vis di gallura! Ik vind hem alleen wat aan de kleine kant of iets te schraal qua bespiering in de hals bijv. als ik de standfoto op haar website bekijk.

@Aranel, heb je voorbeelden toevallig? Ik ben benieuwd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 07:45 



 
Profiel   

Wij hebben een kruising haflinger x nrps op stal. Mooi dier. Body, maat (zeker 1.55) en een fijn karakter.
Ik heb ook al eens een aantal kruisingen met paints of quarters gezien. Pakten ook leuk uit. Maar zijn wel wat neerwaarts gebouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 07:48 



 
Profiel   

Waarom dan niet een grote moderne (duitse) haflinger hengst? Dan blijf je bij het ras maar fok je wel een stuk moderner en groter.

Een kruising is ook een gok het kan ook uitpakken dat je bijvoorbeeld een hete sensibele schrikkende 'tank' fokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 08:00 



 
Profiel   

Eens met Spenk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 08:02 



 
Profiel   

Ik heb uit mijn Haf een veulen gefokt van de Paint hengst Cut a sugar Pep, prachtig palomino bont merrie veulen uit gekregen.

Qua bouw vind ik haar ook prachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 08:47 



 
Profiel   

Een PRE zal (meestal) niet verbeteren op gang in combinatie met een Haflinger. Kan inderdaad zoals bovengenoemd zijn dat je er een tank of propje uit fokt. Zou persoonlijk ook eerder kijken naar een Haflingerhengst en als je dan toch al wil kruisen richting NRPS of Arabisch Volbloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 08:47 



 
Profiel   

Charaz schreef
Ik heb uit mijn Haf een veulen gefokt van de Paint hengst Cut a sugar Pep, prachtig palomino bont merrie veulen uit gekregen.

Qua bouw vind ik haar ook prachtig.


Gaaf! Heb je foto's?

Spenk schreef
Waarom dan niet een grote moderne (duitse) haflinger hengst? Dan blijf je bij het ras maar fok je wel een stuk moderner en groter.

Een kruising is ook een gok het kan ook uitpakken dat je bijvoorbeeld een hete sensibele schrikkende 'tank' fokt.


Heb ik ook zeker aan gedacht. Echter vind ik grote haflingers nog te klein aangezien die erg luxe zijn. Daarmee fok je waarschijnlijk dus wel een iets grotere haflinger die luxer is dan moeders, waardoor je qua verhouding ruiter-paard niks veranderd.

En je hebt gelijk hoor. Het blijft een gok.

Daihyo schreef
Wij hebben een kruising haflinger x nrps op stal. Mooi dier. Body, maat (zeker 1.55) en een fijn karakter.
Ik heb ook al eens een aantal kruisingen met paints of quarters gezien. Pakten ook leuk uit. Maar zijn wel wat neerwaarts gebouwd.


Oeh leuk! Heb je daar een foto van toevallig? NRPS is ook wel iets om naar te kijken inderdaad.

Paints of quarters verbeteren het geen ik zou willen niet inderdaad. Maar de combi pakt soms leuk uit.

Nessie schreef
Een PRE zal (meestal) niet verbeteren op gang in combinatie met een Haflinger. Kan inderdaad zoals bovengenoemd zijn dat je er een tank of propje uit fokt. Zou persoonlijk ook eerder kijken naar een Haflingerhengst en als je dan toch al wil kruisen richting NRPS of Arabisch Volbloed.

Ik begrijp wat je zegt. Mocht ik voor een PRE gaan (of elk ander ras overigens) dan kijk ik natuurlijk goed naar de gangen. PRE's hebben vaak een specifieke manier van bewegen. Echter valt het mij op dat er steeds meer PRE's zijn die dit niet hebben. Dus ja, ik ga dan zeker op zoek naar een hengst die qua beweging wel echt een aanvulling is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 11:00 



 
Profiel   

Maar met een nrps van 1.55 ga je ook geen groter paard fokken :) en pre zijn vaak ook niet groot. Dan moet je al gaan kijken naar paarden van 1,65/1,70

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 11:04 



 
Profiel   

Ik zal vanavond even wat foto's opzoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 11:08 



 
Profiel   

En een grote tinkerhengst?

Maar je wilt dus meer maat in de hoogte maar wel dezelfde breedte?

Ik vermoed dat bijna alles wat hier boven staat aan NRPS, KWPN, PRE enz, dat dit altijd een smaller paard oplevert. Groninger is vaak wat breder gebouwd, maar wil je echt in de breedte blijven dan zou ik toch naar een koudbloed zoeken en een warmbloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 11:08 



 
Profiel   

Aranel schreef
Ik vind de kruising Haflinger X Fries vrijwel altijd goed uitpakken.

Mee eens. Er lopen een meerdere rond op Bokt, bijvoorbeeld bij bokker Amado

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 11:17 



 
Profiel   

Het is niet mijn paard, dus heb niet heel veel foto’s van hem.
Maar het is de bruine.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 11:19 



 
Profiel   

MarliesV schreef
En een grote tinkerhengst?

Maar je wilt dus meer maat in de hoogte maar wel dezelfde breedte?

Ik vermoed dat bijna alles wat hier boven staat aan NRPS, KWPN, PRE enz, dat dit altijd een smaller paard oplevert. Groninger is vaak wat breder gebouwd, maar wil je echt in de breedte blijven dan zou ik toch naar een koudbloed zoeken en een warmbloed.


En dan denk ik meteen aan; https://www.tinkerhengstbing.nl/bing/

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 11:23 



 
Profiel   

De Murgese hengst Carletto van Jolanda Adelaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 11:27 



 
Profiel   

Als ik jouw eisen lees, denk ik dat je beter een veulen kunt kopen die je aanspreekt. Als je gaat kruisen wordt het altijd een gok. Ook al zet je er een grote hengst op, het kan nog steeds een kleine duikboot worden. Dat komt ook omdat je geen kennis hebt van de eigenschappen in de merrielijn zoals je dat soms wel hebt bij het kwpn.
En juist hoe groter en luxer je erop zet, hoe meer een gok je neemt. Dus of je moet het een en ander loslaten, zoals maat en bouw, ofwel een gok willen nemen, of kijken voor een veulen wat je aanspreekt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 11:29 



 
Profiel   

de looks maar groter zoek een Schwarzwälder Fuchs hengst dan heb je maat, breedte, kleurtje alleen allemaal net wat meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 11:35 



 
Profiel   

Ik denk dat je niet zomaar echt heel veel meer maat gaat fokken...

Paar jaar geleden is er wel een directe halflinger kruising merrie kampioen geworden bij het NRPS, ik zal even kijken of ik die terug kan vinden. Was geen grote (D maat dacht ik), maar had wel hele mooie verhoudingen (neem ik aan, anders was het vast geen kampioen geworden).


Edit, al gevonden :D

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1927537

Gaat om de merrie SHF Khalila, wel een E maat. Vader is de arabische hengst Kubay Khan, moeder een haflinger. Er staat een foto in het artikel.

Qua arabische hengsten zou je kunnen kijken naar Palermo (Tajj x Gazal al shaqab) die is flink aan de maat en heeft ook een super karakter. Ik dacht dat hij vorig jaar ook niet arabische merrie's had gedekt, misschien wel interessant om te achterhalen of daar toevallig ook een haflinger bij zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 11:43 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik ook kiezen voor NRPS/ Arabier. Zeker de 1e zijn er ook in grote maten al zal je nooit een heel groot paard fokken uit een ponymerrie. Mijn eigen gefokte paard was een zoon van een ponymerrie van ca. 145 cm x een hengst van ca. 161 cm; paard was ca. 157 cm.
De hengst die ik toen gebruikt heb was een Anglo-Arabier die op een Haflingerfokkerij stond ter veredeling en om grotere, luxere paarden te fokken. Hij was ook nog zweetvos dus dat kwam goed uit.
Misschien dus toch eens in die richting zoeken? De kruisingen Haflingermerrie met deze hengst waren allemaal stuk voor stuk erg leuke, luxe dieren. ( Hengst en mijn paard zijn beide al enige tijd geleden overleden op hoge leeftijd, overigens).
Realiseer je wel dat je qua maat kans hebt, ondanks een grote maat hengst, te blijven steken in de E-pony maat.
De moeder van mijn paard was weliswaar maar 145 maar had wel weer grote voorouders dus vererfde vrij veel maat. Het is dus de vraag of dat ook lukt als je een ponyras kruist met een groter paard. Ik weet ook dat de kinderen van de Haflingermerries en de AA hengst wel wat groter werden maar zelden boven de 150 uitkwamen. Ze waren wel veel luxer.
Ik heb ook wel gehoord dat de merrie erg bepalend is in de uiteindelijke maat van het veulen omdat ze maar beperkte ruimte heeft in de baarmoeder, maar dat kan een bakerpraatje zijn ;-).

Maar je zou ook kunnen denken aan Engels volbloed.

Kruizen met een PRE/ Lusitano wordt wel gedaan maar ( als Lusitano dekhengst eigenaar) zou ik het niet aanbevelen al is het wel gedaan. Resultaat zijn vaak vrij korte, gedrongen dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 12:00 



 
Profiel   

Zeg nooit nooit, een paard uit een pony.
Mijn merrie ( tinker x haflinger) van 150 laten dekken door een tinker van 152.
Veulen wordt dit jaar 6 jaar en is nu rond de 165 (met 2.5 jaar was ze al 155)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 12:05 



 
Profiel   

En een mooie Edelblut Haflinger? Die hebben een hoger percentage arabierenbloed (soms tot wel 10%). Zijn vaak wat groter en sportiever. Maar houd je wel het Haflinger uiterlijk. In Duitsland fokken ze ermee. Ik heb zelf in het verleden een kruising PREHaflinger gereden en qua bouw en karakter vond ik dat niet zo geslaagd. Een kort propje met lange benen, zware nek. Kracht van een Haflinger en de koppigheid maar het rille van een PRE.
Ook met Arabieren oppassen. Haflinger-Arabieren zijn een tijdje erg populair geweest, maar staatsgevaarlijk. Terechte reden waarom je ze nu niet veel ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 12:06 



 
Profiel   

Marigo schreef
En een mooie Edelblut Haflinger? Die hebben een hoger percentage arabierenbloed (soms tot wel 10%). Zijn vaak wat groter en sportiever. Maar houd je wel het Haflinger uiterlijk. In Duitsland fokken ze ermee. Ik heb zelf in het verleden een kruising PREHaflinger gereden en qua bouw en karakter vond ik dat niet zo geslaagd. Een kort propje met lange benen, zware nek. Kracht van een Haflinger en de koppigheid maar het rille van een PRE.
Ook met Arabieren oppassen. Haflinger-Arabieren zijn een tijdje erg populair geweest, maar staatsgevaarlijk. Terechte reden waarom je ze nu niet veel ziet.

Bedankt voor de informatie. Haflo-Arabs staatsgevaarlijk? Dat wist ik niet. Oorspronkelijk zit er toch Arabisch bloed in de Haflinger?Ik zou echt niet buiten het stamboek gaan fokken.Zoals meerderen hier zeggen,je weet dan niet wat je krijgt,misschien de slechte eigenschappen van beide rassen verenigd ? Als je een groter paard wilt kun je inderdaad beter een veulen kopen wat al geboren is.En anders gewoon een groot fokkende Haflingerhengst, wel binnen het stamboek. Ook veel beter als je die ooit zou willen verkopen,dat hij\zij vol stamboekpapier heeft.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 12:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen