Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze voor Frederiksborger merrie

 
Profiel   

:wave:

Onze Frederiksborger merrie Accenta is momenteel drachtig van Cassanova du Bois, zij is eind maart uitgerekend. Wij zijn alvast aan het orienteren op de volgende hengst. Cassanova du Bois is een gokje, maar wel voor en nadelen van onze merrie meegeteld natuurlijk. Als het veulen niets voor mij blijkt te zijn, staan er al wel een aantal potentiele kopers klaar.

Mochten we het veulen niet houden, dan zouden we graag nogmaals willen dekken en dan meer richting het type paard, aangezien er nu een vrij grote kans is dat er een grote pony/klein paard uit komt (en dat mag, ik ben niet zo groot. :7)

We zijn ons dus aan het orienteren op dressuurhengsten. Een Frederiksborger hengst erop gaat dus niet. Er zijn bar weinig in Nederland (vers) beschikbaar, zonder direct op inteelt over te gaan. Accenta is sindskort in het Deense hoofdstamboek ingeschreven. De Denen staan toe dat warmbloedhengst kruising mogen, mits de moeder "puur" Frederiksborger is. Accenta is dat en een kruising is dusdanig toegestaan en zou in het Frederiksborger stamboek kunnen worden opgenomen. Dit is interessant voor het stamboek voor bloedspreiding (gezien het ras aan het uitsterven is).

We hebben dus graag "stevigere" dressuurhengsten. We willen ook graag een beetje moderniseren, iets verfijnder hoofd (ramshoofd is nou eenmaal niet commercieel tegenwoordig). Richting Gelders en/of stevigere dressuurhengst (of stevigheid doorgeeft).

Accenta heeft de volgende zwakte punten:
- Iets steile schouder
- Rechtsvoor iets toontredend
- Stap is te kort, niet genoeg souplesse
- Galop is wat vlak
- Soms overijverig

Accenta's sterkte punten:
- Goede bovenlijn
- Krachtige achterbeen
- Draf is zeer goed (kreeg een 9 op de keuring)
- Werkwilligheid

Wat we willen verbeteren:
- Souplesse
- Type (iets sjieker, geen poppetje, maar moderner)
- Stap & galop
- Correcter beenwerk (ivm toontredend)

We willen dus een moderner type, beter beweging, zonder in te leveren op karakter (geen ijverig spookmonster). Mag niet teveel kosten (we hebben het natuurlijk over een kruising, dus niet over 1200,- dekgeld). Mag bewezen, mag wat jonger zijn.

We hebben in 2020 een 100% Frederiksborger gefokt en die was heel goed uitgepakt. Dekgeld voor dezelfde hengst is wel tegenwoordig evenveel als een warmbloedhengst, dus daarom willen we orienteren op de opties buiten de stamboek om (sowieso voor bloedspreiding). Zie foto's hieronder van 2020 veulen.

[ img ]

[ img ]


Foto's van Accenta:
Als 3 jarige
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Tijdje geleden onder het zadel
[ img ]

Hier was ze 10 maanden drachtig

[ img ]

Ik ben heel benieuwd wat jullie gaan voorstellen! Ik heb zelf wat jongere hengsten op het oog, maar ook een paar bewezen hengst.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 13:30 



 
Profiel   

Met het risico volledig naast je doel te schieten (totaal niet moderner):
Frederiksborger wordt ook gebruikt voor spreiding bij de Knabstruppers. Zou een Knabstrupper hengst niets zijn? Dan kan het veulen mogenlijk ook in dat stamboek opgenomen worden. Vers natuurlijk ook erg moeilijk. Ik weet niet hoe belangrijk dat is bij deze merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 13:34 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Met het risico volledig naast je doel te schieten (totaal niet moderner):
Frederiksborger wordt ook gebruikt voor spreiding bij de Knabstruppers. Zou een Knabstrupper hengst niets zijn? Dan kan het veulen mogenlijk ook in dat stamboek opgenomen worden. Vers natuurlijk ook erg moeilijk. Ik weet niet hoe belangrijk dat is bij deze merrie.


Knapstrupper's zijn een gevoelig onderwerp bij de Denen... :7 Het liefst hebben we een kruising dat bij de Frederiksborger ingeschreven kan worden. Kruising Knabstrupper is al een aantal jaar een no-go vanuit het stamboek. Oldenburg, KWPN etc. zou geen probleem moeten zijn (vraag me niet waarom, politiek spelletje vanuit de Denen ofzoiets).

Merrie zelf is vermoeden we goed vruchtbaar, eerste keer pakte ze het bij de tweede inseminatie en de tweede keer pakte ze het in 1 keer. Het liefst wel vers, gezien de gedoe rond diepvries.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 13:45 



 
Profiel   

Gribaldi Junior RT!
Die voldoet precies aan je lijstje !
[ img ]
Waanzinnig fijne hengst die op grand prix niveau bewezen is, spijkerhard en elke dag genieten met hem

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 21:07 



 
Profiel   

Kijk eens of de Gelderse hengst Edmundo iets voor je is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 21:37 



 
Profiel   

Misschien past een groninger hengst ook wel heel goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 08:56 



 
Profiel   

Als ik zo‘n mooie Fredrikborger zou hebben zou ik in iedergeval een hengst zoeken die wat meer in de Barokke of klassieke uitstraling blijft met aanleg voor verzameling maar ook ruimte en lengte en vooral ook de welving in het front. Bij de Groninger ga je die eigenschappen niet vinden naar mijn mening (niets tegen Groningers, vind ze prachtig). Sommige Gelderse hengsten wel.
Ik heb even geen directe namen of zo, maar ik zou het zonde vinden als er een heel „gewone“ doorsnee warmbloed uit kwam.
Juist omdat ze wellicht al wat vlak in de beweging is voor een Frederiksborger zou ik in iedergeval oppassen met teveel volbloed of Trackener. Samen met de van jouw merrie benoemde stijle schouder kan dat al snel een wat stekerige gang worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 09:08 



 
Profiel   

Hele aansprekende merrie!

Qua type denk ik aan de hengst Atze, kan het voorbeen en schoudervrijheid volgens mij wel verbeteren maar merrie moet een goed achterbeen hebben. Hoe hij op zijn benen staat en vererft weet ik helaas niet.

Qua souplesse Incognito en Four Legends kunnen veel souplesse toevoegen, er loopt nu een jonge Incognito in het VO die wellicht interessant is. Stap bij Incognito is wel een aandachtspuntje.

Ik weet niet wat voor een type je precies aanspreekt, met zo'n merrie kun je natuurlijk alle kanten op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 09:13 



 
Profiel   

Ik moest gelijk denken aan Mckenzy JHL. Jonge hengst nog maar ik vind het momenteel een van de beste Gelderse.
Ik kan alleen niet vinden waar hij ter dekking wordt aangeboden. Misschien wordt dat begin dekseizoen duidelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 09:38 



 
Profiel   

marjolein88 schreef
Gribaldi Junior RT!
Die voldoet precies aan je lijstje !
[ [url=m/9H8vdA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Waanzinnig fijne hengst die op grand prix niveau bewezen is, spijkerhard en elke dag genieten met hem

Ohja, hebben wij gezien toen wij bij jou op bezoek waren! Hele mooie hengst, we zullen er naar gaan kijken. Hij zit in ieder geval stevig in elkaar, daar houden we van.


Rex_Rolfo schreef
Kijk eens of de Gelderse hengst Edmundo iets voor je is.

Ook een interessante! Zeker kwa kleurfokkerij. Aansprekende hengst. Weet nog niet wat ik van zijn front vind, zou naar nakomelingen moeten kijken. :j

Femke_Tweety schreef
Misschien past een groninger hengst ook wel heel goed?

Groningers zijn net iets te zwaar. Gezien we wel een beetje willen moderniseren, lijkt richting Gelders/stevig gebouwd warmbloed beter. Wel de stevigheid, maar iets moderner uitstraling.

Sizzle schreef
Als ik zo‘n mooie Fredrikborger zou hebben zou ik in iedergeval een hengst zoeken die wat meer in de Barokke of klassieke uitstraling blijft met aanleg voor verzameling maar ook ruimte en lengte en vooral ook de welving in het front. Bij de Groninger ga je die eigenschappen niet vinden naar mijn mening (niets tegen Groningers, vind ze prachtig). Sommige Gelderse hengsten wel.
Ik heb even geen directe namen of zo, maar ik zou het zonde vinden als er een heel „gewone“ doorsnee warmbloed uit kwam.
Juist omdat ze wellicht al wat vlak in de beweging is voor een Frederiksborger zou ik in iedergeval oppassen met teveel volbloed of Trackener. Samen met de van jouw merrie benoemde stijle schouder kan dat al snel een wat stekerige gang worden.

Thanks voor de tip. Een goede front is in ieder geval belangrijk bij haar, bij haar is het net niet zegmaar.


Elisa2 schreef
Hele aansprekende merrie!

Qua type denk ik aan de hengst Atze, kan het voorbeen en schoudervrijheid volgens mij wel verbeteren maar merrie moet een goed achterbeen hebben. Hoe hij op zijn benen staat en vererft weet ik helaas niet.

Qua souplesse Incognito en Four Legends kunnen veel souplesse toevoegen, er loopt nu een jonge Incognito in het VO die wellicht interessant is. Stap bij Incognito is wel een aandachtspuntje.

Ik weet niet wat voor een type je precies aanspreekt, met zo'n merrie kun je natuurlijk alle kanten op.

Dankjewel! Atze vind ik weer neigen naar een ramshoofd en gezien Accenta ook op het randje zit, willen we dat sowieso vermijden.

Incognito heb ik naar gekeken, heel interessant, zijn nakomelingen ook. Die staat op het lijstje. Wat betreft stap, denk dat de gemiddelde KWPN hengst's stap een stuk beter is dan een Frederiksborger hengst's stap. :=

We hebben de luxe alle kanten op te kunnen gaan, geen risico voor inteelt als je afwijkt van het ras. Maar dat maakt het dusdanig lastig.


simpie94 schreef
Ik moest gelijk denken aan Mckenzy JHL. Jonge hengst nog maar ik vind het momenteel een van de beste Gelderse.
Ik kan alleen niet vinden waar hij ter dekking wordt aangeboden. Misschien wordt dat begin dekseizoen duidelijk.

Oh die is ook interessant! Ga me daar verder in verdiepen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 14:14 



 
Profiel   

Ik moet bij souplesse aan Furstenball bloed denken. Die hebben souplesse en zijn geen dunne poppetjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 16:16 



 
Profiel   

Omdat je aangeeft ook wel richting Gelders bloed te kijken, Henkie of zijn zoon Homerun?

Ons werd Homerun hier aanbevolen en ben nog steeds fan; https://www.youtube.com/watch?v=550FGw3DBFM

Durf niet te zeggen of hij je punten kan verbeteren, daar heb ik te weinig goede kijk op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 16:37 



 
Profiel   

Mandienio WL! Een knappe Gelderse hengst

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 16:42 



 
Profiel   

Prachtige merrie! <3

Wat het qua bouw met haar zou doen durf ik niet te zeggen maar ik moet denken aan KWPN hengst Il Divo. Hij is volgens mij ook wel gebruikt op Gelderse merries om iets meer beweging en type te geven zonder te luxe te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 21:05 



 
Profiel   

simpie94 schreef
Ik moest gelijk denken aan Mckenzy JHL. Jonge hengst nog maar ik vind het momenteel een van de beste Gelderse.
Ik kan alleen niet vinden waar hij ter dekking wordt aangeboden. Misschien wordt dat begin dekseizoen duidelijk.


:D toevallig vandaag:
https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:24631

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 22:56 



 
Profiel   

Centa <3

Ik zie hierboven Il Divo staan flip, dat vind ik eigenlijk niet zo'n gek idee.
Buitenom dat Dime en Accenta totaal verschillende types zijn heb ik Il Divo gekozen omwille van karakter, front, romprichting en stap/galop. Je moeder is zoiezo weg van hem

Verder zou ik van edmundo met haar echt wegblijven. Denk niet dat je daar meer souplesse van zal krijgen en al helemaal niet het front verbeterd.

Furst Dior of Furst Jazz al is bekeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:19 



 
Profiel   

vind je het niet zonde om geen frederiksborger te gaan gebruiken ? je zou vers sperma kunnen laten verzenden naar NL.

ik heb ook 2 merries die ik dit jaar met frederiksborger hengsten wil laten dekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-22 17:48 



 
Profiel   

corinadrenth schreef
vind je het niet zonde om geen frederiksborger te gaan gebruiken ? je zou vers sperma kunnen laten verzenden naar NL.

ik heb ook 2 merries die ik dit jaar met frederiksborger hengsten wil laten dekken


Dat kan dus niet. De Deense hengstenhouders hebben daar geen licensie voor. Als we een Deense hengst zouden willen gebruiken, zouden wij zelf voor zo'n licensie moeten betalen (dat is duizenden euro's) of onze merrie wegbrengen naar Denemarken voor een aantal maanden. Dat zie ik helemaal niet zitten voor een merrie met veulen aan voet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-22 10:15 



 
Profiel   

[/quote]

Dat kan dus niet. De Deense hengstenhouders hebben daar geen licensie voor. Als we een Deense hengst zouden willen gebruiken, zouden wij zelf voor zo'n licensie moeten betalen (dat is duizenden euro's) of onze merrie wegbrengen naar Denemarken voor een aantal maanden. Dat zie ik helemaal niet zitten voor een merrie met veulen aan voet.[/quote]

Mij is verteld dat dat dus wel kan. Of diepvries is ook een mogelijkheid

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-22 11:19 



 
Profiel   

Oh bijzonder? Afgelopen Oktober bij de Frederiksborger keuring in NL, hebben we daar met z'n allen nog om gevraagd, maar er is geen enkele hengstenhouder in Denemarken die buiten Denemarken mag verzenden. Ook biedt geen enkele diepvries aan, daar is niet genoeg animo voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-22 12:14 



 
Profiel   

Zullen ook wel EU regels zijn of niet? Er is dacht ik ook een knappe hengst in Noorwegen maar die loopt vast tegen dezelfde beperkingen aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-22 12:32 



 
Profiel   

ZwarteHeks schreef
Oh bijzonder? Afgelopen Oktober bij de Frederiksborger keuring in NL, hebben we daar met z'n allen nog om gevraagd, maar er is geen enkele hengstenhouder in Denemarken die buiten Denemarken mag verzenden. Ook biedt geen enkele diepvries aan, daar is niet genoeg animo voor.


Denemarken is voor ons circa 6 uurtjes rijden. Dus ophalen is dan eventueel ook een optie

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-22 12:33 



 
Profiel   

Is het een optie om bij de wat modernere Gelderse types te kijken? Daar zitten echt goede dressuurpaarden bij die jouw type merrie wat gaan verfijnen zonder dat het poppetjes worden. Eerste die bij me op komt is bijv Henkie met 9’ens voor stap en galop.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 16:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen