Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 8 [ 197 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eventer fokken uit dressuurmerrie: hengstenkeuze

 
Profiel   

Het was interessante discussie en op het einde moet je doen waar je zelf in gelooft !
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 12:28 



 
Profiel   

CaptainJS schreef
Ik vind de gangen van het paard maar magertjes. Sluit mij daarom ook aan bij bovenstaande adviezen.

Bj gust betaal je het volle pond en krijg je het jaar daarop 50% korting op een PS hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 12:30 



 
Profiel   

Ik snap de keuze ook niet zo. Het kleurtje is prachtig, dat wel :) maar als je de kleur en over the top manier van rijden wegneemt blijft er slechts een heel gewoon paard over. En dan helemaal geen spring/eventing type. Waarbij het ook nog combinatie van 2 onbewezen ouderdieren wordt, waarvan niemand weet hoe ze het qua springen doen noch wat ze doorgeven :?

De merrie zelf voert overigens liefst 3/4 springbloed, dan vind ik een springhengst juist een meer logische keuze :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 12:32 



 
Profiel   

Wat mij erg opvalt in het filmpje van de hengst is dat hij niet te beoordelen is op stand. Zo raar schuin van voren gefilmd waardoor je niet of nauwelijks de halsvorm, ruglijn, croupe, beenstanden kunt beoordelen.
En zelfs dan ziet het voorbeen er bokbenig uit.

De heren eigenaren van de hengst zijn uiterst professioneel, die weten precies hoe het hoort. Dus dat je de hengst niet goed te zien krijgt zal een welbewuste keuze zijn.

En wat betreft het kleurtje: je hebt waarschijnlijk maar 50% kans dat ie zijn crèmefactor doorgeeft en dan zit je met een veulen 'zonder kleur' van een matige vader. Het tegenovergestelde van een commercieel veulen, helaas.

Veel plezier met je hengstkeuze en hopelijk een leuk veulen volgend jaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 13:15 



 
Profiel   

Volturno, de overgrootvader aan vaders kant, was een geweldige eventer met twee zilveren medailles op de Olympische spelen van '76 en '80.

Grappig genoeg lijkt je merrie op hem op de foto die je hebt toegevoegd.

Volturno was een mooi en heel aansprekend paard in mijn herinnering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 13:41 



 
Profiel   

Er zijn volgens mij gewoon stand foto’s van de hengst.

edit: oeps verkeerde hengst opgeslagen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 13:47 



 

Als je het veulen sowieso wil verkopen, is het financieel misschien wel interessant om een dressuurpaard met een leuk kleurtje (proberen) te fokken.

Maar als je toch aan die droom voor jezelf zou willen vasthouden, en een goede eventer fokken, vind ik de tip van een volbloed erbij echt top.

Heb zelf 2 warmbloeden x volbloeden gehad, 1 is al overleden de andere 28, allebei echt toppaarden met oog op eventing. Eén heeft ook daadwerkelijk een eventing carrière gehad. Ze hebben wel temperament, maar werkelijk fantastische paarden met zeer sterke benen (de hoeven iets minder bij allebei) ontzettend getalenteerde springers die ook absoluut goed mee konden in de dressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 14:05 



 
Profiel   

Kleurtje, beetje springen, beetje dressuur: persoonlijk denk ik dan aan Ceasar ter Linden. Al durf ik niet te zeggen of hij voor deze merrie de beste keuze zou zijn.

[FB] Nakomelingen Ceasar ter Linden

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 14:22 



 
Profiel   

Puur voor het kleurtje lijkt me deze hengst juist niet optimaal, met slechts 50% kans op verdunde kleur waarbij het ook nog Smokey black kan worden, commercieel dan niet meer aantrekkelijk dan gewoon zwart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 14:38 



 
Profiel   

Een volbloed is om een eventer te fokken inderdaad een goed idee.

Wil je echter toch een gegarandeerd kleurtje en in de dressuurrichting fokken dan zou je de cremello hengst White Dream van AM_horses hier op Bokt kunnen overwegen. Goedgekeurd bij het AES.
En er zijn wel meer cremello of perlino hengsten.

Hoewel ik zelf altijd voor een bekende goed fokkende hengst zou gaan, die goed bij je merrie past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 14:39 



 
Profiel   

Er zijn ook cremello volbloeden en warmbloeden met hoog xx percentage, bijv Snowy's Cristobal en Alasdair GF. Dan is tenminste een leuk kleurtje gegarandeerd om het commercieel aantrekkelijk te maken en ook wat meer eventing gericht. Al zijn de eerder voorgestelde niet verdunde hengsten zeker interessanter qua kwaliteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 14:48 



 
Profiel   

Als je idd gegarandeerd een apart kleurtje wilt kun je naar de volbloed snowys cristobal xx kijken

Voor onze hengst White Dream GF kun je hier meer informatie vinden
https://www.am-stables.nl/cremello-hengst-white-dream/

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 15:07 



 
Profiel   

Het is genotypisch dan met deze hengsten gegarandeerd een verdunningsfactor als je met een cremello pf perlino fokt........alleen op een zwarte merrie kun je dan dus ook een smokey black fokken. Is op het oog, zoals hierboven al gezegd, niets interessants aan.. toont gewoon als een zwarte.

Denk dat hoe dan ook, de eerste vereiste moet zijn dat je een bruikbaar paard fokt: dat wil zeggen een degelijk fundament, fijn karakter en gewoon goede bewegingen. Alles daarboven op is mooi mee genomen, maar uiteindelijk zou het imo daar in eerste instantie niet om moeten gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 15:56 



 
Profiel   

Onze cremello is homozygoot augouti. Kan dus geen zwart krijgen ;) enkel valk en Palomino.

Ik zou goed nadenken wat je uiteindelijk wilt. Dressuur of spring? Of toch voor apart kleurtje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 18:32 



 
Profiel   

:D Kijk..
Dat helpt inderdaad als je voor een kleurtje gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-22 18:55 



 
Profiel   

Filmpje even bekeken, en ik snap de gedachtegang wbt het bloed hoe deze hengst gefokt is. Zelf zou ik er niet voor gaan. Op het filmpje zie je hem schuin van voren, hij lijkt daar bokbenig en toontredend, achter koehakkig en behoorlijk overbouwd. Dat zie je ook terug in het lopen, waar in hij hoog in het kruis blijft en zijn achterbeen brengt hij in draf eerst naar zijn staart voordat hij hem er onder zet. (hakkentrekker) In de galop blijft hij ook hoog in het kruis, ik geloof ook niet dat deze goed kan springen.

Als je een dressuurhengst gebruikt en je wilt er een die ook kan springen, neem er dan een met een goede galop en een goed ruggebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 08:08 



 
Profiel   

saarie schreef
Goh, bijzonder wending dit. Ik ben niet kapot van deze hengst eerlijk gezegd. Beweegt wat lang uit de rug, stapt niet mooi onder achter. Een goede springer zie ik hier niet uitkomen, laat staan een eventer.


Mee eens, de hengst heeft wel ruimte in de beweging en een aardig voorbeen, maar stap en galop zijn helaas echt veel minder. En die heb je wel nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 08:21 



 
Profiel   

Er zijn genoeg hengsten waar spring en dressuurbloed in de lijn gecombineerd zijn (zo ongeveer alles waar Ferro in zit)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 08:23 



 
Profiel   

Vind hem ook tegenvallen. Hij galoppeert ook neerwaarts ipv opwaarts.

Je merrie heeft evenveel springbloed als dressuurbloed. Dat zit helemaal niet ver en zie je ook terug in haar bouw.
Tegenwoordig kunnen de goedgekeurde springhengsten best wel bewegen. Ik denk dat je voor jouw merrie beter kijkt naar een hengst die iets meer lengte doorgeeft. Zowel hals, benen en rug kunnen in verhouding meer lengte gebruiken en een meer opwaartse bouw.
Je hebt een bloedmooie merrie. Hopelijk vind je een hengst die bij haar past.

Edit: Ik zou bvb Filou qua bouw bij jouw merrie passend vinden


Laatst bijgewerkt door betadine op 06-05-22 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 08:39 



 
Profiel   

Ik vind het ook heel zonde. Je hebt zo'n mooie merrie waarbij je zowel qua exterieur als qua bloedlijnen alle kanten mee op kan. Dat je een switch maakt van allround naar dressuurhengst, dat zou ik me nog kunnen voorstellen als de interesse verandert, juist omdat je alle kanten op kunt. Maar een switch naar puur een kleine kans op een leuk kleurtje fokken maar verder weinig kwaliteit toevoegen, vind ik doodzonde van deze merrie eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 08:45 



 
Profiel   

Ik zou met die valk dekken. Wat bij Helgstrand staat is nooit een kromme bok. En het is 1 van de betere bewegers met een kleurtje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 09:20 



 
Profiel   

Ik zou of helemaal niet voor een kleurtje gaan als het enkel om het kleurtje gaat (er zijn immers dan waarschijnlijk nog hengsten die beter bij de merrie en het fokdoel passen), of dan idd gewoon voor een double dilute gaan als een cremello oid.

Met die valk heb je nogmaals geen garantie dat er überhaupt een kleurtje uit komt, en met smoky black zie je dat vaker niet dan wel.

Vind kleur fokken op zich niet verkeerd, als het doel maar wel verbeteren blijft. Betere paarden met een kleurtje krijg je niet zolang je ze niet probeert te fokken natuurlijk. Maar in dit geval is die garantie er toch al niet, tenzij je met dubbele verdunning gaat werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 10:24 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Ik zou met die valk dekken. Wat bij Helgstrand staat is nooit een kromme bok. En het is 1 van de betere bewegers met een kleurtje.


Dat is best een uitspraak. Het is vooral ook de naam Helgstrand. Hij heeft er zo vreselijk veel staan en zijn echt niet allemaal zo goed. Dit is vooral het kleurtje. Maar het is nooit gegarandeerd dat dat wat doet bij jouw paard.
Als je voor de verkoop fokt, zijn er veel betere hengsten om te gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 13:17 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Filmpje even bekeken, en ik snap de gedachtegang wbt het bloed hoe deze hengst gefokt is. Zelf zou ik er niet voor gaan. Op het filmpje zie je hem schuin van voren, hij lijkt daar bokbenig en toontredend, achter koehakkig en behoorlijk overbouwd. Dat zie je ook terug in het lopen, waar in hij hoog in het kruis blijft en zijn achterbeen brengt hij in draf eerst naar zijn staart voordat hij hem er onder zet. (hakkentrekker) In de galop blijft hij ook hoog in het kruis, ik geloof ook niet dat deze goed kan springen.

Als je een dressuurhengst gebruikt en je wilt er een die ook kan springen, neem er dan een met een goede galop en een goed ruggebruik.

Beslist geen hakkentrekker en in mijn ogen een prima hengst die vwb galop en draf wat meer opwaarts zou mogen zijn. Maar geen reden om te laten staan. Meer dan genoeg techniek in de benen en hoop (spring) sport in de moederlijn.


Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 14:59 



 
Profiel   

Ik vind het maar zo'n beestje.
Vind de opmerking van Janderegelaa over Helgstrand wel vermakelijk.
Ik kan je garanderen, ook hij heeft wel mindere hengsten. Deze verdwijnen meestal binnen een paar jaar uit de fokkerij en worden aan een rijk persoon verkocht (die ook denkt dat Helgstrand geen slechte heeft)waarna je er nooit meer wat van hoort.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 15:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 8 [ 197 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen