Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 8 [ 197 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eventer fokken uit dressuurmerrie: hengstenkeuze

 
Profiel   

Dag Bokkers,

Dagenlang zit ik al allerlei hengsten te bekijken. Het is niet makkelijk: ik wil een eventer fokken uit een dressuurmerrie. Bewegen kan ze zeker! Springen heeft ze nooit gedaan, en kan ik niet uittesten wegens blessure. Er zit een heel kleine hoeveelheid springbloed in haar genen, maar daar zou ik niet te veel op rekenen, want dat zit echt ver (https://www.horsetelex.com/horses/pedig ... 4/gitana-d).

Ze is 1.78m groot en heeft goed veel bot (de foto is hierin nogal misleidend). Ze is koel in het hoofd en heeft een zeer aangenaam karakter.

Wat ik absoluut wil behouden, is haar koele kop en haar beweging.
De hengst zou niet te groot mogen fokken, en vooral springtechniek bijbrengen (uiteraard).
Donker kleurtje is een plus. Bij voorkeur vers sperma. Prijzen kijk ik (nog) niet naar :+

De bewezen namen die ik al tegenkwam zijn Contendro I en Diarado (wie vererft het beste zijn techniek én beweging?)
Een jongere hengst die ik wel mooi vind is Chubbako.

Wie heeft meer info over deze hengsten en/of heeft andere voorstellen?
Andere tips zijn ook welkom!
Ik dank u _/-\o_
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 15:34 



 
Profiel   

Poging om foto alsnog toe te voegen
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 15:36 



 
Profiel   

Met een merrie die "niet" kan springen zou ik vooral voor een springhengst gaan met een goede techniek en vermogen en niet perse hengsten die terug komen in de top eventing paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 16:41 



 
Profiel   

Ik vind het nogal een uitdagend doel...
Ik zeg niet snel dat iemand misschien beter een paard kan kopen ipv fokken omdat het gokken is, maar ik ga het deze keer toch wel doen.

Een dressuurpaard staat echt ver van de eventer.
Kan de merrie wel snelheid maken? Gaat ze daarbij ook 'liggen'?

Dat zijn vaak dingen die dressuurpaarden niet hebben, maar eventers wel nodig hebben.

Dan zit je nog op het springen. Aangezien je niets weet van haar techniek, weet je ook niet of je meer vermogen, voorzichtigheid, reflexen en/of inzicht nodig hebt. En voor sommige dressuurpaarden zou je eigenlijk alles willen verbeteren, die komen nog net een parcourtje van 60cm rond.

Ik denk dat deze merrie te ver van je doel af staat en je daarbij ook te weinig van haar weet om concrete verbeterpunten (of dingen om te behouden) kunt aanwijzen. Diegene die je noemt zijn namelijk heel breed en algemeen en hebben eigenlijk nog niets met je doel te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 17:25 



 
Profiel   

jforrez schreef
Er zit een heel kleine hoeveelheid springbloed in haar genen, maar daar zou ik niet te veel op rekenen, want dat zit echt ver (https://www.horsetelex.com/horses/pedig ... 4/gitana-d).

Snap ik niet.
De complete moederlijn is richting springen gefokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 17:36 



 
Profiel   

BigBen schreef
jforrez schreef
Er zit een heel kleine hoeveelheid springbloed in haar genen, maar daar zou ik niet te veel op rekenen, want dat zit echt ver (https://www.horsetelex.com/horses/pedig ... 4/gitana-d).

Snap ik niet.
De complete moederlijn is richting springen gefokt.


Over Carte d'or vind ik zo goed als niks terug. Weet jij meer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 17:46 



 
Profiel   

BigBen schreef
jforrez schreef
Er zit een heel kleine hoeveelheid springbloed in haar genen, maar daar zou ik niet te veel op rekenen, want dat zit echt ver (https://www.horsetelex.com/horses/pedig ... 4/gitana-d).

Snap ik niet.
De complete moederlijn is richting springen gefokt.

Ja, en vaderskant is met Volturno ook behoorlijk springgefokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 17:48 



 
Profiel   

Springlijn, precies met veel bloed van Marc Kempeneers in (laredo en furioso z stonden daar), kijk eens naar Cher Epoux en Duplexx. Lijken mij te passen en zijn echte eventers. Gemini xx zou ook interessant kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 17:53 



 
Profiel   

jforrez schreef
BigBen schreef
Snap ik niet.
De complete moederlijn is richting springen gefokt.


Over Carte d'or vind ik zo goed als niks terug. Weet jij meer?


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 17:53 



 
Profiel   

merelhof schreef
Springlijn, precies met veel bloed van Marc Kempeneers in (laredo en furioso z stonden daar), kijk eens naar Cher Epoux en Duplexx. Lijken mij te passen en zijn echte eventers. Gemini xx zou ook interessant kunnen zijn.


Bedankt voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 18:05 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Ja, en vaderskant is met Volturno ook behoorlijk springgefokt.


Sterker nog: een bewezen eventer.

https://www.st-georg.de/news/pferde-und ... fgenommen/

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 19:09 



 
Profiel   

Met zo'n grote merrie kun je Up to date ook overwegen om richting eventing te fokken.
Valt springen/eventingkwaliteit dan later toch tegen dan heb je hopelijk in ieder geval een fijn allround paard gefokt waar altijd markt voor is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 19:12 



 
Profiel   

jforrez schreef
Over Carte d'or vind ik zo goed als niks terug. Weet jij meer?

Carte d'Or was een Holsteiner, maar heeft het grootste deel van zijn carrière in Zweden ter dekking gestaan. Hij heeft zelf nationaal 1.40 gesprongen. Hij had een goede naam als leverancier van springpaarden, maar uiteindelijk is er niet zo bijzonder veel van overgebleven.


[ img ]

Diep in de moederlijn van je merrie zitten trouwens nog Lugano en Flugel, en dat zijn echt grote namen in de BWP springpaarden-fokkerij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 19:24 



 
Profiel   

Ik vind contendro en diarado beiden goede keuzes. Ze staan beide bekent om springers met goede bewegingen te geven.
Maat is voor beide een aandachtspunt maar dat zit bij jouw merrie wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 19:36 



 
Profiel   

Diarado en contendro passen allemaal zeker, maar
Ik vraag mij af of op deze merrie, met dit pedigree, wat volbloed kortbij niet sneller naar het doel zou leiden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 23:00 



 
Profiel   

merelhof schreef
Diarado en contendro passen allemaal zeker, maar
Ik vraag mij af of op deze merrie, met dit pedigree, wat volbloed kortbij niet sneller naar het doel zou leiden?


In Nederland heb je maar weinig volbloeden die qua bouw echt toevoegen. Het NRPS heeft van de week wel de eerste hengst in de eventing tak goedgekeurd (met ruim 75% volbloed).
https://nrps.nl/database/528003201808931-o-nothing-else-dutch-es

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 23:37 



 
Profiel   

Bowo schreef
Ik vind het nogal een uitdagend doel...
Ik zeg niet snel dat iemand misschien beter een paard kan kopen ipv fokken omdat het gokken is, maar ik ga het deze keer toch wel doen.

Een dressuurpaard staat echt ver van de eventer.
Kan de merrie wel snelheid maken? Gaat ze daarbij ook 'liggen'?

Dat zijn vaak dingen die dressuurpaarden niet hebben, maar eventers wel nodig hebben.

Dan zit je nog op het springen. Aangezien je niets weet van haar techniek, weet je ook niet of je meer vermogen, voorzichtigheid, reflexen en/of inzicht nodig hebt. En voor sommige dressuurpaarden zou je eigenlijk alles willen verbeteren, die komen nog net een parcourtje van 60cm rond.

Ik denk dat deze merrie te ver van je doel af staat en je daarbij ook te weinig van haar weet om concrete verbeterpunten (of dingen om te behouden) kunt aanwijzen. Diegene die je noemt zijn namelijk heel breed en algemeen en hebben eigenlijk nog niets met je doel te maken.


Eens met bovenstaande.. wil je een allrounder fokken of een échte eventer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 01:34 



 
Profiel   

nummie schreef
Bowo schreef
Ik vind het nogal een uitdagend doel...
Ik zeg niet snel dat iemand misschien beter een paard kan kopen ipv fokken omdat het gokken is, maar ik ga het deze keer toch wel doen.

Een dressuurpaard staat echt ver van de eventer.
Kan de merrie wel snelheid maken? Gaat ze daarbij ook 'liggen'?

Dat zijn vaak dingen die dressuurpaarden niet hebben, maar eventers wel nodig hebben.

Dan zit je nog op het springen. Aangezien je niets weet van haar techniek, weet je ook niet of je meer vermogen, voorzichtigheid, reflexen en/of inzicht nodig hebt. En voor sommige dressuurpaarden zou je eigenlijk alles willen verbeteren, die komen nog net een parcourtje van 60cm rond.

Ik denk dat deze merrie te ver van je doel af staat en je daarbij ook te weinig van haar weet om concrete verbeterpunten (of dingen om te behouden) kunt aanwijzen. Diegene die je noemt zijn namelijk heel breed en algemeen en hebben eigenlijk nog niets met je doel te maken.


Eens met bovenstaande.. wil je een allrounder fokken of een échte eventer?

We weten nu toch al dat het eigenlijk gewoon een springpaard is qua afstamming?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 08:02 



 
Profiel   

Inderdaad, "het dressuurstuk" in het pedigree stamt van Furioso en Volkorn. Ik snap niet goed waarom je hier niet richting eventing mee kan fokken. Persoonlijk zou ik een hengst nemen die het ook in die discipline presteert, vandaar bvb een Cher Epoux of Duplexx of die er bewezen in vererft zoals Contendro, Diarado maar ook Ramiro B.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 09:57 



 
Profiel   

Ik heb niet veel verstand van fokken, zeg ik eerlijk. Maar als je in de lijn van Contendro zoekt is Indoctro misschien ook nog een optie. Ik weet toevallig wel dat die goede springers en goede eventers geeft. En een fijn meewerkend karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 10:12 



 
Profiel   

Over de karakters van Indoctro nakomelingen zijn de meningen verdeeld..

Ik zou in ieder geval toch eerst willen weten hoe zo'n merrie zelf springt..voor hetzelfde geld bakt ze er helemaal niks van ondanks de afstamming. En zit je straks met een nakomeling waar je niks mee kunt.

Als je een eventer wilt fokken kun je het beste bloed toevoegen maar dat gaat weer ten koste van de beweging. Ik zou gewoon gaan voor een goede allround springhengst met goede beweging, Diarado of Up to Date zouden prima kunnen passen. Als het springen dan niet gelukt is dan kun je er nog dressuur mee rijden.

Ik vind het trouwens een prachtige merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 10:19 



 
Profiel   

SusanH schreef
Ik heb niet veel verstand van fokken, zeg ik eerlijk. Maar als je in de lijn van Contendro zoekt is Indoctro misschien ook nog een optie. Ik weet toevallig wel dat die goede springers en goede eventers geeft. En een fijn meewerkend karakter.

Ik snap niet waarom je nog met zo’n oude hengst zou moeten dekken. De fokkerij is alweer 5 generaties verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 10:37 



 
Profiel   

Ik moet er inderdaad even bij zeggen dat de namen in de afstamming mij helemaal niets zeiden, dus ik er maar vanuit ging dat TS gelijk had wat betreft dressuur of spring richting.
Met het springbloed erbij wordt het wel aannemelijker, maar ik ga ook mee met Elisa dat het niet weten hoe de merrie spring wel nog steeds lastig is

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 10:43 



 
Profiel   

Ik mis even de reden wáárom je een eventer wil fokken? Voor de verkoop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 10:53 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
SusanH schreef
Ik heb niet veel verstand van fokken, zeg ik eerlijk. Maar als je in de lijn van Contendro zoekt is Indoctro misschien ook nog een optie. Ik weet toevallig wel dat die goede springers en goede eventers geeft. En een fijn meewerkend karakter.

Ik snap niet waarom je nog met zo’n oude hengst zou moeten dekken. De fokkerij is alweer 5 generaties verder.


Zie mijn eerste zin. Ik ken wel mensen hoor, die er bewust voor gekozen hebben. Vandaar dat ik het aangaf.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 11:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 8 [ 197 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen