Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 8 [ 197 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eventer fokken uit dressuurmerrie: hengstenkeuze

 
Profiel   

juliomariner schreef
Ik vind het maar zo'n beestje.
Vind de opmerking van Janderegelaa over Helgstrand wel vermakelijk.
Ik kan je garanderen, ook hij heeft wel mindere hengsten. Deze verdwijnen meestal binnen een paar jaar uit de fokkerij en worden aan een rijk persoon verkocht (die ook denkt dat Helgstrand geen slechte heeft)waarna je er nooit meer wat van hoort.

Deze is niet alleen van hem maar ook van PS. Ik denk dat ik er genoeg kijk op heb eerlijk gezegd.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 15:44 



 
Profiel   

Als u er genoeg kijk op hebt weet u ook dat er zowel bij Helgstrand als PS een heel stel door de achterdeur verdwijnen.
Als bij PS een hengst niet genoeg dekt komt hij in de PSI veiling en wordt voor veel geld verkocht waarna je er nooit meer wat van hoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 17:02 



 
Profiel   

juliomariner schreef
Als u er genoeg kijk op hebt weet u ook dat er zowel bij Helgstrand als PS een heel stel door de achterdeur verdwijnen.
Als bij PS een hengst niet genoeg dekt komt hij in de PSI veiling en wordt voor veel geld verkocht waarna je er nooit meer wat van hoort.

Dit is beslist geen slecht paard. Terugkomend op TS: ik zou hier ook mee dekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 17:11 



 
Profiel   

Geen slecht paard maar wel zo'n beestje met weinig hengst uitdrukking

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 17:13 



 
Profiel   

juliomariner schreef
Geen slecht paard maar wel zo'n beestje met weinig hengst uitdrukking

Echt….de 1 vindt het een hakkentrekker terwijl hij het niet is, de ander vindt het een slecht achterbeen terwijl die superactief is, weer een ander vindt het voorbeen te actief en nu heeft hij ook geen hengstenuitdrukking :D Dat heeft hij wel EN hij moet nog 4 worden. Zou hij nu al een zware hengst zijn dan is hij over 2 jaar zo zwaar dat hij niet meer te rijden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 17:16 



 
Profiel   

Ik moet zeggen op dit filmpje valt de galop me ook mee. Los doet hij het beter dan op het filmpje onder de man. De stap word niet getoond dus ik denk dat ie nog steeds krap is. Wel fijn dat Jan dit filmpje erbij heeft gezocht. Geeft toch een positiever beeld van de hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 17:24 



 
Profiel   

Zoveel hengsten zoveel meningen.
Ik vind het geen hengst.
Het enige dat me eraan bevalt is de kleur. Voor de rest vind ik hem niet slecht maar geen topper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 19:45 



 
Profiel   

Je ziet toch duidelijk het achterbeen richting de hak gaan, ipv dat hij het er onder zet en de voorhand lift. Ik snap niet dat je dat NIET kan zien...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 08:42 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Je ziet toch duidelijk het achterbeen richting de hak gaan, ipv dat hij het er onder zet en de voorhand lift. Ik snap niet dat je dat NIET kan zien...

Ik zie in draf achtervoeten die hij onder het midden van zijn lijf zet. Een hakkentrekker doet dat niet. Als hij hem nog verder naar zou zetten trapt hij op zijn voorvoet. Kijk zelf maar. Mooie slomo zit er in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 09:17 



 
Profiel   

Bij een hakkentrekker is de eerste beweging van het acherbeen naar de hak. En daarna pas naar voren. Daarom is het achterbeen van een hakkentrekker nooit vlug te krijgen.
Dat zie ik bij deze hengst niet. Wel zou het achterbeen meer onder de massa moeten komen.
Dat komt mogelijk door het nog wat overbouwde van het paard, of in ieder geval zo beweegt hij. Niet voldoende dragend/opwaarts wat mij betreft. Dat zie je ook in stap terug. In de galop trekt hij om dezelfde reden nog scheef. Kan best zijn dat hij daar over een paar jaar nog uitgroeit. Want ik begrijp dat hij 4 is. Maar voor nu zou ik hem niet kiezen. Er stond al een eerder filmpje door TS zelf geplaatst onder de ruiter.

https://www.youtube.com/watch?v=M-hvwswhlGs

Over de kwaliteit bij Helgstrand... De paarden zijn over de top duur, vaak 3 x duurder dan de paarden met dezelfde kwaliteit in NL. Hij weet ze goed te presenteren en heeft een netwerk over de hele wereld in de hogere klasse. Ik heb paarden ervandaan zien komen en ook die kant weer op zien gaan die tonnen zouden moeten kosten, waar ik het echt niet voor zou geven, zelfs niet als ik het had.
Zijn clientèle zit onder de supperrijken die vaak zelf niet veel verstand van paarden hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 09:42 



 
Profiel   

Babootje schreef
Bij een hakkentrekker is de eerste beweging van het acherbeen naar de hak. En daarna pas naar voren. Daarom is het achterbeen van een hakkentrekker nooit vlug te krijgen.
Dat zie ik bij deze hengst niet. Wel zou het achterbeen meer onder de massa moeten komen.
Dat komt mogelijk door het nog wat overbouwde van het paard, of in ieder geval zo beweegt hij. Niet voldoende dragend/opwaarts wat mij betreft. Dat zie je ook in stap terug. In de galop trekt hij om dezelfde reden nog scheef. Kan best zijn dat hij daar over een paar jaar nog uitgroeit. Want ik begrijp dat hij 4 is. Maar voor nu zou ik hem niet kiezen. Er stond al een eerder filmpje door TS zelf geplaatst onder de ruiter.

https://www.youtube.com/watch?v=M-hvwswhlGs

Over de kwaliteit bij Helgstrand... De paarden zijn over de top duur, vaak 3 x duurder dan de paarden met dezelfde kwaliteit in NL. Hij weet ze goed te presenteren en heeft een netwerk over de hele wereld in de hogere klasse. Ik heb paarden ervandaan zien komen en ook die kant weer op zien gaan die tonnen zouden moeten kosten, waar ik het echt niet voor zou geven, zelfs niet als ik het had.
Zijn clientèle zit onder de supperrijken die vaak zelf niet veel verstand van paarden hebben.

Hij is 3 het is een 2019 paard. Hij is gewoon echt net onder het zadel. Dan is het logisch dat hij het achterbeen niet goed onder de massa brengt en er nog niet in klimt. Hij moet nog sterker worden, het is nog maar een puppy. Maar voor een puppy vind ik het al heel wat.

Maar een hakkentrekker…? Nee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 10:04 



 
Profiel   

Is hij pas 3? Ik kreeg de indruk dat hij 4 was (ik weet eerlijk gezegd niet meer waar). Dan groeit hij vast nog wel wat uit het overbouwde. Alles wat ik er minder aan vind heeft daarmee te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 10:32 



 
Profiel   

Die valk is geen hakkentrekker, hakkentrekkers bewegen echt anders, die breken meer in het middenstuk. Deze blijft al aardig in verbinding, helemaal voor zo'n jonkie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 10:35 



 
Profiel   

SophievdV schreef
Die valk is geen hakkentrekker, hakkentrekkers bewegen echt anders, die breken meer in het middenstuk. Deze blijft al aardig in verbinding, helemaal voor zo'n jonkie.


Hakkentrekken gaat ook niet over als ze ouder worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 10:38 



 
Profiel   

Babootje schreef
Is hij pas 3? Ik kreeg de indruk dat hij 4 was (ik weet eerlijk gezegd niet meer waar). Dan groeit hij vast nog wel wat uit het overbouwde. Alles wat ik er minder aan vind heeft daarmee te maken.

Dat was mijn post, ik zei dat hij nog 4 moest worden maar bedoelde dat hij nog 3 moest worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 10:39 



 
Profiel   

Babootje schreef
Bij een hakkentrekker is de eerste beweging van het acherbeen naar de hak. En daarna pas naar voren. Daarom is het achterbeen van een hakkentrekker nooit vlug te krijgen.
Dat zie ik bij deze hengst niet. Wel zou het achterbeen meer onder de massa moeten komen.
Dat komt mogelijk door het nog wat overbouwde van het paard, of in ieder geval zo beweegt hij. Niet voldoende dragend/opwaarts wat mij betreft. Dat zie je ook in stap terug. In de galop trekt hij om dezelfde reden nog scheef. Kan best zijn dat hij daar over een paar jaar nog uitgroeit. Want ik begrijp dat hij 4 is. Maar voor nu zou ik hem niet kiezen. Er stond al een eerder filmpje door TS zelf geplaatst onder de ruiter.

https://www.youtube.com/watch?v=M-hvwswhlGs

Over de kwaliteit bij Helgstrand... De paarden zijn over de top duur, vaak 3 x duurder dan de paarden met dezelfde kwaliteit in NL. Hij weet ze goed te presenteren en heeft een netwerk over de hele wereld in de hogere klasse. Ik heb paarden ervandaan zien komen en ook die kant weer op zien gaan die tonnen zouden moeten kosten, waar ik het echt niet voor zou geven, zelfs niet als ik het had.
Zijn clientèle zit onder de supperrijken die vaak zelf niet veel verstand van paarden hebben.


Nee een hakkentrekker trekt het achterbeen eerst op richting de staart. Het is een zelfde beweging als Johnson liet zien als jong paard. Waardoor iedereen twijfelde destijds of hij wel GP kon lopen. Ik vind deze ook afbreken in het middenstuk in beweging, hij rijst niet in de schoft.

Maar goed, meningen verschillen en het is nog een jong paard. Los beweegt hij sowieso beter dan ohz, ik ben benieuwd of we er nog wat van gaan horen/ terug gaan zien in de sport. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 12:07 



 
Profiel   

Babootje schreef
SophievdV schreef
Die valk is geen hakkentrekker, hakkentrekkers bewegen echt anders, die breken meer in het middenstuk. Deze blijft al aardig in verbinding, helemaal voor zo'n jonkie.


Hakkentrekken gaat ook niet over als ze ouder worden.


Dat weet ik. Al kan het paard wel sterker worden in de verbinding en zo zijn achterbeen beter gaan gebruiken. Maar goed, dat lijkt me een andere discussie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 13:23 



 
Profiel   

Ik ben niet een onwijze kenner, maar ik vind hem qua hengstenuitstraling wel ok. Maar op stand stoor ik me ook ellendig aan het kromme voorbeen. Dat is toch wel iets waar je een hengst op moet laten staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-22 14:00 



 
Profiel   

Ik vind het een leuk dier, niks mis met kleurfokken. Natuurlijk lever je daardoor op andere punten weer iets in, maar uiteindelijk is fokken toch gericht op een doel, en een bepaalde kleur in combinatie met beweging oid kan dan toch een prima doel zijn? Wel snap ik deze niet zo goed als het gaat om het fokken van een eventer.
Als we dan toch random strooien met gekleurde hengsten: Baron Exactly. Die gaat geen betere beweging geven, maar wel grote kans op een kleurtje (je zit wel nog met Smokey Black), springen, maat en naar mijn mening ziet hij er fijn langgelijnd en atletisch uit, ondanks dat hij niet super veel volbloed voert. Maargoed, ik ben verder ook een leek als het gaat om goed kijken naar bouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 19:46 



 
Profiel   

Ilse_123 schreef
Ik vind het een leuk dier, niks mis met kleurfokken. Natuurlijk lever je daardoor op andere punten weer iets in, maar uiteindelijk is fokken toch gericht op een doel, en een bepaalde kleur in combinatie met beweging oid kan dan toch een prima doel zijn? Wel snap ik deze niet zo goed als het gaat om het fokken van een eventer.
Als we dan toch random strooien met gekleurde hengsten: Baron Exactly. Die gaat geen betere beweging geven, maar wel grote kans op een kleurtje (je zit wel nog met Smokey Black), springen, maat en naar mijn mening ziet hij er fijn langgelijnd en atletisch uit, ondanks dat hij niet super veel volbloed voert. Maargoed, ik ben verder ook een leek als het gaat om goed kijken naar bouw.

Dat valt toch mee die bewegingen van zijn nakomelingen hoor. Smokey Black geeft hij trouwens niet.

Ik heb er een heel knap merrieveulen van dit jaar:

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 22:46 



 
Profiel   

TS heeft in haar vorige bericht aangegeven dat ze geen eventer meer wil fokken, en daarom op zoek is naar een dressuurhengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 22:52 



 
Profiel   

jforrez schreef
Dag iedereen!

Ik dank jullie allemaal om mee te zoeken naar een geschikte hengst! Ik heb hier echt veel geleerd en mooie hengsten gezien.
Dat een eventer fokken uit deze merrie geen evidentie was, wist ik al. En omdat ik niet veel tijd heb, is de kans groot dat het veulen na de opfok verkocht wordt. Dat heeft me aan het denken gezet... Een mix van dressuur- en springbloed, dat verkoopt niet goed. Ook mijn dierenarts raadde dit af (commercieel gezien dan toch). Daarom ben ik toch naar dressuurhengsten op zoek gegaan.
Uiteindelijk kwam ik een jonge hengst tegen die goed beweegt en dressuurmatig opgeleid wordt, maar eigenlijk veel springbloed voert (net als de merrie).
Ik hoop dus een dressuurveulen te krijgen dat ook een nette sprong maakt. Als ik hem voor mezelf kan houden, zou eventing -op mijn niveau- geen probleem mogen zijn. Wordt hij verkocht, heeft hij een netjes dressuurpapier.

Maak kennis met toekomstige papa Quelle Couleur: https://www.youtube.com/watch?v=M-hvwswhlGs

Wat vinden jullie van deze hengst? (ongezouten mening mag best hoor)
Fokt nog iemand met hem?

Benieuwd naar jullie reacties! *\o/*

TS heeft in haar vorige bericht aangegeven dat ze geen eventer meer wil fokken, en daarom op zoek is naar een dressuurhengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 22:55 



 
Profiel   

senna21 schreef
TS heeft in haar vorige bericht aangegeven dat ze geen eventer meer wil fokken, en daarom op zoek is naar een dressuurhengst.

Die worden toch ook genoemd?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 22:56 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Ilse_123 schreef
Ik vind het een leuk dier, niks mis met kleurfokken. Natuurlijk lever je daardoor op andere punten weer iets in, maar uiteindelijk is fokken toch gericht op een doel, en een bepaalde kleur in combinatie met beweging oid kan dan toch een prima doel zijn? Wel snap ik deze niet zo goed als het gaat om het fokken van een eventer.
Als we dan toch random strooien met gekleurde hengsten: Baron Exactly. Die gaat geen betere beweging geven, maar wel grote kans op een kleurtje (je zit wel nog met Smokey Black), springen, maat en naar mijn mening ziet hij er fijn langgelijnd en atletisch uit, ondanks dat hij niet super veel volbloed voert. Maargoed, ik ben verder ook een leek als het gaat om goed kijken naar bouw.

Dat valt toch mee die bewegingen van zijn nakomelingen hoor. Smokey Black geeft hij trouwens niet.

Ik heb er een heel knap merrieveulen van dit jaar:
[ Video ]



<3 Knap dier!

Ik heb me verder niet verdiept in zijn kleur, behalve de dubbele verdunning die eraf spat. Qua bewegingen durf ik als leek niet veel te zeggen, maar in vergelijking met een op en top dressuur beweeg monster lijkt het mij minder.
Ik ken er trouwens 1 nakomeling van, groot, knap en heel dapper karakter. Qua lichaamsgebruik en karakter echt op en top eventing.


Sorry trouwens, ik had niet door dat de wensen werden verlegd naar een dressuurpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 09:34 



 
Profiel   

Wow… er is heel wat om de hengst te doen hier. De merrie heeft ondertussen een gezonde dracht.

Ik snap dat de meningen verdeeld zijn, ik was er eigenlijk ook niet direct voorstander van. Het leek me alsof de kwaliteit moest inboeten voor de kleur.
Maar na lang dressuurhengsten kijken vond ik maar niks die me aansprak, ik ben dan ook echt geen dressuurmuts. Uiteindelijk ben ik gaan zoeken naar dressuurhengsten die een duidelijke springachtergrond hebben, uiteindelijk fok ik met het idee het veulen zelf te rijden. Het is pas als het geen klik blijkt of ik geen tijd mocht vinden voor het veulen, dat het een dressuurpapier nodig heeft om verkocht te krijgen.
Een dressuurhengst vinden met springbloed blijkt geen evidentie. Bovendien hou ik echt niet van die hooggeplaatste halzen. Ik kwam opnieuw langs quelle Couleur en ging andere video’s kijken dan enkel zijn promofilmpje.
Zijn scheve voorbeen bleek gezichtsbedrog. Ik vond standfoto’s waar ik niet echt iets op kon aanmerken. Zijn beweging in vrijheid is goed (naar mijn mening), en voor zijn 2-jarige leeftijd op moment van opname vond ik hem heel braaf en imposant overkomen. Hij lijkt me cool, net als mijn merrie. Hij scoort goed op rittigkeit in beide meerdagentesten waar ik resultaat van vond. Ook zijn andere scores vallen niet tegen. Ik heb springvideo’s van zijn vader gezien en zijn techniek is voldoende. Ik moet wel eerlijk zijn dat het kleurtje me uiteindelijk over de streep trok. Het is geen must maar wel mooi meegenomen.

Als amateur een rittig paard fokken met een koele kop is minstens even belangrijk als de prestaties! Alsook gezondheid; mijn merrie heeft enorme platvoeten en kan niet zonder ronde ijzers. Dat resulteerde al in zware peesblessures en aanhoudende abcessen. Quelle couleur staat mooi hoog op zijn voeten. Ik zie bij hem geen neiging op platvoeten, in tegenstelling tot bij best wat dressuurhengsten! Die beesten zijn ook bijna allemaal familie van elkaar. Bij deze een Shout out naar andere dressuurfokkers om meer out of the box te denken en op lange termijn te fokken. Er is meer dan goede bewegingen en prestaties. Die inteelt zal zich wreken. Misschien koos ik niet voor prestatie, maar -in mijn ogen- voor diversiteit en gezondheid. Alsook gebruiksgemak voor de amateur met kleine kinderen in huis.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 07:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 8 [ 197 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen