Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Advies hengsten keus Furst Romancier en For romance

 
Profiel   

Hoi,

Wij zouden heel graag twee veulens willen fokken. Mijn moeder en ik hebben twee merries van 8 en 10 jaar. De ene is van Furst Romancier, de andere is van For Romance. Vader van moeder is Tourlon, van de andere weet ik zo niet meer (had vanmorgen nog gekeken)
We willen eenmalig fokken en voor ons zelf houden. Mijn moeder heeft 4 kleindochters, waarvan er 3 paardrijden. Ze grapt weleens dat we beter zelf voor een veulen kunnen zorgen, dan straks kopen met die hoge prijzen. Het grapje wordt nu werkelijkheid. Het was voor mij altijd al een droom om een eigen veulen te fokken.
Ik vind het zelf enorm spannend. Hoe maak je de juiste keuze? De standaard tips heb ik gelezen en we hebben met de dierenarts overlegd. Toch overvalt het ons. Er is zoveel keus qua hengsten. We hopen nog naar hengstenkeuringen of shows te kunnen gaan. Hopelijk gaat dat allemaal door. Maar aan de andere kant is het ook echt een show. Wij vinden het lastig om door het hele spektakel heen te kijken.

Misshoen hebben jullie tips of hengsten waar wij nog niet aan hebben gedacht.

Eisen:
-beiden merries zijn rond de 1,66. Dus graag een hengst boven of rond de 1,70
-voorkeur voor jongere hengsten tot een jaar of 7
-goed achterheen
-veel souplesse
-geen korte/beknopte paarden
-meewerkend rustig karakter (hoe kom je hierachter)
-hengsten met ruime gangen. De merries zijn beiden kort in hun beweging.
-een merrie heeft een weke rug. De andere een wat zwakkere achterhand
-Bergop gebouwd
-

Ons lijstje tot nu toe
-Miami turfhorst
-Livius
-vaderland
-Nacho
-my blue horse Santiano (twijfel geval)

Ik ben benieuwd wat jullie hengsten keus zou zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 23:36 



 
Profiel   

Heb je ook foto's en een linkje naar horsetelex?

Belangrijkste is hoe een hengst fokt ook qua karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 14:42 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Heb je ook foto's en een linkje naar horsetelex?

Belangrijkste is hoe een hengst fokt ook qua karakter.


Fijn dat je reageert. Hoe kom je erachter hoe een hengst qua karakter fokt? Beide merries hebben een heel fijn en rustig karakter. Wel zijn het beide echte merries.

Ik stuur je in een pb een linkje met meer info.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 15:04 



 
Profiel   

Hoe je achter het karakter van een hengst komt is hem veel bekijken, eigenlijk al vanaf het begin bij de eerste bezichtigingen, verrichtingsonderzoek, hengstencompetitie en dan gewoon ook eens kijken bij het losrijden. Daarna kijken bij de nafok, afstammelingenonderzoek en als de eerste jonge dieren ohz komen dan weten de meeste zadelmakmakers ook wel welke hengsten bravere karakters doorgeven en welke niet. Hoe ouder een hengst wordt hoe meer er bekend wordt wat voor een karakters deze fokt. Zo zijn er hengsten die bekend staan om de goede karakters die ze vererven en andersom komt ook voor.

Inmiddels heb ik de link naar horsetelex gezien en ik zou deze even in dit topic zetten TS samen met wat meer foto's zodat andere mensen ook kunnen reageren.

De merrielijn heeft zeer goed gefokt met Rhodium in zowel springen als dressuur waardoor mijn voorkeur uit zou gaan naar een hengst met Ferro bloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:57 



 
Profiel   

Als je van beide merries een goede stand foto(is hier ook verplicht vlgs mij)plaatst met hun beider afstamming en je wensen, krijg je vast meer reacties.
Het is denk ik het meest handig om voor ieder merrie een eigen topic aan te maken.
Succes! :j

@Elisa:Ferro bloed geeft natuurlijk niet het door ts gewenste ruimte in de beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 20:30 



 
Profiel   

Mwah dat hoeft niet perse, genoeg moderne hengsten met Ferro bloed en voldoende ruimte in de beweging imo.

In ieder geval uit de moeder een GP dressuur paard van Rhodium en internationaal springpaard van Rhodium. Voor de rest weinig prestatie. Dat zegt mij iig dat het Ferro bloed goed past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 21:06 



 
Profiel   

Die tip gaf Elisa ook. Ik werd overspoeld met allemaal tips en meningen. In mijn omgeving heb ik ook aan een aantal mensen gevraagd wat zij een fijne hengst vinden voor mijn merrie. Ik dacht dat ik ervaringen en meningen van andere fijn zou vinden. Maar daardoor, zie ik zelf door het bomen het bos niet meer.
Ik was hierin misschien iets te snel en te enthousiast.
Ik focus me nu meer op de hengsten die op mijn lijstje staan.
Vaderland
Las Vegas
Kjento
Livius
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 21:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen