Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 10:24

Ja pony en springpaarden. Vandaag dressuurpaarden

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:20

Ik had helaas geen tijd om te kijken, hopelijk is het later nog terug te zien.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 18:44

als clipmyhorse lid kan ik het wel terug kijken

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 22:39

Ik vond geronimo geen uitspringer zegmaar. Maar wel een fijn dier. Wel heel erg letten of het kwa uitstraling/hoofd bij je merrie past. Want dat was niet z’n sterkste punt.

Wat vond je van Noxville? Mijn nummer 1 van de nrps hk. Als je voor kleur gaat en even een keer vrij van du bois bloed, vind ik Lisandro een super keuze.

Ik zou zelf absoluut geen hengst kiezen op een standfoto. Vind dat ook een beetje gek dat die suggestie op komt. Je wil toch weten hoe een vaderdier beweegt, voor je kan kijken of hij bij je merrie past. :+ We fokken niet voor een standfoto.

Ik ben trouwens live wezen kijken. Wil ook altijd een hengst van dichtbij zien voordat ik kies. Laatste tijd iets te veel minpunten (zoals behoorlijk scheve voeten) gezien wat kampioen wordt. Wat dat betreft kan je beter zelf kijken en een oordeel vellen, dan van wat foto’s uit gaan.

SjonnieZ

Berichten: 2330
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 23:24

hooffie schreef:
Kabayo schreef:
Wat vind je van de nieuwe hengst van Du Bois? Ik vind hem retegaaf en mooi gebouwd
[ [url=m/uAVjPL.jpg]Afbeelding[/url] ]


werkelijk een prachtige hengst! Ben er ook erg benieuwd naar. Hij is ontzettend mooi gefokt met goede verankerde stempelhengsten in de lijn.


absque_dubio schreef:
Ondanks dat cassanova enorm veel gedekt heeft, is er inderdaad geen goedgekeurde zoon. Mocht je een fijne sportpony willen fokken met kleur, zou ik hem zeker adviseren. Maar je bent zelf al bekend genoeg met de du bois pony’s.
Ik vind de nieuwe du bois hengst naar boven gooien op basis van standfoto niet erg nuttig. Er is verder op dit moment nog niks van deze hengst bekend kwa beweging of nakomelingen.
Lailapri fok je voor de verkoop? Dan zou ik kijken naar een D pony hengst uit een wat kleinere lijn. Mocht ze genoeg beweging hebben misschien een Welsh B.
Sta je open voor een gokje, dan ben ik persoonlijk wel benieuwd wat een dressuurpaardhengst geeft op deze merrie. Voor welke hengsten zou ik graag het advies van Elisa2 zien. :D

Edit; en zou Pablo niet passen op deze merrie? Die fokt niet groot en voor mijn gevoel wat kort.


Volgens mij zijn er ook maar iets van 2 zonen van Cassanova voorgesteld op een hengstenkeuring. Denk dat de meeste allemaal de sport in zijn gegaan of verkocht naar het buitenland.
Lailapri: De hengst met de deklicentie, is dat Cyrano dAmour? Dat is echt een prachtige pony, gaan ze deze ook nog elders aanbieden?

En ik vind de stanfoto van de nieuwe du Bois hengst juist wel wat zeggen ! Je ziet dat de hengst echt heel goed in elkaar zit en enorm rijtypisch gebouwd is. Overig beeldmateriaal zal vast wel snel komen. Verwacht in ieder geval dat het een hele goede is, want du Bois heeft naar mijn weten nog nooit een oudere hengst aangekocht voor de dekkerij, dus verwacht dat ze er echt wel heel erg gecharmeerd van waren. normaal houden ze het alleen bij eigen fok.


Over het hypermobiele.... Ik heb ook een merrie gehad die dit in haar jonge jaren had. Door haar onder het zadel te rijden en krachtiger te maken werd ze wel heel erg functioneel en heeft ze er verder nooit problemen mee gehad. Bij de paarden is het wel echt iets om in de gaten te houden, maar bij de pony's zijn ze toch vaak al wat geblokter en mag er wel iets meer mobiliteit in de lijfjes


Stille meelezer heeft een vraagje.
Wat betekent hypermobiliteit? Wat zijn dan de symptomen?

Kabayo

Berichten: 13999
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 00:50

absque_dubio schreef:
Ik zou zelf absoluut geen hengst kiezen op een standfoto. Vind dat ook een beetje gek dat die suggestie op komt. Je wil toch weten hoe een vaderdier beweegt, voor je kan kijken of hij bij je merrie past. :+ We fokken niet voor een standfoto.

Je kaart dit al 2x aan in dit topic maar het was maar een suggestie hoor, mocht TS hem aanstaan dat ze er meer onderzoek naar ging doen en wellicht aan marjolein meer beelden ging opvragen of op bezoek gaan. (Dit doe ik namelijk wel...)De hengst zit wel goed in elkaar en dat vond ik nogal een opgave bij de hengsten keuze van mijn merrie 5 jaar terug . Ik ben echter al heel lang uit de pony's. Wou het enkel meegeven als tip ;)

Ik denk (en hoop) dat er niemand is die een hengst uitzoekt enkel op 1 fotootje.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 03:17

Noxville was me voor deze merrie veel te heet/sensibel. Een uit een cremello lijn kan dat mogelijk beter hebben.

Opeen standfoto kun je wel al heel veel zien, maar ik kijk daarnaast met beschikbaar beeld materiaal ook naar beenstand (super fijn die harde bodem filmpjes die menig fokker er niet bij heeft staan) en als er al nakomelingen zijn ga ik daar ook voor kijken.

Een hoofd is leuk maar op een hoofd rij je niet. Voor mij redelijk ondergeschikt.

Wat betreft geronimo, ik vond er 3 goede gangen op zitten. De merrie geeft wel wat soeplesse en meer ruimte mee. Hij was niet mega berg op maar toonde wel in balans en ook in het koppie leek hij het goed te doen. Nu is een keuring een moment opname, mijn hele brave hengst was vreselijk op horse event en de appaloosa keuring terwijl het nrps was niets aan de hand en georganiseerde buitenritten ook niet. Wat was het nou, er waren kleine stippels, schijnbaar een trigger voor hem, dan zie je een heel andere kant van zo een dier die ik buiten die 2x om nooit meer heb meegemaakt.

Geronimo heeft tevens bloedlijnen die ik interessant vind. Stel er rolt een merrie uit dan matcht het oo papier al met mijn nieuwe jonge hengst. Of die ooit dekt en of het verder gaat passen is natuurlijk nog een ander punt maar om nu al mr right bloed te gebruiken terwijl ik dat heb staan vind ik minder aantrekkelijk.

Ik twijfelnog bij geronimo over de correctheid van de beenstand. Je kunt een been wel corrigeren op stand maar in dit filmpje lijkt hij in beweging frans te zijn (knie naar buiten te bewegen) maar gaat ook veel scheef, conclussie meer beeld materiaal bestuderen wn evt hengst bezoeken:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7&sfnsn=mo

Ik had noxville wel op mijn lijstje staan maar voor mijn hele lieve fijne relaxte 3 jarige merrie. Mocht je nog sugesties hebben voor deze die cool in het hoofd lijken. De merrie is lief maar kan als de buurman bijvoorbeeld een ezel neerzet maanden lang niet langs de ezel durven. Ik mag dan elke dag mee lopen want als ik ga durft ze ook maar zelf is ze niet stoer genoeg.

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:45

Ik vond de nieuwe jaargang van het NRPS maar moeilijk te volgen ! Zit totaal geen lijn in.
En sommige hengsten gooiden ze er meteen uit waar naar mijn idee wel meer in zat... en nu uiteindelijk keuren ze er er een paar goed waar ik echt van dacht: noujaaaa
Zo had ik die Geronimo er dus helemaal niet bij zitten. Ik vind hem echt te zwak in de bovenlijn, drukt enorm de rug weg. in beweging liet hij het naar mijn idee alweer (op de keuring in Westfalen ook al) zitten.
De Lisandro had ik er ook niet bij zitten ! Ook deze zo'n zwakke bovenlijn, de pony lijkt hierom wel een hele oude pony.
Noxville is inderdaad heel aansprekend, ook mijn favoriet van de dag ! Echt heel mooi van de grond af draven. Wel even opletten op het karakter, sabelbenigheid, body en evt CA positief(vader van deze hengst is hier drager van, deze moet uiteraard nog getest worden).
Denk wel dat je met deze hengst in beweging echt wel kan verbeteren !

En vandaag zitten we lekker voor de tv CLIPMYHORSE NF keuring te kijken ! w

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:52

absque_dubio schreef:
I
Ik zou zelf absoluut geen hengst kiezen op een standfoto. Vind dat ook een beetje gek dat die suggestie op komt. Je wil toch weten hoe een vaderdier beweegt, voor je kan kijken of hij bij je merrie past. :+ We fokken niet voor een standfoto.

Ik ben trouwens live wezen kijken. Wil ook altijd een hengst van dichtbij zien voordat ik kies. Laatste tijd iets te veel minpunten (zoals behoorlijk scheve voeten) gezien wat kampioen wordt. Wat dat betreft kan je beter zelf kijken en een oordeel vellen, dan van wat foto’s uit gaan.


Ik snap niet helemaal dat je hier zo fanatiek op bent? Alle hengsten worden toch gewoon aangeboden via geselecteerd beeldmateriaal.... Zo vind ik een hengstenshow dus geen fluit zeggen. Hier zijn ze allemaal tot aan de oksels in gebandageerd en springschoenen zodat je er ook niets van kan zeggen. En toch zijn er ook de meeste die gewoon op basis hiervan een hengstenkeuze maken.
TS kan toch na aanleiding van bijv een standfoto of filmpje gaan kijken bij het hengstenstation....

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 12:14

De bovenlijnen is wel een nrps dingetje. Zeker de oudere typetjes hadden dat wel vaker. Dat is bij geronimo ook zeker wel een punt.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 18:12

Cyrano vandaag op een jonge pony wedstrijd:
Afbeelding

Hij had een 8 voor stap en een 9 voor draf. Complimenten over zijn mooie front.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:40

hooffie schreef:
Ik vond de nieuwe jaargang van het NRPS maar moeilijk te volgen ! Zit totaal geen lijn in.
En sommige hengsten gooiden ze er meteen uit waar naar mijn idee wel meer in zat... en nu uiteindelijk keuren ze er er een paar goed waar ik echt van dacht: noujaaaa
Zo had ik die Geronimo er dus helemaal niet bij zitten. Ik vind hem echt te zwak in de bovenlijn, drukt enorm de rug weg. in beweging liet hij het naar mijn idee alweer (op de keuring in Westfalen ook al) zitten.
De Lisandro had ik er ook niet bij zitten ! Ook deze zo'n zwakke bovenlijn, de pony lijkt hierom wel een hele oude pony.
Noxville is inderdaad heel aansprekend, ook mijn favoriet van de dag ! Echt heel mooi van de grond af draven. Wel even opletten op het karakter, sabelbenigheid, body en evt CA positief(vader van deze hengst is hier drager van, deze moet uiteraard nog getest worden).
Denk wel dat je met deze hengst in beweging echt wel kan verbeteren !

En vandaag zitten we lekker voor de tv CLIPMYHORSE NF keuring te kijken ! w


Ik heb ook de hele dag NF zitten kijken.

marjolein88

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:45

lailapri schreef:
Cyrano vandaag op een jonge pony wedstrijd:
[ [url=m/F6Agad.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij had een 8 voor stap en een 9 voor draf. Complimenten over zijn mooie front.


prachtige pony !! daar gaan we in de toekomst echt nog veel van horen :9

marjolein88

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:47

Kabayo schreef:
absque_dubio schreef:
Ik zou zelf absoluut geen hengst kiezen op een standfoto. Vind dat ook een beetje gek dat die suggestie op komt. Je wil toch weten hoe een vaderdier beweegt, voor je kan kijken of hij bij je merrie past. :+ We fokken niet voor een standfoto.

Je kaart dit al 2x aan in dit topic maar het was maar een suggestie hoor, mocht TS hem aanstaan dat ze er meer onderzoek naar ging doen en wellicht aan marjolein meer beelden ging opvragen of op bezoek gaan. (Dit doe ik namelijk wel...)De hengst zit wel goed in elkaar en dat vond ik nogal een opgave bij de hengsten keuze van mijn merrie 5 jaar terug . Ik ben echter al heel lang uit de pony's. Wou het enkel meegeven als tip ;)

Ik denk (en hoop) dat er niemand is die een hengst uitzoekt enkel op 1 fotootje.




Werd getipt om even te reageren in dit topic !
Het is niet dat ik niet meer beeldmateriaal wil laten zien hoor, maar door de drukte van mijn zwangerschap ( klussen kinderkamer enz. :P ) en ik nu heel erg afhankelijk bent van anderen is het even wat minder eenvoudig.
Maar !! er zijn inmiddels al heel veel mensen wezen kijken en uiteraard is iedereen welkom (wel even afspraakje maken van te voren) om hem in het echt bekijken totdat ik eindelijk filmpjes klaar heb.