Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 10:14

Voor mijn stermerrie djamaï du bois x milton x baccarav van de corijon ben ik opzoek naar een verrassende hengstenkeuze.

Merrie heeft 2 veulens van cassanova du bois gegeven. De oudste is dekhengst in polen, de andere heeft in nl gedekt en nu onder zadel voor de sport.

Afbeelding
2019 cyrano
Afbeelding
2018 cyan (nu in polen)

Dit jaar is ze dragend van gorgeous latino. Ze begint al mooi te vormen en is half mei uitgerekend.

Komend jaar wil ik haar (indien alles goed verloopt) weer dekken. Ik sta open voor verrassende keuzes mits:
De hengst kracht
Een wat meer opwaartse bouw
Zeer braaf/fijn karakter
Vererft. De merrie is namelijk al hypermobiel, wat neerwaarts en soms wat angstig/ril met name als ze niet dragend is.

Afbeelding
Recent
Afbeelding
Met 1e veulen
Afbeelding
Met 2e veulen
Afbeelding
Als 1 a 2 jarige (helaas geen andere standfoto)
Afbeelding
Als jaarling 2e van nederland
Afbeelding

Afbeelding
Als 2 jarige

Merrie is 1,50m hoog, wildkleur vos en heeft een stijle schouder, kort in de rug en mag meer kracht en stabiliteit hebben. Zeker haar galop kan verbeterd worden, die is wat springerig.

Kabayo

Berichten: 13999
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:29

Wat vind je van de nieuwe hengst van Du Bois? Ik vind hem retegaaf en mooi gebouwd
Afbeelding

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 10:33

Ik vind hem ook gaaf maar als ik du bois kies, dan denk ik voor deze merrie don cremello (meerdere merries die ik wil dekken). Mede door bewezen brave afstammelingen.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:01

Wat zoek je? een pony hengst of paarden hengst? ze fokt wel gaaf zeg..hele knappe nakomelingen.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 13:57

Ik sta overal voor open. Hoe ze het doet met een paardenhengst weet ik nog niet. Budget tot ongeveer 1000 euro, dat wel.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:11

Ik weet niet zoveel van ponyhengsten maar vind de nakomeling van Cassanova erg aansprekend, heeft deze geen leuke ggk zoon?

https://www.jboeve.nl/hengsten/leuns-velds-winston-jr

Ik vind dit ook een machtige pony qua beweging, maar wellicht is deze toch wat te kort in de rug en niet opwaarts genoeg gebouwd.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:16

Elisa2 schreef:
Ik weet niet zoveel van ponyhengsten maar vind de nakomeling van Cassanova erg aansprekend, heeft deze geen leuke ggk zoon?

https://www.jboeve.nl/hengsten/leuns-velds-winston-jr

Ik vind dit ook een machtige pony qua beweging, maar wellicht is deze toch wat te kort in de rug en niet opwaarts genoeg gebouwd.

Die is afgelopen jaar naar de VS verkocht, dus alleen nog maar diepvries beschikbaar.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:02

Komend weekend is de CHK van het welshstamboek, gratis online te volgen. Misschien zit daar een leuke partbred hengst bij?

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:55

mooney schreef:
Elisa2 schreef:
Ik weet niet zoveel van ponyhengsten maar vind de nakomeling van Cassanova erg aansprekend, heeft deze geen leuke ggk zoon?

https://www.jboeve.nl/hengsten/leuns-velds-winston-jr

Ik vind dit ook een machtige pony qua beweging, maar wellicht is deze toch wat te kort in de rug en niet opwaarts genoeg gebouwd.

Die is afgelopen jaar naar de VS verkocht, dus alleen nog maar diepvries beschikbaar.


Ow jammer, heeft ie geen leuke zonen?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:20

Nog niet dacht ik, maar er worden dit jaar 4 nakomelingen van hem aangeleverd zag ik bij de hengstenkeuring van het NRPS (1 cremello, 1 appaloosa, 1 palomino en een vos), dus wie weet over enkele weken wel.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:00

Leuk, wellicht zit daar iets interessants tussen.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:00

Ondanks dat cassanova enorm veel gedekt heeft, is er inderdaad geen goedgekeurde zoon. Mocht je een fijne sportpony willen fokken met kleur, zou ik hem zeker adviseren. Maar je bent zelf al bekend genoeg met de du bois pony’s.
Ik vind de nieuwe du bois hengst naar boven gooien op basis van standfoto niet erg nuttig. Er is verder op dit moment nog niks van deze hengst bekend kwa beweging of nakomelingen.
Lailapri fok je voor de verkoop? Dan zou ik kijken naar een D pony hengst uit een wat kleinere lijn. Mocht ze genoeg beweging hebben misschien een Welsh B.
Sta je open voor een gokje, dan ben ik persoonlijk wel benieuwd wat een dressuurpaardhengst geeft op deze merrie. Voor welke hengsten zou ik graag het advies van Elisa2 zien. :D

Edit; en zou Pablo niet passen op deze merrie? Die fokt niet groot en voor mijn gevoel wat kort.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:13

Gelderse hengst Edmundo?

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:57

Ik weet niet heel veel van de fokkerij en ik ken ook niet veel hengsten, ik zie alleen Hypermobiel in je beginpost staan. daar wordt ik altijd een beetje huiverig van, is het niet handig om dat eruit te fokken? en dan misschien een minder sporttype kiezen (en dan ga ik ervan uit dat het hypermobiele daar vandaan komt, zoals bij de KWPNers)? en dan ook een ander ponyras?

misschien kan iemand mij hier aanvullen, die meer over fokken weet ;)

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 20:55

mooney schreef:
Nog niet dacht ik, maar er worden dit jaar 4 nakomelingen van hem aangeleverd zag ik bij de hengstenkeuring van het NRPS (1 cremello, 1 appaloosa, 1 palomino en een vos), dus wie weet over enkele weken wel.

Die appie staat ook wel op mijn lijstje, ben erg benieuwd,was een fijn veulen destijds.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 20:59

absque_dubio schreef:
Ondanks dat cassanova enorm veel gedekt heeft, is er inderdaad geen goedgekeurde zoon. Mocht je een fijne sportpony willen fokken met kleur, zou ik hem zeker adviseren. Maar je bent zelf al bekend genoeg met de du bois pony’s.
Ik vind de nieuwe du bois hengst naar boven gooien op basis van standfoto niet erg nuttig. Er is verder op dit moment nog niks van deze hengst bekend kwa beweging of nakomelingen.
Lailapri fok je voor de verkoop? Dan zou ik kijken naar een D pony hengst uit een wat kleinere lijn. Mocht ze genoeg beweging hebben misschien een Welsh B.
Sta je open voor een gokje, dan ben ik persoonlijk wel benieuwd wat een dressuurpaardhengst geeft op deze merrie. Voor welke hengsten zou ik graag het advies van Elisa2 zien. :D

Edit; en zou Pablo niet passen op deze merrie? Die fokt niet groot en voor mijn gevoel wat kort.

Haar 1e zoon dekt in polen,ik weet niet of hij ggk is. Haar 2e zoon heeft een wpcv licentie en hopelijk komt hij ooit nog op de keuring.

Ja hoor in voor een gokje, latino is ook een paard, een toto jr x rubiquil.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 21:02

driebergen schreef:
Ik weet niet heel veel van de fokkerij en ik ken ook niet veel hengsten, ik zie alleen Hypermobiel in je beginpost staan. daar wordt ik altijd een beetje huiverig van, is het niet handig om dat eruit te fokken? en dan misschien een minder sporttype kiezen (en dan ga ik ervan uit dat het hypermobiele daar vandaan komt, zoals bij de KWPNers)? en dan ook een ander ponyras?

misschien kan iemand mij hier aanvullen, die meer over fokken weet ;)

Ik merk in de pony's onderling al veel verschil. Pony's van bijvoorbeeld don cremello die ik gefokt hebben, hebben het niet. De combi met een dier met meer kracht in het lijf bevalt me altijd wel. Leniger hoeft zeker niet, wat stabieler zou juist fijn zijn.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:34

Toto bloed lijkt me prima aan te sluiten bij je wensen maar daar is ze al drachtig van.

Qua front, wat stabieler en het verbeteren van de galop kun je ook naar Negro bloed kijken.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 16:21

Ja dat is ook een goede.

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:40

Kabayo schreef:
Wat vind je van de nieuwe hengst van Du Bois? Ik vind hem retegaaf en mooi gebouwd
[ [url=m/uAVjPL.jpg]Afbeelding[/url] ]


werkelijk een prachtige hengst! Ben er ook erg benieuwd naar. Hij is ontzettend mooi gefokt met goede verankerde stempelhengsten in de lijn.


absque_dubio schreef:
Ondanks dat cassanova enorm veel gedekt heeft, is er inderdaad geen goedgekeurde zoon. Mocht je een fijne sportpony willen fokken met kleur, zou ik hem zeker adviseren. Maar je bent zelf al bekend genoeg met de du bois pony’s.
Ik vind de nieuwe du bois hengst naar boven gooien op basis van standfoto niet erg nuttig. Er is verder op dit moment nog niks van deze hengst bekend kwa beweging of nakomelingen.
Lailapri fok je voor de verkoop? Dan zou ik kijken naar een D pony hengst uit een wat kleinere lijn. Mocht ze genoeg beweging hebben misschien een Welsh B.
Sta je open voor een gokje, dan ben ik persoonlijk wel benieuwd wat een dressuurpaardhengst geeft op deze merrie. Voor welke hengsten zou ik graag het advies van Elisa2 zien. :D

Edit; en zou Pablo niet passen op deze merrie? Die fokt niet groot en voor mijn gevoel wat kort.


Volgens mij zijn er ook maar iets van 2 zonen van Cassanova voorgesteld op een hengstenkeuring. Denk dat de meeste allemaal de sport in zijn gegaan of verkocht naar het buitenland.
Lailapri: De hengst met de deklicentie, is dat Cyrano dAmour? Dat is echt een prachtige pony, gaan ze deze ook nog elders aanbieden?

En ik vind de stanfoto van de nieuwe du Bois hengst juist wel wat zeggen ! Je ziet dat de hengst echt heel goed in elkaar zit en enorm rijtypisch gebouwd is. Overig beeldmateriaal zal vast wel snel komen. Verwacht in ieder geval dat het een hele goede is, want du Bois heeft naar mijn weten nog nooit een oudere hengst aangekocht voor de dekkerij, dus verwacht dat ze er echt wel heel erg gecharmeerd van waren. normaal houden ze het alleen bij eigen fok.


Over het hypermobiele.... Ik heb ook een merrie gehad die dit in haar jonge jaren had. Door haar onder het zadel te rijden en krachtiger te maken werd ze wel heel erg functioneel en heeft ze er verder nooit problemen mee gehad. Bij de paarden is het wel echt iets om in de gaten te houden, maar bij de pony's zijn ze toch vaak al wat geblokter en mag er wel iets meer mobiliteit in de lijfjes

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 23:01

Cyrano heeft idd een wpcv licentie, ern merrieveulen in duitsland en ik heb er zelf een hengstveulen van aangehouden.
Afbeelding
Pas geleden is zijn dna onderzocht hij is dunalino appaloosa. Ik vind hem gaaf en hij heeft een heel fijn karakter. Hij is mijn favo veulen. Helaas ten tijden van de keuring niet in opperbeste doen, maar dat komt wel weer goed.

Ik ben wat betreft nrps keuring nog wel benieuwd naar deze hengst:
https://nrps.nl/database/528008201900426-day-dream-nf
De vaderlijn zou mooi vers bloed zijn. Vanuit de moederlijn don carino bloed (deinhard was een hele fijne goed presterende hengst en niet meer beschikbaar, carino zelf denk ook niet meer?) En dan isha, de moederlijn van don cremello.

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:44

zijn de deelnemende hengsten/of catalogus al ergens te bekijken voor de NRPS keuring?

Mooi veulen inderdaad !

Vandaag en morgen maar eens de CHK van het NWPCS via CLIPMYHORSE bekijken.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 10:49

Ja ik moet dan wel even mijn scherm draaien op mijn telefoon maar op de hoofdpagina nrps.nl kun je deelnemers bekijken

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 00:30

Ik vond vandaag op de keuring de hengst geronimo opvallen voor deze merrie. Ik wil ze nog wel even goed naast elkaar leggen, maar zo op het eerste gezicht. Fijne afstamming, Mooi lengte, misschien de bovenlijn nog eens goed bekijken. Op galop gaat hij de merrie waarschijnlijk wel verbeteren.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze nrps e pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:01

Ik heb niets gezien gisteren, waren dat de ponyhengsten? vandaag de paardenhengsten dacht ik?