Vragen over rietjes veiling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MallyBelly

Berichten: 3534
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Vragen over de BVA rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:00

Ik zet ook even een stipje. Al een paar keer op de site gekeken. Interessant te zien hoe het in zn werk gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:19

nolanlover schreef:
Wat een interessant topic! Wat ik me afvraag: hebben jullie manieren om de kwaliteit te controleren?

Ik heb namelijk wel eens rietjes gehad, waarvan ik bijna zeker weet dat het meer verdunningsmiddel dan spermacellen waren :=

(Niet via jullie veiling overigens)


Het is moeilijk om te controleren. Want om te controleren moet je het rietje (of een stukje) ontdooien, maar een rietje wat ontdooid is kan je niet meer opnieuw invriezen en een rietje wat afgeknipt is wil de fokker natuurlijk ook niet.

Dus wat we doen is bij een grote partij rietjes enkele rietjes ontdooien om daarmee een kwaliteit te bepalen.
Ook is een van de redenen waarom wij voornamelijk bij professionals inkopen zodat je weet dat de opslag goed is geweest en er vaak een referentie is. Ze hebben de rietjes bijvoorbeeld zelf ingevroren of gebruikt.

De kwaliteit onder de microscoop is vaak wel een goede indicatie maar zegt ook nog niet alles. Zo heeft Nabab de reve bijvoorbeeld meestal een matige tot slechte kwaliteit onder de microscoop, maar bevrucht hij in de merrie meestal heel goed
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-02-22 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:21

KimD schreef:
Wat interessant! Ik zou er niet op bieden, heb geen paarden meer. Maar bied he echt maar op één rietje?


Ongeveer twee derde van de kavels heeft 2 rietjes of meer, maar er zijn ook kavels met slechts 1 rietje.
Het aantal rietjes staat bij elk kavel vermeld en zo weet je precies wat je koopt

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Vragen over de BVA rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:23

Ik volg hier ook ff.. omdat andere gesloten was...

Anoniem

Re: Vragen over de BVA rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:15

De laatste kavels van de veiling vandaag lopen inmiddels af.
Maar als je hebt gekocht of vragen voor de volgende veiling hebt, kan je ze hier altijd nog stellen.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Vragen over de BVA rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 08:28

Ik volg al een tijdje deze veilingen. Wat mij vooral tegenhoudt is dat er niet bijstaat wat de kwaliteit is. Dat durf ik dan niet te gokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:44

caro29 schreef:
Ik volg al een tijdje deze veilingen. Wat mij vooral tegenhoudt is dat er niet bijstaat wat de kwaliteit is. Dat durf ik dan niet te gokken


Een logische vraag waar helaas niet zo'n makkelijk antwoord voor is.
Zoals ik eerder aangaf kan je de kwaliteit vooraf niet echt controleren zonder dat het rietje daarbij onverkoopbaar word, maar werken we wel met referenties om de kwaliteit te waarborgen.

Het gekke is eigenlijk dat de vraag wel bij diepvries gesteld word, maar bijna nooit bij vers.
Terwijl je bij vers echt afhankelijk bent van de vorm van de dag.
Diepvries word voor het invriezen altijd gecontroleerd en er wordt zoveel mogelijk naar een bepaalde kwaliteit gestreefd per rietje.
Diepvries word meestal ook gemaakt in een rustperiode van de hengst en dan is meestal de kwaliteit beter.

Gemiddeld genomen zou je dan ook kunnen zeggen dat de kwaliteit van diepvries constanter is dan bij vers

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:59

caro29 schreef:
Ik volg al een tijdje deze veilingen. Wat mij vooral tegenhoudt is dat er niet bijstaat wat de kwaliteit is. Dat durf ik dan niet te gokken

Diepvries moet voldoen aan een aantal kwaliteitseisen. Die worden gecontroleerd bij het invriezen.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Vragen over rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:48

Nadeel bij zo'n veiling dat je echt een gok neemt, wordt ze niet drachtig dan ben je je geld kwijt.
Ik neem aan dat er geen gust regeling of iets dergelijks bijzit toch?

En als de sperma dan beter zou zijn, waarom hoorje dan zo vaak dat het bij diepvries niet lukt en bij vers juist wel?

Dat zou echt mij juist tegen houden om te bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:04

janderegelaa schreef:
caro29 schreef:
Ik volg al een tijdje deze veilingen. Wat mij vooral tegenhoudt is dat er niet bijstaat wat de kwaliteit is. Dat durf ik dan niet te gokken

Diepvries moet voldoen aan een aantal kwaliteitseisen. Die worden gecontroleerd bij het invriezen.


Dat klopt.
Om het simpel te zeggen er word gestreefd naar een bepaald aantal goede cellen in een rietje. Heeft de hengst die dag minder cellen dan worden er dus minder diepvries rietjes gemaakt.

Een slechte dag levert de hengst bijvoorbeeld 10 rietjes en een goede dag bijvoorbeeld 30.
Het totaal aantal goede cellen per rietje is uiteindelijk wel weer ongeveer gelijk.

Maar bij vers word de portie van die dag verdeeld over het aantal merries die gedekt moeten worden. Is het een drukke dag dan heb je als merriehouder pech

kiki1976

Berichten: 16857
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:05

2 jaar geleden heeft een stalgenoot ook rietjes gekocht via de veiling.
Alles werd keurig op de afgesproken dag geleverd op de kliniek zodat de merrie geïnsemineerd kon worden.
Merrie was in 1x drachtig en 11 maanden later een knap hengveulen geboren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:11

Silly1972 schreef:
Nadeel bij zo'n veiling dat je echt een gok neemt, wordt ze niet drachtig dan ben je je geld kwijt.
Ik neem aan dat er geen gust regeling of iets dergelijks bijzit toch?

En als de sperma dan beter zou zijn, waarom hoorje dan zo vaak dat het bij diepvries niet lukt en bij vers juist wel?

Dat zou echt mij juist tegen houden om te bieden.


In de veiling koop je inderdaad zonder gust regeling. Daarom is de prijs meestal ook aanzienlijk lager.
Heb je dan pech en je moet 2 of 3 keer insemineren maar dan ben je meestal nog goedkoper uit dan met een gust regeling.

Vroeger was het resultaat met diepvries inderdaad minder, maar tegenwoordig zijn de meeste veeartsen er handig genoeg mee en zijn de resultaten met diepvries of vers niet zo verschillend.
Ik hoor zelfs steeds vaker dat de resultaten met diepvries beter zijn.

Pas nog een klant die in 2020 met diepvries dekte en in 2021 met vers van dezelfde hengst op dezelfde merrie bij dezelfde veearts. Aan het eind van de rit was ze met vers bijna vijf keer zo duur uit als met diepvries.
Zal niet verbazen dat deze klant voor dit jaar alweer haar portie diepvries gekocht heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:12

kiki1976 schreef:
2 jaar geleden heeft een stalgenoot ook rietjes gekocht via de veiling.
Alles werd keurig op de afgesproken dag geleverd op de kliniek zodat de merrie geïnsemineerd kon worden.
Merrie was in 1x drachtig en 11 maanden later een knap hengveulen geboren.


Super! Daar doen we het voor

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:55

Misschien ook nog wel nuttig om te vermelden: de dierenartskosten waren bij mijn merrie wel aanzienlijk hoger. De begeleiding bij diepvries valt niet binnen het pakket wat je kunt afnemen bij mijn praktijk. De merrie moest op de praktijk gestald worden en vaker (ook ‘s nachts) gescand worden omdat ze zo dicht mogelijk op de eisprong willen insemineren. Ik had 2 jaar ervoor via deze veiling 3 gekocht. Dan heb je het veilingbedrag, veilingkosten, 1 jaar extra opslag (kost niet de wereld maar had ik niet op mijn netvlies bij aanschaf), verzendkosten en extra begeleiding van de dierenarts + stalling. Feit is dat ik me er bij het bieden op de veiling op verkeken had wat er verder bij kwam kijken na het kopen; wellicht nuttig voor iemand anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:09

sphinxie schreef:
Misschien ook nog wel nuttig om te vermelden: de dierenartskosten waren bij mijn merrie wel aanzienlijk hoger. De begeleiding bij diepvries valt niet binnen het pakket wat je kunt afnemen bij mijn praktijk. De merrie moest op de praktijk gestald worden en vaker (ook ‘s nachts) gescand worden omdat ze zo dicht mogelijk op de eisprong willen insemineren. Ik had 2 jaar ervoor via deze veiling 3 gekocht. Dan heb je het veilingbedrag, veilingkosten, 1 jaar extra opslag (kost niet de wereld maar had ik niet op mijn netvlies bij aanschaf), verzendkosten en extra begeleiding van de dierenarts + stalling. Feit is dat ik me er bij het bieden op de veiling op verkeken had wat er verder bij kwam kijken na het kopen; wellicht nuttig voor iemand anders.


Dat is natuurlijk per veearts verschillend, maar inderdaad goed om vooraf even met de veearts te bespreken.
Merries in de nacht scannen gebeurt wel eens maar is niet gebruikelijk.

Veiling bedrag en veiling kosten worden na invullen van het bod nog eens weergegeven en moeten bevestigd worden voordat het bod definitief is.

De verzendkosten binnen Nederland zijn 50 euro en er is een borg van 150 euro voor de container. Zodra de container terug is word de borg terug gestort.
Afhalen van de rietjes is natuurlijk altijd mogelijk.

Alle rietjes worden met een jaar gratis opslag verkocht. Dat is voor de meeste kopers genoeg, maar mocht het nodig zijn ze langer op te slaan dan kan dat.
De kosten daarvoor per jaar staan vermeld op mijn site www.jeroenstrik.nl

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Vragen over rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:45

Wat hier mij tegen houdt is dat het mij niet duidelijk wordt hoeveel rietjes er nodig zijn per cyclus. Is hier wat over te zeggen? Want dat maakt nog wel wat uit.

En inderdaad de bijkomende kosten van de DA welke ook hier fors hoger uitvielen dan bij vers. Al met al was het als ik ze in 1 keer drachtig hadt, goedkoper uit met diepvries rietjes uit de veiling. Maar als het pas bij de tweede keer lukte was het verschil met de kosten voor vers al nihil.

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Vragen over rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:47

Mijn merrie werd 1x geïnsemineerd en daarvoor werden alle 3 de rietjes die ik gekocht had gebruikt. Ik heb niet goed doorgevraagd of dat de standaard was of dat dat gebeurde vanuit kwaliteitsoverwegingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:04

jazzejam schreef:
Wat hier mij tegen houdt is dat het mij niet duidelijk wordt hoeveel rietjes er nodig zijn per cyclus. Is hier wat over te zeggen? Want dat maakt nog wel wat uit.

En inderdaad de bijkomende kosten van de DA welke ook hier fors hoger uitvielen dan bij vers. Al met al was het als ik ze in 1 keer drachtig hadt, goedkoper uit met diepvries rietjes uit de veiling. Maar als het pas bij de tweede keer lukte was het verschil met de kosten voor vers al nihil.


Het aantal rietjes is van meerdere factoren afhankelijk.
Natuurlijk als eerste de hengst, de ene is gewoon vruchtbaarder dan de andere.
Als tweede de merrie, ook per merrie zit er veel verschil in vruchtbaarheid.
Een derde en hele belangrijke factor is de veearts, daar zien we veel verschil.
Sommige veeartsen hebben gewoon betere resultaten dan andere.
En belangrijk is de inseminatie methode. Bij diepehoorn inseminatie wordt zelden meer dan 1 rietje per keer gebruikt. Bij normale inseminatie gebruik ik zelf ook meestal 1 rietje per keer en bij goedkope rietjes 2 voor extra zekerheid

Heb je geen ervaring met diepvries overleg dan met je veearts die kent de situatie waarschijnlijk het beste

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Vragen over rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:16

Sperma was overigens van goede kwaliteit en heeft ook voor een dracht gezorgd, helaas voor de 40 dagen verworpen.

Dierenarts was van een zeer bekende practijk.

Dit jaar proberen wij weer.

kiki1976

Berichten: 16857
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Vragen over rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:30

Verschilt idd per da of het wel of niet binnen het merrie pakket valt. Stallingkosten bij diepvries is hier ook apart maar kosten volgens mijn stalgenote ook niet de hele wereld.
Alles bij elkaar ( 2 rietjes, veilingkosten, versturen, merriepakket, stalling etc) was ze nog geen € 400 kwijt. Moet wel zeggen dat die betreffende hengst er nu duurder op stond dan 2 jaar geleden

Bij haar paard waren wel de beide rietjes gebruikt om de slagingskans te verhogen.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vragen over rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:32

Heb je bij elke kliniek dat het paard dan gestald moet worden? Of zijn er ook dierenartsen die daarmee aan huis komen?

Ik wil misschien een keer een veulen bij mijn merrie maar reizen/stallen is geen optie.

kiki1976

Berichten: 16857
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Vragen over rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:38

Hier willen ze vanuit de kliniek de merrie bij diepvries op stal daar hebben.
Vers doen ze wel op eigen locatie

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Vragen over rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:48

Hier ook ivm het vele scannen moeten ze voor DV op stalling bij de DA.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:50

Waarom moet er bij diepvries dan vaker gescand worden?
leven die zaadcellen minder lang?

Want dat is dan wel iets ook om te weten of je diepvries koopt of niet in de totale prijs.
Kan de veiling goedkoop zijn, als het totaal plaatje meer is schiet je er ook niets mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:07

DuoPenotti schreef:
Waarom moet er bij diepvries dan vaker gescand worden?
leven die zaadcellen nog minder lang?

Want dat is dan wel iets ook om te weten of je diepvries koopt of niet in de totale prijs.
Kan de veiling goedkoop zijn, als het totaal plaatje meer is schiet je er ook niets mee op.


Het grootste verschil zit hem in het moment van insemineren.
Vers word meestal geinsemineert voor de ei-sprong.
Diepvries insemineer je na de ei-sprong

Een veearts die handig is met het insemineren van merries kan meestal redelijk inschatten hoe kort hij bij de eisprong zit en zal dan 1 of 2 keer vaker scannen bij diepvries dan bij vers.
Het scannen kost vaak iets van 15 euro per keer (afhankelijk van je veearts natuurlijk)
Begeleiding bij diepvries is meestal een 30 euro duurder per keer.

Daar staat tegenover dat je bij diepvries meestal minder verzendkosten hebt. Vers word in per cyclus wel vaker 2 geinsemineert als een merrie later is met haar ei-sprong.
Verzendkosten zijn meestal 50 tot 75 euro

Dus op het totaalplaatje ben je bij goede begeleiding met diepvries meestal goedkoper uit op het totaalplaatje