Vragen over rietjes veiling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:18

[/quote] Dankjewel.
Had wel een leuke diepvries hengst gezien (geen bva) maar dat valt dus af.

Ja sorry ben echt een complete leek.[/quote]

Kunt altijd een PB sturen als je iets specifieks zoekt, niet alle hengsten die ik op voorraad heb staan in de veiling.
Met meer dan 200 verschillen hengsten in voorraad zit er vaak wel iets passends tussen.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:19

janderegelaa schreef:
Diepvries moeten ze ook precies op temperatuur ontdooien en dat gaat lastig op een stal.

Je simplificeert het proces wel heel erg. Klaar? Nee. Je moet nog rekening houden met ontdooisnelheid van het rietje maar ook met koudeshock als het te koud is op stal. Daarnaast moet je een dryshipper klaarmaken om het sperma in te vervoeren. Kortom, eigenlijk niet te doen.



Ik heb het precies zo gedaan, zo simpel en paard is drachtig dus dat viel erg mee. Nu heb ik al wel veel ervaring met insemineren en ontdooien rietjes dus hoefde ik er niet ontzettend moeilijk over te doen. Daarnaast hebben wij hier ook zelf een stikstofvat dus geen gedoe met dryshippers behalve dan het overzetten vanuit het verzendvat.

Wat bedoel je met koudeshock?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:23

Peppertree schreef:
janderegelaa schreef:
Diepvries moeten ze ook precies op temperatuur ontdooien en dat gaat lastig op een stal.


Hoezo gaat dat lastig op stal? Warm water, thermometer, klaar?



Een van mijn klanten insemineert al jaren zelf en alleen diepvries.
Hij zet de kraan op warm water en wacht tot het lekker is om je vinger er onder te houden.
Dan houd hij het rietje er 30 seconden onder en insemineert het in zijn merrie.
Hij heeft al jaren super resultaten en simpeler kan het niet.

Op stal diepvries insemineren kan gewoon, het is vaak afhankelijk van je veearts.
Voor de meeste mensen met weinig ervaring is het wel gewoon het makkelijkste om met je merrie naar een inseminatie station of dierenarts te gaan. Dat geeft meestal de beste resultaten en is uit eindelijk vaak het goedkoopste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:26

Cherdenise schreef:
Hoelang blijft diepvries goed, of is daar geen houdbaarheidsdatum op? Ben een leek dus sorry als het een gekke vraag is :D


Dat is geen gekke vraag, die vraag is heel normaal zelfs.
Goed bewaard blijft diepvries eeuwig houdbaar, zonder dat daarbij de kwaliteit minder wordt.
Het oudste rietje dat we in de afgelopen jaren hebben geveild was 40 jaar oud. Het veulen dat daar uit is voortgekomen is inmiddels 3 jaar oud en top gezond.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:30

Jeroen_strik schreef:
Een van mijn klanten insemineert al jaren zelf en alleen diepvries.
Hij zet de kraan op warm water en wacht tot het lekker is om je vinger er onder te houden.
Dan houd hij het rietje er 30 seconden onder en insemineert het in zijn merrie.
Hij heeft al jaren super resultaten en simpeler kan het niet.

Op stal diepvries insemineren kan gewoon, het is vaak afhankelijk van je veearts.
Voor de meeste mensen met weinig ervaring is het wel gewoon het makkelijkste om met je merrie naar een inseminatie station of dierenarts te gaan. Dat geeft meestal de beste resultaten en is uit eindelijk vaak het goedkoopste


Precies, ik meet dan wel de temperatuur van het water met een thermometer (36-38 graden) en ik tel precies 40-45 seconden, maar dat is vergelijkbaar met hoe ik het doe. Om ontploffen van het rietje te voorkomen en te zorgen dat het zo snel mogelijk door het nulpunt gaat tik ik het rietje wel af voordat het in het water gaat.

Ik heb het ook zo gedaan omdat ik het niet zag zitten om zo vaak op en neer te gaan naar een kliniek en daar neer zetten zag ik niet zitten in verband met de stress. Anders was wellicht zo'n abonnement nog wel een goed idee (was hier geloof ik €250,- tot dracht).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:33

Peppertree schreef:
janderegelaa schreef:
Diepvries moeten ze ook precies op temperatuur ontdooien en dat gaat lastig op een stal.

Je simplificeert het proces wel heel erg. Klaar? Nee. Je moet nog rekening houden met ontdooisnelheid van het rietje maar ook met koudeshock als het te koud is op stal. Daarnaast moet je een dryshipper klaarmaken om het sperma in te vervoeren. Kortom, eigenlijk niet te doen.



Ik heb het precies zo gedaan, zo simpel en paard is drachtig dus dat viel erg mee. Nu heb ik al wel veel ervaring met insemineren en ontdooien rietjes dus hoefde ik er niet ontzettend moeilijk over te doen. Daarnaast hebben wij hier ook zelf een stikstofvat dus geen gedoe met dryshippers behalve dan het overzetten vanuit het verzendvat.

Wat bedoel je met koudeshock?


Koudeshock is als het te koud is op stal en je te lang wacht met insemineren.

Maar die situatie jij schetst is natuurlijk niet een normale dus niet te vergelijken met de gewone reguliere fokker.

_Roxanne

Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:41

janderegelaa schreef:
Koudeshock is als het te koud is op stal en je te lang wacht met insemineren.

Maar die situatie jij schetst is natuurlijk niet een normale dus niet te vergelijken met de gewone reguliere fokker.


Koudeshock moet je ten alle tijden voorkomen, zelfs als het niet heel koud is op stal. Iedere temperatuurschommeling van ontdooid sperma is een gevaar, elke afkoeling is dodelijk voor het sperma. Heel makkelijk op te lossen door een gunwarmer te gebruiken of het pistolet in je shirt te stoppen. Dan heb ik 'm binnen 2 tellen weer op een warme plek zitten..

We moeten het ook niet te ingewikkeld willen maken. Zoveel koeien die iedere dag geïnsemineerd worden met diepvries sperma. Veel meer dan een ontdooibadje en een stopwatch heb ik daar niet voor nodig.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Vragen over rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:44

Dat is precies wat ik bedoel _Roxanne. Zo heel spannend is het niet. Maar goed, ik snap wel dat als je zelf die ervaring niet hebt, dat het dan wel anders is en voelt.

Paarden insemineren is ook nog eens veel makkelijker dan koeien (de handeling dan, het tijdstip is wel een beetje gedoe)

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:55

Jeroen_strik schreef:
Cherdenise schreef:
Hoelang blijft diepvries goed, of is daar geen houdbaarheidsdatum op? Ben een leek dus sorry als het een gekke vraag is :D


Dat is geen gekke vraag, die vraag is heel normaal zelfs.
Goed bewaard blijft diepvries eeuwig houdbaar, zonder dat daarbij de kwaliteit minder wordt.
Het oudste rietje dat we in de afgelopen jaren hebben geveild was 40 jaar oud. Het veulen dat daar uit is voortgekomen is inmiddels 3 jaar oud en top gezond.


Oh wauw, 40 jaar zelfs
Bedankt voor de uitleg!

Lynn_Nikita

Berichten: 25466
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 18:04

janderegelaa schreef:
Peppertree schreef:


Koudeshock is als het te koud is op stal en je te lang wacht met insemineren.

Maar die situatie jij schetst is natuurlijk niet een normale dus niet te vergelijken met de gewone reguliere fokker.



In je BH steken, blijft het lekker warm

Rivendell

Berichten: 6821
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 04:40

Interessant om te lezen.
Ben wel blij dat ik welsh ponies fokte ipv grote paarden. Wat een gedoe met die rietjes. Hier was het hengst erbij in de wei en klaar :)

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 08:33

Jeroen_strik schreef:
Thorn2006 schreef:
Wat goed Jeroen dat je het ook op Bokt uitlegt.

Nog steeds jammer dat het bij onze merrie niet is gelukt maar je service en uitleg was erg fijn ondanks dat de dierenarts assistente de rietjes liet vallen in het stikstof en dat even duurde voordat we ze er weer uit konden krijgen en de praktijk het netjes met ons en jou heeft op gelost.

Inmiddels hebben we een prachtige merrie gekregen van Air Jordan Alpha Z.


Dat moet Tolan R zijn geweest ;)
Inderdaad jammer dat het niet was gelukt want Tolan heeft meestal erg sterk sperma.
Maar een merrie van de kloon van Air Jordan is ook erg leuk!


Klopt, wou graag een paard voor mezelf fokken vandaar na super advies van de Belgen voor Air Jordon Alpha Z gekozen. Insteek van mij: ze gaan hem niet voor niets klonen :o :D

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:32

Leuk topic Jeroen. Tijdje terug had je een hele leuke hengst die ik wel echt heel graag wilde, maar helaas doordat er geen papieren bij zitten was dat niet te doen, stations stoppen het er dan absoluut niet in en zelfs bij wet verboden hier... -O-

Nu mag ik na volgende week alles zelf doen, dus zou het dan kunnen overwegen als ie nog eens voorbij komt. :))

Koude chock is trouwens andersom, het verkeerd koelen van sperma (37 tot 20 graden gaat makkelijk zonder problemen en kan ook vrij snel, maar van 20 graden naar 4 graden heb je het gevaar van koude chock, vanaf 4 graden kan het weer zo naar -196). Diepvries moet je wel heel voorzichtig mee zijn verder, omdat het veel minder kan hebben dan vers sperma.

Ontdooien van sperma kan je inderdaad heel eenvoudig in een waterbad doen, temperatuur meten en als het ontdooit is bewaar je het dicht tegen je lichaam tot het de merrie in gaat, bijvoorbeeld in je mouw.

Vorige week toevallig ook met invriezen bezig geweest haha.

Maar goed, elke keer kijk ik weer even welke hengsten je hebt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:40

Quir schreef:
Leuk topic Jeroen. Tijdje terug had je een hele leuke hengst die ik wel echt heel graag wilde, maar helaas doordat er geen papieren bij zitten was dat niet te doen, stations stoppen het er dan absoluut niet in en zelfs bij wet verboden hier... -O-

Nu mag ik na volgende week alles zelf doen, dus zou het dan kunnen overwegen als ie nog eens voorbij komt. :))

Koude chock is trouwens andersom, het verkeerd koelen van sperma (37 tot 20 graden gaat makkelijk zonder problemen en kan ook vrij snel, maar van 20 graden naar 4 graden heb je het gevaar van koude chock, vanaf 4 graden kan het weer zo naar -196). Diepvries moet je wel heel voorzichtig mee zijn verder, omdat het veel minder kan hebben dan vers sperma.

Ontdooien van sperma kan je inderdaad heel eenvoudig in een waterbad doen, temperatuur meten en als het ontdooit is bewaar je het dicht tegen je lichaam tot het de merrie in gaat, bijvoorbeeld in je mouw.

Vorige week toevallig ook met invriezen bezig geweest haha.

Maar goed, elke keer kijk ik weer even welke hengsten je hebt. :D


We hebben inmiddels ook steeds meer EU gecertificeerd sperma dat ook naar Zweden kan worden verstuurd. In de veiling markeren we die als EU. Misschien zit er de volgende veiling iets passends tussen :D

Het koude shok verhaal was niet van mij, want bij het juist insemineren is dat inderdaad niet van toepassing ;)
De koude shok bij invriezen en de invriescurve is denk ik off topic en voor de eind gebruikers niet interessant, maar het klopt wat je zegt. Al kan daar per hengst ook variatie in zitten.
Als je zelf gaat invriezen en insemineren zijn daar wel hele interessante studies over.
Onder andere bij de universiteit Gent kan je daar interessante stukken over vinden.
Zo is bijvoorbeeld een veel hogere ontdooi temperatuur eigenlijk beter voor de sperma kwaliteit, maar dan wordt de tijd wel een heel gevoelige factor.
Het is alweer een tijd geleden dat ik de studie had gelezen, maar uit mijn hoofd heb je bij ontdooien op 70 graden een betere kwaliteit sperma, maar laat je het er dan een seconde te lang inzitten is het juist weer slechter.
Meestal word er op 37 graden ontdooid omdat de tijd dan niet zo'n gevoelige factor is.

Van sommige hengsten verbaas ik mij wel eens hoe sterk het diepvries sperma nog is. Zo had ik in 2019 een container die kapot ging tijdens het transport met daarin 4 rietjes Amsterdam.
De rietjes waren zelf ontdooid bij een buitentemperatuur van rond de 20 graden.
Ongeveer 36 uur later had ik uit pure nieuwsgierigheid de kwaliteit gecontroleerd onder de microscoop en wonder boven wonder zaten er nog steeds levende cellen in.
De rietjes natuurlijk wel weggegooid, maar had niet gedacht dat het zo sterk was

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:09

Nee koude chock was inderdaad van Janderegelaa(r), maar bedoelde dus vooral dat dat niet een reden moet zijn om het niet te doen, omdat dat niet van toepassing is met ontdooien. :D

Klopt inderdaad dat ontdooien bij 70 graden (en dan zo uit mijn hoofd exact 30 seconde) betere resultaten heeft. Alleen is dat dan wel iets lastiger ja.

Ik ben benieuwd wat je de volgende keer in de veiling hebt. Zag inderdaad afgelopen veiling met EU erbij staan, dat zou het een heel stuk makkelijker maken. Al ben ik bang dat hengsten die voor nu voor mij interessant kunnen zijn, dat helaas niet zullen hebben (pony hengsten).

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Vragen over rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:29

Dat de kwaliteit dan beter is komt dan omdat het zo snel mogelijk door het nulpunt moet. Maar eenmaal op 37 graden mag het dan ook absoluut niet meer afkoelen. Daarom is het t veiligst om het 40-45 seconden op 37 graden te ontdooien.

Het is echt zo dat het zo sterk is inderdaad. Ik heb een heel tijdje als inseminator (rundvee) gewerkt en dan hoorde ik ook nog wel verhalen van vroeger. Dan legden ze aan het begin van de straat alle rietjes op het dashboard van de auto om te ontdooien en aan het eind van de straat als alle boerderijen geweest waren, waren ze op. Bevruchting was nog prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:33

Peppertree schreef:
Dat de kwaliteit dan beter is komt dan omdat het zo snel mogelijk door het nulpunt moet. Maar eenmaal op 37 graden mag het dan ook absoluut niet meer afkoelen. Daarom is het t veiligst om het 40-45 seconden op 37 graden te ontdooien.

Het is echt zo dat het zo sterk is inderdaad. Ik heb een heel tijdje als inseminator (rundvee) gewerkt en dan hoorde ik ook nog wel verhalen van vroeger. Dan legden ze aan het begin van de straat alle rietjes op het dashboard van de auto om te ontdooien en aan het eind van de straat als alle boerderijen geweest waren, waren ze op. Bevruchting was nog prima.


_O- _O- _O-
Prachtig de rietjes op het dashboard.
Werk er nu al jaren mee, maar blijf het bijzonder vinden dat het kan en er gewoon nieuw leven uit ontstaat

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:07

Ik kreeg je topic en naam getipt omdat ik wat vragen had over het kopen van sperma buiten de EU.
Na het lezen van dit topic ben ik nog niet veel wijzer, maar ik zie wel dat er naast TS diverse bokkers zitten die ervaring hebben met het kopen en gebruiken van diepvries, ook uit het buitenland.

Misschien dat een van hen mijn vragen kan beantwoorden?
Voor deze veilingen heb ik een te specifiek ras vrees ik. :+ Maar voor algemene regelgeving maakt dat niet uit.

Het is misschien een beetje off topic voor rietjes veilingen, maar ik denk voor sommigen misschien toch interessant. Mag je bijvoorbeeld (voor eigen gebruik of bij doorverkoop) wel of niet zelf opslaan?

[F-AM] Enkele vragen over invoer sperma van buiten EU

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Vragen over rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:18

Je kunt prima je eigen rietjes opslaan alleen kun je het niet certificeren bij doorverkoop. Voor het dekbewijs maakt het niet uit want die kan de inseminerende dierenarts maken.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:01

janderegelaa schreef:
Je kunt prima je eigen rietjes opslaan alleen kun je het niet certificeren bij doorverkoop. Voor het dekbewijs maakt het niet uit want die kan de inseminerende dierenarts maken.

Duidelijk! Dan is het alleen een overweging als ik in de toekomst een portie zou willen doorverkopen naar een andere Europese fokker. :j
Ik ga informeren wat de kosten voor opslag bij een erkend station zijn en kijk dan wat voor mij de beste keuze is.
Als een DA in NL het gewoon mag insemineren is dat het probleem iig niet. En het dus ook niet bij de douane strandtop grond van regelgeving, want daar is dit geintje me te duur voor. :+

Dank!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:49

JoSav schreef:
janderegelaa schreef:
Je kunt prima je eigen rietjes opslaan alleen kun je het niet certificeren bij doorverkoop. Voor het dekbewijs maakt het niet uit want die kan de inseminerende dierenarts maken.

Duidelijk! Dan is het alleen een overweging als ik in de toekomst een portie zou willen doorverkopen naar een andere Europese fokker. :j
Ik ga informeren wat de kosten voor opslag bij een erkend station zijn en kijk dan wat voor mij de beste keuze is.
Als een DA in NL het gewoon mag insemineren is dat het probleem iig niet. En het dus ook niet bij de douane strandtop grond van regelgeving, want daar is dit geintje me te duur voor. :+

Dank!

Opslagkosten is 100-150 euro p/j.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:59

Dank! Ik neem het in overweging met het oog op eventuele doorverkoop. :j +:)+

Anoniem

Re: Vragen over rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 11:13

Voor de bokkers die de veiling nog niet eerder hebben gezien, op dit moment staat er weer een veiling op de site van BVA Actions.
Heb je vragen dan hoor ik het graag

Anoniem

Re: Vragen over rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 11:14


kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Vragen over rietjes veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:02

Zijn er weer genoeg