Hengst gezocht voor For Romance I x Havel merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Hengst gezocht voor For Romance I x Havel merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 10:42

Ik ben me stilaan aan het oriënteren voor een geschikte hengst voor onze 3 jarige For Romance x Havel merrie.

Ik weet nog niet of ik haar dit, of volgend jaar ga dekken maar wil het alvast rustig bekijken.

Link Horsestelex: https://horsetelex.nl/horses/pedigree/2073559/ophira-dw

Haar familie doet het vrij goed in de sport. Ik heb foto/videomateriaal beschikbaar via PB.

Ik heb haar gekocht als veulen. Ze staat momenteel in de opfok dus een goede standfoto heb ik niet. Ik heb wel enkele foto's als veulen toegevoegd.

Afbeelding

Afbeelding

Voor mij is ze quasi perfect ( :o ) ze is enkel vrij klein uitgevallen. Ik schat dat ze nu 1.60m hoog is en ze wordt in mei 3 jaar.

Moest ik haar dus in de 1.65m versie kunnen krijgen zou ik tevreden zijn :D
Haar volle broer en zus hebben wel voldoende maat.

Wat vind ik belangrijk?
- Maat, dit is een groot aandachtspunt!
- Een cool karakter bij voorkeur zonder Coctail-bloed.
- De moeder is een heel klassieke merrie. Zijzelf is redelijk edel. Ik zoek dus een hengst die er een beetje tussenin geeft.

Verder heeft de merrie zelf nette gangen en een mooi voorkomen.

Geen voorkeur voor stamboek. Ik schrijf BWP in dus mag van alle kanten komen :+ ;)

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst gezocht voor For Romance I x Havel merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:34

De foto's doen het helaas niet...

Mooi stammetje komt ze uit, Florencio bloed lijkt het goed te doen in de moederlijn..lijnenteelt op Florestan is misschien zo gek nog niet. Maar er zijn vast zat andere hengsten die ook kunnen passen.

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 16:10


StalMelyn

Berichten: 2049
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Hengst gezocht voor For Romance I x Havel merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:25

Ook na haar 3e jaar groeit ze nog wel door hoor. Eindmaat 165 moet wel lukken? Dan is ze dus perfect :)

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hengst gezocht voor For Romance I x Havel merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:37

Furguson geeft ook wel kleintjes wat ik hoor.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst gezocht voor For Romance I x Havel merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:43

Ferguson vergroot niet.

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 16:55

Ze groeit misschien inderdaad nog wel wat door maar ik wil liever een hengst die toch bekend staat om 'groter' te geven.
Ferguson spreekt me van type en karakter wel aan. Dat gaat hem dus niet worden. Ik wil het risico niet nemen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:11

Wat zoek je nog meer in een hengst?

Wellicht is Blue horse Fifty Cent interessant voor je, beetje hetzelfde type als Ferguson en kan goed bewegen. Ik weet alleen niet of deze maat vererft, dus dat is wel iets om even achter te komen.

Heb je ook lijnenteelt op Florestan.

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Re: Hengst gezocht voor For Romance I x Havel merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:28

Floriscount zelf geeft ze wel groter.

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 17:39

Ik sta open voor alles.
De moederlijn heeft het buiten met Florencio ook heel goed gedaan met Everdale.
Ik wil mij dus zeker niet vastpinnen op een bepaalde lijn.

Ik zoek een hengst die voldoende edel is (omwille van het goede klassieke bloed dat achter de merrie zit) maar toch ook voldoende paard overhouden (maat en lengte). Zij heeft zelf de edele opdruk van For Romance meegekregen. Haar volle broer bv. is belange niet zo edel maar is dan weer veel meer 'paard'. Dit vind ik zelf het moeilijkste criteria want je wilt toch een beetje een mooi paard overhouden ook.

Merrie heeft een knappe voorkant en mocht misschien iets minder steil gekoot zijn. Verder vind ik een goede motor (achterhand) en cool karakter belangrijk.

Hopelijk zijn jullie hier iets mee?

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:50

Vinden jullie dat niet te hard teruggefokt op Florestan?
Ben ik zelf niet direct de fan van.

Heb Everdale al eens geopperd. Halfbroer van deze merrie van Everdale loopt klein tour (nu 8 jaar).
Makkelijke karakters geeft die wel niet direct denk ik, maar voor de rest...

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 19:50

Zonder Cocktail valt er veel af. Anders zou ik Kjento zeggen. Zeer compleet. Voldoende massa en lengte.

Blue Horse Santiano heeft ook voldoende massa. Maar zijn pedigree is lijnenteelt op Don Schufro en via For Romance heb je ook al 2x Donnerhall.

Hoe zit het met haar halslengte? FR is zelf wat korter in de hals, maar geeft ze wel super knap. Ik denk voor meer lengte in de richting van Secret (maar ook weer 2x Donnerhall wat verder in de lijn). Of Foundation (Yep, Florestan, Donnerhall).

Misschien eerst even uitklaren: wat vind je van nog een extra (en vaak dubbele) scheut Donnerhall? Want geen Cocktail/Jazz en geen Donnerhall maakt de zoektocht wel uitdagend. Het leidt je idd recht naar Everdale :D.

Wat denk je van trakheners als Easy Game of (klein)zonen? Easy Game is 1m76. Millenium en Morricone rond 1m70. Geen idee hoe ze fokken qua grootte. Karakter van trakheners wordt 'moeilijker' genoemd, maar gaat vooral om hun gevoeligheid en intelligentie, en dat moet je liggen.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengst gezocht voor For Romance I x Havel merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:04

Interessante merrie!

Gaat je voorkeur uit naar een bewezen hengst? Of juist een jonge hengst? KWPN of juist Duits bloed?

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:06

SarahJ schreef:
Wat denk je van trakheners als Easy Game of (klein)zonen? Easy Game is 1m76. Millenium en Morricone rond 1m70. Geen idee hoe ze fokken qua grootte. Karakter van trakheners wordt 'moeilijker' genoemd, maar gaat vooral om hun gevoeligheid en intelligentie, en dat moet je liggen.


Easy Game fokt vergrotend. Lijkt me wel een interessante combi.

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:14

Ik moest eigenlijk al snel denken aan Dreamboy, als de merrie zelf gewoon een prima stap heeft.
Mogelijk dat het dekgeld iets tegen staat, maar de hengst is dan niet voor niets keur verklaard :) Cocktail ook ver genoeg weg.

Voor iets meer massa kan Vaderland ook interessant zijn. Ik ben fan van zijn nafok.

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 08:59

Aimee schreef:
Interessante merrie!

Gaat je voorkeur uit naar een bewezen hengst? Of juist een jonge hengst? KWPN of juist Duits bloed?


Mijn voorkeur gaat uit naar een hengst die al iets bewezen heeft. Wij fokken jaarlijks max. 2 veulentjes en ik vind het gewoon prettig om al meer informatie over nakomelingen te hebben. Nu niks is een must dus een onbewezen hengst die echt lijkt te passen is zeker ook een optie.

Stamboek maakt mij niks uit. Kleur ook niet.

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 09:00

Aimee schreef:
SarahJ schreef:
Wat denk je van trakheners als Easy Game of (klein)zonen? Easy Game is 1m76. Millenium en Morricone rond 1m70. Geen idee hoe ze fokken qua grootte. Karakter van trakheners wordt 'moeilijker' genoemd, maar gaat vooral om hun gevoeligheid en intelligentie, en dat moet je liggen.


Easy Game fokt vergrotend. Lijkt me wel een interessante combi.


Ik ga hem eens bekijken.

Millenium heb ik op het lijstje staan voor een andere merrie. Ik denk persoonlijk dat het voor deze merrie minder een match gaat zijn. Ben bang weinig 'paard' over te houden.

Umeo
Berichten: 2233
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 09:02

simpie94 schreef:
Ik moest eigenlijk al snel denken aan Dreamboy, als de merrie zelf gewoon een prima stap heeft.
Mogelijk dat het dekgeld iets tegen staat, maar de hengst is dan niet voor niets keur verklaard :) Cocktail ook ver genoeg weg.

Voor iets meer massa kan Vaderland ook interessant zijn. Ik ben fan van zijn nafok.


Zij heeft een halfbroer van Dreamboy. Die lijkt het netjes te doen (is nog jong).
Vaderland ga ik even opzoeken.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst gezocht voor For Romance I x Havel merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:47

Ik vind het moeilijk om wat te roepen, iets meer beeldmateriaal zou wel fijn zijn van de merrie en famillie. (eventueel per pb)

Bij Everdale zit je met het achterbeen wat hij nog weleens lang wilt geven en dat doet FR ook.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:23

Ik zoek een beetje hetzelfde en kom dan uit op My blue hors Santiano. Laat een hele stabiele verrichting zien onder het zadel, lijkt me een koel en fijn te rijden paard met de motor achterin.
Staat een bloedje chique veulen van op FB vandaag met lange benen.
Zelf is het geen reus, maar eigenlijk alle paarden op zijn papier hebben genoeg maat. Dus dat zal hij wel uniform doorfokken (hoop ik).

Met Ferguson zou ik idd bang zijn voor de maat. Dan nog eerder Kyton, al vind ik hem een beetje hoog blijven in het kruis.

Je zou ook nog Il Divo kunnen overwegen. Van vaderszijde Duits vrij bloed, van moederszijde vrij Nederlands bloed. Komt uit een moderne stam waar wel maat in zit. Had een goed veulenrapport, stuk voor stuk grote veulens.

Iets van de van Olst hengsten kan ook, ik ben alleen altijd wel een beetje bang dat Negro kortbenigheid of te weinig ras zal meegeven.

Dreamboy komt uit een kleine merrie, ik zou dan huiverig zijn dat je kans maakt op die maat. Dan beter een grotere Vivaldi (klein)zoon zoals Vaderland inderdaad. Die schijnt hele fijne karakters aan zn veulens mee te geven.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:24

Afbeelding

Afbeelding

Als veulen en als 2jarige in de opfok ( #ffgepiktvanFB ).

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:19

GJ9 schreef:
Dreamboy komt uit een kleine merrie, ik zou dan huiverig zijn dat je kans maakt op die maat. Dan beter een grotere Vivaldi (klein)zoon zoals Vaderland inderdaad. Die schijnt hele fijne karakters aan zn veulens mee te geven.


Volgens de index verkleind hij iig niet. Daar heb ik meer naar gekeken.
Ik denk wel dat je met Vaderland wat meer ‘bot’ over houdt. Maar de nakomelingen zijn nog jong dus minder te vergelijken dan met een bewezen hengst als Dreamboy.