Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstkeuze voor Vivaldi merrie

 
Profiel   

Manny schreef
Uiteindelijk voor Nescio gegaan, helaas is ze niet drachtig geworden vanwege een infectie in de baarmoeder. Hengsthouder en dierenarts hebben ontzettend fijn geholpen maar mocht niet baten.

En die bovenlijn, is uiteindelijk ook waarom ze geen Elite is geworden.
Heb eerst de thuiskeuring gedaan vervolgens nog CK. Wel ster geworden dus maar ze vonden de aansluiting in de rug niet voldoende. En daarbij niet bergopwaarts genoeg in de beweging.

Inmiddels staat de merrie niet meer bij mij. Mogelijk heeft de nieuwe eigenaar nog wat aan jullie tips :).


Wat jammer zeg. Heb je haar verkocht? Wij waren even nieuwsgierig, maar zien haar niet voorbijkomen bij de CK

Wel vreemd een infectie in de baarmoeder. Hoe kan dat? Je zou bijna zeggen dat iemand niet hygiënisch te werk is gegaan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 17:55 



 
Profiel   

Dat zie je wel vaker hoor bij inseminatie. Ik heb het idee ook vaker bij wat oudere merries met toch wat minder weerstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 18:02 



 
Profiel   

Wat Babootje zegt, kan komen door inseminatie, maar ook door bijvoorbeeld beetje luchtzuigen. Dierenarts kan daar geen uitsluitsel over geven. Enige wat je kan doen is er rekening mee houden, door bijvoorbeeld onverdund sperma te gebruiken, of bijvoorbeeld laten dichtzetten. Maar ook dat geeft geen garantie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 21:57 



 
Profiel   

Manny schreef
Uiteindelijk voor Nescio gegaan, helaas is ze niet drachtig geworden vanwege een infectie in de baarmoeder. Hengsthouder en dierenarts hebben ontzettend fijn geholpen maar mocht niet baten.

En die bovenlijn, is uiteindelijk ook waarom ze geen Elite is geworden.
Heb eerst de thuiskeuring gedaan vervolgens nog CK. Wel ster geworden dus maar ze vonden de aansluiting in de rug niet voldoende. En daarbij niet bergopwaarts genoeg in de beweging.

Inmiddels staat de merrie niet meer bij mij. Mogelijk heeft de nieuwe eigenaar nog wat aan jullie tips :).


Ah jammer dat het niet gelukt is, leek me wel een mooie match. Verbaasd me niet wbt de rug, dit zie je veel bij Vivaldi nakomelingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 08:27 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Manny schreef
Uiteindelijk voor Nescio gegaan, helaas is ze niet drachtig geworden vanwege een infectie in de baarmoeder. Hengsthouder en dierenarts hebben ontzettend fijn geholpen maar mocht niet baten.

En die bovenlijn, is uiteindelijk ook waarom ze geen Elite is geworden.
Heb eerst de thuiskeuring gedaan vervolgens nog CK. Wel ster geworden dus maar ze vonden de aansluiting in de rug niet voldoende. En daarbij niet bergopwaarts genoeg in de beweging.

Inmiddels staat de merrie niet meer bij mij. Mogelijk heeft de nieuwe eigenaar nog wat aan jullie tips :).


Ah jammer dat het niet gelukt is, leek me wel een mooie match. Verbaasd me niet wbt de rug, dit zie je veel bij Vivaldi nakomelingen.

Toch ben ik van mening dat als een merrie het sportpredikaat kan halen met die rug, je haar niet mag laten staan voor het keurpredikaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 08:52 



 
Profiel   

Daar denkt de keuringscommissie duidelijk anders over...met zo'n rug wordt bergopwaarts bewegen ook een stuk moeilijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 12:57 



 
Profiel   

@ Elisa2

Jij blijft altijd vriendelijk en respectvol tegen bokkers die dat naar jou toe niet altijd zijn.

Jij hebt een goed oog ontwikkeld en verstand van zaken en wilt mensen graag helpen door jouw inhoudelijke visie te geven. Voor jou verder geen poeha richting een ander met een andere zienswijze.

Mooi vind ik dat. Ik lees je bijdragen graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 13:08 



 
Profiel   

Wauw dankjewel voor dit prachtige compliment. :o

Ik probeer altijd open te blijven staan voor de zienswijze van anderen omdat ik denk dat ik nooit uitgeleerd raak.

Vandaag loop ik in ieder geval op wolkjes door dit prachtige compliment. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 13:29 



 
Profiel   

Manny schreef
Wat Babootje zegt, kan komen door inseminatie, maar ook door bijvoorbeeld beetje luchtzuigen. Dierenarts kan daar geen uitsluitsel over geven. Enige wat je kan doen is er rekening mee houden, door bijvoorbeeld onverdund sperma te gebruiken, of bijvoorbeeld laten dichtzetten. Maar ook dat geeft geen garantie.


Maar sperma is toch altijd verdund bij KI? Wij hebben het in al die jaren gelukkig nog nooit meegemaakt.

Was het jouw eigen merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-22 15:57 



 
Profiel   

Boras schreef
@ Elisa2

Jij blijft altijd vriendelijk en respectvol tegen bokkers die dat naar jou toe niet altijd zijn.

Jij hebt een goed oog ontwikkeld en verstand van zaken en wilt mensen graag helpen door jouw inhoudelijke visie te geven. Voor jou verder geen poeha richting een ander met een andere zienswijze.

Mooi vind ik dat. Ik lees je bijdragen graag.


Eens hoor met Boras. @ Elisa2 Je geeft altijd fijn commentaar en hebt een goed oog.

Toch denk ik dat het niet altijd zo geldt dat merries met zo'n rug niet kunnen zakken achter.
Het is wel een beetje Vivaldi rug. Dat heeft die van mij ook wat. Toch kan ze heel goed zakken en opwaarts bewegen. Een goede hengst uitzoeken is altijd lastig. Je weet niet altijd welke van de 2 (hengst of merrie) dominant is. Het is toch gokken. In ons geval is de merrie dominant. Haar veulen van Ferguson is echt een kopietje van mams. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-22 16:20 



 
Profiel   

Babootje schreef
Boras schreef
@ Elisa2

Jij blijft altijd vriendelijk en respectvol tegen bokkers die dat naar jou toe niet altijd zijn.

Jij hebt een goed oog ontwikkeld en verstand van zaken en wilt mensen graag helpen door jouw inhoudelijke visie te geven. Voor jou verder geen poeha richting een ander met een andere zienswijze.

Mooi vind ik dat. Ik lees je bijdragen graag.


Eens hoor met Boras. @ Elisa2 Je geeft altijd fijn commentaar en hebt een goed oog.

Toch denk ik dat het niet altijd zo geldt dat merries met zo'n rug niet kunnen zakken achter.
Het is wel een beetje Vivaldi rug. Dat heeft die van mij ook wat. Toch kan ze heel goed zakken en opwaarts bewegen. Een goede hengst uitzoeken is altijd lastig. Je weet niet altijd welke van de 2 (hengst of merrie) dominant is. Het is toch gokken. In ons geval is de merrie dominant. Haar veulen van Ferguson is echt een kopietje van mams. :D

Idd, en als zo’n merrie dan het sportpredikaat haalt is de rug wel functioneel en ik vind dat zo’n merrie dan ook Keur moet mogen worden. Als ze GP was geweest was ze namelijk wel Keur geworden terwijl de rug iet anders is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-22 16:58 



 
Profiel   

@Babootje: dat herken ik. Wij hebben een 00Seven, die niet dé perfecte rug heeft en niet extreem beweegt, maar inmiddels wel ZZ Zwaar gelopen heeft.

@Janderegelaa: GP zal niet meer lukken, maar wie weet brengt de nieuwe eigenaar (als ik Manny goed heb begrepen) haar nog wel uit.

Uit nieuwsgierigheid in de KWPN database gekeken, maar zag ik niks staan van de CK. Jammer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-22 22:36 



 
Profiel   

Dankje Babootje :-)

Ik zie functioneel voor de sport niet altijd hetzelfde als wat wenselijk is qua exterieur en zelf denk ik dat het belangrijk is om kritisch te blijven qua fokkerij en exterieur. Kijk maar eens naar een Weihegold, die deed het fantastisch in de sport ondanks het exterieur. Maar persoonlijk zou ik zo'n exterieur niet willen fokken.

Er zullen Vivaldi's zijn die genoeg kunnen compenseren en daardoor wel bergopwaarts kunnen bewegen maar er zijn er ook zat die dat niet kunnen vanwege de rug dus dan blijft het gewoon een aandachtspunt bij het uitzoeken van een hengst.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 09:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen