Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Waar mee een Arabier kruisen?

 
Profiel   

Hoi Bokkers,

Ik zit al een hele tijd te twijfelen om mijn Arabische merrie te laten dekken. Nu hebben we het al eens eerder geprobeerd met de AV hengst Bayard. Nu zit ik er toch aan te denken om mijn merrie met een ander ras te dekken, al vind ik dat AV kruisingen niet altijd mooi worden, kruisingen met een Fries of haflinger zijn bijvoorbeeld totaal niet mijn ding.

Dus nu is mijn vraag of er bokkers zijn die mooie Arabier kruisingen hebben en misschien wat foto’s? Of iemand die een leuke hengst tegen gekomen is.

Wat ik in het veulen wil is namelijk iets meer stevigheid en wel een pony die toch wat dressuur potentie heeft. Nu zag ik ook al mooie kruisingen met PRE’s en een Rockymountain voorbij komen. En ook een Morgan is misschien interessant!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 16:16 



 
Profiel   

Kruisen met een KWPN of een NRPS wellicht als je wat meer dressuurpotentie wil?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 16:20 



 
Profiel   

Annikab schreef
Kruisen met een KWPN of een NRPS wellicht als je wat meer dressuurpotentie wil?


Ik hoef geen dressuurtopper maar een L wedstrijdje rijden zou al top zijn. Ik vind alleen dat een KWPN of een NRPS een wat meer “basic” paard. Ik houd zelf veel van wat uniekere paardjes, mooie kleurtjes etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 16:24 



 
Profiel   

Je kan ook zoeken naar een AV hengst die hoog in de dressuursport loopt en/of andere takken van de sport?

Ze zijn er zeker wel (ik had er ooit een gevonden waarvan ik een veulen met m'n merrie wel had zien zitten, een Duitse hengst, maar ik weet zijn naam niet meer. Ik heb ook een volle arabier).

als je sportgericht wilt en iets 'breder' kan je misschien ook naar de pony's van Du Bois kijken? Dat zijn grote pony's, D/E, en een aantal zijn cremello of valk. Dan heb je en een tof kleurtje en een iets breder dier met hopelijk sportaanleg. Fokken is natuurlijk altijd gokken, dus wat eruit komt heb je sowieso niet in de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 16:30 



 
Profiel   

Als je een bepaald doel voor ogen hebt met je kruising, zou ik er gewoon eentje kopen.
En een veulen fokken voor de leuk doen. Misschien heb je geluk, misschien niet...

Het is niet zo dat een fokproduct een gemiddelde van moeder en vader wordt...

Ben niet tegen kruisingen, PRE wat je benoemt lijkt me best interessant! Alleen je hebt zo te lezen wel iets voor ogen. Een L proef kan je met een shetlander ook rijden, dus qua potentie ben je vooral afhankelijk van je eigen kunde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 16:31 



 
Profiel   

Met een Fries.

Wordt regelmatig gedaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 17:11 



 
Profiel   

Heb je al eens gekeken naar ene new forest bijvoorbeeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 17:15 



 
Profiel   

Een Engels volbloed.! Dan heb je het beste van beide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 17:18 



 
Profiel   

Ligt eraan waar je van houdt!
(Uiterlijk en temperament)

Met een PRE komt er zeker een mooi veulen uit!

Je zou eens moeten gaan kijken bij kruisingen met een AV op het internet en bokt, daar zijn er genoeg foto’s en verhalen van.

Dan weet je ongeveer wat jou het meest aanspreekt.

Een L dressuur kan elk gezond paard of pony, ligt aan jouw rijkunsten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 17:45 



 
Profiel   

Een Anglo Arabier fokken met een Engels Volbloed. Er is een fokprogramma Anglo Arabier bij het NRPS.
Vroeger had je bijvoorbeeld de Anglo hengst De Saint Urus d'Olympe.


Laatst bijgewerkt door Himyar op 27-02-22 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 18:05 



 
Profiel   

Wat voor type av is je merrie?
Je zou kunnen kijken naar een all round gefokte quarter of paint hengst. Een Morgan sluit ook erg goed aan echter zal die lastiger te vinden zijn denk ik.
Engels volbloed is ook een optie maar zou mijn keuze niet zijn qua gezondheid en temperament.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 18:08 



 
Profiel   

Ik zou eens kijken naar wat ze in de VS fokken. Sommige van die partbreds zijn echt waanzinnig gaaf.

Vandaag is de laatste dag scottsdale, volgens mij vooral nog volbloeds maar je kunt altijd even kijken (seehorsevideo.com).

Zou hoe dan ook kiezen voor iets wat dicht bij het type van je merrie ligt, is de kans op een onaangename verrassing ook kleiner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 18:22 



 
Profiel   

Wat voor karakter wil je fokken?

Elk paard heeft zijn eigen karakter maar per ras heb je wel raskenmerken. Arabieren zijn meestal heter dan trekpaarden.
Arabieren zijn erg gevoelig en niet geschikt voor iedereen. Hun eerste reactie is meestal hard gaan en ze zijn wakker. PRE's zijn ook heet maar op een andere manier. Als je die twee kruist kun je een combinatie van die twee karakters krijgen. De combinatie word veel in spanje gefokt als stierenvechterspaard maar die paarden zijn ook niet voor iedereen geschikt.
Een rocky mountain heeft weer een heel ander karakter, kruis je dat met een arabier dan heb je een heel ander paard, niet alleen in bouw maar ook in karakter dan als je hem met een PRE kruist.

Ik zou kijken welk type karakter je fijn vind om mee te werken. Een PRE arabier kruising zou ik op basis van karaktereigenschappen van beide rassen een fantastisch paard vinden, maar je moet om kunnen gaan met het hete springerige en wakkere. Andere mensen vinden dat niets en hebben liever iets rustigers.

We hebben op stal een kruising Rocky mountain haflinger. Het beest is bijna 2x zo breed als de haflinger en de rocky ouder was nog smaller. Het is een leuk beest en de meeste mensen rijden er zo op weg. Maar iedereen denkt op basis van uiterlijk dat het een kruising schwarzwalder is want zo ziet hij er uit. Uit de combinatie had iedereen een soort sportieve haflinger verwacht die op zijn minst smaller was dan de haf ouder. Dit is niet gelukt.
Kruisen met rassen die niet zo dicht bij elkaar liggen is gokken en je krijgt nooit 50/50 eigenschappen van de ouders mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 18:28 



 
Profiel   

Lusitano!!!!! Google maar eens op Luso arab. Ik heb er eentje, zijn echt hele hele fijne paarden die heel graag voor je werken, licht op de hulpen en kneiter slim. Daarnaast hebben ze een giga uithoudingsvermogen en zijn ze zeer wendbaar.
Je vroeg om foto’s dus hierbij:
[ img ]
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 18:36 



 
Profiel   

Ik persoonlijk hou nogal van het raszuivere van de Arabier, vaak hebben de pure een makkelijker karakter dan de kruisingen heb ik al gehoord.

Persoonlijk vind ik pinto halfarabieren erg mooi. Er staat ergens in België of Nederland een heel mooie palomino bonte half arabier, persoonlijk zou dat mijn smaak zijn, maar hangt er natuurlijk vanaf wat je zelf mooi en goed vindt.

Edit: die luso arab hierboven vind ik idd ook een plaatje, zeker onder het zadel, al krijg je met een spaans gefokte Arabische hengst denk ik ongeveer hetzelfde resultaat (en de Spaanse arabieren hebben meestal een zalig karakter).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 18:38 



 
Profiel   

Een Welsh D? Iets meer body en enorm knap

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 18:41 



 
Profiel   

BrechtCarlos schreef
Lusitano!!!!! Google maar eens op Luso arab. Ik heb er eentje, zijn echt hele hele fijne paarden die heel graag voor je werken, licht op de hulpen en kneiter slim. Daarnaast hebben ze een giga uithoudingsvermogen en zijn ze zeer wendbaar.
Je vroeg om foto’s dus hierbij:
[ [url=m/QneERu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jJFczs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VrJ0AU.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DeAfw6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6WUg73.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw wat een plaatje

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 18:47 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
Wat voor karakter wil je fokken?

Elk paard heeft zijn eigen karakter maar per ras heb je wel raskenmerken. Arabieren zijn meestal heter dan trekpaarden.
Arabieren zijn erg gevoelig en niet geschikt voor iedereen. Hun eerste reactie is meestal hard gaan en ze zijn wakker.


Geen enkel ras is geschikt voor iedereen (ik kan bijv weer niks met een koudbloed), maar de eerste reactie van een Arab is niet 'hard gaan'. Ze gaan doorgaans juist ontzettend economisch om met hun energie :+ Uitzonderingen bevestigen uiteraard de regel (en een paar bloedlijnen zijn wappie), en ze zijn absoluut gevoelig en hebben het nodig om zich aan hun baas te hechten. Maar heel veel meer dan een grote hups is het meestal niet áls ze al ergens erg van schrikken.
Dat vooroordeel blijft toch maar verdraaid hardnekkig... -O-

TS heeft twee Arabs, dus ik neem aan dat ze bekend is met het karakter :D

Edit: hwn, je bedoelt A Q't Guy denk ik? Die is leuk idd!


Laatst bijgewerkt door amyz op 27-02-22 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 18:47 



 
Profiel   

Ik ben bevooroordeeld maar een IJslander <3
[ img ]

Zijn karakter was ook geweldig, heel eerlijk met een beetje humor. Hij deed altijd zijn best voor je en was heel veelzijdig. Kon dressuurmatig lekker lopen, goed springen, was klasse 3 startgerechtigd in de Endurance en beleerd voor de wagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 18:49 



 
Profiel   

Onze Flash heeft een Arabische moeder en een niet goedgekeurde kwpn vader. Wij vinden hem enorm goed gelukt. Mooie looks en daarbij heel lief en mensgericht. Echt ons familiepaard <3 Hij heeft wat pony-achtingen over zich, maar is toch echt wel een paard. Voor ons een echte aanrader dus!


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 18:53 



 
Profiel   

Welsh Cob of zoals hierboven een IJslander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 18:58 



 
Profiel   

Een Quarter, quarabs zijn vaak ook erg leuke paardjes…

Onze AQHA hengst heeft er 2 hele leuke gehad:


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 19:03 



 
Profiel   

Lusitano! Luso-Arabs zijn zeer veel gebruikte kruisingen in Portugal voor allerlei soorten werk en sport. Atletische paarden met veel uitstraling, werkwilligheid en souplesse. En wij hebben ook nog de perfecte hengst daarvoor staan ( met bewezen kinderen zowel vol Lusitano als een paar kruisingen).
[ img ] Ultramar, goedgekeurde hengst ( Ned. Kampioen WE 2015), Kampioen der Kampioenen 2008 en beste hengst met 71 punten.


[ img ] Zijn vol Lusitano dochter

[ img ] en Azteca dochter ( kruising met Quarter merrie).

Mocht je meer willen weten kan je contact opnemen via PB. Ultramar is homozygoot zwart en geeft dus alleen die kleur door ( kleur van het veulen is wel mede afhankelijk van de merrie.

Foto's van de Luso Arab kan je volop vinden op Google. Kruizen met een ggk Lusitano hengst geeft ook de mogelijkheid tot registratie bij het APSL als cruzado met papieren dus en kan hier ook geregistreerd worden https://www.puro-sangue-arabe.com/pt/as ... luso-arabe
Keona hier op Bokt fokt regelmatig Luso Arabs; die weet er nog veel meer van.


V

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 19:29 



 
Profiel   

boemel schreef
Met een Fries.

Wordt regelmatig gedaan


Dat zou ik dan weer niét doen. Als men doelt op een arabofries, dat is een doordachte en doorgefokte kruising. Een arabier kruisen met een fries is géén arabofries en geeft een F1 kruising waar je vaak niet weet wat je krijgt. Het beste van 2 werelden is top, maar het kan ook net andersom. Een kruising van een eerder koudbloed type (haflinger, fries, …) met een arabier geeft ook wel eens onstabiele karakters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 19:34 



 
Profiel   

amyz schreef
Edit: hwn, je bedoelt A Q't Guy denk ik? Die is leuk idd!


Kan idd wel deze geweest zijn, wist er geen naam van. Ik vind er net een topic van terug: [AV] A Q't Guy en A Q'Indian Goal
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-22 19:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen