Hengstenkeuze voor een Floriscount X Donnerhall merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PKH
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-02-22

Hengstenkeuze voor een Floriscount X Donnerhall merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 22:16

We zijn al eventjes aan het zoeken naar een geschikte dressuurhengst voor onze fantastische merrie, maar ik ben enorm benieuwd naar jullie ideeën.

v: Floriscount
vm: Donnerhall
vmm: Lancet

Mijn merrie heeft een fantastisch karakter, super vermogen en geweldig ruime en opwaartse gangen.
Ik zoek een hengst met;
- mooie ronde gangen
- goede bovenlijn
- sterk en correct achterbeen
- GEEN hyperflexie
- zuivere draf
- body
- jazz-vrij (bij voorkeur)
- aangenaam in de omgang (en dit ook doorgeven naar de nakomelingen)
- Vers zaad (geen ingevroren rietjes)

Ik ben zelf grote fan van Fontaine TN. We verwachten binnenkort een veulentje van hem bij onze BWP merrie.
Jameson RS2 vind ik ook leuk om naar te kijken.
Laatst bijgewerkt door PKH op 29-03-23 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze voor een Floriscount X Donnerhall merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 10:18

Mooi vrij bloed, als je merrie goed kan stappen en voldoende souplesse heeft dan vind ik Jameson geen rare optie. Fontaine zou ik zelf niet gebruiken bij de wens om het achterbeen te verbeteren, die heeft imo juist merries nodig met een goed achterbeen. Ik zou ook kijken naar een hengst die het front kan verbeteren.

Jameson is eigenlijk uiteindelijk niet Jazz vrij natuurlijk...hoe hij doorfokt qua karakter is ook nog de vraag, de hengst zelf is niet zo makkelijk.

Heeft de merrie al eerder veulens gehad? en staat ze op horsetelex?

Je kan wellicht ook nog kijken naar een Toto jr zoon.

PKH
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 11:05

Elisa2 schreef:
Mooi vrij bloed, als je merrie goed kan stappen en voldoende souplesse heeft dan vind ik Jameson geen rare optie. Fontaine zou ik zelf niet gebruiken bij de wens om het achterbeen te verbeteren, die heeft imo juist merries nodig met een goed achterbeen. Ik zou ook kijken naar een hengst die het front kan verbeteren.

Jameson is eigenlijk uiteindelijk niet Jazz vrij natuurlijk...hoe hij doorfokt qua karakter is ook nog de vraag, de hengst zelf is niet zo makkelijk.

Heeft de merrie al eerder veulens gehad? en staat ze op horsetelex?

Je kan wellicht ook nog kijken naar een Toto jr zoon.


Naar Totilas' nakomelingen was ik ook ah kijken, maar ik vind maar weinig Donnerhall-vrije hengsten die ik leuk vind

Dit is de link naar Horsetelex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 4/florinna

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze voor een Floriscount X Donnerhall merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:38

Oja dat was ik even vergeten, drie keer lijnenteelt op Donnerhall wordt wel een beetje veel van het goede. Totilas bloed doet het wel goed bij Donnerhall bloed, wellicht hemzelf? zit je natuurlijk alleen weer met diepvries.

Mooi lijntje komt ze uit!

Niet Jazz vrij maar wellicht toch passend, Inclusive..hengst is zelf alleen vrij heet. Maar heel goed achterbeen, body en veel talent voor verzameling.

Andere hengst die wellicht kan passen: Noble prince norel..een nog jonge hengst met een goed achterbeen en drie functionele gangen. Hengst moet nog een beetje uitzwaren en er is verder nog geen nafok van.

Ik zit nog te denken aan Millenium, maar dat is waarschijnlijk allemaal wat lastiger qua vers sperma.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:09

Is de merrie ook onder het zadel (geweest)?

Ik ga er even over nadenken, vind het interessant!

PKH
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 15:15

MariekeS_ schreef:
Is de merrie ook onder het zadel (geweest)?

Ik ga er even over nadenken, vind het interessant!



Geen idee. Ik heb haar vorig jaar in een belabberde toestand overgekocht van iemand die haar hier in training wou zetten. Hij had haar opgekocht samen met nog een 50-tal andere paarden na een faillissement (ill*egale prakt*ijken).

Ik wou haar niet opleren o.w.v. een blessure die ze had opgelopen bij de eerste eigenaar.
In de omgang/ grondwerk is het een heel fijn paard. Slim, zeker voldoende bloed, werkwillig...
Ik vind het een heus puzzelstuk aangezien ik niet wil compenseren op haar kwaliteiten, niet verder wil doorfokken met Donnerhall en Florestan I en een zeer goed, correct, gemakkelijk veulen wil kweken.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hengstenkeuze voor een Floriscount X Donnerhall merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:15

Omdat ik graag een beetje out-of-the-box denk: wat vind je van Hitmaker?

Heeft weinig gedekt dus het is even zoeken naar de nakomelingen (Stal Boeve heeft ze regelmatig) maar alles wat ik ervan heb kunnen zien is braaf en ongecompliceerd, veel actie in de beweging en maken front. Voor jouw merrie ook heel vrij bloed.

Dit kwam ineens in me op, ga nog even nadenken :)

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Hengstenkeuze voor een Floriscount X Donnerhall merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 20:35

Je hebt het over een goede bovenlijn, Jazz vrij en een goed karakter. Dan zou ik Jameson maar overslaan.

Wat opties die mij te binnen schieten: Mauro Turfhorst / My BH Santiano / Livius.

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:07

Als ik deze foto’s zo zie zou ik ook kijken naar een hengst die het front kan verbeteren, of iig een meer verticale hals heeft.

Ik moest denken aan de jonge hengst Nacho, ook omdat je aangeeft een hengst met body te zoeken. Hengst met een goed achterbeen en Jazz vrij.
Zelf vind ik de optie van Mauro Turfhorst ook niet verkeerd en ook Noble Prins Norel vind ik geen gekke optie. Alleen heeft die een vrij lang achterbeen. Vind het gebruik ervan daarentegen zeker niet tegenvallen.

Wel allemaal jonge hengsten.
Je kan ook nog denken aan Johnson. Heb je wel Jazz, maar kan je wel wat gerichter fokken omdat je meer van de nafok weet. Ik denk ook zeker dat hij het achterbeen sterker kan maken.

PKH
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 00:13

Wat denken jullie over Glamourdale?

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze voor een Floriscount X Donnerhall merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:14

Die heeft bloedmerries nodig (electrisch) met een goed achterbeen, hij zal zeker wel front, body en een goed model kunnen geven.

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:34

Ik heb zelf een glamourdale en mijn merrie is ook nu drachtig van glamourdale.
en ken ook veel glamourdale kindenen.
Ze kunnen goed bewegen met sterk achterbeen en zijn goed rijbaar soms wat te makkelijk en braaf maar als ze wat meer door gereden zijn worden het echte sport paarden.
Hij heeft paarden nodig met bloed (mijn merrie ziet er niet uit als een bloed paard maar ze fokt veel bloed door)


Dus denk dat Glamourdale zeker kan passen.
En van Next level heb ik ook al hele mooie veulens gezien (zit wel jazz in)

PKH
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-02-22

Re: Hengstenkeuze voor een Floriscount X Donnerhall merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 11:30

Brave, gemakkelijke paarden heb je nooit genoeg van, mijns inziens :p
Mijn merrie is wel een bloedtype, dus dat komt wel goed.
Laat die eerste hengstigheid maar komen!