Welke hengst voor Negro x Jazz?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Welke hengst voor Negro x Jazz?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 18:45

Hoihoi,

Ik denk er over om mijn merrie dit jaar nog een keer te laten dekken. Momenteel is ze drachtig van For Ferrero en eind april uitgerekend.

Ze is een Negro x Jazz, stokmaat 1.65m. Ze is een wat klassieke merrie.

Wat ik in een hengst zoek:
- GOED karakter
- De stap kunnen verbeteren
- Souplesse toevoegen
- Voorbeen verbeteren
- Het liefst geen hengst die al te veel maat en formaat toevoegt.

Ik heb zelf op mijn lijstje:
- McLaren
- Gorgeous Black Art
- Osbourne (aangewezen voor verrichtingsonderzoek, For Ferrero x Johnson)
Deze is bij ons op stal gefokt, dus ook wel erg leuk om daar evt. mee te dekken.
- Next Level

Ze heeft al 3 veulen gehad, welke correct waren maar geen mega uitblinkers in beweging.

Foto van 3 jaar geleden
Afbeelding
Hier hoogdrachtig zo'n 3 weken geleden
Afbeelding

Wat denken jullie dat zou passen? :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welke hengst voor Negro x Jazz?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:39

Ik zou haar eerst naar het sportpredikaat rijden als dat mogelijk is. Ze is de volle zus van Avatar, met het sterpredikaat erbij kan ze interessant voor de fokkerij zijn.

Zou het in Vivaldi bloed zoeken.

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 19:42

janderegelaa schreef:
Ik zou haar eerst naar het sportpredikaat rijden als dat mogelijk is. Ze is de volle zus van Avatar, met het sterpredikaat erbij kan ze interessant voor de fokkerij zijn.

Zou het in Vivaldi bloed zoeken.


Zeker interessant, dat was ook het eerste doel. Echter is ze met rijden erg gespannen en vrees ik dat dit niet haalbaar gaat zijn. :(

Vivaldi bloed spreekt me wel aan. Zou je een hengst aanbevelen?

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:23

Ik heb een Negro x Jazz merrie en overweeg 100% een hengst met Vivaldi bloed voor deze merrie, met name vanwege het top karakter en rijdbaarheid van de Vivaldi’s. En het toevoegen van souplesse, kracht zal die van jou wel al van zichzelf hebben.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 01:06

Citaat:
... Echter is ze met rijden erg gespannen en vrees ik dat dit niet haalbaar gaat zijn. :(


Waarom zou je er mee willen fokken?

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 10:11

Dees schreef:
Citaat:
... Echter is ze met rijden erg gespannen en vrees ik dat dit niet haalbaar gaat zijn. :(


Waarom zou je er mee willen fokken?


Omdat haar veulens, die ze tot nu toe gegeven heeft, dit niet hebben. En ik het leuk vind om voor mezelf te fokken. Het is niet voor de verkoop.

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 15:51

VValar schreef:
Ik heb een Negro x Jazz merrie en overweeg 100% een hengst met Vivaldi bloed voor deze merrie, met name vanwege het top karakter en rijdbaarheid van de Vivaldi’s. En het toevoegen van souplesse, kracht zal die van jou wel al van zichzelf hebben.


Leuk, ook een Negro x Jazz! Wat voor hengst heb jij in gedachte voor jou merrie?

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Welke hengst voor Negro x Jazz?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:00

Ik ben zelf gecharmeerd van Vitalis. Die heeft ook een volle ggk broer My Vitality (DWB) en nog eentje die het verrichtingsonderzoek gaat lopen dit jaar bij het KWPN en premiehengst is geworden (One-Two-Three). Ook vind ik Vivino een hele fijne Vitalis zoon maar die is alleen middels diepvries beschikbaar sinds zn verkoop vorig jaar naar Spanje.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor Negro x Jazz?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:10

Ik zou McLaren ook wel durven gebruiken, denk dat hij veredeld..of je lijnenteelt op Jazz moet doen als de merrie al zo'n lastig karakter heeft is de vraag. Vivaldi bloed geeft over het algemeen wel goede karakters.

Ik vind Gorgeous Black Art ook echt een fijne hengst, maar geen idee hoe deze gaat fokken en of hij het voorbeen kan verbeteren.

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 19:43

Dank je voor het mee denken!

Elisa wat je zegt met lijnenteelt op Jazz, dat ben ik wel met je eens. Stiekem zijn er best wel wat hengsten die Jazz in de lijn hebben.
Heb jij nog hengsten in gedachten die volgens jou zouden passen?

VValar ik ga de hengsten is opzoeken! Vitalis ken ik wel, de andere ga ik eens bekijken. :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5380
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:37

Yvk schreef:
Stiekem zijn er best wel wat hengsten die Jazz in de lijn hebben.

Waaronder Vivaldi :+

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:05

Wellicht Ferguson voor een goed karakter, iets meer knie, souplesse en niet te groot fokken. Heb je ook vrij bloed.

En een hengst die echt geroemd werd om zijn karakter, vrij bloed heeft en zich goed lijkt te ontwikkelen is Next Romancier. Ik twijfel alleen of hij echt de beweging en de souplesse kan verbeteren. Ik heb er nog geen veulens van gezien dus kan daar niks over zeggen.

Eigenlijk ben ik zelf nogal weg van Black Art, alleen net als bij bovenstaande hengst is er nog geen nafok dus met die jonge hengsten is dat natuurlijk altijd een gokje hoe ze dan door vererven. En je hebt nog steeds lijnen teelt op Jazz.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 16-03-22 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Re: Welke hengst voor Negro x Jazz?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 10:16

Wat leuk dat je Ferguson noemt. Hij heeft heel lang bovenaan mijn lijstje gestaan. Het veulen voor dit jaar was de keuze tussen For Ferrero en Ferguson. Uiteindelijk toch voor FF gegaan.
Heb ook mooie veulens van Ferguson gezien.

Black Art vind ik ook een fijne hengst. We hebben contact met iemand die daar op stal werkt en die zegt dat het ook een erg fijne hengst is qua karakter. Maar inderdaad weinig bekend van jonge hengsten.

Ik heb One-Two-Three en My Vitaly opgezocht. Wat een fijne hengsten. Ik ben wel erg gecharmeerd ervan.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor Negro x Jazz?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:46

Nou dan heb je weer wat hengsten op je lijstje en uitzoekwerk te doen. :-)

Van welke hengsten heeft ze trouwens al veulens gehad?

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Re: Welke hengst voor Negro x Jazz?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 19:18

Zeker! Ik ben er al mee bezig :)

Van Expression, Gunner KS en James Bond.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor Negro x Jazz?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:10

Oke, ik vraag het even omdat deze dus geen mega uitblinkers waren qua beweging zoals je zei. Ik weet niet hoe belangrijk dat is? het geeft wel een indicatie hoe het Vivaldi bloed het doet bij haar.

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:50

Ik denk zelf dat Lord Romantic voor deze merrie ook wel heel interessant kan zijn.
Hengst met veel souplesse, erg bewerkbaar, en 3 fijne gangen. Daarnaast een sterkte moederlijn.

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 20:20

Elisa2 schreef:
Oke, ik vraag het even omdat deze dus geen mega uitblinkers waren qua beweging zoals je zei. Ik weet niet hoe belangrijk dat is? het geeft wel een indicatie hoe het Vivaldi bloed het doet bij haar.


Het zijn hele correcte paarden, maar ze hebben geen voorbeen in hun neus zeg maar. Prima/goed achterbeen en een net voorbeen.
Ik vind beweging leuk, maar het is niet mijn hoofddoel met fokken. Karakter staat bovenaan. Zolang er maar een correct/functioneel bewegend veulen uit komt.

Simpie een KWPN inspekteur had het afgelopen jaar ook over Lord Romatic voor mijn merrie. Hij sprak me toen niet zo aan. Ik zal er nog eens naar kijken.