Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 09:15

Na lang twijfelen en met meerdere mensen sparren, toch maar een topic op Bokt openen.
Mensen hier hebben tenslotte zo verschrikkelijk veel kennis van alle verschillende kanten van de fokwereld!

Ik ben me aan het oriënteren of ik dit jaar mijn Fell pony merrie wil laten dekken.
Moby is een 14-jarige merrie van 1,42 hoog en het zal haar eerste veulen zijn.
Ze heeft toen ze drie was een 2e premie gehaald.
Ik rijd haar recreatief in de bak en buiten, ze staat voor de kar en ik doe grondwerk met haar.
Ze is niet getest op FIS en PSSM1, dat laatste wil ik nog wel laten doen.
Ook zal ik eerst informatie inwinnen bij de kliniek en haar laten scannen om te kijken of alles nog goed is binnenin.

Nu wil ik in elk geval graag een grotere pony fokken. Moby zelf is voor mij eigenlijk net te klein.
Binnen het stamboek mag je niet groter fokken dan 1,42, dus ik zal buiten het stamboek moeten kijken.
Dan heb je natuurlijk opeens een miljoen mogelijkheden, in plaats van het beperkte keuzeaanbod binnen de Fell pony's.
Aan de ene kant heel fijn, maar aan de andere kant krijg ik veel last van keuzestress :Y)


Positieve punten van de merrie:
- voldoende halslengte, niet te diep in de borst
- lange en sterke rug
- stap en draf zijn voldoende ontwikkeld

Negatieve punten van de merrie:
- aan de kleine kant
- galop is een zwak punt
- ze is meer gebouwd om te stuwen dan om te dragen/zitten
- qua karakter is ze ook niet de makkelijkste (ik dacht dat shetlanders eigenwijs waren, tot ik met Moby aan de slag ging :+ )

Wat is mijn fokdoel?
- een breed gebouwde pony van 1,45-1,55
- meedenkend karakter en koel in de kop
- allround inzetbaar
- meer souplesse, vermogen om de achterhand onder te plaatsen en betere galop dan de merrie


Qua hengsten zit ik te kijken in de hoek van de E-pony's en kleine paarden. En dan bij de sportievere koudbloeden of zwaargebouwde warmbloeden.
Ik wil niet een te fijngebouwd paard, ben toch bang dat je daar rare kruisingen uit krijgt.
Wel belangrijk is dus een hengst die maat en fijn karakter doorgeeft.
Ik heb zelf ook een grote voorliefde voor alles wat stipjes heeft, dus dat zou een leuke bijkomstigheid zijn :+

Ik heb zelf al her en der rondgekeken, maar zie door de bomen het bos niet meer...
Hengsten die ik zelf leuk vind:
- Barock Pinto hengst Ieme BP60: https://barockpintostudbook.com/ieme-bp60/
- Knabstrupper hengst Thorgal von Eiderstedt: https://freezeandbreed.de/portfolio/tho ... iderstedt/


Ik ben benieuwd waar jullie mee komen!
Nog wat foto's van de merrie (kwam er achter dat ik weinig goede standfoto's heb := )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49160
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:20

Een 14-jarige maidenmerrie nog dekken en dan verwachten dat dat eerste veulen groter wordt (ook bij een grotere hengst) is irreeël. Het is te simpel te denken dat 1.40 x 1.60 een veulen van 1.50 oplevert. Eerste veulens blijven vaak wat kleiner omdat de baarmoeder het formaat van het veulen beperkt, en bij maiden merries is de baarmoeder sowieso (nog) klein. En klein bij de geboorte geeft - even simpel gezegd - gewoon een achterstand.

Gezien je verbeterpunten (goed dat je die scherp voor ogen hebt!) lijkt het me een hele klus om een passende hengst te vinden in het zwaardere segment, en dan nog is het een complete toss-up of wat je voor ogen hebt er ook uit komt.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:44

Eens met Ibbel, ik zou voor een eerste veulen niet veel groter gaan dan de merrie (max 5-10 cm). Maar wat wil je, wil je een leuke rijpony voor jezelf, die dus groter moet zijn dan deze dame? Dan is er een kopen waarschijnlijk slimmer, want dan weet je zeker dat die pony groter is. Vind je het leuk een veulen te fokken, dan misschien beginnen met een Fell en dan verder kijken?

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 19:07

Ibbel schreef:
Een 14-jarige maidenmerrie nog dekken en dan verwachten dat dat eerste veulen groter wordt (ook bij een grotere hengst) is irreeël. Het is te simpel te denken dat 1.40 x 1.60 een veulen van 1.50 oplevert. Eerste veulens blijven vaak wat kleiner omdat de baarmoeder het formaat van het veulen beperkt, en bij maiden merries is de baarmoeder sowieso (nog) klein. En klein bij de geboorte geeft - even simpel gezegd - gewoon een achterstand.

Gezien je verbeterpunten (goed dat je die scherp voor ogen hebt!) lijkt het me een hele klus om een passende hengst te vinden in het zwaardere segment, en dan nog is het een complete toss-up of wat je voor ogen hebt er ook uit komt.


Bedankt voor je reactie!
Ik weet dat ze waarschijnlijk geen veulen zal geven wat 20 cm groter is dan zij zelf, dat hoeft ook niet.
Om diezelfde reden wil ik in elk geval geen te lichtgebouwde hengst, naast dat dat type mij niet aanspreekt, wil ik graag een breed veulen.
Ik heb even snel gegoogled, maar kan niet echt literatuur vinden waarin jouw stelling onderbouwd wordt. Wel dat het geboortegewicht vrij constant rond de 8% van het gewicht van de moeder is, maar niet dat ze daarna ook niet groter worden. Heb jij daar toevallig een linkje van?
De onderzoeken die ik kan vinden die er het dichts bij komen, zijn toch de shetland-shire kruising experimenten. Die resultaten lijken toch te zeggen dat de kruisingen later groter worden dan de raszuivere veulens (en dan de veulens met shire moeder groter dan die met shetlander moeder). Of interpreteer ik het dan verkeerd?


LaDonna75 schreef:
Eens met Ibbel, ik zou voor een eerste veulen niet veel groter gaan dan de merrie (max 5-10 cm). Maar wat wil je, wil je een leuke rijpony voor jezelf, die dus groter moet zijn dan deze dame? Dan is er een kopen waarschijnlijk slimmer, want dan weet je zeker dat die pony groter is. Vind je het leuk een veulen te fokken, dan misschien beginnen met een Fell en dan verder kijken?


Ook jij bedankt!
Wat is de reden dat je zelf niet een grotere hengst zou gebruiken?
Ik studeer zelf diergeneeskunde, heb dus al aardig wat afgelammerd en afgekalfd, en het lijkt mij heel gaaf om dat proces ook met mijn merrie mee te maken.
Daarnaast is de shet die nu het weidemaatje van mijn merrie is, als aardig bejaard, dus een veulen zou ook een leuk toekomstig weidemaatje zijn, dacht ik zo.
En het liefst wil ik er ook een leuke rijpony voor mezelf uit krijgen :j

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:29

Ik heb mijn B pony merrie beide keren met een grotere hengst gedekt en beide zijn netjes een 10cm groter geworden.
1.25 x 1,47 was de eerste dekking en 1,25 x 1,55 was de tweede dekking.
Tweede veulen is zowaar kleiner gebleven.

Ik vind het altijd eerder oppassen met te brede hengsten op een smalle merrie.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:35

Zou een connemara geen mooie aanvulling zijn op een fell pony. Dan heb je niet een té groot veulen. Ze zijn super cool in de kop. Hebben een sjiek hoofd. En het zijn gene iele pony's zonder als tank uit te vallen.

har166

Berichten: 2036
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:40

Ik heb een fell pony, een ruin dus valt niet mee te fokken. Maar ik zou een fell nooit kruisen. Zonde! Koop dan gewoon een grotere pony erbij, de kosten van een veulen + dierenarts + opfok zijn t zelfde als de aanschaf van een nieuwe pony. Mocht je perse willen kruisen neem dan een mérens. Dat lijkt er nog enigszins op.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:54

Er moeten toch ook Fell hengsten zijn die vergroten?
Een kruising die wel zou passen: een friese hengst. Maar je moet wel eerst een heel goed beeld hebben van de genetische foutjes bij jou merrie. Ik weet dat Fell pony's nogal wat genetische inteeltfoutjes kunnen hebben en friezen zijn daar ook bepaald niet vrij van.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:12

Mijn volstrekt subjectieve mening: vooral die tweede is toch leuk? Lekker doen, daar moet haast wel wat leuks uit komen. Hoe het lot ook valt, als het een gezond veulen is heb je volgens mij een leuke stoere pony in een handzaam formaat en met wellicht een leuk kleurtje, waar je volgens mij gewoon lekker recreatief mee aan de gang kunt op allerlei manieren.
Juist omdat je toch niet precies weet hoe het uit gaat vallen en niemand precies kan zeggen wat de maat gaat worden, denk ik dat het ook niet zo heel veel zin heeft om het exact te bepalen.

Ik vind dat soort kruisingen heel leuk.

har166

Berichten: 2036
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:27

De max voor t stamboek is 142,5 dus die hengsten zijn er misschien wel, maar dan wordt t veulen niet opgenomen in het stamboek. Maar dat hoeft voor ts waarschijnlijk niet als ze ook open staat voor kruisingen. Ik ken geen grote hengsen. De keuring was net afgelopen weekend.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:41

Ik zou zelf niet zo snel aan barock pinto(of fries) denken omdat in mijn ogen de galop daarvan over het algemeen gewoon "matig" is in vergelijking met andere rassen.

Qua karakter zou ik zo veel mogelijk in de buurt blijven van wat je nu al hebt, maar dan een "mildere" variant ervan.

Iemand opperde Connemara,dat zou mij qua ras wel aanspreken. Iets groter, erg allround.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:53

wil je een meer "opgericht" paard? dan is een fries of fries kruising als een barok pinto of zelfs een knapstrupper geschikt. Richting PRE of Lusitano of lipizzaner kan je dan ook denken als Knapstruppers je aanspreken. wil je meer een "level" paard dan ga je richting Welsh cob Tinker Connemara etc.
Welk karakter wil je? met een "opgericht" paard fok je, tenzij je een ouderwetse fries uitzoekt, wel een ander type karakter dan bij de meeste koudbloeden.
Hou er ook rekening mee dat zowel de positieve als de negatieve eigenschappen van een ras versterkt kunnen worden door verder weg te kruisen. Ik ken koudbloed volbloedkruisingen die echt niet fijn waren om mee te werken omdat ze de negatieve eigenschappen van beide hadden. Maar ik ken ook heel geslaagde kruisingen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:13

Ik zou haar gewoon met een Fries dekken. En anders met een Barock Pinto die homozygoot is. Veulen past zich wel aan aan de baarmoeder.

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 00:46

Iedereen weer bedankt!

Connemara heb ik nog niet naar gekeken, zal mr er eens in verdiepen!
Zijn die er ook in grote E-pony formaat?

De galop van de Friezen/BP's is inderdaad voor mij ook een twijfel puntje.
Verder vind ik veel van de moderne Friese dekhengsten sowieso niets, maar er zitten zeker wel wat leuke tussen.
Met de rankere types ben ik sowieso bang dat je dan een veulen krijgt met het brede lijf van moeder, maar dan op dunne beentjes ofzo :+

Merens zijn volgens mij ook niet veel groter dan de Fells, dus voegt wat dat betreft weer weinig toe.

De Spaanse paarden spreken me qua type niet zo aan, ze lijken me ook vaak redelijk vierkant gebouwd?
Weet niet of ze de merrie daar echt op verbeteren.
(En ik weet dat ik nu heel veel paarden over één kam scheer, sorry :Y) )

Volgens mij heb ik de meeste suggesties nu gehad, als ik iets heb overgeslagen, laat vooral weten :D
Ik waardeer jullie input erg!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 00:58

Uitzondering bevestigt de regel.... Ik fok met mijn merrie van 1.56m en hengst van 1.52m (met nog kleinere voorouders) een eerste veulen, die zonder twijfel de 1.60m gaat halen. Hoe? Geen idee. Bij de geboorte was ze niet groter dan mijn andere twee veulens uit soortgelijke ouders. De weken na de geboorte begon ze steeds meer te groeien. Ze wordt bijna 2 nu en is pappa al voorbij.

Mij was ook altijd verteld dat 1e veulens kleiner bleven :=

Voor deze merrie zou ik ook naar een RMH durven kijken, en dan vooral een hengst die wat compactere veulens geeft, maar wel met maat.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 01:01

En een Duitse rijpony?
Die heb je wel meer in wat zwaardere types, ook in E maat.
Ik heb zelf het idee dat deze vrij vergrotend fokt. Maar fokken blijft altijd gokken..
https://www.ferienhof-stuecker.de/champion-de-luxe/

Maar ik vind jouw keuze, een knabstrupper, denk ik nog het beste passen bij wat jij zoekt. Zelf zou ik niet zo’n groot maatverschil voor eerste veulen bij wat ‘oudere’ merrie doen. Maar dit is puur gevoelskwestie en kan ik niet onderbouwen. Behalve dan dat brede schouders nog wel eens lastig kan zijn met de geboorte.

Hier gaat eerste veulen vaak kleiner helaas ook niet op. Maar zul je zien bij TS wel, dus wel goed dat het benoemd wordt. :P

Daarnaast super leuk TS dat je het avontuur aangaat! Alvast veel plezier met alle voorbereidingen en het veulen straks.

l_aura1

Berichten: 140
Geregistreerd: 07-03-11

Re: Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:38

Misschien is mijn Welsh Cob hengst iets voor jou. Veulen wordt palomino, valk of smokey black.

Op Marktplaats staat verdere informatie mocht je interesse hebben.

Afbeelding

har166

Berichten: 2036
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:51

Er zijn merens hengsten van 1.60, rond 1.50 wordt als de ideale maat gezien. Maar jouw pony is 1.42, daar moet je dan geen 1.60 op zetten.

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 17:21

Ik heb toevallig naar wat RMH gekeken, maar die leken mij weer vrij smal gebouwd. Extra gang zou natuurlijk best leuk zijn, maar ik had niet het idee dat ze heel veel aan mijn merrie gingen verbeteren, behalve maat.

Duitse rijpony's zitten inderdaad hele leuke exemplaren bij, deze hengst is echt een plaatje. Ik denk alleen dat deze specifieke hengst toch niet veel maat gaat doorgeven, aangezien in de lijn van mijn merrie meerdere C-pony's voorkomen.

Ik heb jouw advertentie toevallig gezien Laura :D
Leuke hengst, maar mijn voorkeur heeft toch een grotere hengst met wat meer halslengte :j

De merens ga ik dan nog even naar kijken, maar als nadeel vind ik dan weer dat die zo weinig verbeteren aan mijn merrie qua 'zitten op de achterhand' en de galop.

Ik voel me echt een zeur, als ik mijn berichten zo terug lees :Y)
Maar goed, ik ben van plan om maar één keer een veulen te fokken, dus dan mag je kieskeurig zijn toch? :')

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:32

En het NAS stamboek spreekt dat je aan?

StalNollie

Berichten: 9121
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:40

14 jarige eerste veulen zou ik voor een eerste keer niet zo'n brede hengst op durven zetten.

Ik ben juist op onze merrie aan het wachten zei is vorig jaar gedekt door een fell pony. Zo'n fijn ras. (zal een kruising worden)

Als beide ouder dieren fell papieren hebben kan je bij het veulen gewoon papier aanvragen hoor. Ik zou sowieso wel op fiss testen

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:52

Ik moet eigenlijk gelijk denken aan de Du Bois hengsten.. zijn een slagje groter maar niet veel groter dan je merrie, hebben nette gangen en toch genoeg body..

Of een leuke welsh cob?
Een grote haflinger zou wellicht ook kunnen?

Merens vind ik qua gangenwerk niet zo passen persoonlijk en een Fries zou ik zelf te groot vinden..

Marigold

Berichten: 12585
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Welk ras hengst voor Fell pony merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:17

Mooi zeg zo’n fellpony! Bijna zonde om daar geen volle fell uit te fokken, best een zeldzaam ras.
Zelf denk ik aan kruisen met volbloed arabier. Dan heb je kans op meer pit en veredeling, en misschien wordt het veulen dan ietsje groter dan de merrie door langere benen / langer gelijnd. De wat kortere rug van de arabier matcht goed met de wat langere rug van de merrie en geeft missch wel een mooie sterke pony!

pien_2010

Berichten: 43340
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:23

gerlindie schreef:
De merens ga ik dan nog even naar kijken, maar als nadeel vind ik dan weer dat die zo weinig verbeteren aan mijn merrie qua 'zitten op de achterhand' en de galop.

Ik voel me echt een zeur, als ik mijn berichten zo terug lees :Y)
Maar goed, ik ben van plan om maar één keer een veulen te fokken, dus dan mag je kieskeurig zijn toch? :')


Eens, en ik ben een echte merens liefhebber.

Dus in mijn ogen, of je gaat voor een fjell hengst die groter is en dan maar niet opgenomen in het stamboek. Of je gaat echt buiten het ras shoppen en dan zijn er hier al goede suggesties gedaan. Een merens zou ik nooit doen. VInd ik echt zonde. Pak dan gewoon een fjell.
Mocht je toch voor een merens willen gaan, dan kan ik je in contact brengen met een merens fokker die je goed kan adviseren welke hengst je zou kunnen gebruiken (Ze heeft er meerdere en allemaal met goede lijnen).

Roodvos

Berichten: 6666
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:29

gerlindie schreef:
Ik voel me echt een zeur, als ik mijn berichten zo terug lees :Y)
Maar goed, ik ben van plan om maar één keer een veulen te fokken, dus dan mag je kieskeurig zijn toch? :')

Ik vind je geen zeur hoor TS, je weet heel goed wat je wil verbeteren aan je merrie.
Het probleem is denk ik dat je wat tegenstrijdige eisen hebt en daarom loop je vast.

Voor het verbeteren van de souplesse, de galop en de draagkracht kom je over het algemeen uit bij de meer rijtypische gefokte rassen/types. Maar die zijn dan al snel weer "te bloederig" naar jouw smaak.
De stoerdere rassen hebben dan wel weer het door jouw gewenste type, maar verbeteren te weinig op souplesse en galop. Wat ook logisch is, want die eigenschappen horen wel een beetje bij elkaar. Ook vanuit hoe die rassen ontstaan zijn.

Daarnaast heb je ook geen idee hoe je merrie fokt en wat ze doorgeeft. Dus ik denk dat je een keuze moet maken wat je het allerbelangrijkste vindt.
Als je met het veulen wil rijden zou ik zelf kiezen voor een leuke rijpony. En misschien is New Forest dan iets voor je? Die worden al jaren gefokt op het karakter.