Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:41

Wat leuk dat Joy <3 weer mama mag worden +:)+ .

Ik zou zelf denk ik weer voor een tinkerhengst gaan. Inderdaad zou Viper een optie kunnen zijn (daar heb ik nu een merrie drachtig van) maar ik denk dat ITS Amadeus ook een hele leuke combi in met Joy qua bouw, kleur en karakter.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 16-03-22 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:47

Er was hier op bokt kortgeleden een volgtopic over iemand die een kruising verwachtte van een palomino tinker hengst. Geen idee of dat past bij deze merrie. Wat betreft kleur in elk geval wel. Ik zal even kijken of ik het topic nog kan vinden.

Edit: gevonden. Op de tweede pagina staat een foto van de hengst. Maar zie dat er geen info oid bij staat verder. [KS-MK] Arabofries x Tinker - 5 maart 2022

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:23

Mariska_28 schreef:
Wat leuk dat Joy <3 weer mama mag worden +:)+ .

Ik zou zelf denk ik weer voor een tinkerhengst gaan. Inderdaad zou Viper een optie kunnen zijn (daar heb ik nu een merrie drachtig van) maar ik denk dat ITS Amadeus ook een hele leuke combi in met Joy qua bouw, kleur en karakter.
[ [url=m/QCr94G.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pUo67o.jpg]Afbeelding[/url] ]


Paard met dergelijke rug zou ik niet gebruiken bij deze merrie als ts juist een betere rug wil.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:16

Idd mee eens, dat bedoel ik dus met een weke rug. Dat zie je veel terug bij de tinkers.
En die palomino tinker heeft precies hetzelfde probleem :P

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:37

Earth schreef:
Idd mee eens, dat bedoel ik dus met een weke rug. Dat zie je veel terug bij de tinkers.
En die palomino tinker heeft precies hetzelfde probleem :P


Ja bij het zien van de palomino dacht ik dat eigenlijk ook al.

eveline_B

Berichten: 2830
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 08:24

Je zou eens kunnen kijken naar Freiberger hengst Closer, of Groninger hengst Borre of ze bij je wensen aansluiten. Borre is weleens gebruikt op een haflinger.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 08:31

Ik ken ook een fjord x IJslander die erg leuk is, maar ik weet niet of het een goed idee is voor jouw merrie.

Het eerste veulen dat ze heeft gekregen is echt een plaatje trouwens.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:44

Earth schreef:
Paint zou ik inderdaad zeker niet doen, dan krijg je idd een duikboot 2.0 :P Fries zou kunnen maar persoonlijk zou ik dichtbij de merrie blijven. Maar ik vind dat er al teveel voor de leuk wordt gefokt dus ik heb daar persoonlijk altijd wat moeite mee. Ik zou kiezen voor een robuuste koudbloed die mooi in het opwaartse model staat. Ik zie inderdaad dat de foto in de OP niet al te voordelig is voor de merrie, maar ik blijf toch bij mijn standpunt. Ik vind trouwens de eerste nakomeling zeker niet verkeerd.


Als het goed is, fokt iedereen "voor de leuk". Je doet dit nooit omdat je een ras wil verzieken, of omdat je paarden haat. En als je een leuke merrie hebt, waar je dol op bent en je weet dat ze een goede moeder is, waarom dan niet een veulen fokken? Dat vind ik absoluut geen rare gedachte.

Leuke pony TS. Ik heb de ballen verstand van fokken, dus advies laat ik graag aan een ander over.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:50

Ze bedoelt zonder de diersoort te verbeteren of ander doel. Fokken is voor de leuk maar wordt pas verantwoordelijk als je er een goede gedachtegang achter hebt (niet puur op kleur selecteren maar wel op bouw en getest op bijv PSSM1 ofzo). Nu vind ik dit bij paarden iets minder belangrijk omdat ze maar één veulen krijgen per keer. Maar ‘pretnestjes’ zijn natuurlijk veelal een no-go en dat is echt puur omdat je vermeerderd zonder de diersoort te verbeteren. Fokken is immers niet alleen ‘oeh’ en ‘ah’.
Bij paarden dus wat minder relevant in de gemeenschap zolang je d’r geen ziektes in fokt natuurlijk. Maar het is wel zo dat er met vrijwel geen enkele andere diersoort gewoon hupsakee wordt gefokt; of dat dit wordt geaccepteerd voornamelijk.
Denk aan knaagdieren of katten en honden. Bij paarden denkt men daar veel minder moeilijk over.

Maargoed dat is off-topic haha.

In dat opzicht is het natuurlijk altijd goed om een hengst te kiezen die het veulen waarschijnlijk zal verbeteren. En niet te gaan voor per sé cremello of smoky dun of weet ik veel wat :P

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:54

Ik snap prima wat ze bedoelt, maar ik vind het een beetje elitair. TS wil met haar leuke merrie fokken, voor zichzelf. Niet om het ras te verbeteren, niet om weet ik veel wat.
En wat betreft verbeteren, TS is zo verstandig om hier advies te vragen.

Beagle2014
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-07-14

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 12:59

Leuk dat iedereen meedenkt wat het beste is voor Joy. Dat is ook echt mijn insteek, de gezondheid gaat echt voorop. Dat is het allerbelangrijkste. Anders zou ik het ook niet doen.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:09

Ik zou eerder voor een fjordenhengst gaan dan voor een tinker, aangezien er bij tinkers meer gezondheidsproblemen bekend zijn dan bij fjorden (over het algemeen).

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:39

AlwaysH schreef:
Ze bedoelt zonder de diersoort te verbeteren of ander doel. Fokken is voor de leuk maar wordt pas verantwoordelijk als je er een goede gedachtegang achter hebt (niet puur op kleur selecteren maar wel op bouw en getest op bijv PSSM1 ofzo). Nu vind ik dit bij paarden iets minder belangrijk omdat ze maar één veulen krijgen per keer. Maar ‘pretnestjes’ zijn natuurlijk veelal een no-go en dat is echt puur omdat je vermeerderd zonder de diersoort te verbeteren. Fokken is immers niet alleen ‘oeh’ en ‘ah’.
Bij paarden dus wat minder relevant in de gemeenschap zolang je d’r geen ziektes in fokt natuurlijk. Maar het is wel zo dat er met vrijwel geen enkele andere diersoort gewoon hupsakee wordt gefokt; of dat dit wordt geaccepteerd voornamelijk.
Denk aan knaagdieren of katten en honden. Bij paarden denkt men daar veel minder moeilijk over.

Maargoed dat is off-topic haha.

In dat opzicht is het natuurlijk altijd goed om een hengst te kiezen die het veulen waarschijnlijk zal verbeteren. En niet te gaan voor per sé cremello of smoky dun of weet ik veel wat :P


Maar verbeteren en gezondheid is voor mij bijna hetzelfde doel van fokken. Je wil een gezond veulen, die gewoon goed in elkaar zit. En nee, dat hoeft geen hoogbenig, opwaarts gefokt bloederig dier te zijn. Dat gaat gewoon om een goede sterke bovenlijn en benen met voldoende lengte zodat het gewicht goed wordt verdeeld.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hengst gezocht voor merrie (tinker x fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:55

Ik heb het ook zeker niet over dat dit paard geen veulen moet krijgen. _O- Heb helemaal geen verstand van paardenfokkerij, wel van het woord fokken an sich.
Wilde alleen even toelichten dat een eigen veulen anders is dan een nest met meerdere kleintjes. En dat dat verschil erg groot is. Dat ben ik het dus met je eens. En dat het fokken voor de leuk bij sommigen dus wel echt ten nadele van het dier gaan. Dan hoef je geen haat naar de diersoort te hebben, of het expres te doen.

In dit geval ben ik de laatste die zal oordelen over de merrie. Zeg niet voor niks dat ik off-topic praat. :)) Ga puur in op wat jij zegt, wat wij noemen het in de knaagdierenwereld niet voor niets ‘pret’nestjes. Komt op hetzelfde neer.