Ponyhengst gezocht maat 120-135cm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Ponyhengst gezocht maat 120-135cm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 15:00

Ik ben op zoek naar een bruine of zwarte ponyhengst voor mijn palomino merrie van 123cm. Hengst met stokmaat tussen 120 en 135cm gezien het haar eerste veulen is. Ze is zelf chique gebouwd, kan fijn genoeg bewegen maar heeft wat stijle hoeven en is sensibel dus daar zitten de aandachtspunten.
Een valk, bruine, zwarte(smokey) uit haar fokken lijkt me leuk, bont is ook een optie. Ze heeft zelf een appaloosa palomino welsh vader en vos shetxwelsh moeder. Het veulen blijft bij ons.

Ik zie door de bomen het bos niet meer haha!
Iemand ideeën?

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:36

elynevb schreef:
Ik ben op zoek naar een bruine of zwarte ponyhengst voor mijn palomino merrie van 123cm. Hengst met stokmaat tussen 120 en 135cm gezien het haar eerste veulen is. Ze is zelf chique gebouwd, kan fijn genoeg bewegen maar heeft wat stijle hoeven en is sensibel dus daar zitten de aandachtspunten.
Een valk, bruine, zwarte(smokey) uit haar fokken lijkt me leuk, bont is ook een optie. Ze heeft zelf een appaloosa palomino welsh vader en vos shetxwelsh moeder. Het veulen blijft bij ons.

Ik zie door de bomen het bos niet meer haha!
Iemand ideeën?


Ben niet zo bekend in deze maat maar wel leuk om te volgen!

Ben je al lid van de Welsh pony stallions at stud Holland facebookgroep? Daar zie ik wel vaak leukers voorbij komen. Vind zelf Blue Dyfa's Jaimy heel gaaf maar die is denk ik weer te klein voor je (en palomino)

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Ponyhengst gezocht maat 120-135cm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:51


eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Re: Ponyhengst gezocht maat 120-135cm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 01:12

Dank jullie wel voor de antwoorden, ik kreeg via pb al de tip voor kleine maat new forest hengsten en dat past eigenlijk kwa bouw wel leuk bij wat ik hoop te fokken. Zelf niet aan gedacht dus ik ben nu daar een beetje in aan het snuffelen wat kwa bouw en kleur interessant is!

Ibbel

Berichten: 49146
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:08

Hou je er rekening mee dat jouw merrie vos in de basis is, en je dus met een vosdrager zwarte of bruine hengst 50% kans op vos krijgt (waarvan dan weer 50% kans op palomino)?

Maw, je moet ook nog eens kijken naar een nooit vosverervende hengst (dubbel EE dus) als je geen palo of vos wilt. Dat beperkt je keuze wel...

Daarnaast zou je merrie dubbel agouti kunnen dragen, en daarmee zal er nooit een zwarte of smokey uit kunnen komen. Dus hou daar ook rekening mee - kan je er nog veel homozygoot zwarte hengsten op zetten, of het zwart wordt en geen bruin hangt van je merrie af :D

Draagt je merrie 1x agouti, heb je met een zwarte hengst sowieso weer 50% kans op bruin (waarvan weer 50% valk) ipv zwart. Los van de voskansen.

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Re: Ponyhengst gezocht maat 120-135cm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 16:51

Dank Ibbel, goede uitleg.