Hengstenkeuze Osmium x Belisar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karinna
Berichten: 1763
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Hengstenkeuze Osmium x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 20:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik loop een beetje vast met mijn hengstenkeuze voor dit jaar, dus ik kan wel wat advies gebruiken.

Het betreft deze merrie:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 11/wyrania
Ze is Z1, meet 1.78 stm en is nu drachtig van For Ferrero.

Wat ik wil behouden is in ieder geval haar goede karakter en front.
Wat ik graag zou willen proberen is meer souplesse in de bewegingen te krijgen.
Omdat de merrie al zo groot is en ze vergrotend fokt, mag de hengst weinig verhogend zijn en mag best nog wat bloed toevoegen.
Toontredende hengst is een no go!


Op dit moment hebben de volgende hengsten mijn interesse: Next Romancier, Glock's Energy en Incognito.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Osmium x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 08:35

Leuk bloed, Escamillo nakomelingen hebben allemaal veel souplesse..als ze een goed achterbeen heeft is dat wellicht geen rare optie. En ook van Incognito heb ik veel nakomelingen gezien met veel souplesse.

Wellicht past Ferguson ook voor goed karakter, souplesse en niet te groot fokken.

Mij viel Floyd TN op vanwege zijn souplesse en drie goede gangen, verwacht ook zeker dat deze het front kan verbeteren maar fokt wellicht iets te groot qua maat/ formaat.

Next Romancier werd geroemd om zijn karakter, maar of deze voldoende souplesse zal geven betwijfel ik.

karinna
Berichten: 1763
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 09:11

Ik denk dat haar achterbeen wel goed is, alhoewel dat wat mij betreft nog wel wat meer zou mogen zijn (of beter ondertredend).

Heeft iemand Glock's Energy bekeken? Moeder is Darina, die ook de moeder van Kilian was.

Zijn er hier bokkers met Incognito nakomelingen? Of iemand die mij over hem informatie kan geven?

Ferguson heb ik ook goed bekeken, maar ik heb begrepen dat hij veel lengte geeft in de rug en dan heb ik vraagtekens of dat in het geval bij mijn merrie oké is.
Ik vind hem interessant.

Floyd mooi paard zonder meer. Zal er nog eens naar kijken. Zijn er al veulens van?

Waarom twijfel je dat NR souplesse mee zou kunnen geven?

Mocht iemand er bij iemand nog een :)* opgaan, vertel het me. Mag ook per pb.

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:49

Ik denk zeker dat Ferguson een fijne match is met deze hengst.
Fokt ze over het algemeen wat luxer dan hij zelf is, wat deze merrie prima kan hebben. Daarnaast veel gummy in de beweging. Zijn nakomelingen doen het erg goed in de sport.

Nog een hengst met veel gummy is Johnny depp. Zelf ook niet zo heel groot. Nakomelingen zijn nog wel jong dus daar is wat minder over te zeggen.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Hengstenkeuze Osmium x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:24

Bon bravour voor komend jaar? Volgens mij niet toontredend en commercieel genoeg.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Osmium x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:49

Die geeft zeker fijne karakters en souplesse :-)

Ik vind NR zelf niet uitblinken van de souplesse, daarom betwijfel ik of hij het wel geeft in de mate waar in jij het wenst zeg maar. Volgens mij zijn er nog geen veulens van Floyd.

Dante Weltino geeft ook veel souplesse door, fokt wat luxer.. en sowieso natuurlijk Furstenball bloed geeft over het algemeen veel souplesse. Wellicht is Furst Dior ook interessant.

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:03

Annemeik schreef:
Bon bravour voor komend jaar? Volgens mij niet toontredend en commercieel genoeg.


Maar fokt ook maat en bot. Denk dat je heel veel paard gaat fokken dan. En dat haal ik niet helemaal uit de wensen van TS.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:42

simpie94 schreef:
Annemeik schreef:
Bon bravour voor komend jaar? Volgens mij niet toontredend en commercieel genoeg.


Maar fokt ook maat en bot. Denk dat je heel veel paard gaat fokken dan. En dat haal ik niet helemaal uit de wensen van TS.


Ah, dat was niet zo bij mij binnen gekomen. Ik hoorde dat hij niet vergrotend fokte. Daarom leek mij hem wel leuk voor mijn tank... Eh merrie.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Osmium x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:49

Volgens zijn genetisch profiel fokt hij wel vergrotend..

karinna
Berichten: 1763
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 17:24

simpie94 schreef:
Maar fokt ook maat en bot. Denk dat je heel veel paard gaat fokken dan. En dat haal ik niet helemaal uit de wensen van TS.

Dat kan ik net niet gebruiken, vind hem wel leuk.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Hengstenkeuze Osmium x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:30

Misschien Lord Romantic?

karinna
Berichten: 1763
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 12:15

Aimee schreef:
Misschien Lord Romantic?

Die ga ik ook eens wat beter uitpluizen. Ziet er zo fantastisch uit!

Anna1970
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:32

Ik zou ook zeggen Ferguson of zijn kleinzoon Omar Sharif. Ferguson fokt niet vergrotend en geeft zeer goede galop door.

JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Re: Hengstenkeuze Osmium x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:39


DaysOfAutumn
Berichten: 57
Geregistreerd: 17-01-22

Re: Hengstenkeuze Osmium x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:30

Leuk, ik ben ook voor mijn Osmium merrie aan het zoeken voor komend jaar. Haar moederlijntje is Volbloed en ik zoek ook meer souplesse en wil graag een betere stap. Maar voornamelijk een beter karakter. Mijne is gefokt als eventer maar komt beter uit de verf als dressuurpaard (loopt ZZ-Z drs en Z eventing).

Ik heb nu Nashville Star van Desperados op het oog. Wellicht heb je er wat aan: https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-613972