Menpaard fokken.. Ideeën?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Menpaard fokken.. Ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 16:05

Hoi!

Wij hebben een tuigpaardmerrie en die wil ik graag laten dekken. Nu duizelt mijn hoofd van alle ideeën en mogelijkheden, ik hoopte eigenlijk dat er mensen zijn die met me mee willen denken :)

Het gaat om een driejarige Indiana x Atleet x Marvel merrie. Ze is groot, ze meet nu zo'n 1,70m. Ze heeft aardig wat bot, een enorm front en op zich een zachtaardig karakter, maar ze kan wel drammerig zijn. In beweging laat ze een heel krachtig achterbeen zien zoals het een tuigpaard betaamt.

Uit haar moederlijn komen meerdere internationale menpaarden. Zelf men ik fanatiek met onze andere merrie en die sport vind ik echt steeds magischer worden. Dat had ik zelf eigenlijk nooit verwacht, maar de kick van een dansend paard voor de wagen is echt gaaf.

Nu dacht ik: waarom geen paard fokken wat voor de mensport heel geschikt is?

De fokrichting vd hengst maakt mij op zich niet zo uit, zolang hij maar bij het KWPN of een KWPN erkend stamboek ggk is en kan bijdragen aan mijn fokdoel.

Wat ik graag zou willen verbeteren/aanvullen/behouden:

- meer souplesse
- goede galop
- een vriendelijk en rustig karakter (het hoeft niet heter)
- de maat mag wat minder
- het front wil ik graag behouden
- qua model en hoofd mag het wat luxer

Het druist een beetje tegen mijn principes in maar binnen de mensport is kleur van belang. In de meest ideale situatie zou het veulen bruin worden met relatief weinig wit. Liefst een hengst zonder vosfacor.

Qua budget wil ik graag max 1000 euro betalen aan dekgeld.

Als twenter:
Afbeelding

Afgelopen najaar:
Afbeelding

Ik heb helaas nog geen goede standfoto van nu.

Waar denken jullie aan?

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 08:51

Bedoel je echt mensport of tuigsport? Voor de mensport zijn Alexandro P nakomelingen echt heel erg geliefd. Bij je wensen moet ik eigenlijk denken aan een dressuur hengst.

Heb je een linkje naar horsetelex?

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 09:40

Nee echt de mensport. Tuigen kan alleen met tuigpaarden, dan zou ik beslist een tuigpaard hengst moeten gebruiken.

Een dressuurpaard vind ik eigenlijk interessanter dan Alex.

Edit: ze staat niet op horstelex zie ik. Haar moeder Jidee en oma Sidee wel maar die info is niet actueel.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Menpaard fokken.. Ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:07

ik weet niet of er binnen het kwpn onder 1000,- hengsten beschikbaar zijn. Maar voor jouw doel zou ik dan misschien ook wel naar springpaard kijken, die hebben vaak ook een fijn karakter en hebben veel souplesse. Misschien iets minder front, maar daar heeft je merrie denk ik wel voldoende van.
succes!!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Menpaard fokken.. Ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 10:16

Ik wil best wat over de 1000 euro gaan, maar geen 1700 piek oid. Dat vind ik echt te veel. Dat is ook ivm de waarde van zo'n veulentje, het is dan wel een F1 product.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:26

Je opmerking wbt kleur verbaast mij, ik vind de mensport eigenlijk veel inclusiever qua wat er loopt dan bijv de gemiddelde dressuur of springwedstrijd.
Of is dat iets wat in de hogere klasses bij de meerspannen geld? Ik kan me voorstellen dat je dan een zo uniform mogelijk span wilt.

Kimley

Berichten: 9147
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:28

Heel gek idee misschien maar is een gelderse niet iets ?

Maar die kleur maakt voor een menpaard niks uit hoor..
Je ziet ze in alle kleuren en maten :)
Laatst bijgewerkt door Kimley op 01-04-22 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Menpaard fokken.. Ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:52

Spielberg, niet duur, fijn karakter, geen vosfactor

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Re: Menpaard fokken.. Ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:09

Mandienio WL, al hoewel die dus wel vosfactor heeft

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 11:54

Hootje schreef:
Mandienio WL, al hoewel die dus wel vosfactor heeft


Die vind ik wat strak in zijn lichaam. Zou eigenlijk meer rek en lossigheid willen zien. Heb hem in Den Bosch gezien.

Een GP is helemaal geen gek idee hoor, al moet de hengst in kwestie dan wel voldoende lossigheid en ras hebben.

Morgen ga ik naar de show van VDL stud. Het is ook wel lastig oordelen zonder de hengsten echt gezien te hebben.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:10

SophievdV schreef:
Nee echt de mensport. Tuigen kan alleen met tuigpaarden, dan zou ik beslist een tuigpaard hengst moeten gebruiken.

Een dressuurpaard vind ik eigenlijk interessanter dan Alex.

Edit: ze staat niet op horstelex zie ik. Haar moeder Jidee en oma Sidee wel maar die info is niet actueel.


Dat snap ik, ook gezien je wensen.

Ik moest denken aan For Ferrero voor souplesse, wat meer luxe, goed karakter, front. Alleen de galop zal die niet echt verbeteren denk ik. Valt ook wat buiten je budget dus wellicht is een zoon interessant.