Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Appaloosa hengst gezocht

 
Profiel   

Als beide ouders homozygoot zijn voor de eigenschap is de nakomeling dat automatisch ook :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 10:18 



 
Profiel   

Jawel, als beide ouders homozygoot zijn, dan kan de nakomeling niet anders dan homozygoot zijn voor die eigenschap

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 10:54 



 
Profiel   

Punz schreef
Jawel, als beide ouders homozygoot zijn, dan kan de nakomeling niet anders dan homozygoot zijn voor die eigenschap


Ahh okay top :)

Maar nu de vraag beetje welke hengst past bij onze merrie
Kennen jullie bepaalde hengsten waar jullie over te spreken zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 11:06 



 
Profiel   

Vrees dat ik je daar niet over kan adviseren. Zit volledig in de Connemara's.
Weet wel het eea oververving, maar fokadvies geven is een heel ander verhaal. Dus helaas :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 11:37 



 
Profiel   

Peru's sarowski is de enige homozygote appaloosa die op je lijstje staat. Hij is homozygoot LP maar niet homozygoot PATN1 wat dus in houd dat je niet gegarandeert een gestipt veulen krijgt, wel gegarandeert een veulen met appaloosa kenmerken.
Dit kan dus heel minimaal zijn (van een paar stipjes op de kont/gevlekte geslachtsdelen/neus/mond tot aan extreem en dus volledig gestipt veulen)

Qua karakter ken ik sarowski persoonlijk, en hij is echt oprecht een heel erg lieve, knuffelige hengst, absoluut 100% een eerlijk, fijn en lief karakter.

Qua bewegingen is sarowski ruim, krachtig in de achterbenen, goed voorbeengebruik en hij kan heerlijk zijn lijf gebruiken.
Sarowski is nog niet onder het zadel beleerd omdat hij natuurlijk nog maar 4 jaar is, hij is nogal groot en heeft nu lekker de tijd om uit te groeien en alles in een rustig tempo te verwerken, hij is wel aan de longe aan het werk.

Sarowski gaat dit jaar 2 merries van mij dekken, een rhodium x democraat merrie en een sandreo x now or never merrie.

Heel benieuwd wat daaruit komt maar wat ik wel weet is dat hij absoluut een toegevoegde waarde is op karakter en beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 13:24 



 
Profiel   

kim_1990 schreef
Peru's sarowski is de enige homozygote appaloosa die op je lijstje staat. Hij is homozygoot LP maar niet homozygoot PATN1 wat dus in houd dat je niet gegarandeert een gestipt veulen krijgt, wel gegarandeert een veulen met appaloosa kenmerken.
Dit kan dus heel minimaal zijn (van een paar stipjes op de kont/gevlekte geslachtsdelen/neus/mond tot aan extreem en dus volledig gestipt veulen)

Qua karakter ken ik sarowski persoonlijk, en hij is echt oprecht een heel erg lieve, knuffelige hengst, absoluut 100% een eerlijk, fijn en lief karakter.

Qua bewegingen is sarowski ruim, krachtig in de achterbenen, goed voorbeengebruik en hij kan heerlijk zijn lijf gebruiken.
Sarowski is nog niet onder het zadel beleerd omdat hij natuurlijk nog maar 4 jaar is, hij is nogal groot en heeft nu lekker de tijd om uit te groeien en alles in een rustig tempo te verwerken, hij is wel aan de longe aan het werk.

Sarowski gaat dit jaar 2 merries van mij dekken, een rhodium x democraat merrie en een sandreo x now or never merrie.

Heel benieuwd wat daaruit komt maar wat ik wel weet is dat hij absoluut een toegevoegde waarde is op karakter en beweging.


Super bedankt voor dit dit helpt me wel!
Dus eigenlijk voor het patroon is een homozygoot PATN1 aan te raden?
Tot nu toe staat swarowski boven aan de lijst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 20:16 



 
Profiel   

TS ben je je ervan bewust dat de witte vlekken van het bonte de stippen van het appaloosa 'weghalen' op de plekken waar ze zitten? Ik ben niet zo van kleurcombinaties puur vanwege het esthetische afraden, maar een panterbonte pintaloosa is met een beetje pech echt wel jammer qua tekening.

Als ze namelijk mooi zuiver wit met stipjes worden dan krijg je dus een grotendeels wit dier met stippen op sommige plekken en andere plekken helemaal niet. Zoiets (minus het witte hoofd en blauwe ogen, dat is weer een ander gen bij deze die in jouw geval niet meespeelt):
[ img ]
Ze kunnen natuurlijk ook wat kleur houden, maar dat is van te voren niet te voorspellen

Het exacte patroon is niet te voorspellen, ook met PATN1 niet. Maar als je de grootste zekerheid wilt op een panterbonte pintaloosa dan heb je inderdaad een paard nodig dat homozygoot is voor LP en PATN1.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 20:26 



 
Profiel   

mooney schreef
TS ben je je ervan bewust dat de witte vlekken van het bonte de stippen van het appaloosa 'weghalen' op de plekken waar ze zitten? Ik ben niet zo van kleurcombinaties puur vanwege het esthetische afraden, maar een panterbonte pintaloosa is met een beetje pech echt wel jammer qua tekening.

Als ze namelijk mooi zuiver wit met stipjes worden dan krijg je dus een grotendeels wit dier met stippen op sommige plekken en andere plekken helemaal niet. Zoiets (minus het witte hoofd en blauwe ogen, dat is weer een ander gen bij deze die in jouw geval niet meespeelt):
[ Afbeelding ]
Ze kunnen natuurlijk ook wat kleur houden, maar dat is van te voren niet te voorspellen

Het exacte patroon is niet te voorspellen, ook met PATN1 niet. Maar als je de grootste zekerheid wilt op een panterbonte pintaloosa dan heb je inderdaad een paard nodig dat homozygoot is voor LP en PATN1.


Hier zijn we ons zeker bewust van! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 20:31 



 
Profiel   

Als je zekerweten stippen wil moet je inderdaad kijken naar een dubbel homozygote hengst. LPLP en PAT1PAT1. Carlsson vom Dach is dubbel homozygoot, opzich leuke hengst als je geen 'echt sportpaard' wil zegmaar. Ik vind alleen contact met de eigenaren erg stroef, wacht al maanden op recente beelden van hem maar ze werken niet mee.

Als je tot volgend jaar kan wachten zou je Pax van Asgard kunnen gebruiken, dit najaar gaan ze als het goed is diepvries van hem vangen. Hij is ook dubbel homozygoot en ik vind zijn type mooier dan Carlsson. Beide hengsten schijnen super chill en braaf te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 21:59 



 
Profiel   

Bij de Kabstruppers of directe mix moet je er wel rekening mee houden dat ze onwaarschijnlijk vergrotend fokken, maar de rondgeribtheid maakt dat ruimschoots goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 22:51 



 
Profiel   

minetje schreef
Als je zekerweten stippen wil moet je inderdaad kijken naar een dubbel homozygote hengst. LPLP en PAT1PAT1. Carlsson vom Dach is dubbel homozygoot, opzich leuke hengst als je geen 'echt sportpaard' wil zegmaar. Ik vind alleen contact met de eigenaren erg stroef, wacht al maanden op recente beelden van hem maar ze werken niet mee.

Als je tot volgend jaar kan wachten zou je Pax van Asgard kunnen gebruiken, dit najaar gaan ze als het goed is diepvries van hem vangen. Hij is ook dubbel homozygoot en ik vind zijn type mooier dan Carlsson. Beide hengsten schijnen super chill en braaf te zijn.



Dat is wel jammer inderdaad!
Mijn moeder wilt nu toch misschien eerst een cremello hengst hier in de buurt gebruiken.

Die is op alle gebieden goed en is in de buurt (15minuten rijden).
Dus het is even alles afwegen gezien we er maar niet aan uit komen voor de Appaloosa

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-22 23:29 



 
Profiel   

Waarom ga je niet gewoon voor een goede effen hengst? Een bontpatroon krijg je sowieso al.
Om dat nou te verdunnen met cremelo is van alles net niets :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 07:31 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Waarom ga je niet gewoon voor een goede effen hengst? Een bontpatroon krijg je sowieso al.
Om dat nou te verdunnen met cremelo is van alles net niets :o

Hoe bedoel je van alles net niets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 10:00 



 
Profiel   

Ik vind dit een hele gave appaloosa. Loopt ook erg hoog in de sport.
https://www.silverspursequine.com/boemil-twin-robotop

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 10:05 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Waarom ga je niet gewoon voor een goede effen hengst? Een bontpatroon krijg je sowieso al.
Om dat nou te verdunnen met cremelo is van alles net niets :o


Juist niet, dan krijg je palomino bont, smokey blackbont of Valk bont.
Prachtig toch ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 10:42 



 
Profiel   

Ja dat is waar, het kan wel speciaal uitpakken inderdaad.
Ik vind dat er te makkelijk over het type wegestapt wordt. Het paard op de foto is een wat barok en compact aandoende merrie. Gooi daar een rank warmbloedje op en je hebt grote kans dat het vlees nog vis wordt.
Ik zou eerst een de exterieur eissen op papier zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 14:19 



 
Profiel   

Maar het is buiten kijf dat je ondanks het kleurtje ook kijkt of het past bij je merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 15:40 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ja dat is waar, het kan wel speciaal uitpakken inderdaad.
Ik vind dat er te makkelijk over het type wegestapt wordt. Het paard op de foto is een wat barok en compact aandoende merrie. Gooi daar een rank warmbloedje op en je hebt grote kans dat het vlees nog vis wordt.
Ik zou eerst een de exterieur eissen op papier zetten.



Sorry maar ik ben echt heels slecht met spreekwoorden etc dit maakt alles beetje verwarrend met hoe ik bepaalde dingen moet opvatten .

Onze merrie is 23% fries en voor de rest gewoon warmbloed, ze is nu een beetje enorm dik waardoor ze ook wat meer barok toont :')

Tuurlijk kijken we naar iets waardoor het veulen beter/ goed zou moeten worden daarom gooien we er ook niet zomaar een willekeurige hengst op en zoeken we naar iets geschikts.


Silly1972 schreef
Maar het is buiten kijf dat je ondanks het kleurtje ook kijkt of het past bij je merrie.


Dat proberen we ook en daarom gooien we er niet zomaar een hengst op, anders was ze al lang drachtig geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 20:26 



 
Profiel   

Met Ferro en Purioso staat ze in het klassieke oude model wat vermoedelijk goed aangesloten heeft bij het friese bloed waarschijnlijk.
Kun je aangeven welk type paard je nastreeft?
De meeste NAS paarden hebben iets van Knabstrupper wat waarschijnlijk de barocke eigenschappen zal verankeren, zenzij ze al 2 generaties KWPN zijn, dan niet meer.
Bij de paarden met verdunningsfactor zit je vaak in een meer volbloed type.
Wat zou je precies willen behouden, bevestigen of afzwakken? Even los van de kleur.
Ik zie bijv. een risico dat je met bepaalde combinaties een te korte rug met hoge schoft zal bevestigen wat een hel is als je een zadel nodig hebt.
Hoe is precies de moeder gefokt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-22 20:59 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Met Ferro en Purioso staat ze in het klassieke oude model wat vermoedelijk goed aangesloten heeft bij het friese bloed waarschijnlijk.
Kun je aangeven welk type paard je nastreeft?
De meeste NAS paarden hebben iets van Knabstrupper wat waarschijnlijk de barocke eigenschappen zal verankeren, zenzij ze al 2 generaties KWPN zijn, dan niet meer.
Bij de paarden met verdunningsfactor zit je vaak in een meer volbloed type.
Wat zou je precies willen behouden, bevestigen of afzwakken? Even los van de kleur.
Ik zie bijv. een risico dat je met bepaalde combinaties een te korte rug met hoge schoft zal bevestigen wat een hel is als je een zadel nodig hebt.
Hoe is precies de moeder gefokt?


De moeder van onze merrie vond ik niet heel mooi
[ img ]

Iets langere rug zou geen kwaat kunnen voor het veulen maar zeker niet korter.
Voor de rest vind ik der wel prima zo en is het gewoon zoeken naar een mooie combi.
Het veulen word gewoon een allrouner.
Zolang het maar in verhouding blijft en correct is vind ik het goed.

Dit zou evt de cremello hengst zijn, ook stik lief karakter en zo ver ik kan zien en de kennis heb niet slecht gebouwt
https://www.am-stables.nl/cremello-heng ... QBInml9e-I

Maar voor appaloosa hengst kom ik er niet aan uit..
Deze hengsten spreken me het meeste aan en enkel Swarovski is homozyghoot

Peru`s Sarowski
[ img ]

Obrigado de Peru
[ img ]

Peru`s Argument
(Enkel diepvries)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-22 08:18 



 
Profiel   

Peru is wat moderner en slanker. Sarowski is meer het barocke model.
Die cremelo heeft een groot Trakehner aandeel en daarmee een minder opgrichte halsaanzet en een meer volbloed model. Die zal mogenlijk meer het type van de moeder volgen.

Probeer bij alle hengsten de kleur eens weg te denken en dan te kiezen want ze zijn best wel verschillend namelijk.
Kun je een goede stand foto maken van je paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-22 08:29 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Peru is wat moderner en slanker. Sarowski is meer het barocke model.
Die cremelo heeft een groot Trakehner aandeel en daarmee een minder opgrichte halsaanzet en een meer volbloed model. Die zal mogenlijk meer het type van de moeder volgen.
Probeer eens een echt goede stand foto maken van je paard.


Dat is lastig gezien ik eigenlijk niemand heb die haar vast kan houden zal het proberen van de week.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-22 08:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen