Appaloosa hengst gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happy_Hippie

Berichten: 874
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Appaloosa hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 02:36

heyhey,

Wij willen dit jaar nog onze merrie laten dekken, is het niet dit jaar word het sowieso volgend jaar!
Onze merrie heeft een heerlijk karakter heeft 3 goede basis gangen wat we ook graag terug zien in het veulen uiteraard.

Ik heb hier 2 foto's van haar, mochten meer of specifieke foto's gewild zijn ga ik die maken!

Afbeelding

Afbeelding



Ik heb zelf al zitten kijken naar de volgende hengsten:
Ik heb alleen vrij weinig kennis over hoe het zit met de patronen die de hengst door kan geven.
Onze merrie is hoogstwaarschijnlijk homozygoot bont nog niet laten testen, maar we houden ook wel van een verassing haha. Wat ik toch ook wel belangrijk vind is dat de hengst minimaal 1.65 is en een goed karakter.

Obrigado de Peru (twijfel alleen of die Homozygoot is)
Peru`s Sarowski (mijn voorkeur ivm homozygoot, mooie lengte, karakter etc)
PALOUSA-SAN SEBASTIAN (twijfel ivm gangen)

Peru`s Argument (is op alles wel het mooiste, en dat hooftje ik smelt!!! alleen helaas niet homozygoot).

Welker hengsten kennen jullie nog meer/ raden jullie aan/af :D

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Appaloosa hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 08:55

Ik zou zelf geen hengst kiezen puur op kleur, dat is het minst belangrijk. Wat zou je willen verbeteren aan je merrie? Wat zijn haar pluspunten en minpunten? Met wat voor doel fok je een veulen, voor de sport of alleen voor recreatief rijden? Maar staar je nooit blind op kleur, dat hoort echt het minst belangrijk te zijn. Kijk naar hoe een hengst je merrie aanvult en verbeterd. :)

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 08:58

Wat is je doel naast kleur?
Als de hengst homozygoot moet zijn en ook nog groot dan krijg je niet veel keuze in kwaliteit.

Zo op die eerste foto lijkt de merrie voor wat onderstandig, is dat een ongelukkig gekozen foto?
Wil je dat beknopte en compacte houden of juist in de lengte?

Dit is de vader van mijn merrie, maar die is kleiner dan 1.65. Karakter is heel goed.

https://www.ehorses.ch/elitehengst-thor ... 90215.html

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Appaloosa hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:54

Hou ook even rekening met de plek van inschrijven, bij het NAS zijn ze bijvoorbeeld niet blij met bontpatronen. Daar wort actief op geweerd.

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Appaloosa hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:59


Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:08

De enige die homozygoot is (en volgens mij alleen voor het LP gen en niet voor het Patn1) van jouw lijstje is Sarowski.
San Sebastian heeft zelfs alleen maar 1x het LP gen en geen Patn1

Bij het NAS zijn ze (zoals Mooney ook al aangeeft) niet blij met pintaloosa.
Maar bij het AES zijn er ook een aantal hengsten met appaloosa kleur goedgekeurd, o.a. Nickelback
Afbeelding
In eigendom van Fauve Meidam

en Dumoulin
http://www.appaloosahengsten.com/upload ... 2_orig.jpg
in eigendom van Peru's stables

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:17

LyonaHorse schreef:
Is dit niet iets voor jouw? Springefokte hengst, 170 cm, en homozygoot appaloosa.
https://www.cardosse.be/l/diament-homozygoot/


Ik zou eerst zijn dna uitslag willen zien, ik betwijfel of deze homozygoot is voor beide bekende appaloosagenen (LP en Patn1)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:46

Donja schreef:
LyonaHorse schreef:
Is dit niet iets voor jouw? Springefokte hengst, 170 cm, en homozygoot appaloosa.
https://www.cardosse.be/l/diament-homozygoot/


Ik zou eerst zijn dna uitslag willen zien, ik betwijfel of deze homozygoot is voor beide bekende appaloosagenen (LP en Patn1)

Haha hij zal best homozygoot zijn voor iets, maar niet voor LP.

Zo nutteloos ook, homozygoot zegt niets tot je het gen erbij zet.

TinniieJarig

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:49

Inderdaad.. alleen fewspot en snowcap zijn homozygoot LP patronen, leopard nooit..

Vermoedelijk is die hengst enkel homozygoot zwart en begrijpen de eigenaars het niet zo goed?
San sebastian is de buurman van onze hengst op het dekstation, dat is een heel dier :D wel vrij pittig, maar ik ben natuurlijk Quarters gewend, dat is qua temperament niet te vergelijken..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:51

LyonaHorse schreef:
Is dit niet iets voor jouw? Springefokte hengst, 170 cm, en homozygoot appaloosa.
https://www.cardosse.be/l/diament-homozygoot/


Wat hebben ze met de foto op deze site gedaan zeg? Waar raar bewerkt! :=
En idd homozygoot voor panterbont bestaat niet.

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Appaloosa hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:24

En geven ze nou garantie op ook een panterbont veulen? Dan zijn ze wel zeker van hun zaak zou je zeggen. Maar ik heb weinig verstand van appaloosa patronen :=

Happy_Hippie

Berichten: 874
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 15:11

Sizzle schreef:
Wat is je doel naast kleur?
Als de hengst homozygoot moet zijn en ook nog groot dan krijg je niet veel keuze in kwaliteit.

Zo op die eerste foto lijkt de merrie voor wat onderstandig, is dat een ongelukkig gekozen foto?
Wil je dat beknopte en compacte houden of juist in de lengte?

Dit is de vader van mijn merrie, maar die is kleiner dan 1.65. Karakter is heel goed.

https://www.ehorses.ch/elitehengst-thor ... 90215.html



Het is enorm lastig te bepalen omdat er haast geen video's zijn van de hengsten in beweging ;(
Het doel met veulen word recreatief, Jade haar vader is Ceacar ter Linde en moeders kant is net zo bijzonder.
Wat er verbeterd kan worden aan onze merrie is lastig gezien haar karakter etc geweldig is (vind ik).
Kwa gangwerk etc heeft jade gewoon 3 normale basis gangen als ze wilt kan ze echt wel goed lopen.

Ik heb hier evt foto's van onze merrie der gangen, kan evt nog wel een video maken vandaag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Donja schreef:
De enige die homozygoot is (en volgens mij alleen voor het LP gen en niet voor het Patn1) van jouw lijstje is Sarowski.
San Sebastian heeft zelfs alleen maar 1x het LP gen en geen Patn1

Bij het NAS zijn ze (zoals Mooney ook al aangeeft) niet blij met pintaloosa.
Maar bij het AES zijn er ook een aantal hengsten met appaloosa kleur goedgekeurd, o.a. Nickelback
[ [url=m/KFGSKD.jpg]Afbeelding[/url] ]
In eigendom van Fauve Meidam

en Dumoulin
http://www.appaloosahengsten.com/upload ... 2_orig.jpg
in eigendom van Peru's stables


Wat een kanon van een paard zeg :wow:

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Appaloosa hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:35

Bont en een blauw oog is bij het nas niet gewild. Wil je het dier ergens registreren? Wil je naar keuringen? Wil je het puur voor de recreatie of ook wat sport? Neem aan een nuchter ongecompliceerd karakter?

Ik heb een merrie die veel familie is van dumoulin, super chil dier. Amper beleerd en loopt lekker mee met tochten.(vader yismerai en moeder lacubanita

Happy_Hippie

Berichten: 874
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 21:54

lailapri schreef:
Bont en een blauw oog is bij het nas niet gewild. Wil je het dier ergens registreren? Wil je naar keuringen? Wil je het puur voor de recreatie of ook wat sport? Neem aan een nuchter ongecompliceerd karakter?

Ik heb een merrie die veel familie is van dumoulin, super chil dier. Amper beleerd en loopt lekker mee met tochten.(vader yismerai en moeder lacubanita


Echt puur recreatief, haar blauwe oog heeft ze geloof ik vanuit der overgroot vader moeder kant verwacht niet dat dat erfelijk gaat zijn maar je weet maar nooit.
Ze komt uit beide homozygoot bonte ouders, moeder van onze merrie heeft alleen nog maar homozygote veulens gegeven.
Zoals ik al aangaf heb ik niet heel veel verstand van patronen etc en fokken dit word onze eerste keer, daarom vraag ik hier ook expres om advies :)

Stamboek is niet perse ons doel gewoon lekker recreatief altijd leuk om eens te proberen maar niet noodzakelijk
En anders altijd nrps misschien nog een optie (geen idee ben daar niet in thuis).

Onze merrie heeft ook goud karakter heerlijk in omgang kon er zelfs gewoon op gaan "zitten" van de week toen ze lag maar gaf geen kik vond de kriebels veel belangrijker .
Maar het zou fijn als de hengst ook gewoon fijn karakter door geeft!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:01

Citaat:
moeder van onze merrie heeft alleen nog maar homozygote veulens gegeven.


Alleen is dat niet afhankelijk van de moeder.
Om homozygoot te zijn ( voor wát dan ook) moet je het gen krijgen van je moeder EN je vader.
Dus dat de merrie alleen maar homozygoot heeft gegeven, wil zeggen dat zij in ieder geval het gen doorgeeft ( zelf misschien homozygoot) en dus ALTIJD dit gen zal doorgeven.

Maar of de nakomelijk homozygoot is.........dat hangt dan toch echt ook af van de vader

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Appaloosa hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:45

blauwe ogen zijn niet een op zichzelf staande eigenschap. Als je op kleur wilt fokken is het misschien interessant om dit artikel even door te lezen. https://www.bokt.nl/wiki/Kleur
Dat geeft veel info over het vererven van kleur. zowel basiskleuren als bont en appaloosapatronen en dan vooral hoe de vererving werkt. dan weet je beter waar je naar moet kijken in advertenties van hengsten en welke kleurkansen je met een veulen zou hebben. Is je merrie kleur getest?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:49

Sas_Mon schreef:
blauwe ogen zijn niet een op zichzelf staande eigenschap. Als je op kleur wilt fokken is het misschien interessant om dit artikel even door te lezen. https://www.bokt.nl/wiki/Kleur
Dat geeft veel info over het vererven van kleur. zowel basiskleuren als bont en appaloosapatronen en dan vooral hoe de vererving werkt. dan weet je beter waar je naar moet kijken in advertenties van hengsten en welke kleurkansen je met een veulen zou hebben. Is je merrie kleur getest?

Die zou ik vooral niet lezen als je het wilt snappen, staat helaas heel veel verouderde en onjuiste informatie in.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Appaloosa hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 23:11

welk simpel artikel stel jij dan voor Mooney? TS wil graag leren zo te zienen een pintaloosa veulen en als ze snapt wat ze daar voor nodig heeft helpt dat haar.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 23:18

Sas_Mon schreef:
welk simpel artikel stel jij dan voor Mooney? TS wil graag leren zo te zienen een pintaloosa veulen en als ze snapt wat ze daar voor nodig heeft helpt dat haar.

Terechte vraag, mijn korte antwoord was vooral gebaseerd op dat ik meerdere dingen aan het doen was.

Dit is een artikel geschreven door een bokker wat kloppend is: https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... 0recessief.

Ik heb zelf ook een stukje mogen schrijven voor de nieuwsredactie destijds, maar dat is voor appaloosa niet ideaal. Wellicht wel fijne achtergrondinformatie voor de basis:
Lisavos11 @ [VN] Bokkers leggen uit: Kleurgenetica met Mooney

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 23:47

Tinniie schreef:
Inderdaad.. alleen fewspot en snowcap zijn homozygoot LP patronen, leopard nooit..

Vermoedelijk is die hengst enkel homozygoot zwart en begrijpen de eigenaars het niet zo goed?
San sebastian is de buurman van onze hengst op het dekstation, dat is een heel dier :D wel vrij pittig, maar ik ben natuurlijk Quarters gewend, dat is qua temperament niet te vergelijken..

Maar als 2 Leopard elkaar tegenkomen dan krijg je toch een Leopard homozygote fewspot? Of denk ik te simpel.

Vind trouwens dat San Sebastian niet heel vaak zijn kleur doorgeeft.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Appaloosa hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 23:52

Fewspot is de homozygote versie van leopard/panterbont. Appaloosa is net zoals crème incompleet dominant, waardoor je bij de heterozygoot een ander uiterlijk hebt dan bij de homozygoot.
Bij crème is de heterozygoot iets verdund qua kleur en de homozygoot helemaal verdund/wittig.
Bij appaloosa heeft de homozygote minder vlekken, dus meer wit. Dus het panterbonte patroon van de heterozygoot wordt een fewspot patroon bij de homozygoot. En de shabrakbonte heterozygoot past bij de snowcap homozygoot.
Van de patronen is nog niet alles bekend qua genetica, maar in principe heb je voor een panterbonte dus 1x LP (appaloosa aanknop) en 1 of 2 x PATN1 nodig

Happy_Hippie

Berichten: 874
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 09:38

Punz schreef:
Citaat:
moeder van onze merrie heeft alleen nog maar homozygote veulens gegeven.


Alleen is dat niet afhankelijk van de moeder.
Om homozygoot te zijn ( voor wát dan ook) moet je het gen krijgen van je moeder EN je vader.
Dus dat de merrie alleen maar homozygoot heeft gegeven, wil zeggen dat zij in ieder geval het gen doorgeeft ( zelf misschien homozygoot) en dus ALTIJD dit gen zal doorgeven.

Maar of de nakomelijk homozygoot is.........dat hangt dan toch echt ook af van de vader


Ik zei toch moeder en vader zijn beide homozygoot
Vader is Ceasar ter Linden een homozygote bonte spring hengst.


mooney schreef:
Sas_Mon schreef:
welk simpel artikel stel jij dan voor Mooney? TS wil graag leren zo te zienen een pintaloosa veulen en als ze snapt wat ze daar voor nodig heeft helpt dat haar.

Terechte vraag, mijn korte antwoord was vooral gebaseerd op dat ik meerdere dingen aan het doen was.

Dit is een artikel geschreven door een bokker wat kloppend is: https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... 0recessief.

Ik heb zelf ook een stukje mogen schrijven voor de nieuwsredactie destijds, maar dat is voor appaloosa niet ideaal. Wellicht wel fijne achtergrondinformatie voor de basis:
Lisavos11 @ [VN] Bokkers leggen uit: Kleurgenetica met Mooney


Zal dit eens doorlezen van de week!

Kleur is leuk en is ook zeker iets wat wel leuk zouden vinden als extraatje maar belangrijker vind ik wel gewoon een correct veulentje. Maar er zal echt wel denk ik een goede combi te maken/ vinden zijn.


Heb zelf wel erg zitten kijken naar Peru`s Sarowski enkel kan ik geen video's vinden van hem kwa gangen werk. Karakter hoorde ik van de fokker dat die goed/lief en meewerkend is.
Hij was laatst ook op de Appaloosa keuring helaas was dit voor ons 3uur rijden en ging dat niet die dag.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Appaloosa hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:45

De verwarring onstaat omdat je zegt dat de veulens homozygoot zijn. Dat kun je natuurlijk zo niet zeggen en klopt ook niet. De merrie is homozygoot en geeft daarmee 100% bont.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Appaloosa hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:57

Ik reageerde op de zin dat de moeder alleen nog maar homozygote nakomelingen heeft gegeven.
Die zin klopt niet. Die moeder kan dat namelijk alleen maar doen "in samenwerking" met de vader.

En ook al geeft ze zelf steeds het gen... dan nog weet je zonder testen niet zeker of ze homozygoot is. Want tja... Ook als ze heterozygoot is, dan in ieder geval elke keer weer 50% kans dat ze het gen door geeft :) Alleen als ze het een keer niet door geeft weet je meer: namelijk dat ze dan zeker heterozygoot is.

Happy_Hippie

Berichten: 874
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 10:14

Sizzle schreef:
De verwarring onstaat omdat je zegt dat de veulens homozygoot zijn. Dat kun je natuurlijk zo niet zeggen en klopt ook niet. De merrie is homozygoot en geeft daarmee 100% bont.



Punz schreef:
Ik reageerde op de zin dat de moeder alleen nog maar homozygote nakomelingen heeft gegeven.
Die zin klopt niet. Die moeder kan dat namelijk alleen maar doen "in samenwerking" met de vader.

En ook al geeft ze zelf steeds het gen... dan nog weet je zonder testen niet zeker of ze homozygoot is. Want tja... Ook als ze heterozygoot is, dan in ieder geval elke keer weer 50% kans dat ze het gen door geeft :) Alleen als ze het een keer niet door geeft weet je meer: namelijk dat ze dan zeker heterozygoot is.


Ah zo ja okay, ik heb er nog niet zo veel verstand van op dit gebied
Alle nakomelingen van de moeder zijn getest en homozygoot, ze hebben dezelfde combi al ook eens eerder gedaan voor ons veulen en die was ook homozygoot.

Maar ik begrijp het, beide homozygote ouders wilt dus niet perse zeggen dat ons paard ook homozygoot is?