Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Fokadvies gevraagd (Grand Galaxy Win x Vic x Rousseau)

 
Profiel   

[ img ]
Goedemorgen allemaal,

Graag zou ik jullie om advies willen vragen ten behoeve van de hengstenkeuze (fokrichting dressuur) voor mijn zesjarige merrie La Rousse (Grand Galaxy Win x Vic x Rousseau). De link naar HorseTelex is https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... rousse-asd

La Rousse is een energieke merrie met een speciaal karakter. Ze is scherp en sensibel en staat eigenlijk altijd 'aan'. Ze is niet makkelijk, eerder een pittige tante. Ondanks haar leeftijd is ze eigenlijk nog behoorlijk groen. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat het zadelmak maken niet zonder problemen verloopt en ik haar de tijd wil geven. Ze lijkt op meerdere fronten een laatbloeier. Hoewel ze schrikachtig kan zijn, reageert ze in bepaalde situaties juist weer erg nuchter. Trailer laden is geen probleem, ze kijkt niet op van (groot) verkeer en blaffende honden in haar directe omgeving deren haar ook niet. Verder is ze echt heel erg lief. Ik heb haar nu bijna twee jaar en ik heb haar werkelijk nog nooit kunnen betrappen op chagrijnig gedrag.

Gelet op het sensibele en scherpe karakter van La Rousse zoek ik een hengst die erom bekend staat dat hij een fijn en werkbaar karakter doorgeeft aan zijn nakomelingen. Omdat La Rousse aan de kleine kant is (1m62), is het ook van belang dat de hengst maat vererft. Verder ben ik vanwege haar pedigree vooral geïnteresseerd in bloedlijnen die vrij zijn van Jazz.

Haar kwaliteiten hangen samen met een zeer sterk achterbeen en goede gangen. Vooral de draf springt hierbij in het oog. Vooropgesteld dat ik niet objectief ben, vind ik haar ook echt een plaatje om te zien. Ze heeft in februari 2020 een veulen gehad (v. Fürst Toto). Ik heb van de fokker begrepen dat het een chique veulen is met een makkelijker karakter. Omdat Fürst Toto WFFS-positief is, zou ik daar zelf niet voor kiezen.

Naast het advies dat ik inmiddels al via andere kanalen heb gekregen, ben ik heel erg benieuwd naar jullie suggesties. Alvast heel veel dank daarvoor!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 11:19 



 
Profiel   

Nouja..braaf, goed karakter, en maat gevend is natuurlijk Spielberg maar dat is voor de hand liggend.

Dat ze niet zo makkelijk is, is wel een beetje uit de afstamming te halen. Is ze op de keuring geweest?

De hengst Next Romancier werd geroemd om zijn fijne karakter, alleen nog jong..weinig nafok bekend.

Of hij echt zal vergroten weet ik niet ,maar For Ferrero/ For Romance geven ook fijne karakters..wordt misschien een beetje te bloederig.

Bon Bravour fokt hele fijne karakters en maat, nu weer beschikbaar voor de fokkerij gelukkig.

Daily Diamond geeft fijne karakters en maat, Lord Leatherdale ook.

Wat passend kan zijn hangt af van je andere verbeter punten en wensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 13:29 



 
Profiel   

Ik heb qua karakter dezelfde merrie (v. Rhodium) en haar eerste nakomeling van Zenon is nu een paar weken onder het zadel. Bloedje nuchter en braaf. Jaarling van Fontaine idem dito, verwacht dat hij het beleren ook nuchter zal oppakken.
Beide grote hengsten (+1.72)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 13:35 



 
Profiel   

Willemiens schreef
Ik heb qua karakter dezelfde merrie (v. Rhodium) en haar eerste nakomeling van Zenon is nu een paar weken onder het zadel. Bloedje nuchter en braaf. Jaarling van Fontaine idem dito, verwacht dat hij het beleren ook nuchter zal oppakken.
Beide grote hengsten (+1.72)


Wat fijn om te horen! Dankjewel voor je reactie. Ik ga beide hengsten bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 15:56 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Nouja..braaf, goed karakter, en maat gevend is natuurlijk Spielberg maar dat is voor de hand liggend.

Dat ze niet zo makkelijk is, is wel een beetje uit de afstamming te halen. Is ze op de keuring geweest?

De hengst Next Romancier werd geroemd om zijn fijne karakter, alleen nog jong..weinig nafok bekend.

Of hij echt zal vergroten weet ik niet ,maar For Ferrero/ For Romance geven ook fijne karakters..wordt misschien een beetje te bloederig.

Bon Bravour fokt hele fijne karakters en maat, nu weer beschikbaar voor de fokkerij gelukkig.

Daily Diamond geeft fijne karakters en maat, Lord Leatherdale ook.

Wat passend kan zijn hangt af van je andere verbeter punten en wensen.


Dankjewel voor je reactie en je tips. Aan Spielberg heb ik inderdaad ook gedacht. Ik ga de hengsten die je verder noemt bekijken!

Ze is in juli 2020 op de stamboekkeuring geweest. Ze was toen nog in het bezit van de fokker. Vanwege de grote spanning kwam ze niet heel goed uit de verf.

Overigens had de fokker destijds een andere hengst besteld als vader voor La Rousse. Bij de inseminatie is het verkeerd gegaan en heeft ze Grand Galaxy Win als vader cadeau gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 16:12 



 
Profiel   

ik zou voor hengst gaan met allee duits bloed in afstamming.., en kwa afstamming hengsten hebben die bot / spier en goed in de massa staan/lopen.

bv estobar en escolar.

https://www.gestuet-neuenhof.de/nl/hengstenstation/dressurhengsten/escolar?msclkid=7b352bb8d13711ec82fea85179d0ac80


hengsten als escolar en estobar zijn gewoon te gebruiken, als je t geen probleem vind om sperma uit duitsland te laten komen, via nederlandse hengstenhouders.

https://www.vdlstud.com/nl/paarden/Expectation-Escamillo-x-Furst-Romancier

Expectation vrij van al het ned drs bloed, jonge hengst, maar uit bewezen moederlijn. en met natuurlijk escolar/estobar in de pedigree.

Expectation is hengst die ik dit jaar ga gebruiken voor mijn merrie.

https://www.vdlstud.com/userfiles/image/Escamillo-Faroso-01-22-01698-002.jpg

ik vind bv spielberg ook al zijn sommigen er weg van, een te zware hoofdhalsverbinding hebben en kruislengte te kort, en te HELLEND, en dan kunnen ze niet verzamelen.. als ie van nature in de massa staat, want voor mij staat hij van nature ACHTER de massa, en zo loopt ie dan ook. en dat is wat ik niet wil fokken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 16:37 



 
Profiel   

Ik kan het mis hebben maar volgens mij is Escamillo zelf redelijk pittig ohz? Ik heb namelijk wel eens een filmpje gezien waar hij redelijk 'aan' stond.

Zelf ga ik ook dekken met Expectation maar met een totaal andere merrie, ik durf hem niet te gebruiken op mijn Rhodium.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 16:51 



 
Profiel   

Willemiens schreef
Ik kan het mis hebben maar volgens mij is Escamillo zelf redelijk pittig ohz? Ik heb namelijk wel eens een filmpje gezien waar hij redelijk 'aan' stond.

Zelf ga ik ook dekken met Expectation maar met een totaal andere merrie, ik durf hem niet te gebruiken op mijn Rhodium.

ik heb filmpjes gezien waar ie goed loopt en niet pittig is, en dat er niet giga in mond gehangen word of geprikt..om er spectaculair voorbeen uit te rijden..


waarom niet bij de rhodium merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 18:33 



 
Profiel   

amen schreef
ik zou voor hengst gaan met allee duits bloed in afstamming.., en kwa afstamming hengsten hebben die bot / spier en goed in de massa staan/lopen.

bv estobar en escolar.

https://www.gestuet-neuenhof.de/nl/hengstenstation/dressurhengsten/escolar?msclkid=7b352bb8d13711ec82fea85179d0ac80


hengsten als escolar en estobar zijn gewoon te gebruiken, als je t geen probleem vind om sperma uit duitsland te laten komen, via nederlandse hengstenhouders.

https://www.vdlstud.com/nl/paarden/Expectation-Escamillo-x-Furst-Romancier

Expectation vrij van al het ned drs bloed, jonge hengst, maar uit bewezen moederlijn. en met natuurlijk escolar/estobar in de pedigree.

Expectation is hengst die ik dit jaar ga gebruiken voor mijn merrie.

https://www.vdlstud.com/userfiles/image/Escamillo-Faroso-01-22-01698-002.jpg

ik vind bv spielberg ook al zijn sommigen er weg van, een te zware hoofdhalsverbinding hebben en kruislengte te kort, en te HELLEND, en dan kunnen ze niet verzamelen.. als ie van nature in de massa staat, want voor mij staat hij van nature ACHTER de massa, en zo loopt ie dan ook. en dat is wat ik niet wil fokken...


Dank voor het meedenken! Een verzending vanuit Duitsland is geen probleem. Expectation spreekt me heel erg aan. Ik had deze via een ander kanaal ook als tip gekregen. Ik weet alleen niet of ik voor mijn merrie niet op safe moet spelen - voor zover dat natuurlijk überhaupt mogelijk is. Zou grootvader Fürst Romancier volgens jou ook een goede optie zijn?

Op basis van je omschrijving van Spielberg begrijp ik heel goed waarom je zelf niet voor hem zou kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 19:10 



 
Profiel   

Nadeel van een hengst uit Duitsland is de Duitse gustregeling. Kun je naar mijn idee beter een Nederlandse hengst met Duits bloed hebben.

Als ik zo naar de merrie kijk is een Totilas (klein)zoon misschien een optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 19:27 



 
Profiel   

Puledro schreef
amen schreef
ik zou voor hengst gaan met allee duits bloed in afstamming.., en kwa afstamming hengsten hebben die bot / spier en goed in de massa staan/lopen.

bv estobar en escolar.

https://www.gestuet-neuenhof.de/nl/hengstenstation/dressurhengsten/escolar?msclkid=7b352bb8d13711ec82fea85179d0ac80


hengsten als escolar en estobar zijn gewoon te gebruiken, als je t geen probleem vind om sperma uit duitsland te laten komen, via nederlandse hengstenhouders.

https://www.vdlstud.com/nl/paarden/Expectation-Escamillo-x-Furst-Romancier

Expectation vrij van al het ned drs bloed, jonge hengst, maar uit bewezen moederlijn. en met natuurlijk escolar/estobar in de pedigree.

Expectation is hengst die ik dit jaar ga gebruiken voor mijn merrie.

https://www.vdlstud.com/userfiles/image/Escamillo-Faroso-01-22-01698-002.jpg

ik vind bv spielberg ook al zijn sommigen er weg van, een te zware hoofdhalsverbinding hebben en kruislengte te kort, en te HELLEND, en dan kunnen ze niet verzamelen.. als ie van nature in de massa staat, want voor mij staat hij van nature ACHTER de massa, en zo loopt ie dan ook. en dat is wat ik niet wil fokken...


Dank voor het meedenken! Een verzending vanuit Duitsland is geen probleem. Expectation spreekt me heel erg aan. Ik had deze via een ander kanaal ook als tip gekregen. Ik weet alleen niet of ik voor mijn merrie niet op safe moet spelen - voor zover dat natuurlijk überhaupt mogelijk is. Zou grootvader Fürst Romancier volgens jou ook een goede optie zijn?

Op basis van je omschrijving van Spielberg begrijp ik heel goed waarom je zelf niet voor hem zou kiezen.

Spielberg staat zo ongeveer bovenaan in de index van sportpaarden met een FEI klassering dus ik vind het een redenatie die nergens op slaat omdat de feiten de redenatie inhalen.

Van een hele andere orde…Je merrie is zo lastig juist omdat je niet even doorpakt met zadelmak maken (of laat doorpakken, nog beter). “De tijd geven” is nijd geven. Hoe ouder hoe moeilijker. Algemeen bekend.

Spielberg zou ik overigens een uitstekende keuze vinden en Fontaine ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 19:30 



 
Profiel   

@janderegelaa:

Goed dat je reageert. Omdat dit forum me niet geschikt lijkt voor het schrijven van een roman, heb ik het proces van zadelmak maken niet beschreven. Je kon dit dus niet weten, maar je reactie van 'niet even doorpakken of laten doorpakken' snijdt geen hout. Ik heb van meet af aan deskundige begeleiding gezocht. Aanvankelijk was er vooral op mentaal gebied veel werk aan de winkel en bleef de training beperkt tot grondwerk. Vanaf het najaar 2021 is er een begin gemaakt met het zadelmak maken. Door omstandigheden heb ik haar bij de eerste trainer weggehaald. Afgelopen februari heb ik haar in training gezet bij super deskundige professionals. Het leek erop dat zij voor de welkome doorbraak zouden zorgen. Helaas heeft mijn paard een ongeluk gehad. Overigens buiten hun toedoen en zonder verband met het zadelmak maken. Mijn paard heeft hierdoor flink letsel opgelopen. Letsel dat overigens de eventuele dracht niet in de weg staat en waarvan ze fysiek gezien in ieder geval goed herstelt. Ik weet zeker dat het zadelmak maken zonder het ongeluk goed was gekomen. De tijd was er rijp voor en de trainers wisten heel goed waar ze mee bezig waren. Jammer genoeg kwam er een fikse kink in de kabel en heb ik nu de beslissing genomen om voor een veulen te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 19:50 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Spielberg staat zo ongeveer bovenaan in de index van sportpaarden met een FEI klassering dus ik vind het een redenatie die nergens op slaat omdat de feiten de redenatie inhalen.

Van een hele andere orde…Je merrie is zo lastig juist omdat je niet even doorpakt met zadelmak maken (of laat doorpakken, nog beter). “De tijd geven” is nijd geven. Hoe ouder hoe moeilijker. Algemeen bekend.

Spielberg zou ik overigens een uitstekende keuze vinden en Fontaine ook.


dat mag joh... DREAM ON in het land van blinden is 1oog koning.. en die diagnose heb ik bij jou gesteld ..

net als alle andere geweldige hengsten die hoog op de fei lijsten staan..maar die kwa type en beweging kant noch wal raken en hun nafok ook..... maar hoge klassering FEI zijn FEITEN voor jou..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 20:37 



 
Profiel   

Dat zijn toch ook feiten?


Maar je moet sowieso een hengst kiezen waar je zelf echt een wauw gevoel mee hebt vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 20:47 



 
Profiel   

amen schreef
janderegelaa schreef
Spielberg staat zo ongeveer bovenaan in de index van sportpaarden met een FEI klassering dus ik vind het een redenatie die nergens op slaat omdat de feiten de redenatie inhalen.

Van een hele andere orde…Je merrie is zo lastig juist omdat je niet even doorpakt met zadelmak maken (of laat doorpakken, nog beter). “De tijd geven” is nijd geven. Hoe ouder hoe moeilijker. Algemeen bekend.

Spielberg zou ik overigens een uitstekende keuze vinden en Fontaine ook.


dat mag joh... DREAM ON in het land van blinden is 1oog koning.. en die diagnose heb ik bij jou gesteld ..

net als alle andere geweldige hengsten die hoog op de fei lijsten staan..maar die kwa type en beweging kant noch wal raken en hun nafok ook..... maar hoge klassering FEI zijn FEITEN voor jou..

Maar een hoge FEI klassering van zijn nakomelingen is toch ook een feit? Net zoals het NRPS en het KWPN die hem erkend hebben alleen maar door zijn ontzettend goede nafok. Net als de Duitse stamboeken overigens. Waar hij als eerste gekeurd is (Westfalen) en jij zei dat je alleen maar hengsten met Duits bloed zou nemen. Dat is hij, helemaal Duits gefokt!

Verder snap ik de persoonlijke aanval niet zo. In het land der blinden is eenoog koning…Die ziet in elk geval meer dan iemand met een balk in zijn ogen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 21:07 



 
Profiel   

Puledro schreef
@janderegelaa:

Goed dat je reageert. Omdat dit forum me niet geschikt lijkt voor het schrijven van een roman, heb ik het proces van zadelmak maken niet beschreven. Je kon dit dus niet weten, maar je reactie van 'niet even doorpakken of laten doorpakken' snijdt geen hout. Ik heb van meet af aan deskundige begeleiding gezocht. Aanvankelijk was er vooral op mentaal gebied veel werk aan de winkel en bleef de training beperkt tot grondwerk. Vanaf het najaar 2021 is er een begin gemaakt met het zadelmak maken. Door omstandigheden heb ik haar bij de eerste trainer weggehaald. Afgelopen februari heb ik haar in training gezet bij super deskundige professionals. Het leek erop dat zij voor de welkome doorbraak zouden zorgen. Helaas heeft mijn paard een ongeluk gehad. Overigens buiten hun toedoen en zonder verband met het zadelmak maken. Mijn paard heeft hierdoor flink letsel opgelopen. Letsel dat overigens de eventuele dracht niet in de weg staat en waarvan ze fysiek gezien in ieder geval goed herstelt. Ik weet zeker dat het zadelmak maken zonder het ongeluk goed was gekomen. De tijd was er rijp voor en de trainers wisten heel goed waar ze mee bezig waren. Jammer genoeg kwam er een fikse kink in de kabel en heb ik nu de beslissing genomen om voor een veulen te gaan.

Ik snap je hoor maar 5,5 jaar en dan zadelmak maken is gewoon te laat. Zeker met deze (niet de makkelijkste) afstamming kun je beter met 3 jaar zadelmak maken en dan weer lekker en paar maanden de wei in en daarna rustig oppakken. Hoe ouder ze worden des te meer kracht en balans ze hebben en hoe moeilijker zadelmak maken is. Maar goed, dat kun je ook niet terugdraaien. Ik hoop in elk geval dat ze goed herstelt en je er een schitterend veulentje mee fokt want het is wel een hele mooie merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 21:12 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Puledro schreef
@janderegelaa:

Goed dat je reageert. Omdat dit forum me niet geschikt lijkt voor het schrijven van een roman, heb ik het proces van zadelmak maken niet beschreven. Je kon dit dus niet weten, maar je reactie van 'niet even doorpakken of laten doorpakken' snijdt geen hout. Ik heb van meet af aan deskundige begeleiding gezocht. Aanvankelijk was er vooral op mentaal gebied veel werk aan de winkel en bleef de training beperkt tot grondwerk. Vanaf het najaar 2021 is er een begin gemaakt met het zadelmak maken. Door omstandigheden heb ik haar bij de eerste trainer weggehaald. Afgelopen februari heb ik haar in training gezet bij super deskundige professionals. Het leek erop dat zij voor de welkome doorbraak zouden zorgen. Helaas heeft mijn paard een ongeluk gehad. Overigens buiten hun toedoen en zonder verband met het zadelmak maken. Mijn paard heeft hierdoor flink letsel opgelopen. Letsel dat overigens de eventuele dracht niet in de weg staat en waarvan ze fysiek gezien in ieder geval goed herstelt. Ik weet zeker dat het zadelmak maken zonder het ongeluk goed was gekomen. De tijd was er rijp voor en de trainers wisten heel goed waar ze mee bezig waren. Jammer genoeg kwam er een fikse kink in de kabel en heb ik nu de beslissing genomen om voor een veulen te gaan.

Ik snap je hoor maar 5,5 jaar en dan zadelmak maken is gewoon te laat. Zeker met deze (niet de makkelijkste) afstamming kun je beter met 3 jaar zadelmak maken en dan weer lekker en paar maanden de wei in en daarna rustig oppakken. Hoe ouder ze worden des te meer kracht en balans ze hebben en hoe moeilijker zadelmak maken is. Maar goed, dat kun je ook niet terugdraaien. Ik hoop in elk geval dat ze goed herstelt en je er een schitterend veulentje mee fokt want het is wel een hele mooie merrie.


Ik volg je redenatie. Ze heeft op driejarige leeftijd een veulen gehad. Ik kocht haar van de fokker toen ze ruim vier was. Ze was nog erg groen en bang. Het heeft bijvoorbeeld lang geduurd, voordat er überhaupt een halster om kon. Ik heb er flink buikpijn van gehad, maar wilde ook niet opgeven. Ik heb de keuze gemaakt om in eerste instantie een trainer in te schakelen die werkt op grond van natural horsemanship. Achteraf gezien was dat niet de meest geschikte oplossing. Daar doe ik nu niks meer aan helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 21:22 



 
Profiel   

Oh balen is dat. Ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat ik een paard ergens neerzette die vervolgens volkomen verknald werd. En dat denk je het beste voor ogen te hebben met je paard. En eigenlijk komt het idd nooit meer goed.

Ik zou met die afstamming in elk geval kiezen voor een hengst die hele eerlijke en vriendelijke nakomelingen geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 21:26 



 
Profiel   

Hele mooie merrie! Ik vind fontaine of bordeaux een mooie optie obv van de punten die je aangeeft. Ik zie dat haar fokker ook fontaine heeft gebruikt op een andere grand galaxy in de lijn, misschien loont het eens daar naar te vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 21:47 



 
Profiel   

Wat is je doel met het veulen? Is het voor jezelf, voor de verkoop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-22 22:29 



 
Profiel   

Even een bypass, ik moest meteen aan Ferdinand denken. Bij hem heb ik altijd meteen de associatie van een goed correct braaf paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-22 21:37 



 
Profiel   

Jester_ schreef
Wat is je doel met het veulen? Is het voor jezelf, voor de verkoop?


In principe voor mezelf of mijn dochter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-22 12:37 



 
Profiel   

Mooie merrie hoor. Er zijn hier boven al meerdere geschikte hengsten genoemd: Spielberg, Fontaine, Escolar, je noemt zelf Fürst Romancier die zeker ook bij je wensen past. Glamourdale is ook nog een goede optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 19:46 



 
Profiel   

Aimee schreef
Mooie merrie hoor. Er zijn hier boven al meerdere geschikte hengsten genoemd: Spielberg, Fontaine, Escolar, je noemt zelf Fürst Romancier die zeker ook bij je wensen past. Glamourdale is ook nog een goede optie.


Dankjewel! Glamourdale heb ik inderdaad vaker gehoord, onder andere bij het fokadvies van het KWPN.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 15:43 



 
Profiel   

Daar moest ik ook nog aan denken omdat die echt past bij bloedmerries met een goed achterbeen zoals de jouwe. Krijg je alleen wel lijnenteelt op Ferro maar dat zit ver genoeg weg denk ik.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 16:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen