Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Dressuurhengst voor sabino merrie

 
Profiel   

Omdat het begint te kriebelen om volgend jaar een veulentje te fokken met mijn merrie hoop ik dat jullie met mij mee willen denken over een geschikte hengst!

Ivoor is een merrie uit 2013, afstamming onbekend, stokmaat rond de 1.58m. Ze heeft een topkarakter, ze is heel sensibel en werkwillig, maar absoluut niet schrikachtig. Ze heeft fijne gangen. In haar bouw heeft ze een iets steile schouder en een wat neerwaartse romp, en wat korte beentjes.

Ze is wit met enkele kleine plekjes gekleurde haren. Haar volle broer is een stekelharige vos met veel wit, dus ik vermoed dat ze een maximale sabino is, maar geen DNA onderzoek laten doen.

Het veulen is in principe voor mezelf om aan te houden, voor recreatief en basisdressuur. Ik zoek een hengst met een goed karakter, die de verbeterpuntjes van de merrie aanvult. Een goed paard heeft geen kleur, maar ik ben echt helemaal weg van vos met veel wit, dus bij gelijke geschiktheid gaat mijn voorkeur uit naar een voshengst. Omdat ze geen papier heeft maakt het stamboek van de hengst iets minder uit.

Helaas heeft ze haar hoofd net weggedraaid, maar ik hoop dat dit toch een goede impressie geeft van haar bouw!
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 20:17 



 
Profiel   

Vos met veel wit dan denk ik meteen aan hexagons double dutch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 21:04 



 
Profiel   

Ik kan op die foto net niet zien wat voor kleur ogen ze heeft ?!

Je geeft aan dat de afstamming onbekend is, maar de kleur van haar volle broer is wel bekend. Kunnen we hierbij er vanuit gaan dat de kleur van de ouderdieren bekend is ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 11:47 



 
Profiel   

Echte sabino (die in homozygote vorm een bijna geheel wit paard geeft) komt maar bij een beperkt aantal rassen voor, o.a. Shetlanders, Paints en enkele andere Amerikaanse rassen. Verder eigenlijk niet. Als jouw merrie echt sabino is, is de kans groot dat er iets Amerikaans (Paint bv) achter zit. Misschien is het dan handig om zo'n panel test oid te doen voor je ermee gaat fokken? Gewoon voor de zekerheid.

Qua hengstenkeuze kan ik je verder niet echt helpen. Maar als jouw merrie homozygoot sabino is, zal zij altijd veel wit doorgeven, ook als de hengst geheel effen is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 13:04 



 
Profiel   

En je merrie is geen schimmel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 18:03 



 
Profiel   

LaDonna75 schreef
En je merrie is geen schimmel?

Merrie heeft een roze huid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 19:00 



 
Profiel   

Paneltest is nog wel een verstandige inderdaad, bedankt voor de tip!

Merrie is wit geboren, blauwe ogen, moederdier heeft ongeveer dezelfde kleur. Maar oprecht maakt de kleur me minder uit, ik ben meer op zoek naar een hengst die goed op haar aansluit qua bouw, in de dressuurrichting. Zijn daar suggesties voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 19:09 



 
Profiel   

Imposant EM. Is wel gelders

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 19:11 



 
Profiel   

MusicELINE schreef
Paneltest is nog wel een verstandige inderdaad, bedankt voor de tip!

Merrie is wit geboren, blauwe ogen, moederdier heeft ongeveer dezelfde kleur. Maar oprecht maakt de kleur me minder uit, ik ben meer op zoek naar een hengst die goed op haar aansluit qua bouw, in de dressuurrichting. Zijn daar suggesties voor?

Hoe zeker ben je dat ze geen creme is dan ipv sabino? Creme kan nagenoeg wit ogen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 19:14 



 
Profiel   

In mijn ogen ziet ze er uit als een cremello maar ik ben geen expert

Wel ben ik heel benieuwd welke hengst je er uiteindelijk op ga zetten en hoe haar veulen eruit gaat zien :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 19:42 



 
Profiel   

Stille meelezer omdat ik benieuwd was wat andere over de kleur zouden zeggen, ik vind dit ook als cremello ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 19:46 



 
Profiel   

Als haar volle broer vos is kan deze merrie toch sowieso niet cremello zijn?

Ben benieuwd bij welke hengst je uitkomt ts!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 19:56 



 
Profiel   

janneke_S schreef
Als haar volle broer vos is kan deze merrie toch sowieso niet cremello zijn?

Ben benieuwd bij welke hengst je uitkomt ts!


Jawel hoor, als beide ouders 1x creme hebben, dan kan je zowel dubbel creme als dubbel 'normaal' krijgen als veulen. Alleen dan kan de moeder niet dezelfde kleur als dit paard hebben. Die moet dan bv een hele lichte palomino zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 19:57 



 
Profiel   

Ibbel schreef
janneke_S schreef
Als haar volle broer vos is kan deze merrie toch sowieso niet cremello zijn?

Ben benieuwd bij welke hengst je uitkomt ts!


Jawel hoor, als beide ouders 1x creme hebben, dan kan je zowel dubbel creme als dubbel 'normaal' krijgen als veulen. Alleen dan kan de moeder niet dezelfde kleur als dit paard hebben. Die moet dan bv een hele lichte palomino zijn.


Ja, ik snap het. Ben wel benieuwd naar het vader dier :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 20:02 



 
Profiel   

Benicio? Fijne bewegingen, goed karakter. Wellicht te neerwaarts voor haar. Ik dacht ook aan Double Dutch, heeft ook een fijn karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 20:07 



 
Profiel   

Ze heeft enkele bruine plekjes in/op bijvoorbeeld haar oor, dus het is geen cremello.

Hootje schreef
Imposant EM. Is wel gelders


Bedankt voor je suggestie! Zou je kunnen uitleggen waarom deze hengst?

Nogmaals, ik vind vos met wit heel mooi maar het belangrijkste vind ik dat de hengst goed bij mijn merrie past qua bouw en haar mindere punten verbeterd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 20:09 



 
Profiel   

Je kunt wel een voshengst nemen maar die krijg je hier niet uit. Palomino of valk. Ook heel mooi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 21:13 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Je kunt wel een voshengst nemen maar die krijg je hier niet uit. Palomino of valk. Ook heel mooi!


Ze is geen cremello, zoals ik eerder ook aangaf. Ze heeft enkele bruine vlekjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 21:26 



 
Profiel   

MusicELINE schreef
Ze heeft enkele bruine plekjes in/op bijvoorbeeld haar oor, dus het is geen cremello.

Hootje schreef
Imposant EM. Is wel gelders


Bedankt voor je suggestie! Zou je kunnen uitleggen waarom deze hengst?

Nogmaals, ik vind vos met wit heel mooi maar het belangrijkste vind ik dat de hengst goed bij mijn merrie past qua bouw en haar mindere punten verbeterd.

Als het enkel vlekjes zijn kunnen het ook bendor spots zijn. Ik vrees ook dat je hieruit eerder een palomino gaat halen met een vos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 21:28 



 
Profiel   

Is er ook iemand die daadwerkelijk iets kan zeggen over een hengst die goed aansluit bij de bouw van mijn paard in plaats van mij te overtuigen dat ik een cremello heb Ik hoef echt niet perse een voshengst erop, als jullie een goede andere hengst hebben die goed bij haar aansluit dan gaat dat voor.

Ik kan helaas geen duidelijkere foto vinden, maar bijvoorbeeld hier heeft ze ook een plukje met bruine haren. Nee, het is geen viezigheid. Het is gewoon echt geen cremello mensen. Andere oog is ook net niet helemaal blauw.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 21:35 



 
Profiel   

Ik denk aan Henkie. Inmiddels bewezen en fijne karakters. Heeft een mooi stevig allround model. Denk dat je dan wel kans maakt op een allrounder met een leuk kleurtje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 21:50 



 
Profiel   

Richting welke stokmaat wil je? Wil je een bewezen hengst of niet?
Commercieel of maakt dat niet uit?

Ik denk dat de meeste dressuurhengsten de steile schouder en neerwaartse romp kunnen verbeteren. Ik denk dat de korte beentjes ook wel meevallen, maar omdat ze vrij lang is, is het misschien wat uit verhouding. Ik zou dus een wat compactere (vierkantsmodel) hengst zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 21:53 



 
Profiel   

Bowo schreef
Richting welke stokmaat wil je? Wil je een bewezen hengst of niet?
Commercieel of maakt dat niet uit?

Ik denk dat de meeste dressuurhengsten de steile schouder en neerwaartse romp kunnen verbeteren. Ik denk dat de korte beentjes ook wel meevallen, maar omdat ze vrij lang is, is het misschien wat uit verhouding. Ik zou dus een wat compactere (vierkantsmodel) hengst zoeken.


Bewezen hengst hoeft van mij niet perse, en aangezien ik het veulen in principe wil aanhouden en merrie geen papieren heeft wordt het sowieso geen heel commercieel aantrekkelijk veulen, dus daar hoeft ook geen rekening mee gehouden te worden. Dus KWPN is prima, maar een goede NRPS hengst of ander bloed is ook allemaal prima.

Jij verwoord een stuk beter wat ik bedoel, ze is inderdaad qua lengte een beetje uit verhouding. Heb je nog aanraders voor wat compactere hengsten?

Qua stokmaat hoeft het niet te groot, rond de 1.65 ongeveer zou top zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 22:02 



 
Profiel   

We hebben van Trafalgar een heel compact (beetje te compact eigenlijk) veulen gekregen uit een lang gelijnde merrie. Is wel boven de 1.70 gekomen, maar dat was de merrie ook.
Volgens mij is het meeste Totilas bloed ook wel vrij compact, dus daar zou je dan kunnen kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 22:18 



 
Profiel   

Wellicht is de hengst Newport interessant, ik denk niet dat hij de romprichting gaat verbeteren maar het is een vos met wit, mooi front, massa en fijn karakter. Toto jr bloed, dus wat korter in de rug en Toto fokt zijn type aardig door. Ik verwacht dat deze ook het front wat kan verbeteren maar de merrie moet geen traag achterbeen hebben.

Ander interessant Toto bloed is Hexagon's Gorgous Black Art, wat luxer gebouwd dan bovenstaande hengst, heel goed achterbeengebruik, goede stap en veel souplesse. Is alleen zwart.

Dat gezegd hebbende, hoe zijn haar gangen? als ik het zo zie op de foto dan denk ik dat ze wat souplesse mist?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 08:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen